Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche
(Bericht 9917648)
Overigens hebben zijn ouders een geschat vermogen van 400 miljoen. Niet mis, maar het is geen miljard.
|
O, over zijn ouders weet ik niks.
Haar familie heeft een geschat vermogen van een miljard. O nee, wacht,
1,2 miljard ondertussen. Maar laten we vooral de hele familie prijzen wanneer Amalia beslist dat ze dit jaar nog even geen miljoenen extra hoeft te krijgen terwijl ze lekker de wereld over reist en nog geen oranje geverfde WC-pot hoeft aan te raken.
Citaat:
Ben je ironisch?
Want miljardairs zijn daadwerkelijk goed voor de economie. Ze zorgen voor banen en innovatie (ofja hangt er natuurlijk wel vanaf waarmee iemand zo rijk is geworden, maar toch).
|
Tot op zekere hoogte, maar niet tot op zo'n grote hoogte als het meestal wordt uitgemeten.
Ja, rijke mensen investeren geld, en investeren is goed voor de economie, de banen en de bedrijvigheid. Geld moet rollen, is een van de basisprincipes van het kapitalisme. Hoe vaker geld van eigenaar wisselt hoe beter.
Maar... arme mensen investeren veel meer geld. Ze kopen misschien geen techbedrijven op, maar mensen die van loonstrook naar loonstrook leven geven bijna alles uit, aan zinnige producten en in hun eigen omgeving. Elke euro die aan arm persoon mee naar huis krijgt wordt gestoken in bijvoorbeeld de voedings-, kleding- auto-, service- of medische industrie. En die euro komt binnen als inkomsten. Niet als investering of als lening of als iets waar iemand later zoveel mogelijk persoonlijk gewin uit zal proberen te trekken, maar als gezonde bedrijfsomzet. En dat hoor je nooit wanneer iemand dat argument maakt. Ik ben geen econoom, maar naar mijn inschatting is de verdeling van geld en goederen aan het doorschieten. Ik denk dat het zelfs voor de economie gezonder zijn om meer van dat geld in nuttige uitgaven te laten rondgaan, in plaats van dat het 30 jaar vast komt te zitten in een of ander superjacht dat enkel als luxegoed dient en weinig aan de economie bijdraagt. Als een arme buurt er in totaal allemaal enkele tienduizenden euros per jaar bij krijgt betekent dat waarschijnlijk een concrete extra baan in die buurt, bijvoorbeeld bij een kapper of in een supermarkt, en dat geld blijft rollen. Ja, er is beperkte ruimte voor hele rijke mensen, instanties of overheden om bijvoorbeeld naar toekomstige innovaties te kijken (plus een heleboel ruimte voor rijkere middenklasse en een bepaalde mate van rijkdom als incentivering enzo), maar onze financiële markt staat bol van de nepstartups en scams die "iets met een blockchain" doen, kinderspeelgoed als Pokémonkaarten gaat de ene na de andere bubbel in omdat er teveel geld vrij investeerbaar is, mensen weten niet wat ze ermee moeten. Terwijl dingen als betaalbare zorg en woningen beginnen bij mensen die die zaken kunnen betalen.
En zelfs als dat niet waar was moet je je ook nog blijven afvragen wat eigenlijk het nut is van een economie. De economie dient de bevolking. Als de economie groeit en dat alleen maar resulteert in een extra Ferrari op een aantal opritten, dan had ze net zo goed niet kunnen groeien. Wie is daar dan gelukkiger van geworden? De man die eerst maar 5 Ferrari's had?
Maar goed, ik was eigenlijk meer de algemene term aan het gebruiken om de groene draeck te steken met ons koningshuis. Dat wij als volk gelukkig zijn met de keuze om jaarlijks letterlijk
honderden miljoenen te schoffelen richting een familie die een miljard waard is, die niks zelf hoeft te betalen en wiens grootste bijdrage bestaat uit klagen dat ze het zo zwaar hebben en dat ze minder vaak op de foto willen, dat vind ik toch wel een beetje raar. Dus wat mij betreft leve de republiek, en tot die tijd niet zeiken wanneer de media eens niet berichten over die Duitse familie die onze paleizen gekraakt heeft. Als we ze geen aandacht geven gaan ze misschien vanzelf weg. Naar Griekenland ofzo. Of een of ander bloedgeld villabouw project in Mozambique waar ze dan niet op vakantie gaan maar wel lekker aan verdienen. En dan doen wij snel de grens dicht.
Dit van jullie zijn misschien nog wereldvreemder, met hun talenkennis en besef van geschiedenis, maar die van ons zijn net zo nutteloos.