![]() |
2025 600 jaar KUL
In zijn organiek reglement verklaart de KU Leuven zich de voortzetting van het studium generale dat op 9 december 1425 door paus Martinus V werd, volgens haar, opgericht (terwijl het in werkelijkheid werd opgericht door de burgerlijke autoriteiten van Brabant).
|
weet niet of saaie Tobback iets gaat doen voor deze verjaardag
|
Toen wij vroeger voor school met de bus naar Turnhout gingen en daar meer dan een half uur voor schooltijd aankwamen gingen wij altijd met zijn allen in de inkomhal van de Warande zitten. Lekker warm en goeie zetels (die chromé frames met lederen lappen in).
Het zat daar toen (begin jaren 80) 's morgens tussen 7u45 en 8u30 vol studenten. En wij noemden toen de Warande ook "De Kul", maar dat kwam van "Cultureel Centrum" denk ik. Nu noemt niemand De Warande nog De Kul. Maar dit geheel terzijde... |
ik ken de bib van de Warande vrij goed , ik heb een jaar in Turnhout gewoond
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Klopt het verhaaltje dat indertijd Leuven en Lier quasi gelijk van grootte en belang waren, en dat beiden een gunst kregen van de machtshebber?
Ze mochten kiezen tussen 'een markt mogen organiseren' en een universiteit stichten. Lier mocht eerst kiezen. |
volgens de paus is het nu al
|
Citaat:
En Lier wou liever een schapenmarkt. Lier =' de Schapenkoppen.´ |
Citaat:
Nee, Lier was niet op gelijke hoogte met Brussel, Leuven, Antwerpen en 's Hertogenbosch. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:10. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be