Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bouchez zit in met automobilist en wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263800)

De schoofzak 5 maart 2022 19:46

Bouchez zit in met automobilist en wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt.
 
Eindelijk !!!
Een geluk dat er nog ene is die Vivaldi maar niks vindt.
(alhoewel De Peet dit ook al had voorgesteld, ongeveer ...)

Overigens zou de prijs van autobrandstof gedeeltelijk WEL opgenomen moeten worden in de index die de lonen en uitkeringen aanpast.
Niet voor die helft van de prijsverhoging waarmee wij ons private verplaatsingen betalen, maar wel voor die andere helft waarmee we betalen om naar het werk, het ziekenhuis, .. te gaan.

titel: Bouchez wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt: “Regering kan niet langer zeggen niks voor 6 miljoen automobilisten te kunnen doen”
https://www.hln.be/economie/bouchez-...doen~a810e28e/

Citaat:

MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez wil dat er meteen iets wordt gedaan aan die “onmogelijke” brandstofprijzen. Hij roept de regering daarom op de prijzen aan de pomp onmiddellijk te blokkeren via het omgekeerde cliquetsysteem.
Sven Ponsaerts 05-03-22, 18:05 Laatste update: 18:32

In enkele weken tijd zijn de brandstofprijzen naar fenomenale recordhoogtes gestegen. De maximumprijs van diesel (B7) ging vandaag voor het eerst in de geschiedenis boven de 2 euro-grens. Een liter kost nu maximaal 2,084 euro. Benzine (E10) blijft daar met 1,868 euro per liter (voorlopig) nog net onder.

Georges-Louis Bouchez wil dat er dringend een rem komt op de prijzen aan de pomp. “Mijn voorstel: activeer het omgekeerde cliquetsysteem zodat de bijzondere accijnzen op brandstof kunnen zakken en de grootste prijsstijgingen worden afgetopt.” Bouchez’ bedoeling is zo de prijs aan de pomp van de huidige 2 euro te laten zakken tot minimaal 1,60 euro. Een voordeel van 40 eurocent per liter dus voor wie tankt, en dit zowel voor de diesel- als benzinerijder.

De invoering van het systeem zal volgens Bouchez geen budgettaire impact hebben. “De meerinkomsten aan btw (21%, red.) die de overheid al maandenlang op de hoge prijzen int, compenseren de fiscale maatregel. verliezen doet de staat aan deze ingreep niet, ze zal enkel minder accijnzen innen.” Dalen de prijzen aan de pomp ooit weer, dan gaan de accijnzen op een bepaald punt opnieuw omhoog.
Geen compassie

MR gaat het voorstel op het eerstvolgende kernkabinet begin volgende week op tafel leggen. Het is dan aan de regering het systeem via een Koninklijk Besluit te activeren.

Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) pleitte eind oktober al voor de invoering van het systeem en bracht het voorstel ook naar de regeringstafel. Tot een concreet voorstel kwam het daar volgens Bouchez echter nooit. “De auto wordt door velen nog als iets slecht aanzien. Geen compassie voor de 6 miljoen automobilisten die ons land telt. Zowat een miljoen daarvan - werknemers, zelfstandigen en transporteurs - hebben hun wagen echter nodig voor het werk, om de kinderen naar school te brengen. Niet iedereen woont in de stad en heeft makkelijk toegang tot het openbaar vervoer. Ik denk niet dat de regering nog langer kan zeggen niks voor hen te kunnen doen.”

Bouchez argumenteert voorts dat de brandstofprijzen, anders dan die van gas en elektriciteit, niet zijn opgenomen in de indexkorf. “Een prijsstijging aan de pomp zorgt dus niet voor hogere lonen via de index. Nog een reden om aan de basis in te grijpen.”

De omgekeerde cliquet werd voor het eerst toegepast in 2005. Daarna doofde de maatregel verschillende keren uit, om weer te worden ingevoerd. De laatste keer dat het systeem werd toegepast was van eind 2015 tot en met 2018. Dat was toen wel alleen voor diesel.

Henri1 5 maart 2022 22:34

Gewoon en masse tegen die Arabieren zeggen dat ze hun olie kunnen uitzuipen.

Dadeemelee 5 maart 2022 22:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9912081)
Eindelijk !!!
Een geluk dat er nog ene is die Vivaldi maar niks vindt.
(alhoewel De Peet dit ook al had voorgesteld, ongeveer ...)

Overigens zou de prijs van autobrandstof gedeeltelijk WEL opgenomen moeten worden in de index die de lonen en uitkeringen aanpast.
Niet voor die helft van de prijsverhoging waarmee wij ons private verplaatsingen betalen, maar wel voor die andere helft waarmee we betalen om naar het werk, het ziekenhuis, .. te gaan.

titel: Bouchez wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt: “Regering kan niet langer zeggen niks voor 6 miljoen automobilisten te kunnen doen”
https://www.hln.be/economie/bouchez-...doen~a810e28e/

Bouchez begint veel te lijken op Jean Marie De Dekker.

Populistisch gezever.

reservespeler 6 maart 2022 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9912217)
Bouchez begint veel te lijken op Jean Marie De Dekker.

Populistisch gezever.

Hij zegt tenminste waar het op staat. Waarschijnlijk heeft hij dec draad gelezen die ik hierover opstartte.

reservespeler 6 maart 2022 07:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9912081)
Eindelijk !!!
Een geluk dat er nog ene is die Vivaldi maar niks vindt.
(alhoewel De Peet dit ook al had voorgesteld, ongeveer ...)

Overigens zou de prijs van autobrandstof gedeeltelijk WEL opgenomen moeten worden in de index die de lonen en uitkeringen aanpast.
Niet voor die helft van de prijsverhoging waarmee wij ons private verplaatsingen betalen, maar wel voor die andere helft waarmee we betalen om naar het werk, het ziekenhuis, .. te gaan.

titel: Bouchez wil dat prijs aan de pomp minstens 40 cent zakt: “Regering kan niet langer zeggen niks voor 6 miljoen automobilisten te kunnen doen”
https://www.hln.be/economie/bouchez-...doen~a810e28e/

Het is wel zo dat de bedrijfsleiders en ... de prijzen kunnen doorrekenen aan de consument.
De gewone burger kan alleen ondergaan en alles dubbel en dik betalen.
Ik zag onlangs dat de prijs van een brood 10 tot 15 cent gestegen is. Volgens de bakker is dat nog te weinig, want hij verwacht ook nog een hogere graanprijs.

De Rode Willem 6 maart 2022 08:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9912217)
Bouchez begint veel te lijken op Jean Marie De Dekker.

Populistisch gezever.

Neen neen...Bouchez gaat dat allemaal zelf uit eigen zak betalen van deze keer. Het is echt gemeend hoor nu !

Zoals de kreet "laat de rijken de electriciteitscrisis betalen". Hoe zit het trouwens met de uitvoering van mevr Demirs PVDA kreet ? Hoe lang kan een juridisch onderzoek naar de gesloten contrakten duren ? Welke klojo moeten men gaan halen om daar langer dan een week over te doen ?
Ik vrees dat dit ook weer zo'n N-VA brain-fart was. Net zoals Bouchez zijn gezwam over de 40 cent.

reservespeler 6 maart 2022 08:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9912415)
Neen neen...Bouchez gaat dat allemaal zelf uit eigen zak betalen van deze keer. Het is echt gemeend hoor nu !

Zoals de kreet "laat de rijken de electriciteitscrisis betalen". Hoe zit het trouwens met de uitvoering van mevr Demirs PVDA kreet ? Hoe lang kan een juridisch onderzoek naar de gesloten contrakten duren ? Welke klojo moeten men gaan halen om daar langer dan een week over te doen ?
Ik vrees dat dit ook weer zo'n N-VA brain-fart was. Net zoals Bouchez zijn gezwam over de 40 cent.

Waarom zou die dat uit eigen zak moeten betalen?
De meeropbrengsten van de BTW compenseren dit ruimschoots.

reservespeler 6 maart 2022 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9912415)
Neen neen...Bouchez gaat dat allemaal zelf uit eigen zak betalen van deze keer. Het is echt gemeend hoor nu !

Zoals de kreet "laat de rijken de electriciteitscrisis betalen". Hoe zit het trouwens met de uitvoering van mevr Demirs PVDA kreet ? Hoe lang kan een juridisch onderzoek naar de gesloten contrakten duren ? Welke klojo moeten men gaan halen om daar langer dan een week over te doen ?
Ik vrees dat dit ook weer zo'n N-VA brain-fart was. Net zoals Bouchez zijn gezwam over de 40 cent.

Welke gesloten contrakten?

De Rode Willem 6 maart 2022 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9912420)
Welke gesloten contrakten?

Als er geen contracten zijn waarom moet Demir dan een juridisch dossier hebben ?
https://www.demorgen.be/politiek/zuh...elen~b6cdc73b/
Citaat:

Ik ben ervan overtuigd dat ik een sterk juridisch dossier heb. We zijn al maanden bezig met dit project en ik ga het vel van de beer niet verkopen voor die geschoten is, maar ik ga liever de strijd aan voor de rechtbank dan dat ik me zomaar neerleg bij de overcompensatie van 200 zonnepaneelinstallaties

reservespeler 6 maart 2022 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9912433)
Als er geen contracten zijn waarom moet Demir dan een juridisch dossier hebben ?
https://www.demorgen.be/politiek/zuh...elen~b6cdc73b/

Demir zal nog op berenjacht zijn zeker?

Alle gekheid op een stokje, lees het artikel dat je zelf quote nog eens en probeer te begrijpen wat er staat.

ViveLaBelgique 6 maart 2022 09:19

De brandstofprijzen dienen te stijgen naar Nederlands niveau. Ons land zal ook Groot Hertogdom onder druk zetten om hun prijzen te laten stijgen.

Het kan niet zijn dat de boeren uit hun grondbewerkingsrechten worden gezet opdat Koning Auto meer zou kunnen blijven uitstoten en vervuilen.

Waar is trouwens de mobiliteitsscore van residentieel vastgoed ?

reservespeler 6 maart 2022 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9912441)
De brandstofprijzen dienen te stijgen naar Nederlands niveau. Ons land zal ook Groot Hertogdom onder druk zetten om hun prijzen te laten stijgen.

Het kan niet zijn dat de boeren uit hun grondbewerkingsrechten worden gezet opdat Koning Auto meer zou kunnen blijven uitstoten en vervuilen.

Waar is trouwens de mobiliteitsscore van residentieel vastgoed ?

Dikke zever.

De schoofzak 6 maart 2022 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9912418)
Waarom zou die dat uit eigen zak moeten betalen?
De meeropbrengsten van de BTW compenseren dit ruimschoots.

2

Die vorige posts bewijzen dat ze zelfs de openingspost niet gelezen hebben. En ik maar moeite doen met knippen en plakken.

Herhaling wat ik al 10 keer postte:
Vivaldi zou genoegen kunnen nemen, wat btw-inkomsten op brandstoffen betreft, met wat er geïnd werd in 2010 of 2011.
Wat er meer binnenkomt door de hogere prijzen waarop dezelfde btw-voet geheven wordt, kan dan terug naar de gebruiker.

fred vanhove 6 maart 2022 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9912081)
Eindelijk !!!


Overigens zou de prijs van autobrandstof gedeeltelijk WEL opgenomen moeten worden in de index die de lonen en uitkeringen aanpast.

https://www.hln.be/economie/bouchez-...doen~a810e28e/

Alleen nog wat marginalen...gepensioneerden simpele laaggeschoolde werkmensen en arme drommels hebben last van hoge brandstofprijzen. In feite alle mensen zonder belang.

De anderen 'meer belangrijke' mensen rijden met wat men noemt salariswagens bedrijfswagens leasings en nog andere benamingen die in feite willen zeggen al die mensen rijden op kosten van de anderen.

maddox 6 maart 2022 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9912812)
Alleen nog wat marginalen...gepensioneerden simpele laaggeschoolde werkmensen en arme drommels hebben last van hoge brandstofprijzen. In feite alle mensen zonder belang.

Het kiesvee wat geen macht heeft om iets af te dwingen dus.

Citaat:

De anderen 'meer belangrijke' mensen rijden met wat men noemt salariswagens bedrijfswagens leasings en nog andere benamingen die in feite willen zeggen al die mensen rijden op kosten van de anderen.
Hola, in veel gevallen is een bedrijfswagen, geleased of niet, een stuk loon.
Die mensen rijden niet op kosten van anderen, die dragen gewoon een klein beetje minder af in verhouding tot mensen die hun volledig loon zien afgeroomd worden.

reservespeler 6 maart 2022 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9912812)
Alleen nog wat marginalen...gepensioneerden simpele laaggeschoolde werkmensen en arme drommels hebben last van hoge brandstofprijzen. In feite alle mensen zonder belang.

De anderen 'meer belangrijke' mensen rijden met wat men noemt salariswagens bedrijfswagens leasings en nog andere benamingen die in feite willen zeggen al die mensen rijden op kosten van de anderen.

Buurman kreeg te horen dat het maandelijks tankbedrag geplafonneerd gaat worden.
Vanaf 1 maart nog maximum 150 euro.

reservespeler 6 maart 2022 17:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9912843)
Het kiesvee wat geen macht heeft om iets af te dwingen dus.


Hola, in veel gevallen is een bedrijfswagen, geleased of niet, een stuk loon.
Die mensen rijden niet op kosten van anderen, die dragen gewoon een klein beetje minder af in verhouding tot mensen die hun volledig loon zien afgeroomd worden.

Klopt.


Voor wie het niet duidelijk is, hier de heldere uitleg.

https://sceptr.net/2019/03/de-vadder...-meneer-calvo/

fred vanhove 6 maart 2022 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9912858)
Buurman kreeg te horen dat het maandelijks tankbedrag geplafonneerd gaat worden.
Vanaf 1 maart nog maximum 150 euro.

Vooruit zal hij wat minder heen en weer naar Knokke kunnen rijden om te gaan flaneren met een tank gevuld op kosten van de belastingbetaler. Want een meter rijden ze allang niet meer voor het werk

fred vanhove 6 maart 2022 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9912843)
Het kiesvee wat geen macht heeft om iets af te dwingen dus.


Hola, in veel gevallen is een bedrijfswagen, geleased of niet, een stuk loon.
Die mensen rijden niet op kosten van anderen, die dragen gewoon een klein beetje minder af in verhouding tot mensen die hun volledig loon zien afgeroomd worden.

Raar dat er dan geen ene die bedrijfswagen wil inruilen voor meer loon. Niet zeveren he ...iedere 4 jaar een patserbak (van 35000 euro) en gratis gebruik er van onder je kont is 1000 euro netto per maand.

Dan zou iemand die nu 2200 euro netto per maand verdient opeens 3200 euro netto per maand moeten verdienen ?? Hallo ??


Schaf de fiscale voordelen op bedrijfswagens af’, zegt politicoloog Dave Sinardet. ‘Ze kosten ons elk jaar 4 miljard euro, middelen die veel beter gebruikt kunnen worden om een reële daling van de torenhoge lasten op arbeid te bekomen
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141127_01399430

maddox 6 maart 2022 17:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9912878)
Vooruit zal hij wat minder heen en weer naar Knokke kunnen rijden om te gaan flaneren met een tank gevuld op kosten van de belastingbetaler. Want een meter rijden ze allang niet meer voor het werk

Hoezo, op de kosten van de belastingsbetaler?
Die man krijgt gewoon minder loon in natura.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be