Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Postieve effecten branstofprijzen laten zich al meteen merken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263928)

Blue Sky 12 maart 2022 10:55

Postieve effecten branstofprijzen laten zich al meteen merken

Veel mensen stappen omwille van de relatief hoge brandstofprijzen over op het openbaar vervoer of de fiets en laten de auto aan de kant staan of verkopen deze.

Zoals u wellicht weet woont 7/10 werknemers op minder dan 20 km van het werk, objectief gezien een afstand die perfect met de fiets kan afgelegd worden. Door de historisch lage brandstofprijzen, zijn mensen echter gewoon gemaakt om steeds maar in de auto te springen, ook voor de kleinste verplaatsingen.

Zo ook Sumana. Deze mevrouw betaalde tot voor kort € 60 per week om met de auto te rijden. Door de toenemende brandstofprijzen heeft ze haar auto nu verkocht een een elektrische fiets gekocht. Geen inschrijvingskost meer te betalen, geen verzekering, geen onderhoud- en brandstofkosten en tot slot van rekening krijgt ze ook nog een fietsvergoeding van € 0.24 / km.

Sumana verplaatst zich nu stil en milieuvriendelijk, doet haar dagelijkse beweging tijdens anders verloren tijd en verdient er tevens een aardig centje aan. Ze is zeer gelukkig en een nieuwe auto komt er sowieso niet meer.

Kortom, de hoge brandstofprijzen zijn een opportuniteit om een totaal scheefgegroeide situatie terug te normaliseren. Sumana is er alvast een voorbeeld van.

kelt 12 maart 2022 11:23

Ik wou dat het waar was...

MAar helaas,zelfs op zaterdagochtend is het een zottenkot...Het gaat zelfs zover dat "wandelclubs" massaal tientallen leden naar een gemeente tientallen kilometers verderop laten rijden,daar alle beschikbare openbare- en zelfs privé-parkeerplaatsen laten volzetten en dan de godganse dag de ganse omgeving terroriseren met "wandelen in de omgeving"....8-)

Verder is er natuurlijk het immense probleem van "kledijvoorschriften"..In de meerderheid van de burelen (waar meer volk zit dan in de WERKplaatsen) is men min of meer verplicht er iedere dag "representatief" uit te zien....Zoals in de E5-modecatalogus dus...

Dat gaat niet lukken als men in weer en wind met de fiets komt,zeker niet voor de vrouwen....

De "return to office" is een immense blunder....SCHANDE voor al die bedrijven die dat voorstaan (ook het mijne) want het is NIET NODIG voor de meeste bediendenfuncties....En over "milieu" moet niemand,de overheid noch de bedrijven,meer spreken nu....We HADDEN een systeem,we BEWEZEN dat forenzenverkeer op deze schaal onnodig was en we HEBBEN opnieuw de bekende dagelijkse files....Moet er nog zand zijn?

Brandstof te duur....ach.....ik geloofde het vroeger ook maar zelfs aan DRIE euro per liter zal de boel nog steeds dagelijks vol staan.Tot immense frustratie van die minderheid die echt geen alternatief hebben maar dan wel overal voor bekakt en gehinderd worden....:-(

Henri1 12 maart 2022 11:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9917610)
Veel mensen stappen omwille van de relatief hoge brandstofprijzen over op het openbaar vervoer of de fiets en laten de auto aan de kant staan of verkopen deze.

Zoals u wellicht weet woont 7/10 werknemers op minder dan 20 km van het werk, objectief gezien een afstand die perfect met de fiets kan afgelegd worden. Door de historisch lage brandstofprijzen, zijn mensen echter gewoon gemaakt om steeds maar in de auto te springen, ook voor de kleinste verplaatsingen.

Zo ook Sumana. Deze mevrouw betaalde tot voor kort € 60 per week om met de auto te rijden. Door de toenemende brandstofprijzen heeft ze haar auto nu verkocht een een elektrische fiets gekocht. Geen inschrijvingskost meer te betalen, geen verzekering, geen onderhoud- en brandstofkosten en tot slot van rekening krijgt ze ook nog een fietsvergoeding van € 0.24 / km.

Sumana verplaatst zich nu stil en milieuvriendelijk, doet haar dagelijkse beweging tijdens anders verloren tijd en verdient er tevens een aardig centje aan. Ze is zeer gelukkig en een nieuwe auto komt er sowieso niet meer.

Kortom, de hoge brandstofprijzen zijn een opportuniteit om een totaal scheefgegroeide situatie terug te normaliseren. Sumana is er alvast een voorbeeld van.

Het openbaar vervoer rijdt met rode mazout of wa ?

Kuddedenken is dat.

Mambo 12 maart 2022 12:08

Stoppen met werken!

Gedaan met kutnaft!

Henri1 12 maart 2022 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9917649)
Stoppen met werken!

Gedaan met kutnaft!

Petrolheads hebben de geur van Naft nodig !

Daarom hebben de rokende Petrolheads een ZIPPO.

Vlad 12 maart 2022 13:45

Wensdenken ? Nog niets gemerkt van verminderd autoverkeer eerlijk gezegd.

fred vanhove 12 maart 2022 13:48

Citaat:

Wacht maar even tot er nog wat meer elektrische fietsen bijkomen. Ze zullen er wel iets op vinden. Rijbelasting .....speciale kledij....speciaal rijbewijs parkeergeld Technische keuring en nog meer fraais. Ge weet toch al langer dat de hoofdtaak van politici mensen pesten is ? Ze zijn trouwens meester in het veranderen van de regels als de wedstrijd al is begonnen.

reservespeler 12 maart 2022 13:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9917711)

De openingsposter doet net of één zwaluw de lente maakt.

reservespeler 12 maart 2022 13:52

Citaat:

Twintig kilometer met de fiets, door seer en wind?
Ik wil het zien.
En natuurlijk ook nog eens terug naar huis rijden hé.

PeterCC 12 maart 2022 17:56

Citaat:

Wensdenken? Nog niets gemerkt van verminderd autoverkeer eerlijk gezegd.

Ik ook niet, integendeel, de drukte lijkt me weer op het niveau van voor Covid. Zelfs eerder hoger.

Micele 12 maart 2022 19:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9917823)
Ik ook niet, integendeel, de drukte lijkt me weer op het niveau van voor Covid. Zelfs eerder hoger.

Lijkt. Drukte? Hoeveel km heb je afgelegd, of beter hoeveel uren heb je de wagens geteld?

Heb je het verkeer op het 152.256 km Belgisch wegennet dan ook geteld? :lol:

Het is al altijd zo geweest dat de filedrukte over een lange periode bij dure brandstofprijzen verminderde.

Het verkeersinformatiecentrum van België en Nederland zal dat bevestigen. In 2008 was dat alleszins het geval, ggl maar. En toen waren de brandstofprijzen minder hoog.

Deo 12 maart 2022 19:20

Rijken en de nieuwe armen (midden klasse) zal nu echt wel duidelijk worden.
Overheid weet het nog niet maar schuldbemiddelaars en OCMW zullen werk krijgen.
Van die nieuwe armen komt er niets meer in schatkist, erger nog overheid zal moeten bijpassen.
De lafheid van overheid en alles te rekken om mensen hun fakturen te temperen is al te laat.
Betalingen van zware voorschotten is al aan het uit stellen bij veel midden klassers.
Ik zie er toch al veel met fiets naar werk rijden die anders met auto rijden.
Bron : sociale diensten van gemeente.

Mambo 12 maart 2022 19:42

Rustig binnen een paar dagen zakt de pompprijs terug.
Zeker 20 cent er af.

Henri1 12 maart 2022 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9917859)
Rustig binnen een paar dagen zakt de pompprijs terug.
Zeker 20 cent er af.

Best zo lang mogelijk rijden op vapors dan.

maddox 13 maart 2022 06:06

Ik doe nu al 18 maand de hoofdmoot van mijn woon-werk verkeer met een "niet auto, niet openbaar vervoer" persoonlijk vervoersmiddel.

Ik heb die beslissing genomen op een basis van een paar dingetjes.
  • De toenmalige, en huidige, woon-werk route met de wagen is gevoelig aan file.*
  • Woon-werk verkeersvergoeding is gelijk aan het sociaal abonnement, maar met het openbaar vervoer geraak ik er niet op een tijd minder lang dan wandelen met een stuk in mijn kraag. Ook dekt die vergoeding de kost niet.
  • Fietsvergoeding van €0.24/km loopt snel op, en in combinatie met de toen "aanvaardbare" brandstofprijs², gaf het een verschil van €400 op de maand netto in het handje.
  • Ik had een financiële meevaller, en kon de fiets van mijn dromen betalen, terwijl ik met dat geld een Dacia Logan kon kopen.³

* het file probleem had ik toen al onder controle, dat noem ik de motorscooter. En met 3L/100km minder dan de helft aan benzine dan mijn monovolume Duitser.
² Die €0.5 van nu maakt het verschil groter, maar in combinatie met andere factoren is het 0 operatie kwa %
³ Een deftige Ebike met een levensduur langer dan 1500 km krijg je niet bij een pak boter, of via een groepsaankoop. En droomfietsen/speedelecs (wat mijn Grey Ghost niet is) kan je vergelijken met Rolls Royce of soortgelijke top-end "speelgoed. En de prijzen daarvan zijn evenredig. Goedkoopste Ebike bij Decathlon, €800.
Goedkoopste Ebike waar ik geld aan zou geven zit zo tegen de €2K.
Comfy Strömer ST3 €8700. (voor hen die niet volgen Strömer is een toonaangevend merk voor Speedelecs)

Maar, het verschil met Blue Sky's Wonder Woman die haar auto verkocht heeft om met een Ebike haar leven te verbeteren. Hoe doet die haar boodschappen? Als het een vrouw alleen is, geen groot punt, een kleine aanpassing in boodschappen-gedrag, misschien een hikje in de routeplanning en een rugzak en ze kan elke 2 dagen verse producten meebrengen als ze van het werk terug komt.
Maar als ze een jong gezin heeft, hoe worden de dingen dan geregeld? Kinderen naar school? Boodschappen?
Heeft ze een partner? Hoe gaat die dan om met woon-werk verkeer? Ook met de Ebike?

De schoofzak 13 maart 2022 09:03

De openingspost doet me denken aan een maat die de geneugten van "langzaam en rustig leven" heeft ontdekt, en er van geniet, na een hartaanval.

reservespeler 13 maart 2022 09:04

Citaat:

Deze week waren de oude files weer terug.

Aurora_Borealis 13 maart 2022 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918028)
Ik doe nu al 18 maand de hoofdmoot van mijn woon-werk verkeer met een "niet auto, niet openbaar vervoer" persoonlijk vervoersmiddel.

Ik heb die beslissing genomen op een basis van een paar dingetjes.
  • De toenmalige, en huidige, woon-werk route met de wagen is gevoelig aan file.*
  • Woon-werk verkeersvergoeding is gelijk aan het sociaal abonnement, maar met het openbaar vervoer geraak ik er niet op een tijd minder lang dan wandelen met een stuk in mijn kraag. Ook dekt die vergoeding de kost niet.
  • Fietsvergoeding van €0.24/km loopt snel op, en in combinatie met de toen "aanvaardbare" brandstofprijs², gaf het een verschil van €400 op de maand netto in het handje.
  • Ik had een financiële meevaller, en kon de fiets van mijn dromen betalen, terwijl ik met dat geld een Dacia Logan kon kopen.³

* het file probleem had ik toen al onder controle, dat noem ik de motorscooter. En met 3L/100km minder dan de helft aan benzine dan mijn monovolume Duitser.
² Die €0.5 van nu maakt het verschil groter, maar in combinatie met andere factoren is het 0 operatie kwa %
³ Een deftige Ebike met een levensduur langer dan 1500 km krijg je niet bij een pak boter, of via een groepsaankoop. En droomfietsen/speedelecs (wat mijn Grey Ghost niet is) kan je vergelijken met Rolls Royce of soortgelijke top-end "speelgoed. En de prijzen daarvan zijn evenredig. Goedkoopste Ebike bij Decathlon, €800.
Goedkoopste Ebike waar ik geld aan zou geven zit zo tegen de €2K.
Comfy Strömer ST3 €8700. (voor hen die niet volgen Strömer is een toonaangevend merk voor Speedelecs)

Een deftige speed-pedelec, daar ga je toch niet veel kosten mee uitsparen op het woon-werk verkeer. Er is de steile aanschafprijs, maar ook het onderhoud (wat op kilometerbasis niet moet onderdoen voor een auto, in tegendeel...).

Ik doe zelf het onderhoud (werkuren zijn dus op mijn conto), maar telkens om de 10000 km bedraagt de materiaalkost min. 400 euro (banden, verschillende sets remblokken, bleedkit, ketting, cassette, tandwielen,..).

En dan nog de grootste kost val al: de li-ion batterij, na 20000 km zit die nauwelijks nog op 50~60% van de oorspronkelijke capaciteit (=na 500 volle laadcycli). Vervangkost is al snel 750 euro.

reservespeler 13 maart 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis (Bericht 9918232)
Een deftige speed-pedelec, daar ga je toch niet veel kosten mee uitsparen op het woon-werk verkeer. Er is de steile aanschafprijs, maar ook het onderhoud (wat op kilometerbasis niet moet onderdoen voor een auto, in tegendeel...).

Ik doe zelf het onderhoud (werkuren zijn dus op mijn conto), maar telkens om de 10000 km bedraagt de materiaalkost min. 400 euro (banden, verschillende sets remblokken, bleedkit, ketting, cassette, tandwielen,..).

En dan nog de grootste kost val al: de li-ion batterij, na 20000 km zit die nauwelijks nog op 50~60% van de oorspronkelijke capaciteit (=na 500 volle laadcycli). Vervangkost is al snel 750 euro.

Vriend heeft twee packs, dit omdat één batterij niet volstaat voor heen en weer.
Hij wilt niet op de school laden om zever te vermijden.

Binnenkort zal hij ze alle twee nodig hebben voor de afstand enkel.

Vlad 13 maart 2022 12:24

Vanmorgen was het ongewoon druk op de ring voor een zondag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be