Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Oekraïners geven thee en eten aan Russische soldaat. Bellen met zijn moeder. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263760)

De schoofzak 3 maart 2022 12:40

Oekraïners geven thee en eten aan Russische soldaat. Bellen met zijn moeder.

Kanonnenvlees ...
Propaganda of realiteit ??

Titel: Oekraïners geven thee en eten aan Russische soldaat. Wanneer hij zijn moeder aan de lijn krijgt, breekt hij

https://www.hln.be/buitenland/oekrai...-hij~a964ee87/

Het filmpje kan ik niet kopiëren ...

Citaat:

Op sociale media zijn pakkende beelden viraal gegaan van een jonge Russische soldaat die liefdevol wordt opgevangen door een groep Oekraïners nadat hij zich heeft overgegeven. Wanneer hij zijn moeder aan de lijn krijgt, breekt hij.
KVE 3 mrt. 2022 Laatste update: 11:55 Bron: Twitter, Daily Mail

Op de beelden is te zien hoe de lokale bevolking de Russische soldaat - die het bevel had gekregen om Oekraïne binnen te vallen - thee en voedsel aanbiedt. Het valt op hoe jong hij nog is, zoals zo veel Russische soldaten die reeds zijn gevangengenomen door de Oekraïense troepen.

“Het is is niet de schuld van deze jongemannen. Ze weten niet waarom ze hier zijn. Ze hebben gedateerde kaarten, ze zijn verdwaald”, zo zegt een man buiten het zicht van de camera. Op welke plek in Oekraïne de beelden precies zijn gemaakt, is niet bekend.
ADVERTENTIE

De soldaat krijgt vervolgens een schouderklopje van een Oekraïense vrouw die hem zegt dat “alles in orde komt”. Een andere vrouw geeft hem de kans om met zijn moeder te videobellen. De Rus barst in tranen uit zodra hij haar ziet. Hij werpt haar een kusje toe en begint te wenen. De Oekraïense vrouw stelt de moeder gerust. “Natasha, God zij met u. Wij bellen je later nog. Hij leeft en is gezond.”

Skobelev 3 maart 2022 13:23

Er zullen in Oekraïne ook mensen zijn die de Russen graag zien komen. Het zou er nog aan ontbreken.

TheFourHorsemen 3 maart 2022 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9909998)
Er zullen in Oekraïne ook mensen zijn die de Russen graag zien komen. Het zou er nog aan ontbreken.

Dat is helemaal het verhaal niet... Die burgers zien helemaal niet graag de Russen komen. Ze vinden echter niet dat ze hun woede moeten bekoelen op quasi-kinderen van 18-19 jaar.

Skobelev 3 maart 2022 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9910000)
Dat is helemaal het verhaal niet... Die burgers zien helemaal niet graag de Russen komen. Ze vinden echter niet dat ze hun woede moeten bekoelen op quasi-kinderen van 18-19 jaar.

Dat is wat u en de media er van maken. Propaganda draait langs beide kanten op volle toeren.

Jay-P. 3 maart 2022 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9910009)
Dat is wat u en de media er van maken. Propaganda draait langs beide kanten op volle toeren.

Inderdaad, geen kant heeft het alleenrecht en het IS uiteraard propaganda, alleen niet zeker van welke betrokken zijde het komt.

parcifal 3 maart 2022 16:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9910009)

Die Rus heeft zich overgegeven en werd ontwapend en kreeg DAARNA eten en drinken en een telefoon.

De Russen behandelen hun POW's minder goed naar verluid.

Wat je er kan van leren dat vele Oekraieners menselijk zijn, zelfs onder deze omstandigheden.
Maar dat belet je blijkbaar niet om hen een lot toe te wensen erger dan de dood : russische bezetting. :roll:

fred vanhove 3 maart 2022 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 9910136)
Die Rus heeft zich overgegeven en werd ontwapend en kreeg DAARNA eten en drinken en een telefoon.

De Russen behandelen hun POW's minder goed naar verluid.

Wat je er kan van leren dat vele Oekraieners menselijk zijn, zelfs onder deze omstandigheden.
Maar dat belet je blijkbaar niet om hen een lot toe te wensen erger dan de dood : russische bezetting. :roll:

Mijn vader zei altijd dat je tijdens WO II beter af was in handen te vallen van de nazi's dan in de handen van de Russen.

Nu zonder te willen veralgemenen heb ik Russische bevolking nu nooit echt lieve sympathieke mensen gevonden.

Wat niet wil zeggen dat ook daar veel goede mensen zijn en ik geef toe dat onbekend ook meestal onbemind is.

parcifal 3 maart 2022 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9910143)
Mijn vader zei altijd dat je tijdens WO II beter af was in handen te vallen van de nazi's dan in de handen van de Russen.
.

Dat is alom gekend, de Russen stuurden zelfs hun eigen wapenmakkers die bevrijd werden uit Duitse kampen naar de Goelags.

Dat was de straf van Stalin voor russische soldaten die gevangengenomen werden, wat uiteraard een misdaad was.
De overwinning of de dood waren de enige niet-misdadige opties.

Zipper 3 maart 2022 17:07

Citaat:

Zonder ook maar afbreuk te willen doen aan de nazi-misdaden, die verhalen heb ik ook nog gehoord, zeker als het niet de gevreesde SS betrof

Citaat:

Nu zonder te willen veralgemenen heb ik Russische bevolking nu nooit echt lieve sympathieke mensen gevonden.
Wat niet wil zeggen dat ook daar veel goede mensen zijn en ik geef toe dat onbekend ook meestal onbemind is.

Ik heb een paar keer Russische "jongelui" meegemaakt op vakantie, en dat waren meestal ronduit "onbehouwen bullebakken". En zeker als ze gedronken hadden, waren ze compleet onhandelbaar.

edwinp 3 maart 2022 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 9909998)

Ik wacht nog op beelden van vendelzwaaiende supporters...
Ik denk dat er héél weinig mensen die oorlog graag zien komen, ongeacht hun voorkeur

Universalia 3 maart 2022 17:37

Mocht het waar zijn wat er in de clip te zien is lijkt mij dat op huidig ogenblik de beste optie om de oorlog in de kiem te smoren dat de militairen zelf de wapens neerleggen.

in de meeste gevallen zijn het de leiders die men moet aanpakken, niet de mensen.

Den Ardennees 3 maart 2022 18:14

Propaganda of niet, zulke dingen gebeuren echt. Er worden krijgsgevangenen gemaakt. Ze zijn in beide gevallen bijzonder te beklagen. De Russen staan niet bekend om hun goede behandeling van krijgsgevangen. Omgekeerd is het zo dat in alle vorige oorlogen (Afghanistan, WOII) Russische soldaten die werden gevangengenomen door de vijand, werden uitgespuwd als verraders. Als ze terugkeerden wachtten hen zware straffen. Zeer velen zagen ook hun vaderland en familie nooit meer terug.:-(

quercus 3 maart 2022 18:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 9910146)
Dat is alom gekend, de Russen stuurden zelfs hun eigen wapenmakkers die bevrijd werden uit Duitse kampen naar de Goelags.

Dat was de straf van Stalin voor russische soldaten die gevangengenomen werden, wat uiteraard een misdaad was.
De overwinning of de dood waren de enige niet-misdadige opties.

Op dat vlak waren Stalin en Hitler volstrekt aan elkaar gewaagd. In Januari 1943 stuurde Hitler een telegram naar generaal Von Paulus in Stalingrad waarin hij hem bevorderde tot maarschalk. Maar tegelijkertijd verbood hij hem zich met het restant van zijn soldaten aan de Russen over te geven. Het was in feite een zelfmoordbevel. Dat terwijl het er vroor tot -20 en soms zelfs tot -30 graden, de Duitse soldaten onvoldoende winterkleding hadden en in veel gevallen bevroren ledematen hadden, doodziek of stervende waren ingevolge dyfterie die verspreid werd door massa’s luizen… Von Paulus heeft het bevel van Hitler genegeerd en toch gecapituleerd. Hij was voorafgaandelijk er toch in geslaagd om een jonge kapitein uit de linies te laten smokkelen en die met een van de laatste overgebleven vliegtuigen te laten overvliegen naar de “Wolfsschanze” (hoofdkwartier van de Führer in Oost-Pruisen). Toen hij zich daar aanmeldde begon Hitler hem onmiddellijk “een groot verhaal” te vertellen over de dappere Duitse soldaten in Rusland. Daarna vroeg de jonge kapitein toelating om zijn verhaal te vertellen omtrent de gruwelijke toestand in en rond Stalingrad. De Führer luisterde gewoon niet.

edwinp 3 maart 2022 18:48

russische krijgsgevangenen werden naar de goelag gestuurd omdat zij het vaderland verraden hadden ( lees Psycho Stalin)

ik denk een duidelijk verschil tussen de troepen uit het noorden en de versterkte separatistische eenheden uit het oosten

reservespeler 3 maart 2022 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9910152)
Zonder ook maar afbreuk te willen doen aan de nazi-misdaden, die verhalen heb ik ook nog gehoord, zeker als het niet de gevreesde SS betrof

Ik heb een paar keer Russische "jongelui" meegemaakt op vakantie, en dat waren meestal ronduit "onbehouwen bullebakken". En zeker als ze gedronken hadden, waren ze compleet onhandelbaar.

Ik heb zo Duitsers, Nederlanders, Walen, Vlamingen, ... meegemaakt.
Wilt dit zeggen dat alle Duitsers, Walen, Nederlanders, Vlamingen, ... bullebakken zijn?

Nee natuurlijk niet. Het merendeel is zo niet.

Rudy 3 maart 2022 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9909971)
Kanonnenvlees ...

Titel: Oekraïners geven thee en eten aan Russische soldaat. Wanneer hij zijn moeder aan de lijn krijgt, breekt hij

Het ziet er te gemaakt uit.
Waarom zouden ze dit trouwens filmen.
Het is propaganda uit het kamp Oekraïne om de Russen te demotiveren.

Erw 3 maart 2022 20:09

Ik las eens dat soldaten in WO1 de opgelegde gevechten verzaakten om samen kerstmis te vieren met de vyand.
De rotte overheden moeten burgers meekrijgen om hun smerige oorlogen ea klooierij te realiseren, en als dat faalt is het probleem opgelost.

dalibor 3 maart 2022 20:17

Is helemaal niet slecht bekeken. Je ondergraaft er het officiële verhaal mee dat Oekraïne onder een gruwelijk bewind kreunt. Je brengt die boodschap recht bij de moeder van die soldaat, in de Russische samenleving.

IJsboer 3 maart 2022 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9909971)
Kanonnenvlees ...

Bron: Twitter :lol:

Den Ardennees 3 maart 2022 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 9910279)
Is helemaal niet slecht bekeken. Je ondergraaft er het officiële verhaal mee dat Oekraïne onder een gruwelijk bewind kreunt. Je brengt die boodschap recht bij de moeder van die soldaat, in de Russische samenleving.

Krijgsgevangenen moeten sowieso goed behandeld worden, in het andere geval zal de vijand zich liever doodvechten, aangezien hij weet dat hij slecht wordt behandeld, of dat de dood hem wacht. Vele strijdende partijen, lijken dat maar niet te begrijpen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be