Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Duitsland wil de verbrandingsmotor niet afvoeren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263621)

fred vanhove 25 februari 2022 21:31

Duitsland wil de verbrandingsmotor niet afvoeren
 
Duitsland wil ook na 2035 nog doorgaan met de verbrandingsmotoren. Ook Italië gaat die kant op.

Dat wij in 2030 geen andere dan een EV gaan mogen kopen zal nu ook wel moeten worden teruggedraaid.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...motoren-redden

Rudy 25 februari 2022 22:50

In 2035 varen de schepen, en rijden de camions nog steeds op mazout.
Realistisch blijven.

Mambo 25 februari 2022 23:32

Steeds meer vliegtuigen schakelen ook over op diesel.
De helft minder verbruik.

Micele 25 februari 2022 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904522)
Steeds meer vliegtuigen schakelen ook over op diesel.
De helft minder verbruik.

Bron?

Mambo 25 februari 2022 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9904523)
Bron?

Het was deze week op tv maar ik weet niet meer welke zender.

Intussen deze bron.
https://www.destentor.nl/ommen/diese....google.com%2F

fred vanhove 26 februari 2022 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904538)
Het was deze week op tv maar ik weet niet meer welke zender.

Intussen deze bron.
https://www.destentor.nl/ommen/diese....google.com%2F

Dat is dan weer een artikel van straks 20 jaren geleden:-)

Dat vliegtuigen zouden gaan vliegen op diesel (motoren) heb ik nog niks over gelezen. Zou kunnen maar dan zou het toch hier en daar al moeten zijn vermeld of doorgesijpeld.
Van die kleine vliegtuigjes met een verbrandingsmotor misschien wel maar straalvliegtuigen ??

En een straalmotor gaat die werken op diesel ? Zelfs op benzine lukt niet.

fred vanhove 26 februari 2022 09:09

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...box=1645719327

Dat die EV echt de toekomst zijn is goed mogelijk maar voor wanneer lijkt me nog niet direct duidelijk.

Het zou ook kunnen dat het een soort Concorde verhaal wordt of een soort Smart verhaal.
In 1975 beweerde men ook dat tegen 2000 iedereen supersonisch zou vliegen. Echter vliegen we nu trager dan 50 jaar geleden
Iedereen zou ook gaan rijden in een Smartje. Het ideale stadsautootje. Nu rijden er meer SUV en pick-ups dan ooit tevoren en zijn de auto's alleen zwaarder en groter geworden. Niet zelden gebeurt precies het tegengestelde van wat alle ''experts'' voorspellen. Kijk maar naar de Brexit.....Ik zie dat de huizenmarkt in London helemaal niet is ingestort en het Pond is minder in waarde gezakt dan de Euro.

Echter hoor je nadien hoor je van die vetbetaalde fantasten van experts nadien niks meer.

Was het niet fantast Paul De Grauwe die tijdens de Griekenland crisis voorspelde dat de Euro recht de afgrond inreed ? Was het niet kwibus Eyskens die in 2001 voorspelde de derde wereldoorlog nu een feit was:-)

Mambo 26 februari 2022 11:05

Alvast toch al drones met straalmotor op diesel.

Veel beter dan elektrische zeggen ze.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...almotor-drones

Micele 26 februari 2022 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904538)
Het was deze week op tv maar ik weet niet meer welke zender.

Je hebt het dus horen waaien maar je hebt het niet begrepen en je fantaseert maar wat. Belachelijk.

Intussen deze bron.
https://www.destentor.nl/ommen/diese....google.com%2F[/quote]
Dus heel dikke zever van mambo zoals gewoonlijk.

Micele 26 februari 2022 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904735)
Alvast toch al drones met straalmotor op diesel.

Veel beter dan elektrische zeggen ze.
https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...almotor-drones

Ook al dikke zever dus.
Diesel kan nooit beter en zuiniger zijn voor het vliegen dan de lichtere kerosine.
En jij lult zelfs van de helft zuiniger, is dat zoals die miljarden doden door Covid? :lol:

Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kerosi...,0%2C81g%2Fcm3.

Kerosine heeft een energetische waarde van 43,1 MJ/kg, vergelijkbaar met die van dieselolie. De soortelijke massa is 0,78–0,81 g/cm3.

Kerosine als brandstof wordt gebruikt in straalmotoren, turboprops en turbofans van vliegtuigen. Meest voorkomende types zijn Jet-A in de Verenigde Staten, TS-1 in Rusland en Jet-A1 in de rest van de wereld. De verschillende soorten hebben in kleine mate verschillende eigenschappen.

Een extra gezuiverde vorm van kerosine wordt als brandstof voor verschillende typen draagraketten gebruikt. Deze vorm staat bekend als RP1, wat staat voor “Rocket Propellant grade 1”. De extra zuivering is nodig omdat een mix van zuurstof en ongezuiverde kerosine ook met het metaal van de raketmotor kan reageren waardoor de motor vol roet komt te zitten.

Bij de Nederlandse krijgsmacht overweegt men om te schakelen van diesel naar kerosine als brandstof.[bron?] Kerosine is zowel op milieu- (het verbranden van kerosine genereert zestig procent minder roetuitstoot) als op financieel gebied (de prijs van kerosine ligt een stuk lager dan die van diesel) gunstiger in het gebruik.
Citaat:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisati...uik-luchtvaart

Hoeveel brandstof verbruikt de luchtvaart in Nederland?

De afzet van motorbrandstoffen kerosine, diesel en benzine is in 2020 met tientallen procenten gedaald ten opzichte van 2019.

In 2020 is 44 procent minder vliegtuigkerosine getankt dan in het jaar ervoor. Dat is de grootste daling ooit. In totaal werd er 2 132 kiloton kerosine geleverd, het laagste niveau sinds 1994. Nederland is een exporteur van kerosine en levert vooral aan Duitsland. De uitvoer van kerosine daalde afgelopen jaar met 27 procent. De productie door Nederlandse raffinaderijen was 49 procent lager.

De luchtvaart is de enige vervoerssector die moeilijk kan overschakelen op andere brandstoffen, omdat een zo laag mogelijk startgewicht belangrijk is voor een vliegtuig en kerosine een hoge energiedichtheid per kilo heeft.
Een liter diesel weegt in de regel 835 gram dat is 7% zwaarder dan kerosine van 780 gram.

Mambo 26 februari 2022 12:13

Veel zuiniger.
20 liter diesel is veel minder dan 35 liter naft.

Het staat in het artikel.

Wat kom jij af met uw gewichtje?

En een beetje bijvullen duurt enkele minuten versus uren en uren opladen met electriek.

Mambo 26 februari 2022 12:21

[IMG]Tecnam onthult de P2010 TDI aangedreven door Continental CD-170 jet/ dieselmotor[/IMG]

http://www.aviazine.nl/avia-zine/tec...et-dieselmotor

Micele 26 februari 2022 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904815)
Veel zuiniger.
20 liter diesel is veel minder dan 35 liter naft.

Het staat in het artikel.

Wat kom jij af met uw gewichtje?

En een beetje bijvullen duurt enkele minuten versus uren en uren opladen met electriek.

Wat begin jij nu plots te lullen over naft en electriek? Neem je geheugenpilletje eens en kijk eens terug wat jij voor een ONZIN beweerde.

Ik zal uw bewering nog eens posten, en blijven posten tot je met je ontwijkend gelul stopt:
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9904522)

Steeds meer vliegtuigen schakelen ook over op diesel.
De helft minder verbruik.

Vliegtuigen (grote met veel passagiers), vooral die ik ken, vliegen allemaal op kerosine en niet op diesel. (de uitzondering van kleine vliegtuig-experimenten bevestigen de regel)

Zo bewijs me nu eens dat dezelfde vliegtuigje op diesel ipv op kerosine DE HELFT minder verbruikt.

Dus met geloofwaardige en veilige bron. Zoals de bron dat diesel 7% zwaarder is dan kerosine.

En geen bron van de vorige eeuw hé. :lol:

uw link werd overigens afgeblokt door mijn virusoppasser, zal fake zijn of diesel-eend-propaganda, lol

Citaat:

Telenet bewaakt je veiligheid online.

Telenet Safespot+ vond deze pagina niet veilig en blokkeerde ze. Wil je toch naar de pagina? Schakel de Safespot Guard-app tijdelijk uit. Dat doe je op eigen risico. Opgelet: je toestel is dan niet meer beveiligd!
Ik zal zelf een link posten van dat onbeduidend dieselvliegtuigje dat blijkbaar net zijn FAA-certificaat kreeg, een link van 3 maand oud:
Citaat:

https://www.flyingmag.com/tecnam-cel...the-p2010-tdi/

Tecnam Celebrates FAA Certification on the P2010 TDI
En electrische vliegtuigen zullen (in de toekomst als de veel lichtere batterijen er zijn) altijd veel minder verbruiken dat weet elk kind, zelfs zonder te googlen.

Micele 26 februari 2022 14:42

Lol dat vliegertje van Mambo heeft diesel in zijn naam maar die motor kan evenzo ook op kerosine = jet fuel vliegen. Waar goedkopere kerosine niet te krijgen is, kan die dan ook diesel tanken.

Citaat:

https://www.tecnam.com/aircraft/p2010-170hp-diesel/

LOW CONSUMPTION MADE FOR LONG TRAVELS

The P2010 TDI is the aircraft with the longest range and lowest consumption in the entire TECNAM fleet: reliability and safety, thanks to the redundant FADEC system (Full Authority Digital Engine Control) without mechanical back-up; lower operating costs due to lower consumption and lower fuel prices for kerosene in many countries; Jet fuel, same as for civil and military jet aeroplanes; instant start; and access to alternative fuel supply where Avgas is unavailable.
En wordt vergeleken met een versie op benzine = gasoline, die natuurlijk bijna het dubbele verbruikt.

De uitleg en ook de 3 nadelen van die hybride-fuel-motor (kerosine of diesel) vind je via wikipedia:
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Tecnam_P2010

On 27 May 2020, Tecnam introduced a diesel-powered upgrade, the P2010 TDI, with a liquid-cooled 170-hp (127kW) engine capable of using either diesel or jet fuel. Its 5.2 gph consumption provides a significant range increase (1050nm vs. 660nm for gasoline-powered version). Certification by the European Union Aviation Safety Agency (EASA) was expected to be completed by July 2020, with approval from other countries to follow. The diesel engine's range advantage was balanced by three disadvantages: the engine must be replaced after 1,200 hrs; the unit price increased to around $412,000 USD (from $345,000 USD for the gasoline version); and cruise speed is lower (136kt, vs. 145kt for the 215hp gasoline version).[7]

The P2010 TDI was EASA certified on 20 October 2020 and US Federal Aviation Administration certified in November 2021, with the liquid-cooled, four-cylinder Continental CD-170.[8][9]

A hybrid aircraft demonstrator version of the P2010 was first flown on 21 December 2021. Powered by a 104 kW (139 hp) Rotax 915iS piston engine coupled to a 30 kW (40 hp) Rolls-Royce electric motor, the aircraft is not intended for sale, but for developmental purposes.
Dit is de motor, een 4 in lijn (diesel/kerosine):
Citaat:

https://www.continental.aero/Contine..._Jet-A_Engine/



The CD-170 is a 4-cylinder, in-line diesel cycle engine, DOHC, 4 valves per cylinder, common rail direct injection, system turbo charged, liquid cooled, FADEC, wet sump oil system and reduction gear engine.

Certified fuels
Diesel
Jet-A1


Pol Dolf 26 februari 2022 15:00

kerosine is gewoon petroleum

Mambo 26 februari 2022 15:02

Micele kan er weer niet tegen.

Voor alle duidelijkheid alle diesels dus ook diesel autos kunnen kerosine gebruiken zonder aanpassing.

Het enigste verschil is dat kerosine wat meer rookt.

Kerosine is goedkoper dan diesel, maar dieselmotors zijn veel zuiniger ook op kerosine.

Micele 26 februari 2022 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9904998)
kerosine is gewoon petroleum

Inderdaad. En 7% lichter dan diesel.

Micele 26 februari 2022 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9905001)
Micele kan er weer niet tegen.

Je vertelde dus alweer onzin. :-D

Citaat:

Voor alle duidelijkheid alle diesels dus ook diesel autos kunnen kerosine gebruiken zonder aanpassing.
Zonder aanpassing? Bron?

Citaat:

Het enigste verschil is dat kerosine wat meer rookt.
oh het rookt wat meer, en de verpichte euronorm 6d voor personenwagens wordt zeker ook met kerosine gehaald? :lol:

Autos op kerosine, vrachtwagens dan ook. Nog zotter. Straf dat ze daaraan nog niet gedacht hebben, moeten al die plofmerkenconstructeurs toch oenen zijn. :roll: En de raffinaderijen krijgen hun diesel niet meer kwijt. Lol.

Hier een lange discussie die de verschillen uitlegt:
https://luchtvaart.narkive.nl/imKUCg...ts-van-benzine

Mamabo doe geen moeite de dieselauto sterft sowieso uit. Nu al verwaarloosbaar over de hele wereld. Ook Europa en India verlaten het pad van de diesel.

Uwen nieuwe peperdure diesel/kerosine moteur 1991 cc 4-in-lijn voor vliegtuigjes moet al vervangen worden na 1200 uren (vliegveiligheid)

Citaat:

https://www.continental.aero/Contine..._Jet-A_Engine/

The CD-170 has an initial time between replacement (TBR) of 1,200 hours with plans to increase in the future.


1200 uren op de baan aan 100 kmhu = 120.000 km. Jawadde. En aan 60 kmh = 72.000 km.

En dan nog de prijs en minder pks...
Citaat:

On 27 May 2020, Tecnam introduced a diesel-powered upgrade, the P2010 TDI, with a liquid-cooled 170-hp (127kW) engine capable of using either diesel or jet fuel. Its 5.2 gph consumption provides a significant range increase (1050nm vs. 660nm for gasoline-powered version). Certification by the European Union Aviation Safety Agency (EASA) was expected to be completed by July 2020, with approval from other countries to follow. The diesel engine's range advantage was balanced by three disadvantages: the engine must be replaced after 1,200 hrs; the unit price increased to around $412,000 USD (from $345,000 USD for the gasoline version); and cruise speed is lower (136kt, vs. 145kt for the 215hp gasoline version).[7]

Mambo 26 februari 2022 16:55

1200 vlieguren is veel.
Wist je dat een motorboot op full power slechts 70 uur meegaat?
Op benzine.

Henri1 26 februari 2022 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9904463)
Duitsland wil ook na 2035 nog doorgaan met de verbrandingsmotoren. Ook Italië gaat die kant op.

Dat wij in 2030 geen andere dan een EV gaan mogen kopen zal nu ook wel moeten worden teruggedraaid.

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...motoren-redden

Lijkt me logisch. Een Porsche, Ferrari of Lamborghini met elektrische motor is totaal GAY.

Echte janetten rijden Tesla.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be