Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Betaal jij rekeningen via een automatische opdracht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264187)

Universalia 26 maart 2022 02:38

Betaal jij rekeningen via een automatische opdracht?

Betaal jij rekeningen via een automatische opdracht?Waarom je ook domiciliëringen beter niet uit het oog verliest

Een domiciliëring leent zich onder meer voor de energierekening, telefoniekosten of verzekeringen.

Ik probeer dat echt te minimaliseren de domiciliëringen ondanks dat men dat in tegenwoordige tijden aardig weet op te dringen in bepaalde gevallen.

Mocht er wat mislopen dan weet de ombudsman(vrouw) raad volgens de site???? :|

Rudy 26 maart 2022 06:55

Ik maak geen gebruik van domiciliëringsopdrachten.
Alle facturen voor vaste kosten ontvang ik digitaal via e-mail. Die betaal ik via pc-banking.
Uitzondering, één doorlopende opdracht voor het betalen van de huur voor een garagebox.

reservespeler 26 maart 2022 07:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9927199)
Ik maak geen gebruik van domiciliëringsopdrachten.
Alle facturen voor vaste kosten ontvang ik digitaal via e-mail. Die betaal ik via pc-banking.
Uitzondering, één doorlopende opdracht voor het betalen van de huur voor een garagebox.

Een doorlopende opdracht is geen domiciliëring.
Er is een zeer groot verschil.

Bij een vaste opdracht bepaal jij hoeveel je betaald. De ontvanger kan dat niet aanpassen.
Bij domiciliëring kan de ontvanger het zelf aanpassen.

Rudy 26 maart 2022 07:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9927201)
Een doorlopende opdracht is geen domiciliëring.
Er is een zeer groot verschil.

Bij een vaste opdracht bepaal jij hoeveel je betaald. De ontvanger kan dat niet aanpassen.
Bij domiciliëring kan de ontvanger het zelf aanpassen.

Dat weet ik wel. Daarom dat ik het heb over een doorlopende opdracht, omdat het bedrag steeds hetzelfde is. Behalve bij een indexering, maar dan pas ik het bedrag aan.
Domiciliëringsopdrachten gebruik ik niet.

reservespeler 26 maart 2022 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9927205)
Dat weet ik wel. Daarom dat ik het heb over een doorlopende opdracht, omdat het bedrag steeds hetzelfde is. Behalve bij een indexering, maar dan pas ik het bedrag aan.
Domiciliëringsopdrachten gebruik ik niet.

Stel:

Je energieleverancier doet je het voorstel dat je jaarlijks 15 euro korting krijgt bij betaling via domiciliëring.

Wat doe je dan?

Rudy 26 maart 2022 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9927208)
Stel:

Je energieleverancier doet je het voorstel dat je jaarlijks 15 euro korting krijgt bij betaling via domiciliëring.

Wat doe je dan?

De eerste vraag die ik mij stel is of dit nog wel mag.
Ik herinner mij, het is al een ganse tijd geleden, dat Telenet met zoiets op de proppen kwam. Wie betaalde via domiciliëring zou maandelijks een aanzienlijk stuk minder betalen. Of eerder, wie gewoon maandelijks zijn factuur betaalt moest meer betalen. Dit idee werd afgeschoten. Op basis van welk principe weet ik niet meer.
Concreet, voor 15 euro korting op jaarbasis zou ik het niet doen.

reservespeler 26 maart 2022 08:00

sorry, kleindochter

reservespeler 26 maart 2022 08:00

sorry kleindochter

Jantje 26 maart 2022 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9927173)
Betaal jij rekeningen via een automatische opdracht?Waarom je ook domiciliëringen beter niet uit het oog verliest

Een domiciliëring leent zich onder meer voor de energierekening, telefoniekosten of verzekeringen.

Ik probeer dat echt te minimaliseren de domiciliëringen ondanks dat men dat in tegenwoordige tijden aardig weet op te dringen in bepaalde gevallen.

Ik betaald niets via automatische opdrachten of domiciliëringen.
Je hebt dan geen echte controle op wat er betaald word en hoeveel er betaald word.
En als er iets fout loopt heb je een hoop ellende om je geld terug te krijgen.

Dadeemelee 26 maart 2022 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9927173)

Ik doe dat allemaal via domiciliëring. Het verschil wordt op het eind van het jaar automatisch verrekend.

Rudy 26 maart 2022 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 9927259)
Je hebt dan geen echte controle op wat er betaald word en hoeveel er betaald word.
En als er iets fout loopt heb je een hoop ellende om je geld terug te krijgen.

Juist.

Mambo 26 maart 2022 13:20

Wij betalen wel enkele zaken met doorlopende opdrachten.
En mijn tankkaart via domiciliëring.
Ik tank aan hun pomp en zij tanken aan mijn rekening.

Pol Dolf 26 maart 2022 13:46

niet zo veel , ik wil niet dat de mannekes van de waterleiding aan mijn rekening zitten

De schoofzak 26 maart 2022 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9927488)
Wij betalen wel enkele zaken met doorlopende opdrachten.
En mijn tankkaart via domiciliëring.
Ik tank aan hun pomp en zij tanken aan mijn rekening.

Klinkt ongeveer gelijk een huwelijk.

reservespeler 26 maart 2022 16:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9927614)
Klinkt ongeveer gelijk een huwelijk.

Gij getrouwd en zij gelukkig?

De schoofzak 26 maart 2022 16:29

Ik herinner me vaag iets dat er een nieuwe regel ingevoerd werd voor domiciliëringen. Tot twee ? maanden nadien kan je je betaling gewoon terugvragen aan de bank.

Wie zoekt dat eens op?

Ik ben jaren geleden ook lid geweest van een club. Maandelijks moesten wij ons verbruik betalen. De schatbewaarder stelde voor op een zeker ogenblik:
hij verstuurt de factuur zoals gewoonlijk,
en pas een maand later, als er geen reclamatie was over de factuur, gaf hij de opdracht om het geld van de rekening van de intekenende leden te halen.
Dat vonden we zo "eerlijk" dat quasi iedereen er op inging.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be