Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Coronacrisis (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=225)
-   -   Corona: Moet jongeren solidair zijn met het belang van ouderen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263422)

Rudy 12 februari 2022 19:45

Corona: Moeten jongeren solidair zijn met het belang van ouderen

Het is al dikwijls aan bod gekomen. Maatregelen worden opgelegd aan de volledige bevolking terwijl vooral ouderen fysiek slachtoffer zijn van de covid crisis.
Om de vraag kort te houden. Moeten jongeren solidair zijn met de oudere kwetsbare bevolking ?
Uiteraard kan de vraag worden genuanceerd.
De ouderen worden in alle geuren en kleuren geschetst. Gaande van oude knarren tot misbare onrendabele schepsels.

patrickve 12 februari 2022 19:46

Solidair in de zin van "wat helpen", ja waarom niet. Solidair in de zin van "goeie levenstijd opofferen" ? Uiteraard niet.

Kortom: jongeren vragen om ouderen wat te helpen, zoals bijvoorbeeld, ze verzorgen, ze boodschappen brengen, en zo voort, waarom niet.

Jongeren vragen om hun studiejaren op te offeren om een oude knar minder te besmetten ? Nee, uiteraard niet.

Rudy 12 februari 2022 19:48

Actueel vind ik dat er zelfs geen sprake meer mag zijn van solidariteit. Wie er belang bij heeft is gevaccineerd, en bijgevolg kunnen (voorlopig) alle maatregelen op de schop.

patrickve 12 februari 2022 19:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9894093)
Actueel vind ik dat er zelfs geen sprake meer mag zijn van solidariteit. Wie er belang bij heeft is gevaccineerd, en bijgevolg kunnen (voorlopig) alle maatregelen op de schop.

Er mocht nooit sprake zijn van zulke solidariteit. Een jongeren-levensjaar is veel meer waard dan een gepensioneerden-levensjaar, en we hebben een veelvoud van jongeren-levensjaren opgeofferd om een minuscuul aantal ouderen-levensjaren trachten te redden.

Dat is als mensen afmaken om wat koeien te redden.

Mambo 12 februari 2022 20:02

Solidariteit moet er altijd zijn ongeacht de omstandigheden.
Enkel zo heb je een maatschappij.

Maar jongeren en verloren levensjaren kunnen misschien ook wel eens een stukje van hun frustraties kwijt ergens op een werkvloer waar ze in grote getallen zichtbaar afwezig blijven.

In zo weinig mogelijk werken zijn ze wel knap solidair valt goed op.

patrickve 12 februari 2022 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9894106)

Solidariteit is een "verzekeringsprincipe", geen "charity" principe. Het is "we hebben allemaal een risico, we dragen bij tot die op wiens kop het valt". Het is niet "we moeten die sukkelaars helpen".

Jan van den Berghe 12 februari 2022 20:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9894089)
Het is al dikwijls aan bod gekomen. Maatregelen worden opgelegd aan de volledige bevolking terwijl vooral ouderen fysiek slachtoffer zijn van de covid crisis.
Om de vraag kort te houden. Moeten jongeren solidair zijn met de oudere kwetsbare bevolking ?
De ouderen worden in alle geuren en kleuren geschetst. Gaande van oude knarren tot misbare onrendabele schepsels.

Solidair? Wat bedoel je daarmee? Dezelfde maatregelen voor iedereen, ongeacht of het nu een meerwaarde oplevert voor die groep of niet? Is het niet beter om maatregelen uit te werken die gericht zijn en niet zomaar algemeen? Hetzelfde met vaccinatie.

Jan van den Berghe 12 februari 2022 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9894093)

Er zijn heel veel mensen gevaccineerd die er persoonlijk geen enkel sanitair of medisch belang bij hebben. Wel gevaccineerd om op restaurant te kunnen gaan, op reis, op café... Vaak dus met redenen die niets met het doel van een vaccinatie te maken hebben.

Mambo 12 februari 2022 20:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9894112)
Solidariteit is een "verzekeringsprincipe", geen "charity" principe. Het is "we hebben allemaal een risico, we dragen bij tot die op wiens kop het valt". Het is niet "we moeten die sukkelaars helpen".

Sta me toe te zeggen dat er ook veel mensen bestaan die onbaatzuchtig ook wel eens klaar staan om te helpen of te steunen.

Solidariteit moet er zijn. Ook in het negeren van wetten als die gebaseerd is op discrimineren met bv QR-code of experimenten op het menselijk lichaam.

cookie monster 12 februari 2022 20:45

Citaat:

We leven met z'n allen op Planeet Aarde , dus we hebben mekaar nodig !!

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 9894118)
Wel gevaccineerd om op restaurant te kunnen gaan, op reis, op café... Vaak dus met redenen die niets met het doel van een vaccinatie te maken hebben.

Ook al ga je niet akkoord , wel .... 1 feit:
Als dit de wettelijke vastgelegde manier is om op restaurant te kunnen ....

patrickve 12 februari 2022 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9894135)

Natuurlijk niet. De meeste anderen hun aanwezigheid is eerder storend.
Je hebt maar een paar mensen echt nodig. De rest is eerder een last.

Rudy 12 februari 2022 20:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9894095)
Er mocht nooit sprake zijn van zulke solidariteit. Een jongeren-levensjaar is veel meer waard dan een gepensioneerden-levensjaar, en we hebben een veelvoud van jongeren-levensjaren opgeofferd om een minuscuul aantal ouderen-levensjaren trachten te redden.

Dat is als mensen afmaken om wat koeien te redden.

Patrick, zeg mij eens waarom één levensjaar van een jongere belangrijker zou zijn dan dat van een gepensioneerde.
Inderdaad, er zijn meer jongeren. De bevolkingspiramide zit zo ineen. Maar dat is het ook.
Voor alle duidelijkheid: ik ben principieel tegen maatregelen voor jongeren. En de jongeren moeten niet opdraaien voor ouderen, toch alleszins nu niet meer.
Maar ... een gezond levensjaar is een levensjaar, voor iedereen.
Ouderen zijn geen koeien.

Rudy 12 februari 2022 20:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9894106)

Maar jongeren en verloren levensjaren kunnen misschien ook wel eens een stukje van hun frustraties kwijt ergens op een werkvloer waar ze in grote getallen zichtbaar afwezig blijven.

In zo weinig mogelijk werken zijn ze wel knap solidair valt goed op.

Mambo, ik pleit voor de jongeren. Ze zijn onze toekomst.
Niet afbreken a.u.b.

patrickve 12 februari 2022 20:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9894145)
Patrick, zeg mij eens waarom één levensjaar van een jongere belangrijker zou zijn dan dat van een gepensioneerde.

Omdat een gepensioneerde eigenlijk al dood had moeten zijn. Zijn levensjaren zijn "bonuskes" die GETOLEREERD worden. Maar niet meer essentieel zijn voor de maatschappij. Hoe rapper die dood is, hoe beter.

Die gepensioneerde heeft zijn jongerenjaren gehad. Werd dus al bediend.

Citaat:

Ouderen zijn geen koeien.
Maar bijna. Toch ten aanzien van aktieven.

Dadeemelee 12 februari 2022 21:00

Citaat:

Wat bedoel je met solidariteit? Ben ik solidair met voetgangers als ik stop als ze het zebrapad oversteken?

Rudy 12 februari 2022 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9894135)

Cookie, het zou er nogal aan mankeren.
Het volledig systeem is gebouwd op een bevolkingspiramide gebouwd op een brede jonge basis.

Rudy 12 februari 2022 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9894154)
Wat bedoel je met solidariteit? Ben ik solidair met voetgangers als ik stop als ze het zebrapad oversteken?

Ja, anders ben je een moordenaar.

Dadeemelee 12 februari 2022 21:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9894157)
Ja, anders ben je een moordenaar.

Ik noem dat niet ‘solidair zijn’ maar respect hebben voor het leven van andere mensen.

Rudy 12 februari 2022 21:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door patrickve (Bericht 9894153)
Omdat een gepensioneerde eigenlijk al dood had moeten zijn. Zijn levensjaren zijn "bonuskes" die GETOLEREERD worden. Maar niet meer essentieel zijn voor de maatschappij. Hoe rapper die dood is, hoe beter.

Die gepensioneerde heeft zijn jongerenjaren gehad. Werd dus al bediend.

Maar bijna. Toch ten aanzien van aktieven.

Uw minachting tegenover wie heeft gewerkt tot hun pensioen is ondertussen overduidelijk.

Rudy 12 februari 2022 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9894161)
Ik noem dat niet ‘solidair zijn’ maar respect hebben voor het leven van andere mensen.

ok. Respect is misschien een beter begrip. Nu je het zegt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be