De schoofzak |
5 maart 2022 19:46 |
Bouchez zit in met automobilist en wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt.
Eindelijk !!!
Een geluk dat er nog ene is die Vivaldi maar niks vindt.
(alhoewel De Peet dit ook al had voorgesteld, ongeveer ...)
Overigens zou de prijs van autobrandstof gedeeltelijk WEL opgenomen moeten worden in de index die de lonen en uitkeringen aanpast.
Niet voor die helft van de prijsverhoging waarmee wij ons private verplaatsingen betalen, maar wel voor die andere helft waarmee we betalen om naar het werk, het ziekenhuis, .. te gaan.
titel: Bouchez wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt: “Regering kan niet langer zeggen niks voor 6 miljoen automobilisten te kunnen doen”
https://www.hln.be/economie/bouchez-...doen~a810e28e/
Citaat:
MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil dat er meteen iets wordt gedaan aan die “onmogelijke” brandstofprijzen. Hij roept de regering daarom op de prijzen aan de pomp onmiddellijk te blokkeren via het omgekeerde cliquetsysteem.
Sven Ponsaerts 05-03-22, 18:05 Laatste update: 18:32
In enkele weken tijd zijn de brandstofprijzen naar fenomenale recordhoogtes gestegen. De maximumprijs van diesel (B7) ging vandaag voor het eerst in de geschiedenis boven de 2 euro-grens. Een liter kost nu maximaal 2,084 euro. Benzine (E10) blijft daar met 1,868 euro per liter (voorlopig) nog net onder.
Georges-Louis Bouchez wil dat er dringend een rem komt op de prijzen aan de pomp. “Mijn voorstel: activeer het omgekeerde cliquetsysteem zodat de bijzondere accijnzen op brandstof kunnen zakken en de grootste prijsstijgingen worden afgetopt.” Bouchez’ bedoeling is zo de prijs aan de pomp van de huidige 2 euro te laten zakken tot minimaal 1,60 euro. Een voordeel van 40 eurocent per liter dus voor wie tankt, en dit zowel voor de diesel- als benzinerijder.
De invoering van het systeem zal volgens Bouchez geen budgettaire impact hebben. “De meerinkomsten aan btw (21%, red.) die de overheid al maandenlang op de hoge prijzen int, compenseren de fiscale maatregel. verliezen doet de staat aan deze ingreep niet, ze zal enkel minder accijnzen innen.” Dalen de prijzen aan de pomp ooit weer, dan gaan de accijnzen op een bepaald punt opnieuw omhoog.
Geen compassie
MR gaat het voorstel op het eerstvolgende kernkabinet begin volgende week op tafel leggen. Het is dan aan de regering het systeem via een Koninklijk Besluit te activeren.
Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) pleitte eind oktober al voor de invoering van het systeem en bracht het voorstel ook naar de regeringstafel. Tot een concreet voorstel kwam het daar volgens Bouchez echter nooit. “De auto wordt door velen nog als iets slecht aanzien. Geen compassie voor de 6 miljoen automobilisten die ons land telt. Zowat een miljoen daarvan - werknemers, zelfstandigen en transporteurs - hebben hun wagen echter nodig voor het werk, om de kinderen naar school te brengen. Niet iedereen woont in de stad en heeft makkelijk toegang tot het openbaar vervoer. Ik denk niet dat de regering nog langer kan zeggen niks voor hen te kunnen doen.”
Bouchez argumenteert voorts dat de brandstofprijzen, anders dan die van gas en elektriciteit, niet zijn opgenomen in de indexkorf. “Een prijsstijging aan de pomp zorgt dus niet voor hogere lonen via de index. Nog een reden om aan de basis in te grijpen.”
De omgekeerde cliquet werd voor het eerst toegepast in 2005. Daarna doofde de maatregel verschillende keren uit, om weer te worden ingevoerd. De laatste keer dat het systeem werd toegepast was van eind 2015 tot en met 2018. Dat was toen wel alleen voor diesel.
|
|