Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Cordon Sanitaire: Waarom de N-VA het niet zal breken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263378)

ridderke 10 februari 2022 11:43

Cordon Sanitaire: Waarom de N-VA het niet zal breken

Ik belde met een N-VA parlementslid en vroeg of er kans is dat de N-VA het Cordon Sanitaire in 24 ging breken.

Zijn antwoord was nee, omdat als een VB/N-VA coalitie het goed doet, in 29 de kiezers zeggen, kijk met het VB werd het anders en dan stemmen ze nog massaler VB.

Mocht het VB een bende prutsers zijn dan verliest de N-VA ook omdat ze heel het establishment tegen zich krijgen omdat ze het Cordon doorbroken hebben.

De N-VA verliest dus altijd in 29 als ze met het VB regeren, daarom gaat de N-VA ook het Cordon Sanitaire niet breken en blijft een stem op het VB dus zinloos!

Xenophon 10 februari 2022 11:49

Okay.

Ik stem vanaf nu zeker VB.

Universalia 10 februari 2022 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9891816)
Okay.

Ik stem vanaf nu zeker VB.

Laat het een pure gok zijn maar ik denk dat u zeker niet alleen zal zijn die zijn stem aan het VB zal 'geven'

Zipper 10 februari 2022 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9891831)
Laat het een pure gok zijn maar ik denk dat u zeker niet alleen zal zijn die zijn stem aan het VB zal 'geven'

Tja, is er een alternatief ??? Ik denk het niet.

Universalia 10 februari 2022 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9891833)
Tja, is er een alternatief ??? Ik denk het niet.

Met "Ik denk het niet" heeft u het bij het rechte eind.

De Rode Willem 10 februari 2022 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ridderke (Bericht 9891809)
Ik belde met een N-VA parlementslid en vroeg of er kans is dat de N-VA het Cordon Sanitaire in 24 ging breken.

Zijn antwoord was nee, omdat als een VB/N-VA coalitie het goed doet, in 29 de kiezers zeggen, kijk met het VB werd het anders en dan stemmen ze nog massaler VB.

Mocht het VB een bende prutsers zijn dan verliest de N-VA ook omdat ze heel het establishment tegen zich krijgen omdat ze het Cordon doorbroken hebben.

De N-VA verliest dus altijd in 29 als ze met het VB regeren, daarom gaat de N-VA ook het Cordon Sanitaire niet breken en blijft een stem op het VB dus zinloos!

Daar hoef ik niet voor naar de N-VA te bellen
Dat besluit had ik al langer getrokken. En ik ben blij dat mijn e-mail naar die partij toch enig gevolg lijkt te krijgen. :lol:
https://forum.politics.be/showpost.p...2&postcount=10

Citaat:

b) N-Va breekt alweer maar eens zijn woord en gaat wel met VB in zee
dan is er
2.b.1 : Die VB / N-VA regering doet het goed. VB zit dan in een zetel en gaat de winst opstrijken. N-VA zat erbij om de hoop te vullen want in het verleden bewezen (zowel Vlaams als federaal) dat ze zonder VB niet kunnen.
2.b.2 : Die regering doet het slecht. Dan zijn we van VB van af. Maar ook N-VA gaat in de klappen delen want weer maar eens bewezen dat ze het echt niet kunnen. Ook zonder het blok van de andere 11jes aan het been.
Besluit : Zelfs in deze optie heeft N-VA geen enkele reden om met VB in zee te gaan.

Henri1 10 februari 2022 12:49

KAP uw stem allemaal maar in de VB-VUILNISBAK.

Xenophon 10 februari 2022 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9891866)

Ah, we mogen zelf kiezen? Hoe vriendelijk van u Henri.

Henri1 10 februari 2022 13:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9891887)

Natuurlijk mag u dat.

De Rode Willem 10 februari 2022 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9891887)

Zin aan uw leven geven, ook uw politieke leven, is een vrije keuze.
U kunt kiezen voor een nutteloze stem achter een cordon.
Of u kunt iets nuttigs doen met uw democratische stem.

De Rode Willem 10 februari 2022 13:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9891836)
Met "Ik denk het niet" heeft u het bij het rechte eind.

We gaan dus voor meer filmkes op social media...dat is de oplossing voor alles natuurlijk.

Tuurlijk is er een positief alternatief.
Niet gaan stemmen of blanco / ongeldig stemmen.

Dan houdt u de partijen die effectief deelnemen aan de macht een wortel voor van een onaangeboorde vijver kiesvee. Hoe groter die vijver wordt, hoe meer inspanningen de partijen gaan doen om toch maar uit die vijver te kunnen vissen. En hoe meer het besef doordringt echt iets te moeten doen voor de burgers (en niet werken belonen met 2 jaar langer te moeten werken bvb)

Op dit moment is de vijver nog klein (± 15 % - dus meer dan de klassieke trado'tjes).
Met hoe meer dat we zijn, hoe meer we gaan wegen op het bestuur.

Dit in tegenstelling tot een VB stem, die toch maar nutteloos achter het cordon wordt geneutraliseerd.

ridderke 10 februari 2022 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9891866)

Er zijn genoeg nieuwe partijen: VRIJHEID, Vista, Referendumpartij en als je een grapjas bent BUB! :-D

Je kan Vivaldi stemmen, als protest heb je enkel langs links PVDA en langs rechts VB.

Ik ga een democratische proteststem uitbrengen, op VRIJHEID!

TheFourHorsemen 10 februari 2022 14:07

Tgoh, er zijn programmapunten waar N-VA en VB erg ver van elkaar staan.

N-VA is bijvoorbeeld veel rechtser op economisch vlak. Nu Open VLD zo links is geworden, is N-VA de enige mogelijkheid voor klassiek-liberalen.

Voor heel wat N-VA-ers is het VB geen optie (vooral de stemmers die N-VA heeft afgenomen van CD&V en Open VLD). Een groot deel van de stemmers die potentieel op VB stemmen, zijn nu al teruggekeerd naar het VB.

Herr Flick 10 februari 2022 14:18

Citaat:

Wat een debiele redenering... als ze denken dat ze zo gaan blijven winnen kunnen ze best eens met een paar andere "strategen" gaan babbelen.

Zipper 10 februari 2022 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9891927)
Tgoh, er zijn programmapunten waar N-VA en VB erg ver van elkaar staan.

N-VA is bijvoorbeeld veel rechtser op economisch vlak. Nu Open VLD zo links is geworden, is N-VA de enige mogelijkheid voor klassiek-liberalen.

Voor heel wat N-VA-ers is het VB geen optie (vooral de stemmers die N-VA heeft afgenomen van CD&V en Open VLD). Een groot deel van de stemmers die potentieel op VB stemmen, zijn nu al teruggekeerd naar het VB.

Vind je het verstandig en lucratief zoals De Wever het VB constant tracht af te branden ?? Is dat om zij die vd vld en cd&v komen, te plezieren ?? Zijn het trouwens zij die overkomen niet die zich moeten aanpassen, ipv de N-VA die hen op alle vlakken moet terwille zijn ?? Wat is er eigenlijk nog echt Vlaams-Nationalistisch aan de N-VA, nu we er zeker kunnen van zijn dat een regeer-akkoord met het VB uitgesloten is, maar wel met super-belgicisten vd vld en cd&v ???

TheFourHorsemen 10 februari 2022 15:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9891942)
Vind je het verstandig en lucratief zoals De Wever het VB constant tracht af te branden ?? Is dat om zij die vd vld en cd&v komen, te plezieren ?? Zijn het trouwens zij die overkomen niet die zich moeten aanpassen, ipv de N-VA die hen op alle vlakken moet terwille zijn ?? Wat is er eigenlijk nog echt Vlaams-Nationalistisch aan de N-VA, nu we er zeker kunnen van zijn dat een regeer-akkoord met het VB uitgesloten is, maar wel met super-belgicisten vd vld en cd&v ???

CD&V is doorheen de geschiedenis de belangrijkse speler aan Vlaamse kant geweest bij het ontmantelen van het Belgisch niveau. Bij elke grote staatshervorming (die tot nu toe telkens het Belgisch niveau uitholden ten voordele van de regio's), speelden ze een cruciale rol.

Of het verstandig/lucratief is het VB constant af te branden, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat als er dingen moeten worden veranderd (ten voordele van de regio's en ten nadele van het federale niveau), men hiervoor sowieso de CD&V zal nodig hebben. Of u dat nu wil of niet.

De Rode Willem 10 februari 2022 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9891965)
CD&V is doorheen de geschiedenis de belangrijkse speler aan Vlaamse kant geweest bij het ontmantelen van het Belgisch niveau. Bij elke grote staatshervorming (die tot nu toe telkens het Belgisch niveau uitholden ten voordele van de regio's), speelden ze een cruciale rol.

Of het verstandig/lucratief is het VB constant af te branden, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat als er dingen moeten worden veranderd (ten voordele van de regio's en ten nadele van het federale niveau), men hiervoor sowieso de CD&V zal nodig hebben. Of u dat nu wil of niet.

Volgens mij de grote oorzaak van de CD&V ondergang

TheFourHorsemen 10 februari 2022 15:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9891968)
Volgens mij de grote oorzaak van de CD&V ondergang

Bron / argumentatie?

De schoofzak 10 februari 2022 15:19

Citaat:

Ik belde met een N-VA parlementslid ... en de kuisvrouw pakte op ...

Zipper 10 februari 2022 15:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9891976)
Ik belde met een N-VA parlementslid ... en de kuisvrouw pakte op ...

Waarom zou het ???

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be