![]() |
Het is maar een idee...
Citaat:
2015: gemiddeld bijna 9 jaar oud (met bedrijfswagens) Belgen gebruiken auto langer, maar onderhouden die minder 2019: gemiddeld 11 jaar oud van een particulier (zonder bedrijfswagens) 2022: gemiddeld 13 jaar oud? |
Meeste merken daar kan je gemakkelijk 20 jaar mee rijden.
Mensen die niets van auto techniek kennen veranderen al bij kapotte schokdemper of versleten schijfremmen. Meeste motoren daar kan je gemakkelijk 500k km mee rijden en meer, enkel chassis kan soms een steek laten vallen. |
Vroeger was het gemiddelde 8 jaar.
Nu ja ze waren vaak ook wel flink aan het roesten destijds en nu is dat zo niet meer. Echter de EV batterijen hebben nu ook maar een paar jaar mee te gaan dus die zullen ook wel zorgen dat auto's sneller vervangen zullen worden. Batterijen hebben een degradatie van minimum 2 a 2,5 % per jaar. Van zodra ze onder de 80 % komen zijn ze versleten. Dus oud gaan die niet worden. |
Citaat:
Destijds ook bij de invoering van de katalysator. |
Citaat:
Ik ga nu voort op de prijsopdeling van E10 zoals die in DS van 10 maart werd opgegeven: E10 brandstof 0,8188 distributie 0,1844 apetra 0,0088 accijns 0,6002 samen 1,6122 BTW 0,338562 totaal 1,951 belasting 0,947562€/l Op benzine en diesel werd een accijns geheven van 60,02ct/liter. De accijns werd verminderd met 17,5ct/liter. Dus nu is de accijns 42,52ct/liter. De staat int inkomsten uit accijns en BTW op brandstoffen. De BTW wordt berekend op de totaalprijs inclusief de accijns. E10 brandstof 0,8188 distributie 0,1844 apetra 0,0088 accijns 0,4252 samen 1,4372 BTW 0,301812 totaal 1,739 belasting 0,735812€/l Dus 73,6ct/l versus 94,8ct/l, of 22% minder. Die 22% zou dan 228 miljoen € zijn. Omgerekend zou de staat dan voordien 1,020 miljard € geïnd hebben en nu nog 792 miljoen €. Maar dat is veel te weinig. Volgens de statistieken van Febiac inde de staat in 2020 ruim 7,3 miljard € aan inkomsten uit accijnzen en BTW op motorbrandstoffen https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL en dan beetje naar beneden scrollen naar D.fiscaliteit. Volgens dit artikel in DS van 14 maart https://www.standaard.be/cnt/dmf20220314_97469706 zou de accijns kunnen dalen met 24 ct en dat zou neerkomen op 2 miljard € aan minder inkomsten. Dat komt volgens mij heel dicht bij de werkelijkheid. Die 17,5ct/l minder accijns zou dus overeenkomen met 1,6 miljard € minder inkomsten, op jaarbasis. Geen kost voor alle duidelijkheid, want geld dat je niet hebt geïnd kan je niet als een kost beschouwen. |
Een auto is een gebruiksvoorwerp, voor sommigen een luxeproduct dat zo snel mogelijk vervangen wordt als er een nieuw model uit komt. Mijn auto gaat pas weg als hij op den draad versleten is.
|
Citaat:
En in de plaats is een BMW plug-in gekomen . Korte afstand doe ik elektrisch met overschot van mijn zonnepanelen en moet ik verder dan is het op benzine. Hoop dat ze me er nu mee laten rijden ......voeren ze andere pestmaatregels in -> koop ik geen andere auto meer .:evil: |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
auto. Hoewel u dit nooit zou moeten proberen, kunnen sommige hybride auto’s zonder de batterij rijden, maar de rijervaring zal absoluut afschuwelijk zijn. Naast het feit dat het oncomfortabel is, kan het rijden met een hybride zonder accu ook onherstelbare schade aanrichten aan uw hybride systeem. Het is altijd het beste om de auto te gebruiken waarvoor hij gemaakt is. Als u het hybride platform niet volledig kunt benutten, koop dan helemaal geen hybride. Als u een hybride koopt en de stekker niet in het stopcontact steekt, vertrouwt u op de verbrandingsmotor en dat is precies het tegenovergestelde van wat u zou moeten doen. Aan de andere kant, als een hybride zonder benzine komt te zitten, zult u niet in staat zijn om met de auto te rijden. Hoewel een hybride in de elektrische modus kan rijden, is dit alleen mogelijk als u nog een behoorlijke hoeveelheid brandstof in uw tank hebt. Als dit ooit gebeurt, zijn de meeste auto’s niet meer te besturen. Rijden op een lege accu Niet alle hybride auto’s kunnen rijden met een lege batterij, sommige schakelen gewoon uit om het hybride systeem te beschermen. Dit soort hybrides zijn zo ontworpen dat de benzinemotor en de elektromotor in tandem werken, wat betekent dat ze van elkaar afhankelijk zijn om goed te werken. |
Citaat:
Zelfs de oudste Teslas model S rijden 700.000 km op 1 batterijpack, of meer. Twitter # VonGemmingen: https://twitter.com/gem8mingen Wil je een simpel linkje? Vwala Citaat:
Initiatiefnemer is een Nederlander. Citaat:
Is uw ICE versleten als je telkens maar tot 4/5 bijtankt? Dus als de dieseltank maar gevuld krijgt tot 40 liter ipv 50 liter is de auto versleten? :lol: Als de ene EV een 20 tot 30% groter batterijpack heeft dan een andere EV geraakt die dus niet versleten? 8-) Citaat:
1.500 volledige laadcyclussen halen de doorsnee-batterijpacks tegenwoordig (tot 75% rest) 1.500 maal 400 km = 600.000 km. En de LFP-batterijpacks gaan meer dan dubbel zo lang mee. Een bron hoef je ik je niet te geven zeker? Die oudste BYD-taxis rijden nog altijd met hun eerste batterijpacks. Linkje van 2013 nodig? 4000 cyclussen. Citaat:
|
Citaat:
Het modern batterijpack zal dikwijls de auto overleven. Citaat:
|
BYD geeft 12 jaar garantie zelfs op batterijpacks van hun grote bussen.
En een lijnbus rijdt al rap minstens 70.000 km per jaar, dat is dus 840.000 km safe. Bron: Citaat:
https://insideevs.com/news/563125/te...-winter-range/ De 60 kWh LFPs (made in Shanghai) zijn ca. 120 kg zwaarder dan de NCA (made in US) van 55 kWh: https://insideevs.com/news/514450/mi...el3-srp-range/ Maar wel goedkoper en gaan meer dan 2 maal zo lang mee. Veel merken zullen die LFPs inzetten, gemaakt door BYD, CATL, en andere... En voor de recyclage-neukers : LFP is 100% recycleerbaar. Uitlaatgassen zijn tot vandaag nog altijd 0% recycleerbaar. :-D Wat is het vandaag weer plezant de achterhaalde FUD te weerleggen. Naja de hele Europese media spreekt al vele jaren van die + 1 miljoen kms batterijen, eenvoudig te googlen. EV-bashers zullen nooit googlen op iets dat niet in hun kraam past. Zelfs 10 jaar/1 miljoen kms garantie: https://www.autonieuws.be/nieuws/703...of%2010%20jaar. Toyota E-bestelwagen 15 jaar / 1 miljoen km garantie Citaat:
|
Degradatie en km stand zijn 2 verschillende zaken.
Het eerste gaat vanzelf en is een natuurlijk chemisch proces. Het tweede doe je zelf. Alle auto batterijen gaan circa 2 a 2,5% per jaar achteruit. Dat zijn dan de goede batterijen. De minder goede die minder kosten in goedkopere auto's gaan sneller achteruit. Tot wel 4% of meer. De bouwers geven garantie tot aan die grens. Sommigen geven maar 5 jaar en sommigen 8 jaar. 2,5 x 8 = 20 % Vanaf dan is ze officieel versleten, wat niet wil zeggen onbruikbaar. Alleen verminderde capaciteit en uiteraard vetsnelde oplading nodig over steeds kortere tijd. Niks aan te doen. Daarna is het tijd voor een nieuwe batterij of beter gezegd een nieuwe auto want de oude trekt de kost van vernieuwing niet meer. De garantie periode is feitelijk de totale levensduur van de auto in dit geval. |
Citaat:
|
Citaat:
Verschillende automerken zoals Tesla of Nissan geven wel 8 jaar garantie op hun batterijen. Althans toch tot de capaciteit van je batterij 70 tot 80% behoudt. Dat betekent dus dat de meeste automerken er vanuit gaan dat de batterijen van een elektrische wagen op 8 jaar tijd met 30% degraderen. Vanaf 80% is de batterij versleten. En zo versnelt het nog eens. Te vaak snelladen: veel snelladen moet je proberen te vermijden. Door het hoge voltage stijgt de temperatuur van je batterij waardoor hij dus ook sneller degradeert. Snel optrekken/remmen: ook dit is geen goed idee. Door het snelle optrekken of afremmen stijgt ook de batterijtemperatuur en bevorder je slijtage. Hoge temperaturen: zoals je in tip 1 en 2 al merkt is de temperatuur van een batterij cruciaal. Vanaf 30 graden Celcius neemt de prestatie af, ook bij kouder weer heeft het een negatief effect. Heuvelachtig gebied of bergen: in bergachtige gebieden zal de slijtage van je EV-batterij ook toenemen. En kom je aan 70%. |
2 Bijlage(n)
Tesla databank, degradatie na 320.000 km:
https://maartensteinbuch.com/2015/01...radation-data/ ![]() Batterijdegradatietool van 24 stekker-merken, x-as enkel jaren, en dus geen kms: (er staan ook veel plug in hybrides bij) Geotab can help by sharing how vehicle batteries are performing to-date. View aggregated average data for 24 vehicle makes and models using our Battery Degradation Tool. Our dataset is based on real-world battery health measured from 6,300 fleet and consumer EVs representing 1.8 million days of data. The degradation curves displayed are the average trend line from the data analyzed. These graphs should be taken as a general insight into battery health, not a precise prediction. https://www.geotab.com/fleet-managem...radation-tool/ Ik kan bvb een merk en versie bouwjaar xxxx kiezen en erbij zetten. |
Citaat:
Dus als ik uw bierkaartje-redenering volg: Toyota biedt 15 jaar en-of 1 miljoen km garantie. Dus na 1 miljoen km heeft de batterij nog altijd 75%. Dat betekent dus dat de meeste automerken hun batterijpacks na 15 jaar nipt 25% degraderen. Ze mogen zelfs 1 miljoen kms halen of 66.666 km jaar. :-D Ik toon het aan: (kan ook de Toyota-bron geven) Citaat:
Een Tesla recordkm-rijder getuigde einde december 2021: Citaat:
Hoeveel garantie krijgt men op een ICE-motor bij de meeste merken ? 3 jaar tot 5 jaar? Dat betekent dus dat de constructeur ervanuit gaat dat die dan versleten is. :rofl: Uiteraard ontken je dat, doe je best maar. Citaat:
|
Wel heel vreemd dat voor die mens het meest onaangename de uitlaatgassen van de fossiele voertuigen zijn.
Rijdt die dan heel de tijd achter oldtimers of zo? Er is niks te ruiken aan al wat euro 3 of moderner is. |
De garantie op een ice wagen is heel wat anders en trouwens ook beperkt wat wel en wat niet onder garantie komt te liggen.
Niks te vergelijken met garantie op batterijen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be