Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Rechts leutert over 't atoom - Nederland is slimmer en brengt waterstof onder stoom (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264434)

De Rode Willem 13 april 2022 19:27

Rechts leutert over 't atoom - Nederland is slimmer en brengt waterstof onder stoom
 
https://nos.nl/index.php/artikel/242...oene-waterstof

Ondanks alle gejengel over atoomcentrales, vooral in Vlaanderen is er in Nederland daarover geen sprake.
Ze willen daar veel meer inzetten op groene waterstof en hebben de ambitie de binnenscheepvaart op H2 te laten varen

Daarvoor moet men natuurlijk een omgevingsminister hebben van formaat. Eentje die geen politieke spelletjes speelt en zelfs geen windmolens wil vergunnen.

Nederland visionair...en op energiegebied blijkbaar 25 jaar vooruit op Vlaanderen.
Dat op dat gebied zich weer wentelt in (rechtse ?) vooringenomenheid en rechts conservatisme...Weinig hoop voor waterstof in Vlaanderen

reservespeler 13 april 2022 20:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9941632)
https://nos.nl/index.php/artikel/242...oene-waterstof

Ondanks alle gejengel over atoomcentrales, vooral in Vlaanderen is er in Nederland daarover geen sprake.
Ze willen daar veel meer inzetten op groene waterstof en hebben de ambitie de binnenscheepvaart op H2 te laten varen

Daarvoor moet men natuurlijk een omgevingsminister hebben van formaat. Eentje die geen politieke spelletjes speelt en zelfs geen windmolens wil vergunnen.

Nederland visionair...en op energiegebied blijkbaar 25 jaar vooruit op Vlaanderen.
Dat op dat gebied zich weer wentelt in (rechtse ?) vooringenomenheid en rechts conservatisme...Weinig hoop voor waterstof in Vlaanderen

Waterstof is een een energiedrager.
MAW, je moet al energie hebben vooraleer je het kan omzetten in waterstof.

Deze draad kan gesloten worden.

Micele 13 april 2022 21:00

Nederland is bijlange niet gatachterlijk.

Zoals de gatachterlijke Vereniging Van Dommerikken en Dom 66.

Dat wordt hieronder aangetoond:

https://waterstofgate.nl/Home/Waarom...scussie-nodig/

https://waterstofgate.nl/Praktijk/Ho...waterstofauto/

https://www.change.inc/energie/energ...ktrolyse-36507

Inderdaad nu mag deze gatachterlijke draad dicht. :lol:

Vlad 14 april 2022 07:00

Vlaanderen zet net als - en met - Nederland in op watergas voor de binnenscheepvaart. Kernenergie staat daar los van. Wat een troldraad wederom.

jogo 14 april 2022 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9941696)
Waterstof is een een energiedrager.
MAW, je moet al energie hebben vooraleer je het kan omzetten in waterstof.

Deze draad kan gesloten worden.

Met veel discontinue alternatieve energie opwekking hebt veelzijdige energiedragers nodig, je kan dat niet los zien van het energievraagstuk.

reservespeler 14 april 2022 07:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 9941872)
Met veel discontinue alternatieve energie opwekking hebt veelzijdige energiedragers nodig, je kan dat niet los zien van het energievraagstuk.

Natuurlijk niet.
Maar een energiedrager vergelijken met een energieopwekker ...

Micele 14 april 2022 09:43

Waarom gatachterlijk met H2 willen varen als je driemaal zoveel batterijboten met dezelfde stroom kunt laten varen :?:

Hernieuwbare stroom kun je maar eenmaal gebruiken.

Citaat:

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artike...tterij-gebruik

Elektrisch varen

Eerste binnenvaartschip met verwisselbare batterij in gebruik genomen


06 september 2021

Het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op verwisselbare elektrische batterijen is in gebruik genomen.

Het schip Alphenaar kan bij het laden en lossen een nieuwe batterij aan boord hijsen en de reis meteen voortzetten. Het elektrische schip vaart tussen Alphen aan den Rijn en Moerdijk voor bierbrouwer Heineken.

Voor de ontwikkeling van het elektrische schip met verwisselbare batterijen werd het bedrijf Zero Emission Services (ZES) opgezet door ING, ENGIE, Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam. Dat gebeurde met steun van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Batterijen die eruitzien als containers

ZES gaat ervoor zorgen dat schepen straks op meerdere plekken in Nederland batterijen, zogenoemde ZESPacks, kunnen verwisselen. ZESPacks zien eruit als containers en kunnen in het laadruim van het schip worden vervoerd.

Met twee van dit soort batterijen aan boord kan een schip ongeveer 50 tot 100 kilometer afleggen. ZES wil op korte termijn opschalen naar acht schepen, acht laadstations en veertien ZESpacks.
Meer details: https://zeroemissionservices.nl/en/z...ces-operation/


:thumbsup:

reservespeler 14 april 2022 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9941969)
Waarom gatachterlijk met H2 willen varen als je driemaal zoveel batterijboten met dezelfde stroom kunt laten varen :?:

Hernieuwbare stroom kun je maar eenmaal gebruiken.



Meer details: https://zeroemissionservices.nl/en/z...ces-operation/


:thumbsup:

Die techniek gebruikten ze bij Ford Genk al voor de heftrucks en ...

Micele 14 april 2022 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9941992)
Die techniek gebruikten ze bij Ford Genk al voor de heftrucks en ...

Jaja, maar dit topic gaat over binnenvaart met H2. :silly:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9941632)
https://nos.nl/index.php/artikel/242...oene-waterstof

Ze willen daar veel meer inzetten op groene waterstof en hebben de ambitie de binnenscheepvaart op H2 te laten varen


reservespeler 14 april 2022 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9941994)
Jaja, maar dit topic gaat over binnenvaart met H2. :silly:

Ik wil gewoon aantonen dat het allemaal zo nieuw niet is.

Micele 14 april 2022 12:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9942030)
Ik wil gewoon aantonen dat het allemaal zo nieuw niet is.

Alvast 19e eeuw. Maar de batterijen waren toen heel wat zwaarder en lomper. ;-)

reservespeler 14 april 2022 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9942111)
Alvast 19e eeuw. Maar de batterijen waren toen heel wat zwaarder en lomper. ;-)

Ik denk toch 20e eeuw hoor.

En ja loodbatterijen, loodbatterijen die gassen verspreiden bij het opladen.
Vandaar dat een batterijwisselstation veiliger en gezonder is (mits goede afzuiging).

maddox 14 april 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9942158)
Ik denk toch 20e eeuw hoor.

En ja loodbatterijen, loodbatterijen die gassen verspreiden bij het opladen.
Vandaar dat een batterijwisselstation veiliger en gezonder is (mits goede afzuiging).

U weet toch wat het gas is dat loodbatterijen verspreiden tijdens het laden?

Micele 14 april 2022 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9942158)
Ik denk toch 20e eeuw hoor.

Nee, toch einde 19e eeuw.
Refertes vind je ook via wikipedia.

Zoals deze met laadstations langs de Thames:
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_boat#Golden_Age

Golden Age

It took more than 30 years of battery and motor development before the electric boat became a practical proposition. This method of propulsion enjoyed something of a golden age from about 1880 to 1920, when gasoline-powered outboard motors became the dominant method.
(.....)

Moritz Immisch established his company in 1882 in partnership with William Keppel, 7th Earl of Albemarle, specializing in the application of electric motors to transportation. The company employed Magnus Volk as a manager in the development of their electric launch department. After 12 months of experimental work starting in 1888 with a randan skiff, the firm commissioned the construction of hulls which they equipped with electrical apparatus. The world's first fleet of electric launches for hire, with a chain of electrical charging stations, was established along the River Thames in the 1880s. An 1893 pleasure map of the Thames shows eight "charging stations for electric launches" between Kew (Strand-on-the-Green) and Reading (Caversham).[1] The company built its headquarters on the island called Platt's Eyot.

From 1889 until just before the First World War the boating season and regattas saw the silent electric boats plying their way up and downstream.[5]

The company's electric launches were widely used by the rich as a conveyance along the river. Grand ships were constructed of teak or mahogany and furnished luxuriously, with stained glass windows, silk curtains and velvet cushions. William Sargeant was commissioned by Immisch's company to build the Mary Gordon in 1898 for Leeds City Council for use on the Roundhay Park Lake - the boat still survives and is currently being restored.[6] This 70-foot long luxury pleasure craft could carry up to 75 passengers in comfort. Launches were exported elsewhere - they were used in the Lake District and all over the world.

In the 1893 Chicago World Fair 55 launches developed from Anthony Reckenzaun's work carried more than a million passengers.[7][8] Electric boats had an early period of popularity between around 1890 and 1920, before the emergence of the internal combustion engine drove them out of most applications.

De Rode Willem 14 april 2022 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9941969)
Waarom gatachterlijk met H2 willen varen als je driemaal zoveel batterijboten met dezelfde stroom kunt laten varen :?:

Om dezelfde reden dat Volvo - Mercedes een truck-fuel cell aan het ontwikkelen zijn in een joint venture. Maar ja dat zullen gatachterlijken zijn zeker..die hebben het nog niet tot forumexpert geschopt.

En link over personenautos heeft geen enkele waarde in een diuscussie over lange afstand goederentransport. Dat heeft misschien iets relevants voor de toeristenbootjes op het Donkmeer...


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be