Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Groen wil de auto weg (https://forum.politics.be/showthread.php?t=263937)

fred vanhove 12 maart 2022 17:17

Groen wil de auto weg
 
Wat willen die fantasten nu nog meer ? We worden reeds in ons hemd gezet maar zij vinden het nodig de mensen nog wat meer te pesten. Weten die nu echt van geen ophouden ? Is dat het enige waartoe die nog in staat zijn ?

Wat gaat die pesterij veranderen ? Gaan ze ons dan ook wat rijtaks weer storten ? Want mensen rijtaks doen betalen en ze dan verbieden om te rijden is diefstal.
Er is nu geen olie tekort en de snelheid is al overal teruggebracht op 30 50 70 en 100 per uur. Laat de mensen nu toch eens gerust zeg.

https://www.demorgen.be/nieuws/groen...rken~bd47fca4/

Karel Martel B 12 maart 2022 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9917807)
Wat gaat die pesterij veranderen ?

Als de afrekening van de gas komt, zullen er hopelijk wat opgehangen worden?

Micele 12 maart 2022 17:22

Tijdens de oliecrisis 1973 waren er zes autoloze zondagen en 100 kmh max op de snelweg. Ik was erbij. :-P

Regering Leburton oranje-rood-blauw.

Groen is daarvoor niet nodig, bestond pas echt vanaf 1979 met Agalev.
Ik denk zelfs dat die oliecrisis de aanleiding was of geholpen heeft die partij op te richten.

fred vanhove 12 maart 2022 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9917811)
Tijdens de oliecrisis 1973 waren er zes autoloze zondagen en 100 kmh max op de snelweg. Ik was erbij. :-P

Regering Leburton oranje-rood-blauw.

Groen is daarvoor niet nodig, bestond pas echt vanaf 1979 met Agalev.
Ik denk zelfs dat die oliecrisis de aanleiding was of geholpen heeft die partij op te richten.


Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen. Larie en apekool natuurlijk en belachelijke bedoeningen. Ondertussen is er olie te veel.

En ja die 100 km/u werd niet lang of strikt nageleefd. Van flitsen hadden we toen nog niet gehoord.

Micele 13 maart 2022 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9917820)
Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen.

Dan heb je de echte reden van "de oliecrisis 1973" of beter olieboycot van 1973 wel slecht begrepen.

Citaat:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Oliecrisis_van_1973

De oliecrisis van 1973 of olieboycot van 1973, ten onrechte ook wel de eerste oliecrisis genoemd,[1] betrof een wereldwijd opzettelijk gecreëerd tekort aan aardolie. De crisis werd veroorzaakt door een aantal politieke acties van de Arabische olieproducerende landen, gericht tegen het Westen.

De Arabische landen verhoogden de olieprijs met 70% en verminderden de olieproductie elke maand met 5%, zodat de prijs per vat explosief steeg. Tegen een aantal landen die Israël direct hadden gesteund bij de Jom Kipoeroorlog werd bovendien een volledige olieboycot ingevoerd. De Verenigde Staten, Nederland en een aantal andere West-Europese landen waren de voornaamste doelwitten van deze boycot. Verder werden ook landen als Japan en Canada getroffen. De oliecrisis met haar stijgende olieprijzen leidde tot een aanbodschok, die wereldwijd grote invloed op de economie had, omdat zoveel economische sectoren van olie afhankelijk waren. De crisis leidde tot stagflatie – een combinatie van stagnatie en inflatie. De boycot werd beëindigd in 1974 na onderhandelingen tijdens de Washington Energy Conference.
Overal werden er snelheidsbeperkingen ingevoerd in de getroffen landen

USA had een van de de strafste met 55 mph of 89 kmh. Het werd zelfs wet. En die wet heeft het nog heel lang uitgehouden, eigenlijk tot 1995.

Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nation...imum_Speed_Law

The National Maximum Speed Limit (NMSL) was a provision of the federal government of the United States 1974 Emergency Highway Energy Conservation Act that effectively prohibited speed limits higher than 55 miles per hour (89 km/h). It was drafted in response to oil price spikes and supply disruptions during the 1973 oil crisis and remained the law until 1995.
En van die oliecrisis heeft men nog altijd te weinig geleerd.
Alhoewel die ook bepaalde bezuinigingen (relatief zuinigere autos) en sowieso de doorbraak van kernenergie opleverde.

Ik kan dus heel moeilijk begrijpen dat er nog altijd mensen zijn die vasthouden aan zoveel mogelijke afhankelijkheid van fossiele brandstoffen waar er betere alternatieven zijn.

Weyland 13 maart 2022 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9917820)
Ik ook. Toen ging men er van uit dat er bijna geen olie meer was en we moesten besparen. Larie en apekool natuurlijk en belachelijke bedoeningen. Ondertussen is er olie te veel.

En ja die 100 km/u werd niet lang of strikt nageleefd. Van flitsen hadden we toen nog niet gehoord.

In Nederland wordt die 100 km/u die er nu tussen 6 en 19 van kracht is slecht halfjes nageleefd. Ik ben nog nooit bekeurd geweest die te overschrijden, wat ik dagelijks doe.

Micele 13 maart 2022 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Weyland (Bericht 9918580)
In Nederland wordt die 100 km/u die er nu tussen 6 en 19 van kracht is slecht halfjes nageleefd. Ik ben nog nooit bekeurd geweest die te overschrijden, wat ik dagelijks doe.

De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

# https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

maddox 13 maart 2022 20:40

Ik dacht dat de meest rabiate groenen tegen elke vorm van technologie waren, zelfs het aansteken van een klein houtvuurtje door middel van voorgevormde stenen of stokken.

Micele 13 maart 2022 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918594)
Ik dacht dat de meest rabiate groenen tegen elke vorm van technologie waren, zelfs het aansteken van een klein houtvuurtje door middel van voorgevormde stenen of stokken.

Groen is voorstander van elke betere techniek.

Ze willen een dieselban in Brussel vanaf 2025. ;-) (wetsvoorstel van 2018)

Parijs ook was nog recent in het nieuws:
https://www.latribune.fr/opinions/tr...er-898152.html

maddox 13 maart 2022 20:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918596)
Groen is voorstander van elke betere techniek.

Ze willen een dieselban in Brussel vanaf 2025. ;-) (wetsvoorstel van 2018)

Sommige mensen spannen het paard achter de kar, zou dat beter zijn?

Micele 13 maart 2022 20:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918600)
Sommige mensen spannen het paard achter de kar, zou dat beter zijn?

Hoe kom je daarbij?

fred vanhove 13 maart 2022 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918587)
De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

# https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...ximumsnelheid/

Was er in 1973 dan veel politie op de snelwegen ? Kan me nauwelijks herinneren er ooit zijn tegengekomen. België had toen dacht ik een tweetal 911 politievoertuigen.

Ik herinner me vooral hoe ik toen heb gevlamd. De WE nachten niet zelden 200. We hielden regelmatig wedstrijdjes ....Ford Capri tegen BMW 2002 :-)
Those where the days:-)

Micele 13 maart 2022 21:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9918605)
Was er in 1973 dan veel politie op de snelwegen ? Kan me nauwelijks herinneren er ooit zijn tegengekomen. België had toen dacht ik een tweetal 911 politievoertuigen.

Ik herinner me vooral hoe ik toen heb gevlamd. De WE nachten niet zelden 200. We hielden regelmatig wedstrijdjes ....Ford Capri 3.0 tegen BMW 2002 :-)
Those where the days:-)

Ik reed toen veel meer snelweg in D en NL dan in België, in Genk moest ik er al af. Op dat stukje vanaf Duitse grens tot aan de Maas passeerde je wel af en toe politie daar waren redelijk veel op-afritten. Wslk vermeed de NL-politie daar het druk verkeer op de gewone wegen van Kerkrade-Heerlen tot Geleen. De A76 was ook de snelste verbinding naar Maastricht. De A79 was toen nog niet afgewerkt.

BMW 2002? Met dubbele carburator (via Alpina besteld) had die 120 PK, je moest zelfs niets aanpassen. Quasi een 2002 Ti. De Tii kwam later met 130 PK.

maddox 13 maart 2022 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918601)
Hoe kom je daarbij?

Kijk naar de realiteit.

Micele 13 maart 2022 21:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918618)
Kijk naar de realiteit.

Geen paard gezien achter de kar. ;-)

Zouden ze in Parijs de paarden van stal halen in 2025 als er geen dieselwagens meer mogen rijden?

https://www.bfmtv.com/auto/tout-comp...201220038.html

https://www.metropolegrandparis.fr/f...ans-la-zfe-294

maddox 14 maart 2022 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918625)
Geen paard gezien achter de kar. ;-)

Niet iedereen is Groensel of kiesvee.
Citaat:

Zouden ze in Parijs de paarden van stal halen in 2025 als er geen dieselwagens meer mogen rijden?
Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.

chris k 14 maart 2022 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918933)
Niet iedereen is Groensel of kiesvee.

Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.

Dan moet men terug "stront rapers " zoeken

PeterCC 14 maart 2022 18:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918573)
(...)
USA had een van de de strafste met 55 mph of 89 kmh. Het werd zelfs wet. En die wet heeft het nog heel lang uitgehouden, eigenlijk tot 1995.
(...)

Dat klopt. De wet is er aafgevoerd omdat het een federale wet was terwijl snelheid op de openbare weg een bevoegdheid van de staten is.

Ondertussen zitten de meeste staten terug op een meer normale snelheid ergens in een vork tussen 65 en 85 mph. (105km/h - 137km/h).

Die 55mph was een heel slecht idee. Die heeft de Amerikaanse auto-industrie voor afzet in Europa de das omgedaan.

Micele 14 maart 2022 19:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9918933)
Niet iedereen is Groensel of kiesvee.

Aan de demografie te zien, eerder ezels en kamelen.

Ik zou toch een benzinewagen nemen. Die worden pas veel later geweerd (vanaf 2030). ;-)

En na 2030 kun je wslk daarnaast nog altijd op plug-in hybrides rijden maar dan enkel op de elektromotor. Dus iemand die Parijs bezoekt of er woont met een deels-fossiele-wagen laadt best zijn batterij voldoende bij.

Citaat:

En 2024, plus aucun diesel ne pourra circuler dans la ZFE de la métropole du Grand Paris, avec l'interdiction des Crit'Air 2. En 2030, ce sera au tour des voitures essence. Il ne sera possible de circuler dans la métropole qu'avec un véhicule 100% électrique, ou sans que ce soit encore tranché, avec un véhicule capable de rouler en "zéro émission", les fameux véhicules hybrides rechargeables.

In 2024 mag er geen diesel meer circuleren in de ZFE van de metropool Grand Paris, met het verbod op Crit'Air 2. In 2030 zijn benzineauto's aan de beurt. Het zal alleen mogelijk zijn om in de metropool te rijden met een 100% elektrisch voertuig, of zonder dat er nog iets over is besloten, met een voertuig dat "nul-uitstoot" kan rijden, de beroemde plug-in hybride voertuigen
Andere grote steden zullen Parijs wel volgen, ze schatten tot 45 steden...

PeterCC 14 maart 2022 19:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9918587)
De NL-politie (mobiel) tolereerde - na de oliecrisis 1973- 120 kmh op de snelweg, alhoewel er 100 kmh van kracht was (tot 1988 geduurd)

Ik moest altijd door NL rijden vanuit Duitsland, de politie reed zelf ~120 kmh teller, je mocht zelfs langzaam inhalen, maar ook niet overdrijven.

De NL-politie heeft toen zelfs voor 120 kmh gepleit ook omdat 100 kmh onmogelijk te handhaven was. Ze gingen toen demonstratief zelf 120 kmh rijden.

Nu is het weer hetzelfde met de 100 kmh om milieuredenen, # weinig draagvlak...
(...)

Dat klopt. Ik moest in die tijd vaak in Nederland zijn. Die 100 was dode letter.

Na de overstap terug naar 120 was er het eerste jaar een opmerkelijke daling van het aantal verkeersslachtoffers op autowegen. Was maar één jaar.
Volgens de experten kan dat natuurlijk niet: je verhoogt de snelheid en er zijn minder slachtoffers. De verklaring van het SWOV toen: het kwam omdat er met die 100 gemiddeld sneller gereden werd dan met de 120.

Doet wat denken aan het afschaffen van die NMSL van 55mph in de VS. Volgens grote specialisten zoals die Ralph Nader zou dat een enorme ramp worden: lichtjes overdreven zou ongeveer de hele Amerikaanse bevolking daardoor omkomen op de autowegen.
Bleek in de praktijk niets van aan.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be