De schoofzak |
27 februari 2022 11:34 |
Lachaert illustreert niets meer met liberale grondwaarden
Zijn voorbeelden zijn werkelijk sprekend.
Zijn loyauteit met het regeerakkoord: quasi nihil geworden ...
titel: Egbert Lachaert heeft geen zin meer om alleen nog maar de regering te verdedigen: “Ik kan niet de kopie zijn van de premier”
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...d&utm_term=0-0
Citaat:
Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert balanceert dezer dagen op een erg slappe koord. Hij moet een lijk laten verrijzen dat hij zelf heeft doodverklaard en hij moet hopen dat die positiewissel niet ineens het einde betekent van Vivaldi. Als eerste experiment van de nieuwe rolverdeling aan de top van Open VLD kan dat tellen. “De premier moet het compromis zoeken, ik zal tonen wat de ideeën van de partij zijn.”
Hannes Cattebeke
Gisteren om 11:30
“Alleen maar de partij van de premier zijn, we hebben dat na de vorming van Vivaldi een jaar lang gedaan. En laten we eerlijk zijn, dat heeft ons niet bepaald doen stijgen in de peilingen.” Open VLD-voorzitter Egbert Lachaert drukt zich voorzichtig uit; de Vlaamse liberalen flirten met een historische bodemkoers van tien procent. Er moest iets gebeuren. “Maar het maakte er de beslissing niet makkelijker op. Eind vorig jaar hebben we de knoop doorgehakt: ik kan niet de kopie zijn van de premier, we moeten de rollen splitsen. Alexander moet de regering leiden en de compromissen maken. Wij als parlementsleden en ik als voorzitter zullen tonen wat onze eigen ideeën zijn.”
Daarmee bemoeilijkt u wel de zaken. Is dat iets voor u?
“Ja. Ik zal het niet doen op de manier zoals Georges-Louis Bouchez (MR) het elke dag doet. Wij blijven de partij van de premier. Als mens zit ik ook zo niet in elkaar. Maar ik zal er geen moeite mee hebben om scherper te zijn.”
Is de afspraak met de premier dan dat u hem vooraf verwittigt?
“Wij horen elkaar elke dag. Over die rolverdeling hebben we ook lang gesproken. Trouwens, iedereen focust altijd op de regering en de partijen die elkaar matrakkeren over het relletje van de dag, maar er zijn veel meer uitdagingen dan dat. Ons politiek-democratisch systeem werkt niet zoals het zou moeten. Hebben we dan geen nieuw kiessysteem nodig? De socialemediabedrijven worden gedomineerd door een aantal monopolisten, moeten we dat niet aanpakken? Moeten we de woningmarkt niet anders organiseren? Ik heb de indruk dat de partijen gestopt zijn om daar creatief ideologisch over na te denken. Vandaar dat wij dit jaar vier congressen organiseren. Naast de bestuurders die besturen, hebben we ook politieke begeestering nodig. Door iets te lang te besturen, heeft Open VLD de neiging gekregen om altijd te denken waar het compromis zal liggen. Mensen willen dat niet zien. Ze willen zien wat je overtuiging is. Zelfs als je op het einde een compromis moet maken.”
“Ja, ik heb de kerncentrales een dood lijk genoemd dat niet meer te reanimeren viel. Maar om de 2.000 jaar is er een mirakel.”
“Ja, ik heb de kerncentrales een dood lijk genoemd dat niet meer te reanimeren viel. Maar om de 2.000 jaar is er een mirakel.” — © Geert Van de Velde
Uw overtuiging in het dossier van de kernuitstap nam vorige week een scherpe bocht…
(lacht) “Voor alle duidelijkheid: we sluiten nog altijd geen pistes uit. Ik besef ook dat de kerncentrales openhouden een aartsmoeilijk scenario blijft. Uitbater Engie wil niet en het duurt normaal vijf jaar om de verlenging te regelen. Idealiter had de vorige regering dit moeten beslissen. Maar het FANC (Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle) heeft wel gezegd dat het nog mogelijk is.”
Wat heeft u doen beslissen om het geweer van schouder te veranderen?
“Tot in december dacht niemand dat Poetin zijn eigen handelsbelang, namelijk zijn export van gas naar Europa, aan de kant zou schuiven voor een geostrategisch conflict. Daarmee bewijst hij dat hij voor onze gastoevoer een totaal onbetrouwbare partner is. Ik weet wel dat het Belgisch gas slechts voor vier procent afkomstig is uit Rusland, maar in heel Europa is dat veertig procent. Dat zorgt er mee voor dat ook onze gasprijs niet meteen zal dalen.”
De vraag is of het openhouden van twee kerncentrales veel verschil maakt?
“Het verschil is inderdaad maar één extra gascentrale. Zelfs als je twee kerncentrales openhoudt, heb je immers een nieuwe gascentrale nodig. Voor onze energieprijs zal het dus misschien niet zoveel verschil maken, maar als elk land zo redeneert, zal de Europese stroomprijs sowieso wel heel hoog zijn. Wat wij nu vragen, voor we op 18 maart beslissen over de kernuitstap, is dat Elia en de CREG in hun analyse ook rekening houden met de veranderde economische en geopolitieke situatie.”
U heeft de verlenging van de kerncentrales een lijk genoemd, dat al meerdere keren dood is verklaard.
“Een lijk is dood, maar om de tweeduizend jaar is er een mirakel. (lacht) Het kan alleen maar als we Engie over de brug krijgen.”
“We zijn geneigd altijd maar te denken in functie van het compromis, terwijl mensen overtuiging willen zien.”
“We zijn geneigd altijd maar te denken in functie van het compromis, terwijl mensen overtuiging willen zien.” — © Geert Van de Velde
Is het niet vreemd dat ondernemers zich zorgen maken over de prijs van de kernuitstap, maar dat niemand weet hoeveel Engie zou vragen om Doel 4 en Tihange 3 open te houden?
“Ik weet ongeveer wel hoe het zit bij Engie. Ze zeggen dat het niet lukt, maar de renovatie van die twee centrales zou iets meer dan een miljard euro kosten. Hoe hoog de investering voor Engie ook is, met de huidige energieprijzen kan ze die wel snel terugverdienen. Daarom moet de regering dit opnemen met Engie. Ik wil deze discussie trouwens ook verleggen. We moeten van deze crisis gebruikmaken om sneller onafhankelijk te worden van gas. Met een gewoon inkomen zijn de prijzen niet meer te betalen. Er is een noodenergieplan nodig.”
Die oefening voor de energiefactuur is net gemaakt. Zegt u nu dat de regering te weinig heeft gedaan?
“De vraag is of regeringen dat kunnen doen door daar gewoon geld te leggen. Een btw-verlaging zonder meer geeft de indruk dat we er geld zullen blijven in steken. Dat is niet visionair. Het probleem is dat het basisproduct te duur is, dus moeten we mensen daar van af halen. We moeten hen hun huizen laten isoleren, en warmtepompen, zonnepanelen en batterijen laten installeren. Die totaalaanpak heb ik nog niet gezien. Daarvoor zie ik een rol weggelegd voor Vlaanderen.”
Zei de Vlaamse regering nu al niet dat ze geen geld had om haar duit in het zakje te doen?
“Toch zou het niet slecht zijn om extra geld uit te trekken. Een deel van de gezinnen is zo hard getroffen door de hoge facturen dat hun koopkracht en dus ook de economie hier hard onder lijdt. Het hoeft ook allemaal niet zoveel te kosten. Wie het geld niet heeft om zijn energieverbruik te verminderen, moeten we beter begeleiden naar de renteloze leningen die al bestaan. Met het geld dat ze uitsparen na die investering kunnen ze die lening terugbetalen. Ook de federale regering kan nog iets doen door de btw op renovaties laag te houden.”
“Bij Groen zijn ze zenuwachtig, maar ik zou hen ten zeerste afraden om de regering te verlaten.”
“Bij Groen zijn ze zenuwachtig, maar ik zou hen ten zeerste afraden om de regering te verlaten.” — © Geert Van de Velde
Voor Vivaldi wordt maart een cruciale maand. Denkt u dat de groenen de regering durven te verlaten als de kernuitstap er niet komt?
“Ik zou het hen zeker afraden. Zij zijn altijd vrij loyaal geweest in deze coalitie. Ecolo-voorzitter Jean-Marc Nollet leek me ook redelijk rustig te blijven. Bij Groen is er meer zenuwachtigheid, maar dat is niet nodig. Een groene partij kan volgens mij bij een breed publiek scoren wanneer ze redelijkheid toont. Ze hebben gelijk dat de huidige kerncentrales een aflopend verhaal zijn, maar of dat nu in 2025 of 2035 is, daar zouden ze zich niet mogen in opsluiten. Door daar strikt aan vast te houden, sluiten ze zich op in een mini-publiek dat heel rabiaat is.”
U bent bijna twee jaar voorzitter. Is dit wat u ervan verwacht had?
“Het is alles waarvoor ze me gewaarschuwd hadden. (lacht) Het is razend interessant, je zit mee in de cockpit. Maar het zijn door de moeilijke regeringsvorming, covid en de affaire met Sihame El Kaouakibi niet de gemakkelijkste jaren geweest. Dit jaar zou anders moeten worden.”
U bent alleszins al een vitello tonato kunnen gaan eten met PS-voorzitter Magnette.
“We proberen dat om de zes maanden te doen. Het is belangrijk dat voorzitters na spanningen altijd opnieuw met elkaar in gesprek gaan. Het helpt ook om vooruit te kijken als je weet waar de andere zijn limieten liggen. Zo kan je doorgeven aan je regeringsleden waar ze kunnen doordrukken en waar er naar een entente moet worden gezocht.”
Met N-VA-voorzitter Bart De Wever komt het deze legislatuur niet meer goed?
“Ik begrijp dat je even ontgoocheld bent als je niet in een coalitie geraakt. Maar na een tijdje moet je dat achter je laten. Want de Vlaamse regering gaat ook door een moeilijke periode en het zou helpen als voorzitters eens met elkaar kunnen bellen. Ook in Antwerpen en in alle andere gemeenten waar we samen in een coalitie zitten zou het, richting 2024, goed zijn om te praten. Noch voor N-VA, noch voor ons is dit een goede zaak. Onze kiezers kijken daar ook maar verweesd naar.”
“Ik heb Bart De Wever al meermaals gevraagd om opnieuw te praten, maar ik ga me ook niet aan zijn voeten werpen.”
“Ik heb Bart De Wever al meermaals gevraagd om opnieuw te praten, maar ik ga me ook niet aan zijn voeten werpen.” — © Geert Van de Velde
Gaat u hem nog eens uitnodigen?
“Ik heb het meermaals gevraagd, maar ik ga me ook niet aan zijn voeten werpen. Op een bepaald moment zullen we toch on speaking terms moeten komen.”
Ook op sociale media komen vaak harde verwijten. Kan het zijn dat u zich dat meer aantrekt dan andere toppolitici?
“Ik lig er niet van wakker. In het eerste jaar hebben Vlaams Belang en N-VA me erg hard aangepakt. En hoezeer je dat wil negeren, wanneer er leugens worden verspreid, bijvoorbeeld over de regeringsvorming, speelt je rechtvaardigheidsgevoel toch op. Na een tijdje besef je dat het toch het beste is om er niet op in te gaan. Maar dat betekent niet dat we dit zomaar moeten laten gebeuren: onder het mom van vrije meningsuiting worden vaak ook mensen aangepakt die zich minder kunnen verdedigen dan een partijvoorzitter. Er zijn grenzen aan. Daar moeten we toch eens over nadenken.”
|
|