Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Batterij van elektrische auto stuk en geen garantie meer? Dokken maar! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263570)

reservespeler 24 februari 2022 06:52

Batterij van elektrische auto stuk en geen garantie meer? Dokken maar!
 
Batterij van elektrische auto stuk en geen garantie meer? Zo verschrikkelijk duur is het!

De fabrikanten van elektrische auto’s geven een ruime garantie op de batterij. Daar pakken ze graag mee uit. Een jaar of acht, 160.000km en 70% is zo’n beetje de norm. Je moet in zo’n geval overigens niet rekenen op een compleet nieuwe accu. De meeste automerken herstellen de accu gewoon tot die weer zijn verplichte minimumcapaciteit haalt. Er er zijn er nog zo’n hoop kleine lettertjes.

Automerken willen liever niet dat je de prijs van de batterijen kent

Pechvogels met elektrische auto’s waarvan de batterij buiten garantie stuk gaat, zijn er ook. En dan kijk je tegen een gigantische factuur aan. Automerken praten daar niet graag over, maar het Duitse Autobild vlooide het toch uit. Tot grote ergernis van de automerken, zo blijkt.

Hoewel het gaat om cruciale componenten, zijn er heel wat automerken die eenvoudigweg geen prijzen willen communiceren aan normale klanten. Audi, Fiat, Opel en Tesla weigeren ronduit, zo constateerde Autobild, dat serieuze vraagtekens bij die manier van handelen stelt.

Volkswagen wil alleen een schatting geven. Hyundai, Kia en Volvo geven dan weer een prijs per batterijmodule omdat ze ervan uitgaan dat een accu nooit volledig stuk gaat. De Duitse publicatie maakte daarom zelf de eindberekening.

Eerst een flinke dosis werkuren

Voor de accu zelf kan hersteld worden, moet het ding natuurlijk eerst uit de auto gehaald worden. En daar begint al het eerste probleem. De Dacia Spring lijkt op dat vlak best gebruiksvriendelijk te zijn. Daar neemt het werk amper 2,5 uur in beslag. Bij de kleine en dure Honda e is dat al 4 uur. Bij een Kia EV6 (en dus wellicht ook bij de Hyundai Ioniq want die heeft dezelfde structuur) kan dat al oplopen tot 10 uur. Alleen de werkuren maken je dan al 2.000 euro armer.

Waanzinnige verschillen tussen merken en modellen

De accu’s zelfs dan. Daarvan is de Renault Twizy met 4.000 euro de goedkoopste, maar dat is geen volwaardige auto. De Smart Fortwo en Forfour zou met 6.537 euro de meest betaalbare zijn, maar er zijn in Duitsland al klanten die een veelvoud daarvan aangerekend kregen. Aan de andere kant van de niet exhaustieve tabel vinden we de Hyundai Kona Electric 64kWh, met een accuprijs van zo maar eventjes 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge die 37.854 euro vergt voor een volledige vervanging.




Opvallend ook: de prijzen lopen per merk en model opvallend sterk uiteen. Zo is een 64kWh accu in de Kia e-Niro 10.410 euro duur. Een accu van dezelfde grootte in de Hyundai Kona (Hyundai en Kia horen tot dezelfde groep) kost toch meteen 33.771 euro. Meer dan drie keer zoveel. Een verklaring daarvoor wordt niet gegeven.

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuw...?ocid=msedgntp

maddox 24 februari 2022 07:09

Iets is waard wat de gek ervoor geeft.

En natuurlijk, voor België. De hoofdmoot van de normale EV's, dus geen Twizzy, Ami of Spring, zijn of lease, of eigendom van iemand die toch niet weet wat doen met het geld.

Leasemaatschappijen zorgen wel dat ze goeie contracten hebben met de verdelers, en iemand met geld teveel die gaat misschien wat zure oprispingen hebben, maar gaat de peperdure herstelling wel betalen.

En natuurlijk, bitter weinig garages hebben echte ervaring met een accuwissel/herstelling, en vele techniekers staan huiverachtig tegenover die enorme blokken brandgevaar (natuurlijk, bij LPF accu's is dat VEEL kleiner, en zal elke brand niet elektrolyt gebonden zijn)

In alle geval, dat samen met merkgebonden prijszettingen- en de onmogelijkheid "alternatieve" leveranciers voor zo'n onderdeel te vinden, maakt dat de prijzen compleet onvoorspelbaar en zelfs compleet van de pot gerukt zijn.

Micele 24 februari 2022 09:42

Alweer van de pot gerukte onzin met clickbait-titel.

Hup naar de KK-draad.

Men kan het zelfs in de tekst lezen:

Knak identiek batterijpack zou drie keer duurder zijn bij de Kona dan bij de e-Niro. :silly::popcorn:

Citaat:

Aan de andere kant van de niet exhaustieve tabel vinden we de Hyundai Kona Electric 64kWh, met een accuprijs van zo maar eventjes 33.771 euro en de Volvo XC40 Recharge die 37.854 euro vergt voor een volledige vervanging.

Opvallend ook: de prijzen lopen per merk en model opvallend sterk uiteen. Zo is een 64kWh accu in de Kia e-Niro 10.410 euro duur. Een accu van dezelfde grootte in de Hyundai Kona (Hyundai en Kia horen tot dezelfde groep) kost toch meteen 33.771 euro. Meer dan drie keer zoveel. Een verklaring daarvoor wordt niet gegeven.

maddox 24 februari 2022 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9903017)
Alweer van de pot gerukte onzin met clickbait-titel.

Waarom zou het clickbait zijn? De accu's voor een EV zijn grote blokken niet goedkoop materiaal.

Citaat:

Hup naar de KK-draad.
Neen.

Citaat:

Men kan het zelfs in de tekst lezen:

Knak identiek batterijpack zou drie keer duurder zijn bij de Kona dan bij de e-Niro. :silly::popcorn:
Ik weet niet dat het exact dezelfde accu is, misschien is het nog net iets anders.

Maar het is perfect mogelijk dat voor hetzelfde accublok, er toch verschillende prijzen per garage zijn.
De ene merkgarage kan het "in house", met een opgeleide technieker, de andere moet de wagen doorsturen omdat ze niet de kennis noch het juiste gereedschap in huis hebben.

En het zal niet de eerste keer zijn dat een garagist misbruik maakt van de situatie. Want waar ga je anders naartoe, met je acculoze EV?

Mambo 24 februari 2022 11:56

Met andere woorden; Perte totale

Het lot voor iedere EV

reservespeler 24 februari 2022 12:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9903017)
Alweer van de pot gerukte onzin met clickbait-titel.

Hup naar de KK-draad.

Men kan het zelfs in de tekst lezen:

Knak identiek batterijpack zou drie keer duurder zijn bij de Kona dan bij de e-Niro. :silly::popcorn:

Da gade gij nie bepale

chris k 24 februari 2022 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9903154)
Met andere woorden; Perte totale

Het lot voor iedere EV

Parkeren op -3 is ook een oplossing of meesturen met een boot .:oops:

reservespeler 24 februari 2022 14:32

Gekregen via mail.
Weet niet of het waar is.

Ondertussen is de technologie mss al aangepast.

Maar als de helft waar is ...


Elektrische auto’s ? accu’s vol zware metalen !

Redding van de mens of een geloofwaardige milieuvernietiger?

N.a.v. een artikel van Bengt Karlsson (Professor ecologische antropologie),in AFBO Stories, begrijpen we nu volledig welke onherstelbare schade de productie van batterijen voor elektrische auto's zowel natuur als mens en vooral kinderen veroorzaakt.

"Een accu voor de elektrische auto weegt ongeveer 500 kg, het volume is ongeveer zo groot als een koffer.

Het bevat o.a.;

12 kg lithium,

30 kg nikkel,

20 kg mangaan,

15 kg kobalt,

100 kg koper,

200 kg aluminium, staal en plastic.

Er zitten 6.831 lithiumcellen in.

Het zou zorgelijk moeten zijn dat al deze giftige componenten afkomstig zijn van mijnbouw.

Om een autobatterij te maken, moet je 10 ton zout verwerken om lithium te produceren, 15 ton erts voor het kobalt,

2 ton erts voor het nikkel en 12 ton erts voor het koper.

In totaal wordt er 200 ton grond opgegraven voor één enkele accu !

De ontginning van het giftige kobalt in de wereld gebeurt grotendeels met kinderarbeid ,

en een aanzienlijk deel van de grondstof van een batterij komt uit Congo, zonder controle op de gigantische vervuiling.

Tegen 2030 zullen er ongeveer 145 miljoen elektrische auto’s rondrijden met een verschrikkelijk grote en giftige afvalberg accu’s!

Dan mogen we nog niet spreken over hoeveel CO2 er opgewekt wordt met de toekomstige gascentrales om deze wagens van elektriciteit te voorzien.


chris k 24 februari 2022 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903361)
Gekregen via mail.
Weet niet of het waar is.

Ondertussen is de technologie mss al aangepast.

Maar als de helft waar is ...


Elektrische auto’s ? accu’s vol zware metalen !

Redding van de mens of een geloofwaardige milieuvernietiger?

N.a.v. een artikel van Bengt Karlsson (Professor ecologische antropologie),in AFBO Stories, begrijpen we nu volledig welke onherstelbare schade de productie van batterijen voor elektrische auto's zowel natuur als mens en vooral kinderen veroorzaakt.

"Een accu voor de elektrische auto weegt ongeveer 500 kg, het volume is ongeveer zo groot als een koffer.

Het bevat o.a.;

12 kg lithium,

30 kg nikkel,

20 kg mangaan,

15 kg kobalt,

100 kg koper,

200 kg aluminium, staal en plastic.

Er zitten 6.831 lithiumcellen in.

Het zou zorgelijk moeten zijn dat al deze giftige componenten afkomstig zijn van mijnbouw.

Om een autobatterij te maken, moet je 10 ton zout verwerken om lithium te produceren, 15 ton erts voor het kobalt,

2 ton erts voor het nikkel en 12 ton erts voor het koper.

In totaal wordt er 200 ton grond opgegraven voor één enkele accu !

De ontginning van het giftige kobalt in de wereld gebeurt grotendeels met kinderarbeid ,

en een aanzienlijk deel van de grondstof van een batterij komt uit Congo, zonder controle op de gigantische vervuiling.

Tegen 2030 zullen er ongeveer 145 miljoen elektrische auto’s rondrijden met een verschrikkelijk grote en giftige afvalberg accu’s!

Dan mogen we nog niet spreken over hoeveel CO2 er opgewekt wordt met de toekomstige gascentrales om deze wagens van elektriciteit te voorzien.


Zit (zware metalen ) in "zwavelbeton" ook samen met vliegas .....wie weet er zit misschien vliegas in batterijen verwerkt om er van af te geraken

kelt 24 februari 2022 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903361)
Gekregen via mail.
Weet niet of het waar is.

Ondertussen is de technologie mss al aangepast.

Maar als de helft waar is ...


Elektrische auto’s ? accu’s vol zware metalen !

Redding van de mens of een geloofwaardige milieuvernietiger?

N.a.v. een artikel van Bengt Karlsson (Professor ecologische antropologie),in AFBO Stories, begrijpen we nu volledig welke onherstelbare schade de productie van batterijen voor elektrische auto's zowel natuur als mens en vooral kinderen veroorzaakt.

"Een accu voor de elektrische auto weegt ongeveer 500 kg, het volume is ongeveer zo groot als een koffer.

Het bevat o.a.;

12 kg lithium,

30 kg nikkel,

20 kg mangaan,

15 kg kobalt,

100 kg koper,

200 kg aluminium, staal en plastic.

Er zitten 6.831 lithiumcellen in.

Het zou zorgelijk moeten zijn dat al deze giftige componenten afkomstig zijn van mijnbouw.

Om een autobatterij te maken, moet je 10 ton zout verwerken om lithium te produceren, 15 ton erts voor het kobalt,

2 ton erts voor het nikkel en 12 ton erts voor het koper.

In totaal wordt er 200 ton grond opgegraven voor één enkele accu !

De ontginning van het giftige kobalt in de wereld gebeurt grotendeels met kinderarbeid ,

en een aanzienlijk deel van de grondstof van een batterij komt uit Congo, zonder controle op de gigantische vervuiling.

Tegen 2030 zullen er ongeveer 145 miljoen elektrische auto’s rondrijden met een verschrikkelijk grote en giftige afvalberg accu’s!

Dan mogen we nog niet spreken over hoeveel CO2 er opgewekt wordt met de toekomstige gascentrales om deze wagens van elektriciteit te voorzien.


Ik begrijp wel dat het massaal produceren van al die accu's zeer milieubelastend moet zijn.....zoals iedere massaproduktie.

Verschillende van die "bekende metalen" komen zelfs,in jaarlijks groeiende mate,uit de recyclage.....

Helaas ontwaar ik in de gegeven lijst geen enkel "zwaar metaal".....
Enige zorgvuldigheid in betiteling lijkt me aangewezen....

Patrick M 24 februari 2022 16:52

En die batterijen kunnen branden.
Kijk maar naar de boot waar de elec. auto's in brand stonden.

maddox 24 februari 2022 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 9903458)
En die batterijen kunnen branden.
Kijk maar naar de boot waar de elec. auto's in brand stonden.

Zelfs al kunnen de batterijen zelf niet goed branden, met een paar kilowattuur aan vermogen kan je wel iets aansteken.

maddox 24 februari 2022 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903361)
Gekregen via mail.
Weet niet of het waar is.

Ondertussen is de technologie mss al aangepast.

Maar als de helft waar is ...

Het is gewoon zodanig gebracht dat het voor kiesvee kan lijken alsof de dag des oordeels nadert.

Uiteindelijk is alles grondstof, als er maar energie beschikbaar is voor de bewerkingen.

Micele 24 februari 2022 18:17

https://e-drivers.com/accus-voor-ele...an-ices-nodig/

Citaat:

From Dirty Oil to Clean Batteries

https://www.transportenvironment.org...port_final.pdf
Een nieuw rapport van Transport & Environment (T&E) onderzocht de hoeveelheid grondstoffen die nodig is om batterijen voor elektrische auto's te maken, nu en in de toekomst - rekening houdend met veranderingen in productieprocessen en recyclage. De studie vergelijkt dit met de grondstoffen die nodig zijn om een auto op fossiele brandstoffen te laten rijden.

Conclusie: batterijen voor elektrische auto's vergen aanzienlijk minder grondstoffen.

Met een nieuw voorstel voor batterijwetgeving zou Europa wereldwijd koploper kunnen worden in ethisch en duurzaam gebruik van grondstoffen voor batterijen.

Het rapport toont ook aan dat Europa veel afhankelijker is van olie-invoer dan van grondstoffen voor batterijen. Op termijn zou Europa zelfs zelfvoorzienend kunnen worden op het gebied van batterijen, en dus niet meer afhankelijk van conflictmineralen uit controversiële mijnbouw. Voor olie is dat niet het geval.

Elektrische wagens verbruiken veel minder grondstoffen


T&E berekende hoeveel grondstoffen verloren gaan en dus niet teruggewonnen kunnen worden tijdens de levensduur van een elektrisch voertuig. De onderzoekers hielden daarbij rekening met de recyclage van batterijcellen en met het feit dat het grootste deel van de metaalinhoud ervan wordt gerecycleerd.

Tegen 2030 moet 70% van de EV-batterijen ingezameld worden. Dat zou betekenen dat 30 kg aan materiaal (nog) niet wordt ingezameld. Ter vergelijking: het gewicht van de benzine of diesel die verbruikt wordt tijdens de gemiddelde levensduur van een klassieke wagen is ongeveer 300 tot 400 keer groter. Tijdens zijn levensduur verbrandt een gemiddelde auto met verbrandingsmotor bijna 17.000 liter benzine, wat overeenkomt met een stapel olievaten van 90 meter hoog.



Technologische evoluties in de wereld van batterijen

Door de technologische vooruitgang zal de hoeveelheid lithium die nodig is om één batterij te maken voor een elektrische wagen in de loop van het volgende decennium met de helft afnemen. De benodigde hoeveelheid kobalt zal met meer dan driekwart afnemen en die voor nikkel met ongeveer een vijfde. De vraag naar batterijen zal de komende decennia echter alleen maar stijgen. Hoewel hun productie efficiënter wordt, moet de milieu-impact van de metaalwinning dus drastisch gereduceerd worden. Hoe? Door in te zetten op ecodesign, inzameling van afgedankte batterijen en recyclage van gebruikte mineralen. Alleen zo kunnen we een concurrerende en circulaire batterij-waardeketen mogelijk maken. Daarnaast zijn ook veranderingen in ons transportsysteem nodig. Bijvoorbeeld meer inzetten op gedeelde mobiliteit en comfortabel en stipt openbaar vervoer, zodat we minder wagens nodig hebben.

Europa kan door recyclage minder grondstoffen invoeren

In 2035 kan meer dan een vijfde van het lithium en het nikkel, en 65% van het kobalt dat nodig is om een nieuwe batterij te maken, afkomstig zijn van recyclage. Maar dan moet de Europese Commissie wel een tandje bijsteken: zo moet het hergebruik van deze mineralen fors vergemakkelijkt worden via strenge batterijwetgeving.

Terwijl Europa tot vorig jaar nog kampte met een tekort aan eigen batterijproductie voor z’n eigen elektrische wagens, zou het aanbod vanaf 2021 voor het eerst aan de vraag kunnen voldoen (90 GWh). Dat zal in de toekomst zo blijven: T&E berekende dat er in Europa 460 GWh (in 2025) en 700 GWh (2030) aan batterijen zal worden geproduceerd - ruim meer dan de verwachte vraag.

Lidstaten en Europees parlement aan zet

Het voorstel van de Europese Commissie voor de allereerste duurzame batterijwetgeving ter wereld kan batterijen nog schoner maken dan vandaag en ervoor zorgen dat de herkomst ervan ethisch en milieuverantwoord is én ze in hoge mate recycleerbaar zijn. Dat is nodig om van elektrische wagens een duurzame oplossing te maken. Het is nu aan de leden van het Europees Parlement en de regeringen van de EU om het eens te worden over een ambitieuze en toekomstbestendige wetgeving die de ontwikkeling van een concurrerende en duurzame Europese batterij-industrie zal stimuleren.


Meer: https://www.transportenvironment.org/discover/

reservespeler 25 februari 2022 07:27

Er is nog veel werk aan de winkel.
Er moeten dringend recyclagefabrieken neergepoot worden.

maddox 25 februari 2022 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903807)
Er is nog veel werk aan de winkel.
Er moeten dringend recyclagefabrieken neergepoot worden.

En niet alleen voor EV accu's, maar voor alles.

Alleen, waar gaan we de energie vandaan halen om die fabrieken goed te laten werken?

Misschien dat onze politici en top ambtenaren tesamen genoeg warme lucht over windturbines kunnen laten vloeien, maar ik heb mijn twijfels.

De dag dat een politicus en de controlerende aarshaar, de top ambtenaar, iets nuttigs betekenen voor de samenleving, eet ik uw goed gestoofde onderbroek op, met remspoor en al.

chris k 25 februari 2022 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9903807)
Er is nog veel werk aan de winkel.
Er moeten dringend recyclagefabrieken neergepoot worden.

en dan zoals in Hoboken /Olen enz.....Umicore .

Maar zulke bedrijven moeten er wel zijn .

Micele 25 februari 2022 17:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9903448)
Ik begrijp wel dat het massaal produceren van al die accu's zeer milieubelastend moet zijn.....zoals iedere massaproduktie.

Verschillende van die "bekende metalen" komen zelfs,in jaarlijks groeiende mate,uit de recyclage.....

Helaas ontwaar ik in de gegeven lijst geen enkel "zwaar metaal".....
Enige zorgvuldigheid in betiteling lijkt me aangewezen....

Leerrijk filmpje:

Citaat:

https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=96

The Dirty Truth about Combustion Engine Vehicles | An 'Open Source' Animation


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be