Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler
(Bericht 9901441)
Aantal verkeersdoden steeg in 2021 het sterkst in Limburg.
|
Plus artikel, dus ik kan het niet lezen.
Citaat:
De cijfers zijn niet goed.
Maar vooraleer er allerlei maatregelen in leven geroepen worden om dingen aan te pakken, moeten we eigenlijk geval per geval bekijken.
Het is een feit dat:- Het aantal doden met een elektrische fiets geweldig steeg.
- Het aantal doden onder de 65 plussers met een elektrische fiets, geweldig steeg.
|
Dankzij de overheids-maatregelen ivm Covid is het aantal fietsers ook enorm gestegen.
En eveneens, dankzij Covid, heeft de verkoop van electrische fietsen een enorme stijging.
Citaat:
Er zijn verschillende soorten elektrische fietsen.
|
Yep, van €750 Chinese brol van 10 jaar geleden, tot €10K+ speedelecs.
Citaat:
Mijn vrouw had er eerst ene met voorwielaandrijving, zo'n fiets is levensgevaarlijk, die vertrekt veel te snel, zeker voor oudere mensen.
|
Ouder type dat alleen meet dat het voorwiel draait, en dan de motor laat helpen. En dat dan puur op koppel. "het wiel draait, de motor moet ook werken".Maar die oudere types zijn motoren zonder reductie, dus die pakt "volt" om genoeg kracht te maken om mee te draaien. "Genoeg? Neen? Genoeg? Neen, Genoeg, JAAAA, zelfs wat veel".
Deze vind je nog in het echt goedkope segment.
De nieuwere types gebruiken toch al een sensor op de trappers om het iets fijner te regelen. Maar dan is het systeem nog steeds redelijk pittig in het vertrek.
Citaat:
Is dat onderzocht bij de doden met een elektrische fiets? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
|
Verzekeringsmaatschappijen gaan die cijfers waarschijnlijk wel hebben.
Citaat:
De fiets met midden motor ondersteunt het trappen. Trap je niet, dan is er geen ondersteuning. De fiets vertrekt ook gelijk een gewone fiets.
|
Ook daar is mee te kloten hoor. Maar de normale systemen waar niet aan gefoefeld is, ja, die werken zo.
Citaat:
Ook de voetgangers moeten volgens mijn bescheiden mening terug een verkeersopleiding krijgen.
|
En steppers. Monowheelers en longEboarders zijn over het algemeen beter op de hoogte, en kennen de beperkingen van hun apparaten.
Citaat:
Ja, de automobilist moet stoppen voor een zebrapad. Maar soms steken voetgangers gewoon over, zonder te kijken of er een auto afkomt, zonder te kijken of die auto wel kan stoppen, soms zonder dat je als automobilist ziet dat de voetganger wilt oversteken.
|
Er zijn mensen van allerlei slag die blijkbaar denken dat de openbare weg er alleen voor hun is. Dat gaat van voetgangers die kamikazegewijs voor de wielen van welk voertuig dan ook stappen, tot fietsers die tegen slakkengangetje in zwerm over de hele weg verspreid vooruitkruipen (scholieren zijn hiervoor gekend). Van steppers die tegen een rotvaart tussen de voetgangers manouvreren of als complete debielen elke vorm van wegcode negeren tot Speedelecracers die geloven dat die 45km/u de minimumsnelheid is.
En dan van straatracers tot dubbel/trippelparkeerders die de hele straat zien als een theehuis om een babbeltje te doen.