Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Ernstige brand op allereerste waterstofschip verzwegen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264330)

Micele 6 april 2022 19:18

Ernstige brand op allereerste waterstofschip verzwegen
 
Vandaag komt het uit dat er in januari een ernstig brandincident was op een H2-schip. Het eerste schip van zijn soort, transport van vloeibare H2.

Daar hoeft geen tekening bij waarom men dat probeerde te verzwijgen.

Citaat:

https://businessam.be/ernstig-incide...are-waterstof/

“Ernstig incident” aan boord van ’s werelds eerste schip met vloeibare waterstof

Woensdag 6 april 2022 om 19:11 • 1 uur geleden 3 min lezen

In januari heeft de Suiso Frontier de allereerste internationale levering van vloeibare waterstof op zich genomen. Nu blijkt dat er brand is uitgebroken aan boord van het schip vlak voordat het vertrok – en nadat het al was geladen.

De Suiso Frontier verliet Hastings, ten zuiden van Melbourne, Australië, op 28 januari en arriveerde op succesvolle wijze in Kobe, Japan, op 25 februari, met ’s werelds eerste lading vloeibare waterstof aan boord. Door het onderzoek van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB), het federale agentschap dat verantwoordelijk is voor het onderzoek naar ongevallen in de lucht, op zee en op het spoor, kwam de operatie echter bijna tot stilstand.

De ATSB maakte bekend dat er op 25 januari brand uitbrak aan boord van het schip, drie dagen voordat het zou vertrekken. Er waren geen gewonden of verontreinigingsproblemen, maar volgens het informatieblad van het onderzoek werd het incident geclassificeerd als een “ernstig incident”.

“De ATSB onderzoekt een storing van de gasdrukbewakingsapparatuur aan boord van het gastankschip Suiso Frontier nadat het schip vloeibaar gemaakte waterstof had geladen in Western Port, Hastings”, aldus het agentschap. “Aan dek werd een vlam gezien uit de uitlaat van de gasverbrandingseenheid. De eenheid werd onmiddellijk stilgelegd en geïsoleerd voordat de bemanning het brandpreventieplan uitvoerde.”

“Als op enig moment tijdens het onderzoek een kritiek veiligheidsprobleem wordt vastgesteld, zal de ATSB de exploitanten en regelgevers onmiddellijk op de hoogte brengen, zodat tijdig passende veiligheidsmaatregelen kunnen worden genomen. Aan het eind van het onderzoek zal een eindverslag worden uitgebracht”, concludeerde het Australische agentschap.

Een boze vereniging

Tegenover The News verklaarde Julia Stockigt van Save Westernport, een plaatselijke milieuorganisatie, dat zij “bezorgd was over het feit dat de veiligheidsinbreuk aan boord van de Suiso Frontier destijds niet aan het publiek lijkt te zijn gemeld.”

Zij klaagde ook dat, volgens haar, “sinds minister van Planning Richard Wynne het project in 2019 als een ‘kritiek project voor Victoria’ heeft bestempeld, de faciliteit (…) een milieueffectrapportage om de veiligheid en andere effecten te beoordelen, heeft kunnen vermijden”.

Hoge inzet

Zoals het medium Recharge opmerkt, is het doel van het proefproject aan te tonen dat het vervoer van vloeibare waterstof van Australië naar Japan levensvatbaar en veilig is. In de haven van Hastings zijn, speciaal voor de Suiso Frontier, een faciliteit voor het vloeibaar maken van waterstof (geproduceerd uit Australische bruinkool) en een faciliteit voor het laden van waterstof geplaatst.

Het project van 500 miljoen Australische dollar (ongeveer 350 miljoen euro) wordt geleid door Kawasaki Heavy Industries, een Japanse multinational die tankers voor vloeibaar aardgas (LNG) en andere producten produceert, en wordt gesteund door de Japanse en de Australische regering.


De levensvatbaarheid van het vervoer van waterstof in vloeibare vorm is reeds bekritiseerd door sommige specialisten op dit gebied. Sommigen menen dat het economischer zou zijn het als ammoniak te transporteren. In vloeibare vorm vereist het vervoer van waterstof temperaturen van -253°C. Het bevat ook minder H2 per volume dan NH3 (ammoniak).

maddox 7 april 2022 04:03

Enkele kanttekeningen.

De "vlam" was gezien aan een "gasverbrandingsuitlaat". Dient dat ding daar dan niet voor?
Ook, Sir Humpfry Davy heeft voor dit soort van dingen al een tijdje geleden een solid state veiligheidssysteempje uitgevonden.

Waterstof maken is een energie-intensieve bezigheid, en die opslaan ook al.
Nu, om ammonia te maken heb je al waterstof nodig, de stikstof haal je uit de lucht. Maar om die 2 aan elkaar te plakken in de juiste "vorm" heb je hoge druk en temperatuur nodig, in combinatie met een catalysator.
Dit proces is uitgevonden door Fritz Haber, Nobelprijs winnaar en niet toevallig de vader van moderne chemische oorlogsvoering....
Maar niet getreurd, Ammonium is een zeer irritant en giftig gas.
Het combineert alle goeie dingen van gas. Irritant, giftig en explosief. (LEL van 15%)

In alle geval, ik juich het transport van zowel waterstofgas (al dan niet vloeibaar), als van ammonia toe. En ik ga al helemaal jubelen als kiesvee die spullen rechtstreeks mag gaan gebruiken.

De Rode Willem 7 april 2022 05:52

Verzwegen...maar staat wel in alle kranten en zelfs hier op het forum
Van hetzelfde allooi als "de waarheid mag niet gezegd worden" maar dagelijks wordt wel over DIE waarheid eindeloos geëmmerd.

En wat is er trouwens gebeurd ?
Niets meldenswaardig
Een scheet in een fles.

geen draad waard.
Hoe dan ook waterstof is de verre toekomst van de energiedragers.

reservespeler 7 april 2022 06:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936385)
Verzwegen...maar staat wel in alle kranten en zelfs hier op het forum
Van hetzelfde allooi als "de waarheid mag niet gezegd worden" maar dagelijks wordt wel over DIE waarheid eindeloos geëmmerd.

En wat is er trouwens gebeurd ?
Niets meldenswaardig
Een scheet in een fles.

geen draad waard.
Hoe dan ook waterstof is de verre toekomst van de energiedragers.

Is dat zo?

maddox 7 april 2022 06:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9936387)
Is dat zo?

Ik denk van niet.
Waterstof kan alleen een energiedrager zijn als we veel te veel energie op overschot hebben.

En als we op dit tempo blijven doorkweken, gaan we altijd een energietekort hebben, en dat met een Noord Koreaanse levensstandaard.

reservespeler 7 april 2022 06:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9936389)
Ik denk van niet.
Waterstof kan alleen een energiedrager zijn als we veel te veel energie op overschot hebben.

En als we op dit tempo blijven doorkweken, gaan we altijd een energietekort hebben, en dat met een Noord Koreaanse levensstandaard.

Was mijn gedacht ook.
Waterstof vreet veel te veel energie om rendabel te zijn, tenzij de energie gratis kan opgewekt worden.

De Rode Willem 7 april 2022 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9936389)
Ik denk van niet.
Waterstof kan alleen een energiedrager zijn als we veel te veel energie op overschot hebben.

En als we op dit tempo blijven doorkweken, gaan we altijd een energietekort hebben, en dat met een Noord Koreaanse levensstandaard.

En wat ziet u dan als alternatief om de tijd tot commerciële fusie op te vangen ?
Kerncentrales zijn in Europa not done - te duur - te lang om te bouwen en niet rendabel
En die thoriumcentrales gaan er niet komen voor fusie-centrales

Dus men kan dromen...maar er zal energie moeten zijn.
En in de waterstoftechnologie gaat het razendsnel vooruit.
Een mooie Belgische uitvinding (ondertussen gecommercialiseerd) :
https://www.zonnepanelen-gids.be/soo...c30e7cae8c09f5

maddox 7 april 2022 09:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936483)
En wat ziet u dan als alternatief om de tijd tot commerciële fusie op te vangen ?
Kerncentrales zijn in Europa not done - te duur - te lang om te bouwen en niet rendabel
En die thoriumcentrales gaan er niet komen voor fusie-centrales

Citaat:

Dus men kan dromen...maar er zal energie moeten zijn.
Neen, waarom zou die "energie" er moeten zijn? Welke natuurwet maakt dat zo?
We hebben het daar al over gehad, over de onmogelijkheid kerncentrales in Europa te bouwen. Ook dit is niet onnodig ingewikkeld gemaakt door natuurwetten. Of wel?


Mijn oplossing voor nu. Als we dan toch iedereen ongebreideld willen laten kweken en minstens 10 000kwu per jaar willen geven.
Als het snel moet gaan, moeten we dit probleem zien als een oorlogs situatie.
  • De buikriem aanhalen voor 10 jaar. Iedereen op ratsoen. Zeker de politici.
  • Even niks aantrekken van de paarsgestreepte voorhuidgarnaal of de drietenige goudmarmot
  • Als de wiedeweerga heel Europa volplanten met windmolens, zonnepanelen, waterkrachtcentrales, gepompt bij voorkeur, de paar bruikbare getijden-energie-winplaatsen gebruiken, en nog een hele hoop accu's van alle types om de onstuurbaarheid van de hernieuwbare energiebronnen op te vangen.
Het zou zoveel simpeler kunnen, met respect voor de natuur, als we met een hele hoop minder zouden zijn.
Maar blijkbaar willen de hardroepende Luddieten dat ook niet horen.

Citaat:

En in de waterstoftechnologie gaat het razendsnel vooruit.
Een mooie Belgische uitvinding (ondertussen gecommercialiseerd) :
Ook die zonnepanelen moeten 2.2Kw invangen om 1 Kw uit waterstof te kunnen maken. Het kost namelijk zoveel energie om die atomen van elkaar weg te trekken.
We gaan even transport en opslag van waterstofgas buiten het plaatje houden, 1 stukje technologie tegelijk is al moeilijk genoeg.

De Rode Willem 7 april 2022 09:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9936501)
Mijn oplossing voor nu. Als we dan toch iedereen ongebreideld willen laten kweken en minstens 10 000kwu per jaar willen geven.
Als het snel moet gaan, moeten we dit probleem zien als een oorlogs situatie.
  • De buikriem aanhalen voor 10 jaar. Iedereen op ratsoen. Zeker de politici.
  • Even niks aantrekken van de paarsgestreepte voorhuidgarnaal of de drietenige goudmarmot
  • Als de wiedeweerga heel Europa volplanten met windmolens, zonnepanelen, waterkrachtcentrales, gepompt bij voorkeur, de paar bruikbare getijden-energie-winplaatsen gebruiken, en nog een hele hoop accu's van alle types om de onstuurbaarheid van de hernieuwbare energiebronnen op te vangen.
Het zou zoveel simpeler kunnen, met respect voor de natuur, als we met een hele hoop minder zouden zijn.
Maar blijkbaar willen de hardroepende Luddieten dat ook niet horen.


Ook die zonnepanelen moeten 2.2Kw invangen om 1 Kw uit waterstof te kunnen maken. Het kost namelijk zoveel energie om die atomen van elkaar weg te trekken.
We gaan even transport en opslag van waterstofgas buiten het plaatje houden, 1 stukje technologie tegelijk is al moeilijk genoeg.


En ja die waterstof zonnepanelen zullen een deel van de energiedragers leveren in de toekomst.

De rest is persoonlijke mening. Goed voor op het forum, maar van nul en generlei praktische waarde.

Micele 7 april 2022 09:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936385)
Verzwegen...maar staat wel in alle kranten en zelfs hier op het forum

Het gebeurde 25 januari 2022, dus tot begin april of 4 april is het "verzwegen". Had je graag een ander woord? :roll:

Fire Suiso Frontier

Nu pas wordt er een onderzoek ingesteld door ABTS:

Citaat:

https://www.offshore-energy.biz/worl...fire-incident/

Investigation launched into fire incident on world’s 1st LH2 carrier Suiso Frontier

April 4, 2022, by Sanja Pekic

The Australian Transport Safety Bureau (ABTS) is investigating a fire incident onboard the world’s first LH2 carrier Suiso Frontier that took place on 25 January in Hastings.

De Rode Willem 7 april 2022 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9936520)
Het gebeurde 25 januari 2022, dus tot begin april of 4 april is het "verzwegen". Had je graag een ander woord? :roll:

Fire Suiso Frontier

Nu pas wordt er een onderzoek ingesteld door ABTS:

Et alors ?
Er is niets gebeurd, waarom zou een onderzoek relevant zijn ?

Micele 7 april 2022 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936796)
Et alors ?
Er is niets gebeurd, waarom zou een onderzoek relevant zijn ?

Aha, jij leest dan de draadstarter diagonaal? Is niet mijn probleem.
Je moogt die nog eens lezen:

In januari heeft de Suiso Frontier de allereerste internationale levering van vloeibare waterstof op zich genomen. Nu blijkt dat er brand is uitgebroken aan boord van het schip vlak voordat het vertrok – en nadat het al was geladen.

De Suiso Frontier verliet Hastings, ten zuiden van Melbourne, Australië, op 28 januari en arriveerde op succesvolle wijze in Kobe, Japan, op 25 februari, met ’s werelds eerste lading vloeibare waterstof aan boord. Door het onderzoek van het Australian Transport Safety Bureau (ATSB), het federale agentschap dat verantwoordelijk is voor het onderzoek naar ongevallen in de lucht, op zee en op het spoor, kwam de operatie echter bijna tot stilstand.

De ATSB maakte bekend dat er op 25 januari brand uitbrak aan boord van het schip, drie dagen voordat het zou vertrekken. Er waren geen gewonden of verontreinigingsproblemen, maar volgens het informatieblad van het onderzoek werd het incident geclassificeerd als een “ernstig incident”.

“De ATSB onderzoekt een storing van de gasdrukbewakingsapparatuur aan boord van het gastankschip Suiso Frontier nadat het schip vloeibaar gemaakte waterstof had geladen in Western Port, Hastings”, aldus het agentschap. “Aan dek werd een vlam gezien uit de uitlaat van de gasverbrandingseenheid. De eenheid werd onmiddellijk stilgelegd en geïsoleerd voordat de bemanning het brandpreventieplan uitvoerde.”

“Als op enig moment tijdens het onderzoek een kritiek veiligheidsprobleem wordt vastgesteld, zal de ATSB de exploitanten en regelgevers onmiddellijk op de hoogte brengen, zodat tijdig passende veiligheidsmaatregelen kunnen worden genomen. Aan het eind van het onderzoek zal een eindverslag worden uitgebracht”, concludeerde het Australische agentschap.

- - - -

Er wordt een onderzoek ingesteld door ATSB.
Dus de ernst wat er gebeurd is is zeker relevant genoeg voor een doorgedreven onderzoek. Je begrijpt iets anders? Uw probleem. ;-)

Als je klachten hebt stuur die naar ATSB. Veel geluk. :-D

Hier de directe link naar het rapport:
Citaat:

https://www.atsb.gov.au/publications...r/mo-2022-001/

SUMMARY

The ATSB is investigating a gas pressure control equipment malfunction on board the gas carrier Suiso Frontier after the ship had loaded liquefied hydrogen at Western Port, Hastings.

At 2147 AEST on 25 January 2022, a flame was seen coming from the gas combustion unit's exhaust on deck. The unit was immediately shutdown and isolated before the crew implemented the fire prevention response plan.

No further abnormalities were reported and there were no injuries, damage or pollution. As part of the investigation, the ATSB will interview relevant persons and obtain other evidence, including recorded data.

Should a critical safety issue be identified at any time during the investigation, the ATSB will immediately notify operators and regulators so appropriate and timely safety action can be taken. A final report will be published at the conclusion of the investigation.

General details

Date: 25 January 2022 Investigation status: Active
Time: 21:47 AEST Investigation level: Short - click for an explanation of investigation levels
Location (show map): Port of Hastings Investigation phase: Evidence collection
State: Victoria
Occurrence category: Serious Incident
Report status: Pending
Anticipated completion: 3rd Quarter 2022

Vessel details

Operator HySTRA
Vessel Suiso Frontier
Flag Japan
IMO 9860154
Sector Tanker
Type of operation Liquefied Gas Tanker
Departure point Port of Hastings, Victoria
Destination Port of Gladstone, Queensland

SHARE THIS PAGE FEEDBACK

Last update 05 April 2022
Via feedback kun je een mailtje sturen dat er niets gebeurd is. :lol:

maddox 7 april 2022 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936511)
En ja die waterstof zonnepanelen zullen een deel van de energiedragers leveren in de toekomst.

Goeie kristallen bol, die van U.

Die 2.2Kw spenderen om 1 kw eruit te halen is geen persoonlijke mening.
Dan is Micele's optie van batterijen een betere keuze met de huidige technologie.
Citaat:

De rest is persoonlijke mening. Goed voor op het forum, maar van nul en generlei praktische waarde.
U vroeg dat ik een plan had om het voor elkaar te krijgen zonder kerncentrales. Dat is een persoonlijke mening waar u zelf naar vroeg.
Ik geef ze u, en nu is het weer niet goed.

De Rode Willem 7 april 2022 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9936837)
Aha, jij leest dan de draadstarter diagonaal? Is niet mijn probleem.
Je moogt die nog eens lezen:

In januari heeft de Suiso Frontier de allereerste internationale levering van vloeibare waterstof op zich genomen. Nu blijkt dat er brand is uitgebroken aan boord van het schip vlak voordat het vertrok – en nadat het al was geladen.

Wie ooit kennis heeft gemaakt met gasverbrandingseenheden, weet dat het mogelijk is dat er een vlam gezien wordt aan de uitlaat.
Als men dat gelijk stelt met "brand uitbreken", nou moe, dan is elke discussie overbodig wegens een van de partijen totaal irrelvant in de discussie
Er is niets gebeurd...amen.

De Rode Willem 7 april 2022 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9936860)
Goeie kristallen bol, die van U.

Die 2.2Kw spenderen om 1 kw eruit te halen is geen persoonlijke mening.
Dan is Micele's optie van batterijen een betere keuze met de huidige technologie.

U vroeg dat ik een plan had om het voor elkaar te krijgen zonder kerncentrales. Dat is een persoonlijke mening waar u zelf naar vroeg.
Ik geef ze u, en nu is het weer niet goed.

Ik niet alleen, als volkswagen, toyota, daimler...met waterstof bezig zijn, zal dat allicht een belangrijke energiedrager worden in afwachting van kernfussie.

En tuurlijk is het goed dat u uw "plan" geeft...ik heb er mijn mening over gegeven.

Aurora_Borealis 7 april 2022 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936796)
Et alors ?
Er is niets gebeurd, waarom zou een onderzoek relevant zijn ?

Nee, de tanker heeft ondanks het incident zijn lading kunnen afleveren....

Maar goed, het ATSB klasseert dit als een ernstig incident op basis van risico-analyse (mogelijke gevolgen), net zoals het in de fik vliegen van een lithium-ion van een smartphone aan boord van een vliegtuig geklasseerd wordt als ernstig - en van dit laatste staan verschillende gevallen in de ATSB databank.

Micele 7 april 2022 16:06

Toen dat H2-tankstation in Noorwegen ontplofte was er ook een probleem met "de gasdrukregeling".

Bij die eerste H2-boot ging het over "gasdrukregelingsapparatuur van een gasverbrandingseenheid" En dat gas is waterstof of ???. :oops:

Citaat:

De ATSB onderzoekt een storing in de gasdrukregelingsapparatuur aan boord van de gastanker Suiso Frontier nadat het schip vloeibare waterstof had geladen in Western Port, Hastings.

Om 2147 AEST op 25 januari 2022 werd een vlam gezien uit de uitlaat van de gasverbrandingseenheid op het dek. De eenheid werd onmiddellijk stilgelegd en geïsoleerd voordat de bemanning het reactieplan voor brandpreventie implementeerde.

https://www.atsb.gov.au/publications...r/mo-2022-001/
Ik citeer de voorlopige conclusie over dat ontploft H2-tankstation:
Citaat:

https://www.autovisie.nl/nieuws/oorz...telijk-bekend/

Oorzaak explosie waterstoftankstation gedeeltelijk bekend

Vorige maand ontplofte in Noorwegen een waterstoftankstation. Ondertussen is er onderzoek gedaan naar de oorzaak. Het is nu deels duidelijk wat het station heeft doen exploderen.

Lek
Onderzoeksbureau Gexco heeft de voorlopige conclusie getrokken dat de oorzaak ligt bij een lekkende hogedrukopslagtankklep. Dit lek zou een lucht-waterstofmengsel hebben veroorzaakt dat vervolgens ergens een ontstekingsbron bereikte. Wat deze bron geweest is, is nog niet duidelijk. Dit wordt nog onderzocht.

Gexco wijst de beschuldigende vinger van het lek overigens niet naar medewerkers van het tankstation of naar degene die de vullingen deed, maar naar de fabrikant. Het zou volgens de onderzoekers simpelweg een productiefout zijn. Daarom denken ze dat er geen reden is voor paniek bij andere houders van waterstoftankstations. De productiefout geeft wel aan dat een klein probleem met een belangrijk onderdeel al voor desastreuse gevolgen kan zorgen. In dit geval kon de hogedrukopslagtankklep niet voldoende met de extreem hoge druk van de waterstof overweg.
Dat ontploft H2-tankstation kon wel nooit verzwegen worden, de kranten stonden er vol van. En Toyota en Hyundai schorsten hun handvol leveringen op...

Bij H2 wordt al met 700 bar getankt, de reservoirs en kleppen staan dus onder nog veel hogere druk.

Micele 7 april 2022 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9936883)
Ik niet alleen, als volkswagen, toyota, daimler...met waterstof bezig zijn, zal dat allicht een belangrijke energiedrager worden in afwachting van kernfussie.

Je droomt?

Erw 7 april 2022 16:16

De energie van de toekomst is brandhout.
Eenvoudig, overal te vinden, groeit rap bij, allemaal factoren die goedkoop/betaalbaar maken.

Micele 7 april 2022 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9936912)
De energie van de toekomst is brandhout.
Eenvoudig, overal te vinden, groeit rap bij, allemaal factoren die goedkoop/betaalbaar maken.

De Sahara zou eens een groot woud of vruchtbare savanne geweest zijn. :oops:

Citaat:

Zesduizend jaar geleden was de Sahara een vruchtbare savanne, waar het leven welig tierde. Tegenwoordig is het een dorre zandzee, maar misschien keert ooit het groen weer terug…
Hoop doet leven...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be