Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Aantal verkeersdoden steeg in 2021 (het meeste in Limburg). (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263541)

reservespeler 22 februari 2022 07:20

Aantal verkeersdoden steeg in 2021 (het meeste in Limburg).
 
Aantal verkeersdoden steeg in 2021 het sterkst in Limburg.


De cijfers zijn niet goed.
Maar vooraleer er allerlei maatregelen in leven geroepen worden om dingen aan te pakken, moeten we eigenlijk geval per geval bekijken.


Het is een feit dat:
  • Het aantal doden met een elektrische fiets geweldig steeg.
  • Het aantal doden onder de 65 plussers met een elektrische fiets, geweldig steeg.

Er zijn verschillende soorten elektrische fietsen.

Mijn vrouw had er eerst ene met voorwielaandrijving, zo'n fiets is levensgevaarlijk, die vertrekt veel te snel, zeker voor oudere mensen.
Is dat onderzocht bij de doden met een elektrische fiets? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

De fiets met midden motor ondersteunt het trappen. Trap je niet, dan is er geen ondersteuning. De fiets vertrekt ook gelijk een gewone fiets.

Ook de voetgangers moeten volgens mijn bescheiden mening terug een verkeersopleiding krijgen. Ja, de automobilist moet stoppen voor een zebrapad. Maar soms steken voetgangers gewoon over, zonder te kijken of er een auto afkomt, zonder te kijken of die auto wel kan stoppen, soms zonder dat je als automobilist ziet dat de voetganger wilt oversteken.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220221_98051171

maddox 22 februari 2022 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9901441)
Aantal verkeersdoden steeg in 2021 het sterkst in Limburg.

Plus artikel, dus ik kan het niet lezen.

Citaat:

De cijfers zijn niet goed.
Maar vooraleer er allerlei maatregelen in leven geroepen worden om dingen aan te pakken, moeten we eigenlijk geval per geval bekijken.
Het is een feit dat:
  • Het aantal doden met een elektrische fiets geweldig steeg.
  • Het aantal doden onder de 65 plussers met een elektrische fiets, geweldig steeg.

Dankzij de overheids-maatregelen ivm Covid is het aantal fietsers ook enorm gestegen.
En eveneens, dankzij Covid, heeft de verkoop van electrische fietsen een enorme stijging.
Citaat:

Er zijn verschillende soorten elektrische fietsen.
Yep, van €750 Chinese brol van 10 jaar geleden, tot €10K+ speedelecs.
Citaat:

Mijn vrouw had er eerst ene met voorwielaandrijving, zo'n fiets is levensgevaarlijk, die vertrekt veel te snel, zeker voor oudere mensen.
Ouder type dat alleen meet dat het voorwiel draait, en dan de motor laat helpen. En dat dan puur op koppel. "het wiel draait, de motor moet ook werken".Maar die oudere types zijn motoren zonder reductie, dus die pakt "volt" om genoeg kracht te maken om mee te draaien. "Genoeg? Neen? Genoeg? Neen, Genoeg, JAAAA, zelfs wat veel".
Deze vind je nog in het echt goedkope segment.
De nieuwere types gebruiken toch al een sensor op de trappers om het iets fijner te regelen. Maar dan is het systeem nog steeds redelijk pittig in het vertrek.
Citaat:

Is dat onderzocht bij de doden met een elektrische fiets? Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Verzekeringsmaatschappijen gaan die cijfers waarschijnlijk wel hebben.
Citaat:

De fiets met midden motor ondersteunt het trappen. Trap je niet, dan is er geen ondersteuning. De fiets vertrekt ook gelijk een gewone fiets.
Ook daar is mee te kloten hoor. Maar de normale systemen waar niet aan gefoefeld is, ja, die werken zo.
Citaat:

Ook de voetgangers moeten volgens mijn bescheiden mening terug een verkeersopleiding krijgen.
En steppers. Monowheelers en longEboarders zijn over het algemeen beter op de hoogte, en kennen de beperkingen van hun apparaten.
Citaat:

Ja, de automobilist moet stoppen voor een zebrapad. Maar soms steken voetgangers gewoon over, zonder te kijken of er een auto afkomt, zonder te kijken of die auto wel kan stoppen, soms zonder dat je als automobilist ziet dat de voetganger wilt oversteken.
Er zijn mensen van allerlei slag die blijkbaar denken dat de openbare weg er alleen voor hun is. Dat gaat van voetgangers die kamikazegewijs voor de wielen van welk voertuig dan ook stappen, tot fietsers die tegen slakkengangetje in zwerm over de hele weg verspreid vooruitkruipen (scholieren zijn hiervoor gekend). Van steppers die tegen een rotvaart tussen de voetgangers manouvreren of als complete debielen elke vorm van wegcode negeren tot Speedelecracers die geloven dat die 45km/u de minimumsnelheid is.
En dan van straatracers tot dubbel/trippelparkeerders die de hele straat zien als een theehuis om een babbeltje te doen.

Skobelev 22 februari 2022 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9901441)
Aantal verkeersdoden steeg in 2021 het sterkst in Limburg.


De cijfers zijn niet goed.
Maar vooraleer er allerlei maatregelen in leven geroepen worden om dingen aan te pakken, moeten we eigenlijk geval per geval bekijken.


Het is een feit dat:
  • Het aantal doden met een elektrische fiets geweldig steeg.
  • Het aantal doden onder de 65 plussers met een elektrische fiets, geweldig steeg.

Er zijn verschillende soorten elektrische fietsen.

Mijn vrouw had er eerst ene met voorwielaandrijving, zo'n fiets is levensgevaarlijk, die vertrekt veel te snel, zeker voor oudere mensen.
Is dat onderzocht bij de doden met een elektrische fiets? Ik denk het eerlijk gezegd niet.

De fiets met midden motor ondersteunt het trappen. Trap je niet, dan is er geen ondersteuning. De fiets vertrekt ook gelijk een gewone fiets.

Ook de voetgangers moeten volgens mijn bescheiden mening terug een verkeersopleiding krijgen. Ja, de automobilist moet stoppen voor een zebrapad. Maar soms steken voetgangers gewoon over, zonder te kijken of er een auto afkomt, zonder te kijken of die auto wel kan stoppen, soms zonder dat je als automobilist ziet dat de voetganger wilt oversteken.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220221_98051171

Hoe dikwijls zie je geen fietser snel van zijn fiets springen aan een zebrapad om vervolgens als voetganger hun voorrang op te eisen? :?

PeterCC 23 februari 2022 18:00

In 2020 was er een daling met 20%, in 2021 is er een stijging met 20%, dus zitten we ongeveer terug op het niveau van 2019.

Wat me stoort is dat het VIAS direct de oorzaak poneert wat vreemd is omdat het VIAS niet bestudeert hoe en waarom ongevallen gebeuren.

Over 2020 werd gezegd dat de daling logisch was door het lagere volume aan verkeer maar de afname van dat volume was veel groter dan 20%, dus in verhouding vielen er meer verkeersdoden. Volgens het VIAS kwam dat omdat er door dat lagere volume veel sneller werd gereden. Simpel.

Voor 2021 komt het VIAS vlotjes tot de conclusie dat de oorzaak ligt bij de bestelwagens door de sterk toegenomen e-commerce. In Wallonië en in Brussel is het aantal verkeersdoden wel gedaald. Is daar dan geen toegenomen e-commerce?

En er is dan natuurlijk al direct één of andere vakbondsman die begint te zeuren over rij- en rusttijden.

PeterCC 23 februari 2022 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9901441)
Aantal verkeersdoden steeg in 2021 het sterkst in Limburg.


De cijfers zijn niet goed.
Maar vooraleer er allerlei maatregelen in leven geroepen worden om dingen aan te pakken, moeten we eigenlijk geval per geval bekijken.


Het is een feit dat:
  • Het aantal doden met een elektrische fiets geweldig steeg.
  • Het aantal doden onder de 65 plussers met een elektrische fiets, geweldig steeg.
(...)

Waaruit leid je af dat het om fietsers zou gaan?

Hieronder het artikel zoals het in DS van 22 feb stond.
Bij fietsers en motorfietsers is er een daling.
Citaat:

Meer verkeersdoden door boomende e-commerce

Vlaanderen telde vorig jaar ruim een vijfde meer verkeersdoden. Het doet een daling in Wallonië en Brussel volledig teniet. Verkeersinstituut Vias ziet een verontrustende stijging bij bestelwagens, vaak ingezet voor de e-commerce.

Christoph Meeussen

maandag 21 februari 2022 om 13.19 uur

Op Vlaamse wegen vielen vorig jaar 291 verkeersdoden. Dat zijn er liefst 45 meer dan de 246 in 2020. Wel moeten we rekening houden met een sterke daling het jaar voordien. Door de strenge coronamaatregelen gingen mensen in 2020 aanzienlijk minder de baan op, en lag het aantal doden lager dan de 304 ‘Vlaamse’ verkeersdoden in 2019.

Vlaanderen scoorde vorig jaar enorm slecht in vergelijking met Wallonië en Brussel. Daar noteerde men vorig jaar net het laagste aantal verkeersdoden ooit. In Wallonië daalde het aantal doden van 223 naar 187 (-16 procent). In Brussel waren er 6 doden, tegenover 14 in 2020.

‘Camionettisering’

Er stierven in Vlaanderen vorig jaar minder (motor)fietsers, maar wel meer voetgangers en mensen in personenwagens. De opvallendste toename ziet Vias bij de vrachtwagens (van 53 naar 68) en ook de lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden).

‘Vooral de stijging bij de bestelwagens is verontrustend’, zegt Vias. ‘Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De camionettisering, waardoor veel bestelwagens continu onderweg zijn, kan daarbij zeker een rol spelen. De toegenomen e-commerce de jongste twee jaar met leveringen aan huis, heeft die impact wellicht vergroot.’

Dat naar de e-commercesector wordt gekeken, verwondert BTB-vakbondsman Frank Moreels niet. ‘Dat hangt samen met hoe de sector georganiseerd is, met onderaannemers tot in de zoveelste graad en schijnzelfstandigen die onder sterke druk staan. Soms zitten ze 12 uur per dag achter het stuur, om tot wel 300 pakjes te leveren. Sommige bedrijven bieden tegenwoordig ook leveringen op zaterdag en zondag aan. Dat alles leidt tot stress en vermoeidheid, wat meer ongevallen veroorzaakt.’

Druk opvoeren

Moreels wijst op het verschil met chauffeurs van zwaardere vrachtwagens, die met een tachograaf moeten rondrijden en rij- en rusttijden moeten respecteren. ‘Wij vragen al jaren dat iedereen die professioneel rijdt, met rij- en rusttijden werkt.’

‘Europa voorziet via haar Mobility Package-regels de invoering van de tachograaf, maar pas vanaf juli 2026. Wat ons betreft mag dat veel vroeger, bij wijze van spreken morgen al. Misschien kan België hiervoor druk uitoefenen. Er moeten ook gewoon meer controles komen, en een verdubbeling van het aantal inspecteurs.’

‘Het voornemen om pakjesbedrijven via de Postwet te dwingen meer met werknemers te werken in plaats van zelfstandige bezorgers (DS 17/02/2022), steunen we ook. Zo krijg je controle op de arbeidstijd en daalt het risico op ongevallen.’

Deelsteps

Voor het eerst registreerde Vias in haar Verkeersveiligheidsbarometer apart ongevallen met elektrische steps. In heel België ging het vorig jaar om 1.022 ongevallen, bijna drie per dag. Volgens Vias gaat het maar om het topje van de ijsberg. ‘Veel van die ongevallen zijn enkelzijdige ongevallen, waarbij de gewonde persoon naar het ziekenhuis gaat en niet in de officiële ongevalsstatistieken terechtkomt’, luidt het. Vorig jaar kwamen vier mensen om het leven met een e-step. In Vlaanderen werden 510 ongevallen geregistreerd met een e-step.

Henri1 23 februari 2022 19:41

Volgens mij rijden er in Limburg teveel zware SUVs rond.

Mambo 23 februari 2022 19:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9902719)
Volgens mij rijden er in Limburg teveel zware SUVs rond.

Volgens mij rijden er in limburg teveel gedrogeerden rond.

reservespeler 23 februari 2022 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9902674)
Waaruit leid je af dat het om fietsers zou gaan?

Hieronder het artikel zoals het in DS van 22 feb stond.
Bij fietsers en motorfietsers is er een daling.

Uit HBVL

Vooral voetgangers en fietsers kwamen om het leven in het Limburgse verkeer. Het aantal letselongevallen met voetgangers steeg met 12,2 procent. In 2020 stierven twee voetgangers in het verkeer, vorig jaar waren dat er twaalf.

Ook bij de fietsers waren er 8,2 procent meer letselongevallen. Het aantal dodelijke ongevallen met fietsers steeg van elf naar negentien. Dat zijn acht extra dode fietsers in één jaar tijd, wat net als bij de voetgangers de sterkste stijging is in heel Vlaanderen.

In tegenstelling tot Antwerpen waren er in Limburg geen dodelijke ongevallen met elektrische steps, maar het aantal letselongevallen steeg wel van zes naar 21.

Henri1 23 februari 2022 22:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9902722)
Volgens mij rijden er in limburg teveel gedrogeerden rond.

In zware SUVs ?

Mambo 23 februari 2022 23:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9902785)
In zware SUVs ?

In van alles.
Limburgers eh.

Anders wel vriendelijke mensen. Maar foefelende.

reservespeler 24 februari 2022 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9902803)
In van alles.
Limburgers eh.

Anders wel vriendelijke mensen. Maar foefelende.

Helaba gij daar.

Micele 24 februari 2022 19:30

Kk

chris k 24 februari 2022 19:46

De Limburgers die ik persoonlijk ken zijn supervriendelijk .( op één uitzondering !)

Maar het verkeer is sneller ( meer laagvliegers ) dan in de meeste andere provincies....dat er meer ongevallen gebeuren is normaal .

Micele 24 februari 2022 19:53

Kk

reservespeler 25 februari 2022 07:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9903591)
Kk

Da gade gij nie bepale.

Als dit geen item is voor mobiliteit en verkeersveiligheid, dan weet ik het niet.

reservespeler 25 februari 2022 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9903601)
De Limburgers die ik persoonlijk ken zijn supervriendelijk .( op één uitzondering !)

Maar het verkeer is sneller ( meer laagvliegers ) dan in de meeste andere provincies....dat er meer ongevallen gebeuren is normaal .

Hier moet mss, wegens het ontbreken van OV, mss meer gebruik gemaakt worden van eigen vervoersmiddelen.

Limburg, fietsparadijs zal er ook wel voor iets tussen zitten.

chris k 25 februari 2022 13:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903806)
Hier moet mss, wegens het ontbreken van OV, mss meer gebruik gemaakt worden van eigen vervoersmiddelen.

Limburg, fietsparadijs zal er ook wel voor iets tussen zitten.

Fietsparadijs ?
Er zijn nog veel plaatsen waar er daar nog geen fietspad is ....vb. Bomerstraat Peer en de omgeving daar .

Micele 25 februari 2022 13:10

Kk

reservespeler 25 februari 2022 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9904081)
Fietsparadijs ?
Er zijn nog veel plaatsen waar er daar nog geen fietspad is ....vb. Bomerstraat Peer en de omgeving daar .

Dat gaat niet over de toeristische fietspaden.

reservespeler 25 februari 2022 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9904086)
Kk

Stop daar Godverdomme mee.
Wie denkt u wel dat u bent?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be