Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Brandstofprijzen moeten dringend omlaag, maar regering doet niets (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263526)

reservespeler 21 februari 2022 08:47

Brandstofprijzen moeten dringend omlaag, maar regering doet niets
 
De brandstofprijzen rijzen al maanden de pan uit en dat weegt zwaar op de gezinsbudgetten. Hoewel er een eenvoudige oplossing bestaat die meteen effect zou hebben, kijkt de federale regering besluiteloos toe. Mobiliteitsorganisatie Touring start daarom een petitie. Automobilisten betalen zich al maandenlang blauw aan de pomp. Diesel kost (op 18/02/2022) 1,8380 euro per liter, benzine 95 1,7990 euro. De regering nam recent enkele financiële maatregelen om te besparen op energierekeningen, maar de automobilist blijft in de kou staan. De oplossing ligt nochtans voor het grijpen.

Al in oktober vorig jaar kwam minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) op de proppen met het voorstel om het systeem van de omgekeerde cliquet opnieuw in te voeren. Dat betekent dat de federale accijnzen op de brandstof dalen wanneer de brandstofprijzen stijgen. De accijns wordt dan telkens verminderd met het bedrag van de meeropbrengst uit de btw die de hogere brandstofprijs oplevert. Dit systeem zou de prijzen verzachten zodra benzine en diesel de grens van (in het voorstel van Van Peteghem) 1,75 euro per liter overschrijden.

Gerechtvaardigde vraag

Helaas vond de Vivaldi-regering geen overeenstemming om tot een akkoord te komen. Voor Open Vld was het bijvoorbeeld te duur en Groen “ziet de meerwaarde van het systeem niet”, hoewel de voordelen in het verleden al meermaals bewezen zijn. Gevolg: alles bleef bij het oude en de automobilist is tot op vandaag het slachtoffer. Mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat het zo niet verder kan en start daarom een petitie.

“De automobilist is bereid om een faire prijs te betalen voor mobiliteit, maar vandaag worden de kosten van energie en brandstof té hoog. Elektriciteit was nooit eerder zo duur, aardgas evenmin en ook de brandstofprijzen aan de pomp scheren recordhoogtes. Betalen we binnenkort 2 euro per liter?”, vraagt Touring zich af. “Top de accijnzen af wanneer de literprijs boven 1,70 euro per liter stijgt. Dat is onze gerechtvaardigde vraag, zeker ook omdat nog maar enkele maanden geleden hierover een politiek akkoord in de maak leek.”



Nochtans is het niet zo lang geleden dat de regeringk besliste om BTW te vervangen door taks (elektriciteit), omdat taks gemakkelijker aanpasbaar zou zijn.

Skobelev 21 februari 2022 09:26

Zolang de prijs extreem hoog is rinkelt de kassa van de regering des te meer.
Waarom zouden ze de prijs verlagen? De bevolking en de industrie kunnen er toch niet aan ontsnappen want die kunnen niet zonder brandstof.

Micele 21 februari 2022 09:54

Tja, toen de brandstofprijs 1 euro stond deed de regering ook niets.

Dat noemt men een consequente regering. :-D

Blue Sky 21 februari 2022 10:24

Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.

De schoofzak 21 februari 2022 12:29

1 Bijlage(n)
Dit vat het samen:

Skobelev 21 februari 2022 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9900610)
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.

Vertel dat maar aan wie zich blauw betaalt op te gaan werken.

Mambo 21 februari 2022 13:46

Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.

Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.

Micele 21 februari 2022 14:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9900820)
Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.

Ik wel want iedereen weet toch dat brandstofprijzen (diesel/benzine) niet in de (gezondheids)index zitten. Dus nul invloed op een indexverhoging.

De PVDA legde het in 2018 op tafel:
Citaat:

https://archief.pvda.be/artikels/dur...-300-euro-kost

Dure brandstof: hoe gesjoemel met de index ons dit jaar 300 euro kost

8 november 2018

De prijzen van diesel en benzine gingen op één jaar tijd fenomenaal de hoogte in. Een aanslag op het inkomen van de mensen, want die prijsstijging wordt niet meegerekend in de indexering van de lonen. De PVDA wil dat er opnieuw een echte loonindex komt, die rekening houdt met de prijzen van benzine en diesel, én een ambitieus klimaatplan dat de oliereuzen doet betalen.

Diesel en benzine werden op één jaar tijd respectievelijk 20,8% en 10,2% duurder. “Vroeger zou de loonindex die prijsstijging voor een deel opgevangen hebben”, legt PVDA-woordvoerder Raoul Hedebouw uit. “Vandaag gebeurt dat niet meer, want de index is gemanipuleerd: diesel en benzine maken geen deel meer uit van de loonindex.”

“De werkende bevolking betaalt weer de factuur van gestegen brandstofprijzen. Ze betalen de prijs van gemakkelijk geldgewin door de regering. Die verhoogt de taksen op diesel en benzine, maar heeft geen enkel ambitieus klimaatplan. Wij eisen opnieuw een echte loonindex én een serieus klimaatplan. De oliereuzen moeten daaraan meebetalen. Het is hypocriet om de mobiliteit van werknemers zwaar te belasten en niet de oliereuzen die miljarden winst maken door de hoge brandstofprijzen.”
En ze zullen dat alweer doen.

Aja, electriciteit (ook voor voertuigen) zit wel in de gezondheidsindex, daar moet de regering wel voorzichtig mee omgaan.

Skobelev 21 februari 2022 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9900820)
Als zelfstandige trek je door die hoge prijs natuurlijk ook meer btw terug en belastingen.

Of die hoge brandstof prijzen voor de regering altijd een goede zaak is dat weet ik niet.

Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?

Micele 21 februari 2022 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9900891)
Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?

Verstoken niet zo, ze gaan wel mogelijk nog ietsiepietsie minder rijden, toch diegene die al op hun tandvlees zitten, of er bijna op zitten.

Opgelet, Mambo zijn droomkarretje zit al aan 4 liter/100 km die kan niet meer lager. lol

Ofwel bedoelt Mambo nog langzamer rijden dan ~70 kmh, bij 55-60 kmh gaat er mss nog 0,1 liter af. En minder snelheidsboetes gaat dat ook niet opleveren want de flits gaat pas bij 77 kmh echte.

90 kmh op snelweg, achter en langs de vrachtwagens, geeft leuk stokkend verkeer en nog wat meer files en doet ook niets af van het verbruik.
Het meeste verbruik is altijd (en 100%) de onnodig gereden kms. Of die er nog zijn?

Mambo 21 februari 2022 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9900891)
Verstookt er daar iemand een liter minder voor? Terwijl hun dat lekker meer BTW en andere taksen schenkt?

Ze moeten ook meer btw en taksen terugbetalen.

Micele 21 februari 2022 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9900902)
Ze moeten ook meer btw en taksen terugbetalen.

Aan wie?

Blue Sky 21 februari 2022 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9900785)
Vertel dat maar aan wie zich blauw betaalt op te gaan werken.

Welja, dat is ook een onrechtstreeks voordeel. Mensen gaan niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken omdat ze daar € 2 meer verdienen of van hun werk gaan wonen maar opteren eerder voor een job dichter bij huis.

maddox 21 februari 2022 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9900938)
Welja, dat is ook een onrechtstreeks voordeel. Mensen gaan niet meer idioot ver van hun woonst gaan werken omdat ze daar € 2 meer verdienen of van hun werk gaan wonen maar opteren eerder voor een job dichter bij huis.

Alsof de hoofdmoot van het kiesvee veel keuze heeft kwa werkgever.

En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening.

chris k 21 februari 2022 15:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9900610)
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.

Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .

maddox 21 februari 2022 15:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9900940)
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .

Dit is eigenlijk ironisch. Ik heb een firmawagen ingeruild voor €300 bruto meer op de rekening en heb de tankkaart mogen behouden.

't Is niet alsof ik geen eigen wagen meer heb.

Blue Sky 21 februari 2022 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9900939)
Alsof de hoofdmoot van het kiesvee veel keuze heeft kwa werkgever.

Jazeker!

https://www.hln.be/economie/vlaander...cord~a040fd22/

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9900939)
En alsof veel mensen verder kijken dan die paar € per maand extra op de rekening.

Het is dan ook een ironisch bedrag. Het gaat erom dat als je de berekening maakt en je loonvoordeel voor job a wordt een verlies wanneer je de extra brandstofkosten verrekend, men minder geneigd zal zijn om voor job a te kiezen.

Blue Sky 21 februari 2022 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9900940)
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .

Klopt, vandaar dat de Oeso ook ongenuanceerd stelt dan België files subsidieert.

ViveLaBelgique 21 februari 2022 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9900610)
Voordelen hogere brandstofprijzen:

Mensen gaan bewuster omgaan met het mobiliteitsvraagstuk. In plaats van met oogkleppen op automatisch in de wagen te springen, gaan ze nu eerst nadenken en bijvoorbeeld eens met de fiets of te voet om naar de bakker 500 m verder gaan.

Men gaat dus minder rijden, wat zich vertaalt in minder vervuiling en minder files zodat mensen die echt op de baan moeten zijn zich tevens vlotter kunnen verplaatsen. In het algemeen vertaalt zich dit in een betere levenskwaliteit.

Bij de aankoop van de wagen, gaan mensen ook eerder opteren voor een zuinige en dus milieuvriendelijke wagens.

De hoge brandstofprijzen zorgen voor mooie opbrengsten voor de staatskas waardoor het gat in de begroting verder gedicht wordt, gebaseerd op het principe van de vervuiler betaalt.

Kortom, ik zie vooral veel voordelen aan hoge brandstofprijzen.

Dat kan ik bijtreden. Ik ben ook niet van mening dat de brandstofprijzen dienen te dalen. De regering belast terecht heb gebruik via accijnzen en BTW.

De grote toename van het aantal ongevallen met elektrische steps is het bewijs dat mensen effectief naar alternatieven zoeken om steeds in hun auto te kruipen.

Wat mij betreft dienen ook de taksen op in verkeerstelling en de jaarlijkse inschrijvingstaks verhoogd te worden, voornamelijk voor de elektrische energievreters die voor meer dan 10.000,- € chemisch spul bevatten.

ViveLaBelgique 21 februari 2022 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9900940)
Allemaal onzin van auto te laten staan ....zolang er firmawagens zijn waar men een tankkaart bijgeeft zonder dat de rijder ervoor moet betalen .

Hoe zit dat anno 2022 ? Worden tankkaarten niet belast in de personenbelasting ?

Ik ben het trouwens eens dat de autofiscaliteit op bedrijfswagens geen persoonlijk gebruik of woon-werk verbruik mag tolereren.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be