![]() |
Cordon Sanitaire: Waarom de N-VA het niet zal breken
Ik belde met een N-VA parlementslid en vroeg of er kans is dat de N-VA het Cordon Sanitaire in 24 ging breken.
Zijn antwoord was nee, omdat als een VB/N-VA coalitie het goed doet, in 29 de kiezers zeggen, kijk met het VB werd het anders en dan stemmen ze nog massaler VB. Mocht het VB een bende prutsers zijn dan verliest de N-VA ook omdat ze heel het establishment tegen zich krijgen omdat ze het Cordon doorbroken hebben. De N-VA verliest dus altijd in 29 als ze met het VB regeren, daarom gaat de N-VA ook het Cordon Sanitaire niet breken en blijft een stem op het VB dus zinloos! |
Okay.
Ik stem vanaf nu zeker VB. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat besluit had ik al langer getrokken. En ik ben blij dat mijn e-mail naar die partij toch enig gevolg lijkt te krijgen. :lol: https://forum.politics.be/showpost.p...2&postcount=10 Citaat:
|
KAP uw stem allemaal maar in de VB-VUILNISBAK.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
U kunt kiezen voor een nutteloze stem achter een cordon. Of u kunt iets nuttigs doen met uw democratische stem. |
Citaat:
Tuurlijk is er een positief alternatief. Niet gaan stemmen of blanco / ongeldig stemmen. Dan houdt u de partijen die effectief deelnemen aan de macht een wortel voor van een onaangeboorde vijver kiesvee. Hoe groter die vijver wordt, hoe meer inspanningen de partijen gaan doen om toch maar uit die vijver te kunnen vissen. En hoe meer het besef doordringt echt iets te moeten doen voor de burgers (en niet werken belonen met 2 jaar langer te moeten werken bvb) Op dit moment is de vijver nog klein (± 15 % - dus meer dan de klassieke trado'tjes). Met hoe meer dat we zijn, hoe meer we gaan wegen op het bestuur. Dit in tegenstelling tot een VB stem, die toch maar nutteloos achter het cordon wordt geneutraliseerd. |
Citaat:
Je kan Vivaldi stemmen, als protest heb je enkel langs links PVDA en langs rechts VB. Ik ga een democratische proteststem uitbrengen, op VRIJHEID! |
Tgoh, er zijn programmapunten waar N-VA en VB erg ver van elkaar staan.
N-VA is bijvoorbeeld veel rechtser op economisch vlak. Nu Open VLD zo links is geworden, is N-VA de enige mogelijkheid voor klassiek-liberalen. Voor heel wat N-VA-ers is het VB geen optie (vooral de stemmers die N-VA heeft afgenomen van CD&V en Open VLD). Een groot deel van de stemmers die potentieel op VB stemmen, zijn nu al teruggekeerd naar het VB. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of het verstandig/lucratief is het VB constant af te branden, weet ik eerlijk gezegd niet. Wel weet ik dat als er dingen moeten worden veranderd (ten voordele van de regio's en ten nadele van het federale niveau), men hiervoor sowieso de CD&V zal nodig hebben. Of u dat nu wil of niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:51. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be