Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Oekraïense oorlog (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=228)
-   -   Filip Dewinter: “Ik heb me vergist in Poetin” (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264210)

reservespeler 27 maart 2022 08:15

Filip Dewinter: “Ik heb me vergist in Poetin”

In een interview in De Zondag geeft politicus Filip Dewinter (Vlaams Belang) aan zich te hebben vergist in de Russische president Vladimir Poetin. Want die laatste wilde volgens Dewinter vrijheid, maar dat blijkt nu - met het uitbreken van de oorlog - dan toch niet helemaal te kloppen.

HBVL 27-03-2022

“Laat mij dat even schetsen. Ik ben een kind van de Koude Oorlog”, antwoordt Dewinter in het interview met De Zondag wanner er verwezen wordt naar uitspraken in zijn boek over Poetin. “

Ik heb als officier gediend aan de Oost-Duitse grens met de Sovjet-Unie. Na de val van het IJzeren Gordijn waren wij enthousiast over de vrijheidsstrijd van de Oost-Europese natiestaten, ook van Oekraïne. Wij droomden van een sterke Europese ruimte, waar ook Rusland toe behoorde: van Vladivostok tot Londen. Poetin leek dat ook te willen. Ik dacht dat hij een nationalist was, maar hij is geëvolueerd naar een imperialist. Ik heb me dus vergist. De agressieoorlog die hij voert in Oekraïne, is op geen enkele manier te verschonen. Punt.”

https://forum.politics.be/newthread....ewthread&f=228

kelt 27 maart 2022 08:17

Dat is proper,dat is duidelijk,dat is genoteerd.

Henri1 27 maart 2022 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9927994)

In een interview in De Zondag geeft politicus Filip Dewinter (Vlaams Belang) aan zich te hebben vergist in de Russische president Vladimir Poetin. Want die laatste wilde volgens Dewinter vrijheid, maar dat blijkt nu - met het uitbreken van de oorlog - dan toch niet helemaal te kloppen.

HBVL 27-03-2022

“Laat mij dat even schetsen. Ik ben een kind van de Koude Oorlog”, antwoordt Dewinter in het interview met De Zondag wanner er verwezen wordt naar uitspraken in zijn boek over Poetin. “

Ik heb als officier gediend aan de Oost-Duitse grens met de Sovjet-Unie. Na de val van het IJzeren Gordijn waren wij enthousiast over de vrijheidsstrijd van de Oost-Europese natiestaten, ook van Oekraïne. Wij droomden van een sterke Europese ruimte, waar ook Rusland toe behoorde: van Vladivostok tot Londen. Poetin leek dat ook te willen. Ik dacht dat hij een nationalist was, maar hij is geëvolueerd naar een imperialist. Ik heb me dus vergist. De agressieoorlog die hij voert in Oekraïne, is op geen enkele manier te verschonen. Punt.”

2 Little - 2 Late.

DucDEnghien 27 maart 2022 08:20

Imperialisten zijn doodgewoon nationalisten met meer ambitie.

Jay-P. 27 maart 2022 08:21

KRO staat voor Kandidaat Reserve Officier. (Ik benadruk kandidaat & reserve.)
Dat is heel wat anders dan een echte officier van "Zijne Ma-yes-tiet."

Ge moogt het altijd factchecken. ;-)

Glennos1 27 maart 2022 08:32

Heel het westen is te lief geweest voor Rusland.

Op papier zou Rusland een ideale partner kunnen zijn voor Europa.
Sinds Putin zijn in Rusland echter de kleine stappen naar Democratie teruggedraaid en ingeruild voor corruptie en autocratie.

Sinds zijn aantreden als eerste minister toonde Putin zijn meedogenloosheid al in Grozny. Daarna Georgië in 2008 en Oekraïne in 2014 tot nu. Zelfs vergiftigingen in het Vereningd Koninkrijk van de Skripals kon zonder grote diplomatieke rel.

Het Westen heeft veel te lang dat gedrag gedoogd of niet willen zien, wij dachten dat landen vooruit evolueerden en niet stappen achteruit zouden zetten.

Naief.

Onzijdig 27 maart 2022 08:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9928014)

Sinds Putin zijn in Rusland echter de kleine stappen naar Democratie teruggedraaid en ingeruild voor corruptie en autocratie.

Sinds zijn aantreden als eerste minister toonde Putin zijn meedogenloosheid al in Grozny. Daarna Georgië in 2008 en Oekraïne in 2014 tot nu. Zelfs vergiftigingen in het Vereningd Koninkrijk van de Skripals kon zonder grote diplomatieke rel.

Het Westen heeft veel te lang dat gedrag gedoogd of niet willen zien, wij dachten dat landen vooruit evolueerden en niet stappen achteruit zouden zetten.

Naief.

Jamaaaar, waai hadde gaaaz nodig zulle. Verstodde da na nie.

Glennos1 27 maart 2022 08:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig (Bericht 9928018)
Jamaaaar, waai hadde gaaaz nodig zulle. Verstodde da na nie.

Met een ex advocate van Gazprom, waar de man nog aandelen van het bedrijf bezit als minister van energie is gas ipv kernenergie inderdaad een leuke optie.

Afhankelijkheid van maffiastaten verhogen en de ontginning in Europa en de Vs zelf boycotten onder het motto op een ander telt vervuiling niet voor het milieu.

Echte groenen zouden co2 vrije kerncentrales niet inruilen voor broeikasgascentrales of als ze percee co2 willen meer investeren in andere continu energiebronnen zoals waterstof.

reservespeler 27 maart 2022 08:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9928002)

Klopt.
Maar tijdens zijne legerdienst is ie wel degelijk een tijdje officier, iets dat je niet kan ontkennen.

kelt 27 maart 2022 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9928027)
Met een ex advocate van Gazprom, waar de man nog aandelen van het bedrijf bezit als minister van energie is gas ipv kernenergie inderdaad een leuke optie.

Zoals het uiteindelijk het Russische volk is dat zal moeten afrekenen met Mr Putin,zo zullen wij moeten afrekenen met delen van ons regime.

Want oppositiepolitici kunnen vergissingen maken ,en dat ook toegeven.Ten gronde echter betekent dat niks,zo een oppositie-politicus slaat zelfs geen deuk in een pakje boter.

Maar REGERENDE politici van dito partijen,die al een paar decennia zware vergissingen maken met lange termijngevolgen ,dienen er niet van af te komen met "excuses" maar met electorale verwijdering.....

Zoniet BLIJVEN de fouten maar duren....

reservespeler 27 maart 2022 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9928029)
Zoals het uiteindelijk het Russische volk is dat zal moeten afrekenen met Mr Putin,zo zullen wij moeten afrekenen met delen van ons regime.

Inderdaad.

Want oppositiepolitici kunnen vergissingen maken ,en dat ook toegeven,maar REGERENDE politici van dito partijen,die zware vergissingen maken met lange termijngevolgen ,dienen er niet van af te komen met "excuses" maar met electorale verwijdering.....

Zoniet BLIJVEN de fouten maar duren....

Akkoord.

Jay-P. 27 maart 2022 08:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Glennos1 (Bericht 9928014)

Naief.

Klopt wat mij betreft. Het Westen heeft duidelijk ook heel wat boter op zijn/haar hoofd dienaangaande. Dat is uiteraard duidelijk geen excuus voor het verachterlijk en weerzinwekkend gedrag van die boertige clan in het Kremlin.

In het Verre Oosten anderzijds lijkt het echter dat het Westen diezelfde kortzichtige ingesteldheid blijft handhaven.
En al zijn naar mijn ervaring Chinezen minder boertig in hun reacties: de triades uit Beijing met Xi als Ultimo Kommandante noch de Amerikanen verdienen vertrouwen.
Redenen kunnen verschillen maar ongerustheid omtrent de USA met regelmatig veranderend General Leadership noch de PRC met Win-For-Life Presidente (voor zolang het duurt) zitten heden in een gezonde competitie.

Zwitser 27 maart 2022 08:53

Citaat:

Zou verstand dan toch met de jaren komen?

Als je nu pas door hebt wat voor vlees je met Poetin in de kuip heb, dan ben je de laatste pakweg 20 jaar toch behoorlijk naïef geweest.

reservespeler 27 maart 2022 08:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 9928035)

Als je nu pas door hebt wat voor vlees je met Poetin in de kuip heb, dan ben je de laatste pakweg 20 jaar toch behoorlijk naïef geweest.

Hij niet alleen hoor.

Hoofdstraat 27 maart 2022 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien (Bericht 9928000)
Imperialisten zijn doodgewoon nationalisten met meer ambitie.

Inderdaad, same same. Daarmee wil ik niet stellen dat nationalisme slecht is of de oorlog ongerechtvaardigd, toch niet in de ogen van Putin en de aanhoudende koude oorlog.

quercus 27 maart 2022 09:16

Citaat:

HBVL 27-03-2022

Een zondaar die tot inkeer is gekomen… Moge hij gevolgd worden door anderen!

Zipper 27 maart 2022 09:19

3 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 9928035)

Tot voor de inval in Oekraïne, was er voor velen "geen vuiltje aan de lucht", en blijkbaar ook niet voor Merkel, hier duidelijk in haar nopjes samen met Vladimir :

Jay-P. 27 maart 2022 09:21

:-P Carbondate die fotokes ne keer, Zipper...

Erw 27 maart 2022 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 9928002)

Het verschil is gedwongen militair en gekozen militair.
KRO en KROO zijn miliciens, gedwongenen.

Erw 27 maart 2022 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9928066)
Tot voor de inval in Oekraïne, was er voor velen "geen vuiltje aan de lucht", en blijkbaar ook niet voor Merkel, hier duidelijk in haar nopjes samen met Vladimir :

Nu ook niet, alleen, voor de belastingsbetalers, zeg maar het overgrote deel van de bevolking, zijn ze nu genoopt iets anders voor te wenden.
Deze militaire operatie door de Russische staat hebben ze gewoon samen gepland als de vriendjes op de foto's.
De voorbije jaren hanteerden ze een (mogelijk zelf aangepast) virus als uitleg voor hun economische sabotage, nu hebben ze samen een militair "conflict" bedisseld als volgende uitleg voor volgende economische sabotage.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be