Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Moet de Overheid strategische sectoren controlleren? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263492)

Dadeemelee 18 februari 2022 23:42

Moet de Overheid strategische sectoren controlleren?

Het leunt aan bij communisme, ik weet het.

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controlleren?

Herr Flick 19 februari 2022 00:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9899173)

Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.

Dadeemelee 19 februari 2022 00:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9899192)
Aangezien het om strategische sectoren gaat, zie ik niet in wat het communisme ermee van doen heeft. Je gaat ze immers geen plan economie opleggen.

Je moet er geen overheidsbedrijf van maken, maar je moet er wel in participeren en ook voor zorgen dat het niet in de hand van buitenlandse bedrijven /overheden komt.

Dus spoorweg, energievoorziening, telecom, post, gezondheidszorg blijven best onder op zijn minst controle van de staat.

Het gaat hier om sectoren die in tijd van oorlog /crisis moeten kunnen aangestuurd worden vanuit het centrale gezag.

Hola, we zijn het eens. :thumbsup:

maddox 19 februari 2022 03:52

Volgens mij is dat de enige functie van een staat die belastingsbetalen nuttig maakt.

Ervoor zorgen dat de basisinfrastructuur voor een 21ste eeuwse samenleving goed beheerd wordt.

kelt 19 februari 2022 03:54

Belgische overheden zouden best NIKS (meer)"controleren".

Zoals we nu meemaken kan die overheid zelfs niks REGULEREN(kerntaak van de overheid) anders dan KAPOT,inclusief hun EIGEN hersenspinsels...

Sommige dingen,energie is er een van,zijn eigenlijk te belangrijk gebleken om aan politici en ambtenaren over te laten...

Het feit dat er electriciteit uit mijn stopcontact komt en dat ik hier dingen op een electronisch forum kan intikken, is er ONDANKS de grappenmakerij van "Belgische" overheden....

Vlad 19 februari 2022 06:40

Controleren waarom niet, zolang ze niet begint te sturen of besturen. :lol:

En wat zijn strategische sectoren ? Media, openbaar vervoer, banken, zorg, internet, energie, ... ? Ik zie die toch liever niet door de overheid uitgevoerd worden. Gecontroleerd wel, meer dan nu het geval is (denk maar wantoestanden in sommige rusthuizen of kinderdagverblijven), maar uitgevoerd ... neen toch maar liever niet dank u wel, dat komt niet goed. Liever geen controle als in 'de hand hebben in de strategische beslissingen'. Wel als in grenzen stellen en daar op controleren.

ViveLaBelgique 19 februari 2022 10:02

Citaat:

Maar moet de overheid strategische sectoren zoals energie controleren?

Energie is geen sector. Het zijn grondstoffen en gemeenschappelijke infrastructuur.

Ik vind het een misdaad tegen het volk dat onze overheden haar infrastructuur zo goedkoop heeft verpatst aan buitenlanders en naar de beurs heeft gebracht.

Voor mij kan er niet aan gedacht worden om fluvius, fluxys, pidpa, aquafin en andere te verpatsen aan buitenlanders of naar de beurs te brengen zoals ze deden met Telenet, Belgacom, Electrabel en VOO.

ViveLaBelgique 19 februari 2022 10:04

Citaat:

Communisme = gemeenschapsbeheer.

De schoofzak 19 februari 2022 14:00

Niet controleren, maar wel reguleren. En de voorschriften van de regulatie, die moeten strikt gecontroleerd worden.

Mogelijks is de meest strategische sector deze van de voeding.
Moet de overheid aan de boeren zeggen wat zij op hun akkers moeten zaaien dit jaar, of welke diersoort ze volgend jaar moeten vetmesten???

Tegenvoorbeeld: moet de overheid een systeem hebben van strategische voorraad van mondmaskers? Het hoofd van Blokkie op het kapblok.
Moet dat in kazernes opgeslagen worden, of kan dat in diverse ziekenhuizen en woonzorgcentra voorzien zijn in het systeem van : zorg dat je ze opgebruikt voordat je ze moet wegsmijten, maar bestel tijdelijk om je voorraad op het wettelijke peil te houden. Daarvoor vergoeden we jullie dan ook.

DIBO 19 februari 2022 16:31

Citaat:

De strategische olievoorraden worden al lang door APETRA beheerd. Alleen zijn ze vergeten om de shift naar aardgas (vooral in Vlaanderen) mee te nemen in hun model van strategische voorraden, zodat we voor gas overgeleverd zijn aan de onkunde van bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen en de Duitse 'Wir schaffen das' kortzichtigheid...

TREBRON 19 februari 2022 18:06

Citaat:

De sector energie is TE belangrijk om niet te controleren. Ze zijn ondertussen zo machtig geworden dat ze in feite de regering regeren.

TREBRON 19 februari 2022 18:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9899287)
Communisme = gemeenschapsbeheer.

Dat gemeenschapsbeheer is al ingevoerd door de invoering van die CST pas.
Burgers controleren burgers.

De schoofzak 19 februari 2022 18:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DIBO (Bericht 9899617)
De strategische olievoorraden worden al lang door APETRA beheerd. Alleen zijn ze vergeten om de shift naar aardgas (vooral in Vlaanderen) mee te nemen in hun model van strategische voorraden, zodat we voor gas overgeleverd zijn aan de onkunde van bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen en de Duitse 'Wir schaffen das' kortzichtigheid...

Is daar geen strategische reserve in een Kempense gemeente? Was het Brecht of daar in de buurt.

DIBO 19 februari 2022 19:49

Niks strategische reserve. Loenhout is de enige ondergrondse LNG opslagcapaciteit, goed voor 5% van het jaarverbruik, of nog geen 2 winterweken. Opslagcapaciteit wordt deels commercieel aangeboden aan grote spelers op de LNG markt, o.a. een grote deal de voorbije jaren met.... jawel, het Russische Gazprom. Die zijn helemaal nog niet zo gek, die russen. En aan onze kant, bedrijven die niet verder kijken dan de beurskoers van morgen

Max van Dietschland 19 februari 2022 20:18

Uiteraard moet de staat, liever nog het Rijk, strategische sectoren controleren. Dat spreekt vanzelf.

Max van Dietschland 19 februari 2022 20:20

Citaat:

Volkomen eens hiermee.

Libro 19 februari 2022 21:11

Citaat:

Financiële sector, halfgeleiders, telecom, energie.... Enig staatskapitalisme is daar op zijn plaats.

Libro 19 februari 2022 21:12

Citaat:

Zelfs buiten oorlogstijd moeten we een minimum aan zeggenschap over die sectoren hebben.

Dadeemelee 19 februari 2022 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9899512)
Niet controleren, maar wel reguleren. En de voorschriften van de regulatie, die moeten strikt gecontroleerd worden.

….

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9899695)
De sector energie is TE belangrijk om niet te controleren. Ze zijn ondertussen zo machtig geworden dat ze in feite de regering regeren.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland (Bericht 9899824)
Uiteraard moet de staat, liever nog het Rijk, strategische sectoren controleren. Dat spreekt vanzelf.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9899860)
Financiële sector, halfgeleiders, telecom, energie.... Enig staatskapitalisme is daar op zijn plaats.

Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.

Libro 19 februari 2022 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9899863)
Ik ben wel verbaasd. Normalerwijze word ik hier uitgelachen als ik Keynes verdedig.

Als het goed is, zeggen we het ook :mrgreen:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be