Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Groen pleit voor halvering ticketprijzen De Lijn (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263925)

reservespeler 12 maart 2022 10:42

Groen pleit voor halvering ticketprijzen De Lijn

Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een "charmeoffensief" gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook "het beste alternatief", meent Bex.

Waarom zouden mensen, die geen gebruik kunnen maken van het OV, daarvoor extra moeten opdraaien?
En hoe gaat die Groene Kwieb dat betalen?
Extra taksen op energie?

Blue Sky 12 maart 2022 10:59

Op zich een goed idee. Met de huidige brandstofprijzen is dit een opportuniteit om de mensen de overstap te doen maken.

Rudy 12 maart 2022 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9917598)

Tot de grote hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen een feit is, zou Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters de ticketprijzen bij De Lijn moeten halveren. Het openbaar vervoer in Vlaanderen kan een "charmeoffensief" gebruiken, zegt Groen-parlementslid Stijn Bex. Met de hoge prijzen aan de pomp is het openbaar vervoer ook "het beste alternatief", meent Bex.

Waarom zouden mensen, die geen gebruik kunnen maken van het OV, daarvoor extra moeten opdraaien?
Extra taksen op energie?

Klinkt aantrekkelijk, maar is zinloos.
De Lijn is nu al het meest gesubsidieerd bedrijf.

Henri1 12 maart 2022 12:13

Citaat:

Extra taksen op energie?

Toe Steveart het openbaar vervoer goedkoper maakte vond verzameld rechts en extreemrechts het maar niets....

En nu komt u er zelf mee af.....

Vlad 12 maart 2022 13:41

Wat een populistische achterlijke zever van Groen!. Steuntrekkers krijgen al zware kortingen en een abonnement van De Lijn kost geen fluit ivg met een auto. Zelfs een fiets aankopen en laten onderhouden is duurder dan een abonnement van De Lijn. Het is niet de prijs die mensen ervan weerhoudt de tram of bus te nemen maar de kwaliteit van de diensten én van de medepassagiers. Ik heb een jaar of vijf gebruik gemaakt van de diensten van De Lijn. Nooit meer. Zelfs gratis niet.

De stijging van het aantal passagiers gaat de daling in prijs nooit compenseren. De Western Union en Moneytransfers van de wereld, ja, die gaan er goed mee zijn.

reservespeler 12 maart 2022 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9917652)
Toe Steveart het openbaar vervoer goedkoper maakte vond verzameld rechts en extreemrechts het maar niets....

Ben ik van groen??????

DewareJakob 12 maart 2022 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9917719)
Ben ik van groen??????

Een detail voor Rik, alles is goed om rechts te bashen.

Deo 12 maart 2022 15:00

Rijden paar keer met 4 in auto naar Blankenberge.
Brandstof en 3 dagen huur garage box is nog pakje goedkoper dan met trein uit de Kempen.
Ja, dan lukt het niet ons in te trein krijgen en hotel is vlak aan station.
Zelfs met 2,5 euro de liter.

maddox 13 maart 2022 06:25

Even vergelijken. We nemen de hypothetische situatie dat de wagen en de trein even ver van de voordeur staan.

Standaard ticket 2de klasse heen en terug Hasselt/Blankenberge, €43,6.
Dit voor 4 personen (geen kinderen), €174.4.

Reistijd 2u 39'

Routenet.be
184 km, reistijd 1u 53'
Laat ons Skobolevs wagen nemen, 11L/100 km. 41L verbruikt. Aan €2.2/liter is dat €90,2.
Da's de helft per persoon en je wint er -zonder File- een mooi uur mee. En zelfs in file zit je nog steeds lekker comfortabel zonder onbekende medereizigers.

Henri1 13 maart 2022 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9917719)
Ben ik van groen??????

Dat is nu juist het punt hé. U bent niet van Groen.

maddox 13 maart 2022 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9918044)
Dat is nu juist het punt hé. U bent niet van Groen.

En het hele punt voor u is nutteloze commentaren te geven.

En dan hoopt u dat uw commentaren België redden.

Of bent U een echte trol, en is België alleen maar een hangijzer om uw mentale masturbatie vorm te geven?

De schoofzak 13 maart 2022 08:50

Openbaar vervoer kan enkel nuttig op grote lijnen en in steden.
Daarbuiten: niks fatsoenlijks, hoeveel geld je er ook in wil steken.

Gezien op facebook:

Een brood gaat verdubbelen in prijs tot 5 euro, en ...
een busticket zou volgens groen moeten zakken tot de helft.
Zoiets van: je hebt niet genoeg geld om een brood te kopen, maar je kan nog wel naar de bakker met de bus.

reservespeler 13 maart 2022 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9918081)
Openbaar vervoer kan enkel nuttig op grote lijnen en in steden.
Daarbuiten: niks fatsoenlijks, hoeveel geld je er ook in wil steken.

Gezien op facebook:

Een brood gaat verdubbelen in prijs tot 5 euro, en ...
een busticket zou volgens groen moeten zakken tot de helft.
Zoiets van: je hebt niet genoeg geld om een brood te kopen, maar je kan nog wel naar de bakker met de bus.

Goed gevonden.

reservespeler 18 maart 2022 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9917652)

Waar kom ik precies mee af?

HOUZEE ! 20 maart 2022 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9917706)
Wat een populistische achterlijke zever van Groen!. Steuntrekkers krijgen al zware kortingen en een abonnement van De Lijn kost geen fluit ivg met een auto. Zelfs een fiets aankopen en laten onderhouden is duurder dan een abonnement van De Lijn. Het is niet de prijs die mensen ervan weerhoudt de tram of bus te nemen maar de kwaliteit van de diensten én van de medepassagiers. Ik heb een jaar of vijf gebruik gemaakt van de diensten van De Lijn. Nooit meer. Zelfs gratis niet.

De stijging van het aantal passagiers gaat de daling in prijs nooit compenseren. De Western Union en Moneytransfers van de wereld, ja, die gaan er goed mee zijn.

Voor mij zijn het de mondmaskers. Ik weiger aan die onnozelheid mee te doen. Openbaar vervoer is dus geen optie voor mij. Als ze mijn auto afpakken, dan gebruik ik wel de fiets, in weer en wind.

reservespeler 20 maart 2022 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 9923246)
Voor mij zijn het de mondmaskers. Ik weiger aan die onnozelheid mee te doen. Openbaar vervoer is dus geen optie voor mij. Als ze mijn auto afpakken, dan gebruik ik wel de fiets, in weer en wind.

Moest ik nog werken, zou ik opteren om zaan de kant te gaan staan.

Jantje 20 maart 2022 09:30

Citaat:

Extra taksen op energie?

Groen doet gewoon aan populisme.
Hun kiezers zijn immers studenten, bejaarden en uitkeringsgerechtigden.

kelt 20 maart 2022 09:35

Ik ben ondertussen eerder geneigd te pleiten voor een halvering van de Lijn in 5 jaar en het opdoeken van alle rijdende afdelingen ervan binnen de 10 jaar...

"De Lijn" moet een Vlaams Agentschap worden dat openbare mobiliteit ORGANISEERT,en niet zelf uitvoert (samenwerking met privé-partners,veilingen van lijnen).ZEER flexibel gezien de vrijwel constant wijzigende wegomstandigheden en zeer modern....In die zin eerder werken als een reisbureau "Binnenlandse Reizen"

Het hebben van electrische bussen in eigen beheer is op zich niet "modern" en lost geen enkel mobiliteitsprobleem op,net als de rookarme dieselbussen van de Lijn het ook niet gedaan hebben....Het is al decennia duidelijk dat "De Lijn" als gecombineerde organisator en uitvoerder van de meerderheid van het openbaar vervoer geen oplossing maar een PROBLEEM is ....

Wat we zelf doen moet beter kunnen. :roll:

chris k 20 maart 2022 09:53

een halvering van de prijzen is vestzak / broekzak actie .

reservespeler 20 maart 2022 10:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9923310)
een halvering van de prijzen is vestzak / broekzak actie .

Leg uit! Ik snap het niet.

Niet gebruikers moeten meer bijleggen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be