Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Minimumpensioen, teveel vrouwen komen niet in aanmerking. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263780)

reservespeler 4 maart 2022 15:11

Minimumpensioen, teveel vrouwen komen niet in aanmerking.

Dubbel zoveel vrouwen als mannen getroffen door strengere voorwaarden minimumpensioen

Dubbel zoveel vrouwen als mannen getroffen door strengere voorwaarden minimumpensioen
Als voor het verkrijgen van het minimumpensioen de bijkomende voorwaarde van een minimumaantal jaren effectieve tewerkstelling wordt ingevoerd, zullen dubbel zoveel vrouwen als mannen daardoor getroffen worden. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Nahima Lanjri (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Pensioenen Karine Lalieux

Ik vind het niet meer dan normaal dat je effectief gewerkt moet hebben voor een volwaardig pensioen.
Niemand verplichtte die vrouwen om thuis te blijven.
Het was natuurlijk wel comfortabel, lekker thuis blijven, voor de kindjes zorgen, ... en natuurlijk een uitkering krijgen.

Mijn vrouw bleef ook thuis, zonder uitkering!!! dus nu ook zonder pensioen.

fred vanhove 4 maart 2022 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9911019)

Als voor het verkrijgen van het minimumpensioen de bijkomende voorwaarde van een minimumaantal jaren effectieve tewerkstelling wordt ingevoerd, zullen dubbel zoveel vrouwen als mannen daardoor getroffen worden. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Nahima Lanjri (CD&V) heeft opgevraagd bij minister van Pensioenen Karine Lalieux

Ik vind het niet meer dan normaal dat je effectief gewerkt moet hebben voor een volwaardig pensioen.
Het was natuurlijk wel comfortabel, lekker thuis blijven, voor de kindjes zorgen, ... en natuurlijk een uitkering krijgen.

Je hebt zeker een punt. Het is toch maar normaal dat je pensioenbedrag afhangt van de jaren die je hebt gewerkt.
Hetzelfde verhaaltje omtrent de lonen. Veel vrouwen kiezen maar al te graag om minder te gaan werken wat hun goed recht is maar verwacht dan niet dat je hetzelfde loon vangt als een mannelijke collega die wel voltijds werkt.

Ik vraag me altijd af wat ze eigenlijk bedoelen met die loonkloof ? Ik ken geen enkele functie waar een vrouw die evenveel uren presteert als een man minder zou verdienen ? Ik heb geen weet dat een vrouwelijke verpleegster politie agente autobus bestuurster onderwijzeres ambtenaar enzovoort een minder loon vangt dan haar mannelijke collega.

reservespeler 4 maart 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9911029)
Je hebt zeker een punt. Het is toch maar normaal dat je pensioenbedrag afhangt van de jaren die je hebt gewerkt.
Hetzelfde verhaaltje omtrent de lonen. Veel vrouwen kiezen maar al te graag om minder te gaan werken wat hun goed recht is maar verwacht dan niet dat je hetzelfde loon vangt als een mannelijke collega die wel voltijds werkt.

Ik vraag me altijd af wat ze eigenlijk bedoelen met die loonkloof ? Ik ken geen enkele functie waar een vrouw die evenveel uren presteert als een man minder zou verdienen ? Ik heb geen weet dat een vrouwelijke verpleegster politie agente autobus bestuurster onderwijzeres ambtenaar enzovoort een minder loon vangt dan haar mannelijke collega.

Klopt, waar ik vroeger werkte kreeg een vrouw net hetzelfde loon als haar mannelijke collega's. Als zij er dan voor kozen om tijdelijk minder te werken, was dat ook bijna zonder loonverlies en met behoud van de rechten.

Ik ken in mijn omgeving echter vrouwen die een aantal jaren gewerkt hebben en daarna de rest van hun leven op den dop gestaan hebben.
Hen hetzelfde pensioen geven als iemand die z'n hele leven gewerkt heeft...
Klinkt mooi, zal stemmen opleveren, maar is niet rechtvaardig en waarschijnlijk ook niet betaalbaar.

Xenophon 4 maart 2022 17:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9911034)
Klopt, waar ik vroeger werkte kreeg een vrouw net hetzelfde loon als haar mannelijke collega's. Als zij er dan voor kozen om tijdelijk minder te werken, was dat ook bijna zonder loonverlies en met behoud van de rechten.

Ik ken in mijn omgeving echter vrouwen die een aantal jaren gewerkt hebben en daarna de rest van hun leven op den dop gestaan hebben.
Hen hetzelfde pensioen geven als iemand die z'n hele leven gewerkt heeft...
Klinkt mooi, zal stemmen opleveren, maar is niet rechtvaardig en waarschijnlijk ook niet betaalbaar.

Who cares?

Al eens naar de schuld en het begrotingstekort gekeken de laatste tijd?

Jantje 4 maart 2022 18:01

Citaat:

Reservespeler dood en vrouwke blijft pensioen trekken.
Vrouwke dood en Reservespeler mag een deel van zijn pensioen inleveren.

De schoofzak 4 maart 2022 18:58

Het Nederlands systeem van pensioenen is beter.

Van je 18 tot je 67ste krijg je per jaar dat je legaal in Nederland woont, een pensioentje.
Dat totaal op zich is gene vette.
Voor elke arbeidsprestatie wordt van het bruto een deeltje op JOUW persoonlijke rekening bij een pensioenfonds gestort. De staat kan daar niet aan. Het is een privé "spaarboekje".
Dat is een hele vette. Hollanders met pensioen zijn rijk.

Ik ben wel voorstander om in zo'n geval , als een van de twee partners niet werkt of veel minder verdient, men van de grote verdiener iets mag doorschuiven naar de lagere verdiener.

Dadeemelee 4 maart 2022 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9911233)
Het Nederlands systeem van pensioenen is beter.

Van je 18 tot je 67ste krijg je per jaar dat je legaal in Nederland woont, een pensioentje.
Dat totaal op zich is gene vette.
Voor elke arbeidsprestatie wordt van het bruto een deeltje op JOUW persoonlijke rekening bij een pensioenfonds gestort. De staat kan daar niet aan. Het is een privé "spaarboekje".

Ik ben wel voorstander om in zo'n geval , als een van de twee partners niet werkt of veel minder verdient, men van de grote verdiener iets mag doorschuiven naar de lagere verdiener.

AOW is 850€ netto, dat is volgens mij minder dan ‘ons’ minimimumpensioen. De rest is wat bij ons de groepsverzekering is. Het zou ‘volstaan’ om die verplicht te maken.

fred vanhove 4 maart 2022 22:14

[quote=De schoofzak;9911233

[/QUOTE]

Geloof het maar niet. Je moet het totale plaatje maken. Belastingaanslag en zeker niet vergeten hetgeen zij aan ziektekosten moeten bijdragen.

Een Nederlandse vriend van mij was leraar. Ganse carrière en rond de 2500 euro netto pensioen. Maar als dan hoor hoeveel belastingen hij op het einde van het jaar moet betalen en wat zijn ziektekosten verzekering hem kost denk ik dat hij minder overhoudt dan een Belgische leraar.

reservespeler 5 maart 2022 08:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9911159)
Reservespeler dood en vrouwke blijft pensioen trekken.
Vrouwke dood en Reservespeler mag een deel van zijn pensioen inleveren.

Valt mee hoor.
Gezinslast maakt niet veel verschil.

Jantje 5 maart 2022 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9911625)
Valt mee hoor.
Gezinslast maakt niet veel verschil.

Gezinslast maakt zelfs heel veel uit.
Mijn oudste schoonbroer trok als samenwonende slechts 1500€ netto, eens mijn oudste zuster haar pensioen van 450€ netto liet vallen, trokken ze een gezinspensioen van 2300€ netto.
Als mijn zuster voor hem sterft, krijgt hij nog slechts 1600€ netto.
Als hij voor mijn zuster komt te sterven, trekt mijn zuster haar 450€ pensioen plus een aanvulling van weduwe pensioen tot 1800€.

Jantje 5 maart 2022 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9911375)
Geloof het maar niet. Je moet het totale plaatje maken. Belastingaanslag en zeker niet vergeten hetgeen zij aan ziektekosten moeten bijdragen.

Een Nederlandse vriend van mij was leraar. Ganse carrière en rond de 2500 euro netto pensioen. Maar als dan hoor hoeveel belastingen hij op het einde van het jaar moet betalen en wat zijn ziektekosten verzekering hem kost denk ik dat hij minder overhoudt dan een Belgische leraar.

Vele staren zich inderdaad blind op de maandelijkse netto's.
Maar ze vergeten dan het besteedbare pensioen en inkomen in Nederland lager ligt dan in België.

In Nederland moeten ze zelf aanbetalen voor ziekenfonds, zo'n 100€ per maand.
Wegentaks is 4 maal hoger dan in Vlaanderen.
En zelfs met onze hoge brandstofprijzen, komen de Nederlanders massaal in België tanken.
Onderwijs is er een pak duurder dan in Vlaanderen, waardoor de Vlaamse scholen in de grensgemeenten, meer Nederlandse dan Vlaamse kinderen tellen.

De schoofzak 5 maart 2022 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9911375)

Dat is zeker niet de perceptie die ik heb van de Nederlanders met wie ik kon spreken.
Maar tegelijk kan ik het niet bewijzen.

reservespeler 5 maart 2022 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9911763)
Mijn oudste schoonbroer trok als samenwonende slechts 1500€ netto, eens mijn oudste zuster haar pensioen van 450€ netto liet vallen, trokken ze een gezinspensioen van 2300€ netto.
Als hij voor mijn zuster komt te sterven, trekt mijn zuster haar 450€ pensioen plus een aanvulling van weduwe pensioen tot 1800€.

Ik heb andere cijfers.

fred vanhove 5 maart 2022 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9911763)

Als je als alleenstaande een pensioen ontvangt van 1500 euro netto zal datzelfde pensioen berekent als gezinspensioen nooit 2300 euro netto zijn.

Het gezinspensioen is ongeveer 25 % hoger dan het alleenstaande pensioen

Dus een pensioen alleenstaande van 1500 euro zal berekend als gezinspensioen ongeveer 1875 zijn.

Concreet:

We vermenigvuldigen het bedrag van uw pensioen als alleenstaande met 1,25 bij de wijziging naar het gezinspensioen

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioen...gezinstoestand
Maar ja er wordt nogal veel gepocht en gelogen over geld.

reservespeler 5 maart 2022 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9911925)
Als je als alleenstaande een pensioen ontvangt van 1500 euro netto zal datzelfde pensioen berekent als gezinspensioen nooit 2300 euro netto zijn.

Het gezinspensioen is ongeveer 25 % hoger dan het alleenstaande pensioen

Dus een pensioen alleenstaande van 1500 euro zal berekend als gezinspensioen ongeveer 1875 zijn.

Concreet:

We vermenigvuldigen het bedrag van uw pensioen als alleenstaande met 1,25 bij de wijziging naar het gezinspensioen

https://www.sfpd.fgov.be/nl/pensioen...gezinstoestand
Maar ja er wordt nogal veel gepocht en gelogen over geld.

De juiste berekeningswijze is gewoon.

Heb je een pensioen van alleenstaande van 1500 euro, dan zal datzelfde pensioen 1875 euro zijn, gewoon het pensioen met 1,25 vermenigvuldigen.
Heb je een gezinspensioen van 2400 euro, dan zal dan zal dat pensioen dalen naar 1920 euro. Gewoon het pensioen vermenigvuldigen met 0,8.

Karel Martel B 5 maart 2022 15:37

Citaat:

Men moest kunnen scheiden, want trouwen voor het leven was iets bizar dat Katholieken deden.

Blijkbaar heeft men niet echt goed nagedacht hoe dat financieel ineenzat, dat scheiden.

fred vanhove 5 maart 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9911769)
Vele staren zich inderdaad blind op de maandelijkse netto's.
Maar ze vergeten dan het besteedbare pensioen en inkomen in Nederland lager ligt dan in België.

In Nederland moeten ze zelf aanbetalen voor ziekenfonds, zo'n 100€ per maand.
Wegentaks is 4 maal hoger dan in Vlaanderen.
En zelfs met onze hoge brandstofprijzen, komen de Nederlanders massaal in België tanken.
Onderwijs is er een pak duurder dan in Vlaanderen, waardoor de Vlaamse scholen in de grensgemeenten, meer Nederlandse dan Vlaamse kinderen tellen.

Klopt. Het is zoals ons blindstaren op de Zwitserse lonen. Maar als je dan bedenkt hoeveel een huis huren of kopen kost in Zwitserland en f het dagdagelijkse leven piep je wel anders.

Henri1 5 maart 2022 22:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9911919)
Ik heb andere cijfers.

Vraag het eens aan Jan. Die zijn ploeg zat in de vorige federale regering. En zijn ploeg heeft helemaal niets voor de pensioenen gedaan.

reservespeler 6 maart 2022 07:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9912215)
Vraag het eens aan Jan. Die zijn ploeg zat in de vorige federale regering. En zijn ploeg heeft helemaal niets voor de pensioenen gedaan.

Wie is Jan?

De schoofzak 6 maart 2022 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9912215)

Dat is een zeer groffe leugen.
Ik ben met pensioen, en ik kan bewijzen wat ik zeg. (alhoewel ik nu niet mijn pensioenberichten uit de fod pensioenen met naam en toenaam ga publiek maken ...).

Bovendien heb ik een aardig overheidspensioen. Terwijl de lagere pensioenen relatief meer voordeel kregen door die tax-shift.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be