Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Zorgpersoneel neemt ontslag en keert via interimkantoor terug met betere uren en ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264227)

reservespeler 28 maart 2022 14:10

Zorgpersoneel neemt ontslag en keert via interimkantoor terug met betere uren en ...

Zorgpersoneel neemt ontslag en keert via interimkantoor terug met betere uren en bedrijfsauto

Wanneer stellen ze eindelijk paal en perk aan die uitbuiters van interimkantoren.
Vroeger werden koppelbazen opgesloten, nu is het legaal gemaakt, en dat is zeker niet in het voordeel van de werknemer.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220328_93465827

Ze hebben al personeel te weinig, maar de woonzorgcentra en ziekenhuizen kampen sinds kort nog met een extra vorm van leegloop: de vlucht richting interimkantoren. Personeel haakt af, schrijft zich in bij interim- en detacheringsbureaus en gaat zo tegen veel betere voorwaarden weer werken. Niet zelden komen ze dan bij dezelfde instelling uit als waar ze vertrokken.

“Corrupte praktijken”, noemde Paul Cappelier, de voorzitter van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen, dat woensdag in het Vlaams Parlement tijdens een hoorzitting over het personeelstekort in de zorg. “Of toch zeker oneerlijk.”

Henri1 28 maart 2022 14:26

Dat heet LOON NAAR WERKEN Reservespeler.

Onzijdig 28 maart 2022 14:43

Je kan ze geen ongelijk geven.

Zorgbedrijf Antwerpen zoekt vrijwilligers :

Helpende handen bij het serveren van de maaltijden

Afwassers

Chauffeurs

Hulp bij het toogwerk

Hulp bij activiteiten.

Karweimannen om kleine dingen te doen, elektriciteit, loodgieterij, schilderen.

Iemand om de tuin te onderhouden.

Heb dit uit het Infoboekje dienstencentra van Deurne.

Uiteraard allemaal onbezoldigd, personeel aanwerven kent men niet.

De schoofzak 28 maart 2022 16:25

Hebben verpleegkundigen en verzorgenden dat geen vrijheid om zelf te kiezen voor wie en in welke legale statuten ze wensen te werken ????

Ik geef ze begod groot gelijk !!!

reservespeler 28 maart 2022 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9929065)

Is dat zo?

Ik denk het niet, maar daarover kunnen de meningen verschillen.

reservespeler 28 maart 2022 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9929199)
Hebben verpleegkundigen en verzorgenden dat geen vrijheid om zelf te kiezen voor wie en in welke legale statuten ze wensen te werken ????

Ik geef ze begod groot gelijk !!!

Het personeel heeft zeker groot gelijk.
De interimkantoren echter, halen personeel weg in de zorgbedrijven om ze nadien te verhuren aan de zorgbedrijven.
Dit neemt uiteraard een flinke hap uit de budgetten van de zorgbedrijven, want een interimmer kost een pak meer geld.

En de GSM en / of bedrijfswagen, wie betaald dat?
Wat na dat het interim contract afgelopen is?
Terug bij dezelfde baas gaan werken?
Aan welk loon?
Zorgbedrijven in overheidshanden hebben het IFIC systeem om de salarisschalen te berekenen, gaan ze daar van mogen afwijken?
Wie betaald dat hogere loon? De belastingbetaler? De resident?

....

Henri1 28 maart 2022 19:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9929200)
Is dat zo?

Ja dat is zo.

De schoofzak 28 maart 2022 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9929065)

Dat klopt in deze slechts gedeeltelijk. Verpleegkundigen moeten natuurlijk veel beter betaald worden.

Maar in deze context is de preciezere diagnose: marktwerking.
Interim-shoppers kunnen huppelen van de ene naar de andere instelling, net op die momenten dat de nood daar het grootst is, vb. door plotse ziekte of uitval, terwijl ze wel aan de wettelijke normen moeten voldoen.

De schoofzak 28 maart 2022 21:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9929207)
Het personeel heeft zeker groot gelijk.
De interimkantoren echter, halen personeel weg in de zorgbedrijven om ze nadien te verhuren aan de zorgbedrijven.
Dit neemt uiteraard een flinke hap uit de budgetten van de zorgbedrijven, want een interimmer kost een pak meer geld.

En de GSM en / of bedrijfswagen, wie betaald dat?
Wat na dat het interim contract afgelopen is?
Terug bij dezelfde baas gaan werken?
Aan welk loon?
Zorgbedrijven in overheidshanden hebben het IFIC systeem om de salarisschalen te berekenen, gaan ze daar van mogen afwijken?
Wie betaald dat hogere loon? De belastingbetaler? De resident?

....

Wellicht de resident.
Dat is maar normaal. Je moet altijd bereid zijn om "le juste prix" (juste = eerlijk, rechtvaardig) te betalen voor een dienst of zaak.

Anders gaat gij hun kots, fluimen en kak maar afvegen, hun eten in hun mond steken enz. om finaal hun lijk wat op te tooien voor een laatste groet van de familie.

Mambo 28 maart 2022 22:37

Zeker in deze tijden waar werknemers zich graag vaak en lang ziek melden is het allicht de meerprijs van een interim uiteindelijk goedkoper dan vaste kracht.

De interimmer zal niet meer verdienen maar minder afgehouden worden en dat verschil nadien wel moeten bijbetalen.

maddox 29 maart 2022 05:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9929508)
Zeker in deze tijden waar werknemers zich graag vaak en lang ziek melden is het allicht de meerprijs van een interim uiteindelijk goedkoper dan vaste kracht.

Dat is 1 van de redenen waarom "consultants" zoveel gezien zijn in de betere betalende industrie.
Citaat:

De interimmer zal niet meer verdienen maar minder afgehouden worden en dat verschil nadien wel moeten bijbetalen.
Als kiesvee in die val trapt, awel, dat ze maar afzien.
Als "Belg" bent u verplicht de wetgeving te kennen, en de belastingswetgeving is daar een stuk van.
Ik heb die gecondenseerd tot 2 richtlijnen.
  • Van elke €5 die ik binnen krijg, moet ik er 3 afgeven.
  • Steel niet, de (r)overheid duld geen concurentie.

reservespeler 29 maart 2022 06:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9929316)
Ja dat is zo.

Heeft u daar ook argumenten voor.
Mijn argumenten heb ik hier neergeschreven.

Blijkbaar heeft u zelfs niet begrepen waarom onze energie plots zo duur geworden is.

reservespeler 29 maart 2022 06:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9929436)
Wellicht de resident.
Dat is maar normaal. Je moet altijd bereid zijn om "le juste prix" (juste = eerlijk, rechtvaardig) te betalen voor een dienst of zaak.

Anders gaat gij hun kots, fluimen en kak maar afvegen, hun eten in hun mond steken enz. om finaal hun lijk wat op te tooien voor een laatste groet van de familie.

Beste Schoof, ik zit al jaren in de bijzondere commissie.
Wij maken steeds vaker mee dat residenten hun verblijf in het rustoord niet kunnen betalen. Soms moeten de kinderen bijspringen, maar vaak, heel vaak zelfs, moet het OCMW bijspringen. Is dan ook wel één van de kerntaken van het OCMW.

Als wij ons borg moeten stellen voor de opname in een WZC (het OCMW moet dat altijd doen!!!), dan letten wij er op dat de toekomstige resident een wzc zoekt dat kort aanleunt bij z'n budget.
Het kan bijvoorbeeld niet dat je, met een klein pensioentje, een luxe WZC gaat uitzoeken, wij stellen dan ook altijd een maximum dagprijs voorop.

reservespeler 29 maart 2022 06:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9929436)
Wellicht de resident.

Wat betreft het lijk "optooien", daarvoor hebben wij afspraken met begrafenisondernemers (enkel indien er geen middelen en geen familie is). Gelukkig hebben heel veel mensen een begrafenisverzekering afgesloten.

reservespeler 29 maart 2022 06:22

Citaat:

U heeft blijkbaar niet gelezen welke de extra voordelen voorgehouden worden, bedrijfswagen of GSM met daarbij uren naar keuze.

Ik lees dat als:
Het vast personeel staat in voor de vroege, de late, de nacht, de weekends.
De interimmer kijkt wel wanneer hij goesting heeft.

Skobelev 29 maart 2022 06:43

Een interim kost 30 tot 60% meer dan een vaste werknemer.
Misschien moeten ze de vaste werknemers beter, +20%?, gaan betalen zodat ze niet gaan lopen?
Je zou gek moeten zijn om er niet voor te kiezen om voor dezelfde job uit te voeren meer te verdienen.

Rudy 29 maart 2022 07:53

Citaat:

Inderdaad, en het verschil is aanzienlijk. Minimum 11,11% bedrijfsvoorheffing. Dat is niet bijster veel als we weten dat vaste werknemers ongeveer 30% betalen.
Ik vraag mij wel af hoe ze dan op hetzelfde werk aan die voordelen in natura - bedrijfswagen, telefoon, .. - geraken.
rechtenuitzendkracht (2017)

Herr Flick 29 maart 2022 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9929055)
Zorgpersoneel neemt ontslag en keert via interimkantoor terug met betere uren en bedrijfsauto

Wanneer stellen ze eindelijk paal en perk aan die uitbuiters van interimkantoren.
Vroeger werden koppelbazen opgesloten, nu is het legaal gemaakt, en dat is zeker niet in het voordeel van de werknemer.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220328_93465827

Ze hebben al personeel te weinig, maar de woonzorgcentra en ziekenhuizen kampen sinds kort nog met een extra vorm van leegloop: de vlucht richting interimkantoren. Personeel haakt af, schrijft zich in bij interim- en detacheringsbureaus en gaat zo tegen veel betere voorwaarden weer werken. Niet zelden komen ze dan bij dezelfde instelling uit als waar ze vertrokken.

“Corrupte praktijken”, noemde Paul Cappelier, de voorzitter van de Belgische Federatie voor Zorgkundigen, dat woensdag in het Vlaams Parlement tijdens een hoorzitting over het personeelstekort in de zorg. “Of toch zeker oneerlijk.”

Eerlijk gezegd is dat niet meer dan een marktsituatie die ze zelf hebben gecreerd.

hun personeel volgens vastgestelde barema's laten betalen, waarbij ze weekenden, nachten etc moeten kloppen. op hun kop moeten laten kakken door patienten , dokters en familie . Tot kletsen krijgen toe. (al dan niet omdat ze dement, zat of geweldadig zijn)

En dan is er iemand die u meer betaald, en een auto onder uw gat schuift, eerlijk gezegd als ge jong zijt, en ervaring wil opdoen etc... kan je geen beter aanbod krijgen.

maddox 29 maart 2022 08:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9929632)
Inderdaad, en het verschil is aanzienlijk. Minimum 11,11% bedrijfsvoorheffing. Dat is niet bijster veel als we weten dat vaste werknemers ongeveer 30% betalen.

En dat is voor lage lonen.
Citaat:

Ik vraag mij wel af hoe ze dan op hetzelfde werk aan die voordelen in natura - bedrijfswagen, telefoon, .. - geraken.
De "doorsnee" uitzendkracht kan dat allemaal wel vergeten.
Daarentegenover, zorgpersoneel met ervaring en het papierwerk om dat te bewijzen is niet zo doorsnee meer.
Maar dan nog.
Dat kan zijn dat die hun "bedrijfswagen" aangereikt wordt door de klant van het uitzendkantoor. Best vergelijkbaar met een bestelwagen voor dat ploegje niet Belgische bouwvakkers, waarbij de voorman een interim contract heeft om toch eentje in't wit op de werf te hebben.

Herr Flick 29 maart 2022 08:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9929200)
Is dat zo?

Draai maar eens een weekje mee op de vloer van een ziekenhuis. kijk en huiver hoe je als persoon die hard werkt even goed betaald wordt als diegene die een hele week caroten trekken en er alles aan doen om alle mooie vakantiedagen bijeen te scharelen.

dan kun je dus beter als "consultant" gaan werken ,en dus meer cashen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be