![]() |
Brandstofprijzen moeten dringend omlaag, maar regering doet niets
De brandstofprijzen rijzen al maanden de pan uit en dat weegt zwaar op de gezinsbudgetten. Hoewel er een eenvoudige oplossing bestaat die meteen effect zou hebben, kijkt de federale regering besluiteloos toe. Mobiliteitsorganisatie Touring start daarom een petitie. Automobilisten betalen zich al maandenlang blauw aan de pomp. Diesel kost (op 18/02/2022) 1,8380 euro per liter, benzine 95 1,7990 euro. De regering nam recent enkele financiële maatregelen om te besparen op energierekeningen, maar de automobilist blijft in de kou staan. De oplossing ligt nochtans voor het grijpen.
Al in oktober vorig jaar kwam minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op de proppen met het voorstel om het systeem van de omgekeerde cliquet opnieuw in te voeren. Dat betekent dat de federale accijnzen op de brandstof dalen wanneer de brandstofprijzen stijgen. De accijns wordt dan telkens verminderd met het bedrag van de meeropbrengst uit de btw die de hogere brandstofprijs oplevert. Dit systeem zou de prijzen verzachten zodra benzine en diesel de grens van (in het voorstel van Van Peteghem) 1,75 euro per liter overschrijden. Gerechtvaardigde vraag Helaas vond de Vivaldi-regering geen overeenstemming om tot een akkoord te komen. Voor Open Vld was het bijvoorbeeld te duur en Groen “ziet de meerwaarde van het systeem niet”, hoewel de voordelen in het verleden al meermaals bewezen zijn. Gevolg: alles bleef bij het oude en de automobilist is tot op vandaag het slachtoffer. Mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat het zo niet verder kan en start daarom een petitie. “De automobilist is bereid om een faire prijs te betalen voor mobiliteit, maar vandaag worden de kosten van energie en brandstof té hoog. Elektriciteit was nooit eerder zo duur, aardgas evenmin en ook de brandstofprijzen aan de pomp scheren recordhoogtes. Betalen we binnenkort 2 euro per liter?”, vraagt Touring zich af. “Top de accijnzen af wanneer de literprijs boven 1,70 euro per liter stijgt. Dat is onze gerechtvaardigde vraag, zeker ook omdat nog maar enkele maanden geleden hierover een politiek akkoord in de maak leek.” Nochtans is het niet zo lang geleden dat de regeringk besliste om BTW te vervangen door taks (elektriciteit), omdat taks gemakkelijker aanpasbaar zou zijn. |
Zolang de prijs extreem hoog is rinkelt de kassa van de regering des te meer.
Waarom zouden ze de prijs verlagen? De bevolking en de industrie kunnen er toch niet aan ontsnappen want die kunnen niet zonder brandstof. |
Tja, toen de brandstofprijs 1 euro stond deed de regering ook niets.
Dat noemt men een consequente regering. :-D |
Voordelen hogere brandstofprijzen:
Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan. Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit. Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens. De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt. Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen. |
1 Bijlage(n)
Dit vat het samen:
|
Citaat:
|
Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.
Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet. |
Citaat:
De PVDA legde het in 2018 op tafel: Citaat:
Aja, electriciteit (ook voor voertuigen) zit wel in de gezondheidsindex, daar moet de regering wel voorzichtig mee omgaan. |
Citaat:
|
Citaat:
Opgelet, Mambo zijn droomkarretje zit al aan 4 liter/100 km die kan niet meer lager. lol Ofwel bedoelt Mambo nog langzamer rijden dan ~70 kmh, bij 55-60 kmh gaat er mss nog 0,1 liter af. En minder snelheidsboetes gaat dat ook niet opleveren want de flits gaat pas bij 77 kmh echte. 90 kmh op snelweg, achter en langs de vrachtwagens, geeft leuk stokkend verkeer en nog wat meer files en doet ook niets af van het verbruik. Het meeste verbruik is altijd (en 100%) de onnodig gereden kms. Of die er nog zijn? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening. |
Citaat:
|
Citaat:
't Is niet alsof ik geen eigen wagen meer heb. |
Citaat:
https://www.hln.be/economie/vlaander...cord~a040fd22/ Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De grote toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is het bewijs dat mensen effectief naar alternatieven zoeken om steeds in hun auto te kruipen. Wat mij betreft dienen ook de taksen op in verkeerstelling en de jaarlijkse inschrijvingstaks verhoogd te worden, voornamelijk voor de elektrische energievreters die voor meer dan 10.000,- € chemisch spul bevatten. |
Citaat:
Ik ben het trouwens eens dat de autofiscaliteit op bedrijfswagens geen persoonlijk gebruik of woon-werk verbruik mag tolereren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be