Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Het is maar een idee... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264055)

Micele 18 maart 2022 09:31

Het is maar een idee...
 
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220317_96880369

Subsidies zijn de enige manier om ook particulieren in een e-auto te krijgen

Elke week geeft economiejournalist Guido Cloostermans zijn persoonlijke kijk op een actueel thema

Guido Cloostermans Vandaag om 03:00


Het aantal particulieren dat in Nederland een elektrische auto koopt, is de voorbije twee jaar fors gestegen. Net als in België wordt het merendeel van de nieuwe elektrische wagens ingeschreven op naam van een bedrijf, maar sinds 2019 steeg het particuliere aandeel in de inschrijvingen van 12 naar 21 procent. In België waren vorig jaar nog steeds bijna negen op tien volledig elektrische auto’s een bedrijfswagen.

Dat er in Nederland meer particulieren de stap zetten naar een e-auto, is onder meer een gevolg van subsidies die de aanschaf van een elektrische wagen voor meer mensen toegankelijk willen maken, ook al is de premie in Nederland beperkt. In Duitsland, waar tot 9.000 euro korting wordt gegeven, krijgen de verdelers amper genoeg e-auto’s aangesleept.

Er zijn tegen de subsidiëring van elektrische auto’s tal van argumenten te bedenken. Waarom zouden we auto’s ondersteunen die veelal in het buitenland worden geproduceerd? Waarom zouden we op die manier onrechtstreeks jobs in het buitenland subsidiëren? Aan de andere kant stuit het tegen de borst dat dure elektrische Tesla’s en Porsches worden bedolven onder de fiscale cadeaus, terwijl gezinnen die niet het voorrecht van een bedrijfswagen genieten, op hun honger blijven zitten.

Het ziet er naar uit dat elektrische auto’s, in tegenstelling tot wat werd verwacht, de komende jaren niet goedkoper zullen worden. De materialencrisis, de duurdere grondstoffen en de geopolitieke chaos steken daar een stokje voor. Een subsidie lijkt dan ook de enige manier om zoveel als mogelijk mensen te helpen met fossiel afkicken.

En dus wilden we het volgende idee in de groep gooien. De federale regering verlaagde deze week de accijnzen op diesel en benzine, een operatie die de staatskas 288 miljoen euro kost. Het levert de consument zo’n 10 euro op een volle tank van 60 liter op, uiteindelijk een druppel op een hete plaat.

Dat de brandstofprijzen voor veel gezinnen ondraaglijk geworden zijn, en elke tankstop aanvoelt als een overval, daar is inmiddels iedereen van doordrongen, maar was het niet beter geweest om dat geld te gebruiken om gezinnen te helpen bij de aankoop van een e-auto? Als men een korting zou geven van 6.000 euro – misschien willen de automerken zoals in Duitsland daar nog iets bij doen – op auto’s van zeg maar onder 40.000 euro, zou men 48.000 elektrische auto’s in het verkeer kunnen brengen. Ter vergelijking: vorig jaar werden in België 22.700 volledig elektrische auto’s ingeschreven. Maar nogmaals: het is maar een idee.

Versleten vervuilende autos worden steeds meer tot op hun tandvlees gereden, 20 jaar oud is zeker niet niet zelden, 1 op de 10 tweedehands is ouder dan 20 jaar en dat reeds in 2016:
2015: gemiddeld bijna 9 jaar oud (met bedrijfswagens)
Belgen gebruiken auto langer, maar onderhouden die minder

2019: gemiddeld 11 jaar oud van een particulier (zonder bedrijfswagens)

2022: gemiddeld 13 jaar oud?

Deo 18 maart 2022 10:15

Meeste merken daar kan je gemakkelijk 20 jaar mee rijden.
Mensen die niets van auto techniek kennen veranderen al bij kapotte schokdemper of versleten schijfremmen.
Meeste motoren daar kan je gemakkelijk 500k km mee rijden en meer, enkel chassis kan soms een steek laten vallen.

Mambo 18 maart 2022 11:14

Vroeger was het gemiddelde 8 jaar.

Nu ja ze waren vaak ook wel flink aan het roesten destijds en nu is dat zo niet meer.

Echter de EV batterijen hebben nu ook maar een paar jaar mee te gaan dus die zullen ook wel zorgen dat auto's sneller vervangen zullen worden.

Batterijen hebben een degradatie van minimum 2 a 2,5 % per jaar.
Van zodra ze onder de 80 % komen zijn ze versleten.

Dus oud gaan die niet worden.

Henri1 18 maart 2022 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9922160)
Versleten vervuilende autos worden steeds meer tot op hun tandvlees gereden, 20 jaar oud is zeker niet niet zelden, 1 op de 10 tweedehands is ouder dan 20 jaar en dat reeds in 2016:
2015: gemiddeld bijna 9 jaar oud (met bedrijfswagens)
Belgen gebruiken auto langer, maar onderhouden die minder

2019: gemiddeld 11 jaar oud van een particulier (zonder bedrijfswagens)

2022: gemiddeld 13 jaar oud?

Hebben ze in Duitsland massaal gedaan.

Destijds ook bij de invoering van de katalysator.

PeterCC 18 maart 2022 20:12

Citaat:

(...)
De federale regering verlaagde deze week de accijnzen op diesel en benzine, een operatie die de staatskas 288 miljoen euro kost.
Er klopt iets niet met dat getal.

Ik ga nu voort op de prijsopdeling van E10 zoals die in DS van 10 maart werd opgegeven:

E10

brandstof 0,8188
distributie 0,1844
apetra 0,0088
accijns 0,6002

samen 1,6122
BTW 0,338562

totaal 1,951

belasting 0,947562€/l


Op benzine en diesel werd een accijns geheven van 60,02ct/liter. De accijns werd verminderd met 17,5ct/liter. Dus nu is de accijns 42,52ct/liter.

De staat int inkomsten uit accijns en BTW op brandstoffen. De BTW wordt berekend op de totaalprijs inclusief de accijns.

E10

brandstof 0,8188
distributie 0,1844
apetra 0,0088
accijns 0,4252

samen 1,4372
BTW 0,301812

totaal 1,739

belasting 0,735812€/l

Dus 73,6ct/l versus 94,8ct/l, of 22% minder.

Die 22% zou dan 228 miljoen € zijn.

Omgerekend zou de staat dan voordien 1,020 miljard € geïnd hebben en nu nog 792 miljoen €.
Maar dat is veel te weinig. Volgens de statistieken van Febiac inde de staat in 2020 ruim 7,3 miljard € aan inkomsten uit accijnzen en BTW op motorbrandstoffen https://www.febiac.be/public/statist...FID=23&lang=NL en dan beetje naar beneden scrollen naar D.fiscaliteit.

Volgens dit artikel in DS van 14 maart https://www.standaard.be/cnt/dmf20220314_97469706 zou de accijns kunnen dalen met 24 ct en dat zou neerkomen op 2 miljard € aan minder inkomsten.
Dat komt volgens mij heel dicht bij de werkelijkheid.
Die 17,5ct/l minder accijns zou dus overeenkomen met 1,6 miljard € minder inkomsten, op jaarbasis.

Geen kost voor alle duidelijkheid, want geld dat je niet hebt geïnd kan je niet als een kost beschouwen.

Onzijdig 18 maart 2022 21:52

Een auto is een gebruiksvoorwerp, voor sommigen een luxeproduct dat zo snel mogelijk vervangen wordt als er een nieuw model uit komt. Mijn auto gaat pas weg als hij op den draad versleten is.

chris k 19 maart 2022 12:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9922555)
Een auto is een gebruiksvoorwerp, voor sommigen een luxeproduct dat zo snel mogelijk vervangen wordt als er een nieuw model uit komt. Mijn auto gaat pas weg als hij op den draad versleten is.

Ik heb mijn BMW 5GT diesel verkocht( met heel veel spijt ) omdat de Regering dieselrijders wegpest ....nu kreeg ik nog een deftige prijs .

En in de plaats is een BMW plug-in gekomen .

Korte afstand doe ik elektrisch met overschot van mijn zonnepanelen en moet ik verder dan is het op benzine.

Hoop dat ze me er nu mee laten rijden ......voeren ze andere pestmaatregels in -> koop ik geen andere auto meer .:evil:

jad°relen°ir 19 maart 2022 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9922212)
Vroeger was het gemiddelde 8 jaar.

Nu ja ze waren vaak ook wel flink aan het roesten destijds en nu is dat zo niet meer.

Echter de EV batterijen hebben nu ook maar een paar jaar mee te gaan dus die zullen ook wel zorgen dat auto's sneller vervangen zullen worden.

Batterijen hebben een degradatie van minimum 2 a 2,5 % per jaar.
Van zodra ze onder de 80 % komen zijn ze versleten.

Dus oud gaan die niet worden.

En de kostprijs van een nieuwe batterij zal heel wat mensen weerhouden snel over te schakelen naar een elektrisch voertuig.. die subsidies bij de aankoop van een wagen verdwijnen daarbij in het niets.

chris k 19 maart 2022 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir (Bericht 9922935)
En de kostprijs van een nieuwe batterij zal heel wat mensen weerhouden snel over te schakelen naar een elektrisch voertuig.. die subsidies bij de aankoop van een wagen verdwijnen daarbij in het niets.

Denk dat het brandgevaar ( als ze branden veel heviger ) en het rijbereik en de laadtijden en het mindere rijbereik en de prijzen ook een grote invloed op het koopgedrag hebben.

Mambo 19 maart 2022 14:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9922920)
Ik heb mijn BMW 5GT diesel verkocht( met heel veel spijt ) omdat de Regering dieselrijders wegpest ....nu kreeg ik nog een deftige prijs .

En in de plaats is een BMW plug-in gekomen .

Korte afstand doe ik elektrisch met overschot van mijn zonnepanelen en moet ik verder dan is het op benzine.

Hoop dat ze me er nu mee laten rijden ......voeren ze andere pestmaatregels in -> koop ik geen andere auto meer .:evil:

Dat valt nog te zien.

auto.

Hoewel u dit nooit zou moeten proberen, kunnen sommige hybride auto’s zonder de batterij rijden, maar de rijervaring zal absoluut afschuwelijk zijn. Naast het feit dat het oncomfortabel is, kan het rijden met een hybride zonder accu ook onherstelbare schade aanrichten aan uw hybride systeem.

Het is altijd het beste om de auto te gebruiken waarvoor hij gemaakt is. Als u het hybride platform niet volledig kunt benutten, koop dan helemaal geen hybride. Als u een hybride koopt en de stekker niet in het stopcontact steekt, vertrouwt u op de verbrandingsmotor en dat is precies het tegenovergestelde van wat u zou moeten doen.

Aan de andere kant, als een hybride zonder benzine komt te zitten, zult u niet in staat zijn om met de auto te rijden. Hoewel een hybride in de elektrische modus kan rijden, is dit alleen mogelijk als u nog een behoorlijke hoeveelheid brandstof in uw tank hebt. Als dit ooit gebeurt, zijn de meeste auto’s niet meer te besturen.

Rijden op een lege accu
Niet alle hybride auto’s kunnen rijden met een lege batterij, sommige schakelen gewoon uit om het hybride systeem te beschermen. Dit soort hybrides zijn zo ontworpen dat de benzinemotor en de elektromotor in tandem werken, wat betekent dat ze van elkaar afhankelijk zijn om goed te werken.

Micele 19 maart 2022 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9922212)
Batterijen hebben een degradatie van minimum 2 a 2,5 % per jaar.

Je bent aan het liegen zoals gewoonlijk. Je kunt niet anders zeker? :lol:

Zelfs de oudste Teslas model S rijden 700.000 km op 1 batterijpack, of meer.
Twitter # VonGemmingen: https://twitter.com/gem8mingen

Wil je een simpel linkje? Vwala
Citaat:

https://insideevs.com/news/525820/te...(32%2C200%20km).

Tesla: Battery Capacity Retention Averages 90% After 200,000 Miles

Tesla: our battery packs are designed to outlast the vehicle.
Is op basis van een databank die hier al elfendertig keer gepost is.
Initiatiefnemer is een Nederlander.

Citaat:

Van zodra ze onder de 80 % komen zijn ze versleten.
En waarom zouden ze dan versleten zijn? 8O

Is uw ICE versleten als je telkens maar tot 4/5 bijtankt? Dus als de dieseltank maar gevuld krijgt tot 40 liter ipv 50 liter is de auto versleten? :lol:
Als de ene EV een 20 tot 30% groter batterijpack heeft dan een andere EV geraakt die dus niet versleten? 8-)

Citaat:

Dus oud gaan die niet worden.
30 jaar oud bij 20.000 km/jaar :-)

1.500 volledige laadcyclussen halen de doorsnee-batterijpacks tegenwoordig (tot 75% rest)
1.500 maal 400 km = 600.000 km.

En de LFP-batterijpacks gaan meer dan dubbel zo lang mee. Een bron hoef je ik je niet te geven zeker?
Die oudste BYD-taxis rijden nog altijd met hun eerste batterijpacks.

Linkje van 2013 nodig? 4000 cyclussen.
Citaat:

https://insideevs.com/news/317410/by...ginal-battery/

"BYD’s pure electric vehicles use an Iron-Phosphate (or Fe) battery, which touts industry-leading safety qualifications and superior life. The battery maintains high-performance capabilities over long periods of use and can stably withstand extreme conditions. Taking the e6 pure electric vehicle as an example, after 4,000 charging cycles, the capacity of the battery remains still remains at above 75% of its original capacity, and the total mileage can reach over one million (1,000,000) km."

Micele 19 maart 2022 16:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir (Bericht 9922935)
En de kostprijs van een nieuwe batterij zal heel wat mensen weerhouden snel over te schakelen naar een elektrisch voertuig.. die subsidies bij de aankoop van een wagen verdwijnen daarbij in het niets.

Een nieuwe batterij is niet nodig het gaat hier niet over passieve loodbatterijen van een ICE.

Het modern batterijpack zal dikwijls de auto overleven.

Citaat:

BYD is 's werelds grootste fabrikant van lithium-ijzerfosfaatbatterijen en heeft vele jaren ervaring met de technologie, waaronder het gebruik in stationaire energieopslagsystemen. De fabrikant garandeert dan ook 4.000 laadcycli tot een restcapaciteit van 75 procent. Dit is rekenkundig voldoende voor een kilometerstand tot 1,4 miljoen kilometer

BYD ist weltgrößter Hersteller von Lithium-Eisenphosphatbatterien und verfügt über lange Erfahrung der Technologie unter anderem im Einsatz in stationären Stromspeichersystemen. Daher garantiert der Hersteller auch 4.000 Ladezyklen bis zu einer Restkapazität von 75 Prozent. Das ist rechnerisch ausreichend für eine Fahrleistung von bis zu 1,4 Millionen Kilometer.

https://www.sonnewindwaerme.de/photo...tet-verkauf-e6

Micele 19 maart 2022 16:57

BYD geeft 12 jaar garantie zelfs op batterijpacks van hun grote bussen.

En een lijnbus rijdt al rap minstens 70.000 km per jaar, dat is dus 840.000 km safe.

Bron:
Citaat:

https://en.byd.com/bus/k8m/

/ BATTERY TECHNOLOGY

BYD’s unique iron-phosphate batteries are the safest in the industry and come with a standard 12-year warranty, ensuring that you never have to pay for battery replacement during the service life of the bus.
Tesla model 3 basismodel rijdt wslk met dezelfde LFPs: (wel anders ingepakt en veel minder kWh)

https://insideevs.com/news/563125/te...-winter-range/

De 60 kWh LFPs (made in Shanghai) zijn ca. 120 kg zwaarder dan de NCA (made in US) van 55 kWh:
https://insideevs.com/news/514450/mi...el3-srp-range/

Maar wel goedkoper en gaan meer dan 2 maal zo lang mee.

Veel merken zullen die LFPs inzetten, gemaakt door BYD, CATL, en andere...

En voor de recyclage-neukers : LFP is 100% recycleerbaar.

Uitlaatgassen zijn tot vandaag nog altijd 0% recycleerbaar. :-D

Wat is het vandaag weer plezant de achterhaalde FUD te weerleggen.

Naja de hele Europese media spreekt al vele jaren van die + 1 miljoen kms batterijen, eenvoudig te googlen. EV-bashers zullen nooit googlen op iets dat niet in hun kraam past.

Zelfs 10 jaar/1 miljoen kms garantie:
https://www.autonieuws.be/nieuws/703...of%2010%20jaar.

Toyota E-bestelwagen 15 jaar / 1 miljoen km garantie

Citaat:

https://nl.linkedin.com/pulse/toyota...daan-bruijsten

Tot 15 jaar en 1.000.000 km garantie op de batterij

Uniek in de bedrijfswagenmarkt is een volledige garantie op het voertuig van 5 jaar en 200.000 kilometer*. Voor de batterij is dit zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit. Daarnaast is er Toyota-pechhulp die ook bij een onverwachte lege batterij de klant weer snel naar een van de oplaadpunten brengt. Hiermee laat Toyota zien dat ondernemers ook bij volledig elektrisch rijden altijd op hun bedrijfswagen kunnen vertrouwen.

Mambo 19 maart 2022 17:20

Degradatie en km stand zijn 2 verschillende zaken.

Het eerste gaat vanzelf en is een natuurlijk chemisch proces.

Het tweede doe je zelf.

Alle auto batterijen gaan circa 2 a 2,5% per jaar achteruit. Dat zijn dan de goede batterijen.
De minder goede die minder kosten in goedkopere auto's gaan sneller achteruit. Tot wel 4% of meer.

De bouwers geven garantie tot aan die grens. Sommigen geven maar 5 jaar en sommigen 8 jaar.
2,5 x 8 = 20 %

Vanaf dan is ze officieel versleten, wat niet wil zeggen onbruikbaar. Alleen verminderde capaciteit en uiteraard vetsnelde oplading nodig over steeds kortere tijd.

Niks aan te doen.

Daarna is het tijd voor een nieuwe batterij of beter gezegd een nieuwe auto want de oude trekt de kost van vernieuwing niet meer.

De garantie periode is feitelijk de totale levensduur van de auto in dit geval.

Micele 19 maart 2022 17:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9923004)
Alle auto batterijen gaan circa 2 a 2,5% per jaar achteruit. Dat zijn dan de goede batterijen.

Het gaat hier niet om gewone wagens.

Mambo 19 maart 2022 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9923014)
Het gaat hier niet om gewone wagens.

Je doet zoals altijd erg je best om dit te ontkennen.
Verschillende automerken zoals Tesla of Nissan geven wel 8 jaar garantie op hun batterijen. Althans toch tot de capaciteit van je batterij 70 tot 80% behoudt. Dat betekent dus dat de meeste automerken er vanuit gaan dat de batterijen van een elektrische wagen op 8 jaar tijd met 30% degraderen.

Vanaf 80% is de batterij versleten.
En zo versnelt het nog eens.


Te vaak snelladen: veel snelladen moet je proberen te vermijden. Door het hoge voltage stijgt de temperatuur van je batterij waardoor hij dus ook sneller degradeert.
Snel optrekken/remmen: ook dit is geen goed idee. Door het snelle optrekken of afremmen stijgt ook de batterijtemperatuur en bevorder je slijtage.
Hoge temperaturen: zoals je in tip 1 en 2 al merkt is de temperatuur van een batterij cruciaal. Vanaf 30 graden Celcius neemt de prestatie af, ook bij kouder weer heeft het een negatief effect.
Heuvelachtig gebied of bergen: in bergachtige gebieden zal de slijtage van je EV-batterij ook toenemen.

En kom je aan 70%.

Micele 19 maart 2022 17:57

2 Bijlage(n)
Tesla databank, degradatie na 320.000 km:
https://maartensteinbuch.com/2015/01...radation-data/



Batterijdegradatietool van 24 stekker-merken, x-as enkel jaren, en dus geen kms: (er staan ook veel plug in hybrides bij)

Geotab can help by sharing how vehicle batteries are performing to-date. View aggregated average data for 24 vehicle makes and models using our Battery Degradation Tool. Our dataset is based on real-world battery health measured from 6,300 fleet and consumer EVs representing 1.8 million days of data.

The degradation curves displayed are the average trend line from the data analyzed. These graphs should be taken as a general insight into battery health, not a precise prediction.

https://www.geotab.com/fleet-managem...radation-tool/

Ik kan bvb een merk en versie bouwjaar xxxx kiezen en erbij zetten.

Micele 19 maart 2022 18:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9923026)
Je doet zoals altijd erg je best om dit te ontkennen.
Verschillende automerken zoals Tesla of Nissan geven wel 8 jaar garantie op hun batterijen. Althans toch tot de capaciteit van je batterij 70 tot 80% behoudt. Dat betekent dus dat de meeste automerken er vanuit gaan dat de batterijen van een elektrische wagen op 8 jaar tijd met 30% degraderen.

Neen dat betekent dat helemaal niet. Jij ziet weer spoken.

Dus als ik uw bierkaartje-redenering volg:

Toyota biedt 15 jaar en-of 1 miljoen km garantie. Dus na 1 miljoen km heeft de batterij nog altijd 75%. Dat betekent dus dat de meeste automerken hun batterijpacks na 15 jaar nipt 25% degraderen. Ze mogen zelfs 1 miljoen kms halen of 66.666 km jaar. :-D

Ik toon het aan: (kan ook de Toyota-bron geven)
Citaat:

Voor de batterij is dit zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit.

Een Tesla recordkm-rijder getuigde einde december 2021:

Citaat:

https://teslamag.de/news/warum-fahre...hornberg-44304

Je hebt een extreem groot aantal kilometers afgelegd in de Tesla. Hoeveel zijn er op dit moment precies en waarom doe je dit eigenlijk?

Met de Roadster is het 693.000 kilometer. Er wordt alleen op zoutvrije wegen gereden, dus veel minder. Met de Model S is het precies 1.485.161 kilometer. Begin januari wordt de 1,5 miljoen bereikt. Het meest onaangename zijn de uitlaatgassen van de fossiele voertuigen. Ik ben daarom op zoek naar een oplossing om een ??Hepa filter te installeren. Ik blijf lezen en horen dat elektrische auto's onbetrouwbaar zijn, constant leeg, defect en vaak vlam vatten. Ik bewijs regelmatig het tegendeel. Dit is heel leuk omdat de hele wereld naar me kijkt, zelfs als sommigen denken dat ik gek ben. Daarom doet het mij veel plezier om regelmatig nieuwe, hogere kilometerstanden aan te kunnen kondigen. De laatst gerepareerde accu heeft meer dan 668.000 kilometer foutloos afgelegd, de voorlaatste DU (drive unit) 775.000 kilometer, maar de laatste heeft geen 50.000 kilometer afgelegd. Moet een reparatiefout zijn geweest. De huidige batterij heeft 280.000 kilometer afgelegd met minder dan 2 procent capaciteitsverlies. Door Covid-19 rijd ik momenteel niet in het buitenland en heb daardoor een supercharger aandeel van minder dan 5 procent.

Sie haben extrem viele Kilometer im Tesla zurückgelegt. Wie viele sind es derzeit genau und warum machen Sie das eigentlich?

Mit dem Roadster sind es 693.000 Kilometer. Dieser wird nur auf salzfreien Straßen gefahren, deshalb sehr viel weniger. Mit dem Model S sind es exakt 1.485.161 Kilometer. Anfang Januar werden die 1,5 Millionen erreicht sein. Das Unangenehmste sind die Abgase der Fossilfahrzeuge. Ich suche deshalb nach einer Lösung, um mir einen Hepafilter zu installieren. Ich muss immer wieder lesen und hören, dass Elektroautos unzuverlässig, ständig leer und defekt sind und oft brennen. Ich beweise regelmäßig das Gegenteil. Das macht riesige Freude, da die ganze Welt mir zuschaut, auch wenn manche mich für verrückt erklären. Deshalb macht es mir große Freude, regelmäßig neue höhere Kilometer-Stände durchgeben zu dürfen. Der letzte instandgesetzte Akku erreichte ohne Störung über 668.000 Kilometer, die vorletzte DU (drive unit) 775.000 Kilometer, die letzte allerdings keine 50.000 Kilometer. War wohl ein Instandsetzungsfehler. Der jetzige Akku hat 280.000 Kilometer mit weniger als 2 Prozent Kapazitätsverlust absolviert. Covid-19-bedingt fahre ich zur Zeit nicht ins Ausland und habe dadurch einen Supercharger-Anteil von unter 5 Prozent
.
Ik toon het aan, Mambo toont NIETS aan.

Hoeveel garantie krijgt men op een ICE-motor bij de meeste merken ? 3 jaar tot 5 jaar? Dat betekent dus dat de constructeur ervanuit gaat dat die dan versleten is. :rofl:
Uiteraard ontken je dat, doe je best maar.

Citaat:

https://zerauto.nl/toyota-proace-ele...e%20capaciteit.

Voor de batterij geldt deze garantie zelfs tot 15 jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer en tot 75% van de oorspronkelijke capaciteit.
Dus Toyota is er helemaal gerust in dat de degradatie nog voor 1 miljoen kms/15 jaar gereden niet meer dan 25% is. En dat met een bestelwagen die wslk wat meer aan de snellader moet.

PeterCC 19 maart 2022 18:39

Wel heel vreemd dat voor die mens het meest onaangename de uitlaatgassen van de fossiele voertuigen zijn.
Rijdt die dan heel de tijd achter oldtimers of zo?
Er is niks te ruiken aan al wat euro 3 of moderner is.

Mambo 19 maart 2022 18:51

De garantie op een ice wagen is heel wat anders en trouwens ook beperkt wat wel en wat niet onder garantie komt te liggen.

Niks te vergelijken met garantie op batterijen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be