Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Minister Hilde Crevits denkt aan nieuwe premie voor wie wil gaan werken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264514)

reservespeler 20 april 2022 06:32

Minister Hilde Crevits denkt aan nieuwe premie voor wie wil gaan werken

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220419_96041082

Is die nu helemaal zot geworden?
Iemand belonen omdat ie wilt gaan werken i.p.v. iemand te straffen die niet wilt gaan werken!

De wereld helemaal op z'n kop.

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits overweegt een nieuwe premie in te voeren om mensen te verleiden die op dit moment niet werken en ook geen werkloosheidsuitkering ontvangen. Dat zei ze dinsdag op de Werkgelegenheidsconferentie van de Vlaamse regering. “Als we naar 80 procent werkzaamheidsgraad willen evolueren, moeten we beseffen dat het laaghangend fruit geplukt is”, zei ze. “Het moet bespreekbaar zijn om mensen die voor een knelpuntberoep willen kiezen, een premie te geven of hen een uitkering te bieden voor de jaren waarin ze studeren.”

De werkzaamheidsgraad van 80 procent tegen 2030 is een belangrijk streefdoel uit het Vlaams regeerakkoord. Volgens onderzoek van de KU Leuven zullen we bij ongewijzigd beleid echter slechts 76,6 procent halen in dat jaar. “Om de kloof naar 80 procent te dichten, zijn er elk jaar zo’n 14.600 extra werkenden nodig”, zei onderzoekster Sarah Vansteenkiste. De KU Leuven gaat er bovendien van uit dat de corona-effecten al zijn uitgewerkt, dus het herstel van de coronacrisis kan het gat niet meer dichtrijden.

maddox 20 april 2022 07:50

Ze heeft nog ergens een budget gevonden dat op moet geraken?

Het lijkt erop dat iemand in haar kabinet een kop koffie heeft gedronken, en gedurende 30 seconden een idee kreeg en dat lanceerde als het nieuwe warme water.

Zou het niet gemakkelijker zijn mensen die werken gewoon meer van hun loon effectief te kunnen laten gebruiken om hun leven te verbeteren?

Vlad 20 april 2022 09:36

Je gaat mensen die goed geërfd hebben en daarom geen werk zoeken of die liever leven van criminaliteit nogal kunnen verleiden met wat extra centen ... ja misschien als jet het zo ondoordacht aanpakt dat ze dik verdienen aan een weekje interim om zich dan terug in hun oude leventje terug te trekken ... :roll:

Rudy 20 april 2022 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9945380)
Vlaams minister van Werk Hilde Crevits overweegt een nieuwe premie in te voeren om mensen te verleiden die op dit moment niet werken en ook geen werkloosheidsuitkering ontvangen.

Ik lees "... en geen werkloosheidsuitkering krijgen".
Daar horen OCMW trekkers en wie van de ziekenkas leeft dus niet bij, of heb ik het verkeerd begrepen ?

reservespeler 20 april 2022 11:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9945503)
Ik lees "... en geen werkloosheidsuitkering krijgen".
Daar horen OCMW trekkers en wie van de ziekenkas leeft dus niet bij, of heb ik het verkeerd begrepen ?

Iemand op het OCMW of op de ziekenkas zijn mensen die geen werkloosheidsuitkering krijgen.
Ook schoolverlaters horen tot deze groep.
Schoolverlaters die steeds de vraag krijgen: "Heeft u ervaring?".

quercus 20 april 2022 12:03

Citaat:

Iemand belonen omdat ie wilt gaan werken i.p.v. iemand te straffen die niet wilt gaan werken!

Vlaams minister van Werk Hilde Crevits overweegt een nieuwe premie in te voeren om mensen te verleiden die op dit moment niet werken en ook geen werkloosheidsuitkering ontvangen. Dat zei ze dinsdag op de Werkgelegenheidsconferentie van de Vlaamse regering. “Als we naar 80 procent werkzaamheidsgraad willen evolueren, moeten we beseffen dat het laaghangend fruit geplukt is”, zei ze. “Het moet bespreekbaar zijn om mensen die voor een knelpuntberoep willen kiezen, een premie te geven of hen een uitkering te bieden voor de jaren waarin ze studeren.”

De werkzaamheidsgraad van 80 procent tegen 2030 is een belangrijk streefdoel uit het Vlaams regeerakkoord. Volgens onderzoek van de KU Leuven zullen we bij ongewijzigd beleid echter slechts 76,6 procent halen in dat jaar. “Om de kloof naar 80 procent te dichten, zijn er elk jaar zo’n 14.600 extra werkenden nodig”, zei onderzoekster Sarah Vansteenkiste. De KU Leuven gaat er bovendien van uit dat de corona-effecten al zijn uitgewerkt, dus het herstel van de coronacrisis kan het gat niet meer dichtrijden.

Dit is de wereld op zijn kop. Veel beter zou zijn afpakken van wie niet wil werken. Maar ja, wat wil je, Crevits is een hondstrouwe telg uit de stal van ACW/beweging.net. Dat zegt genoeg.

Koenraad Noël 20 april 2022 12:12

Of de maatregel zinnig is weet ik niet, maar dit zijn de twee belangrijkste citaten uit het artikel.

Citaat:

Als we naar 80 procent werkzaamheidsgraad willen evolueren, moeten we beseffen dat het laaghangend fruit geplukt is
Citaat:

“Er zijn zoveel mensen die zijn thuisgebleven om voor de kinderen te zorgen of voor een mama of papa die ziek is. Die ervaring kunnen we inzetten op de arbeidsmarkt. Hen moeten we overtuigen.”
Dus huisvrouwen, mantelzorgers, … worden hier geviseerd. Niet de steuntrekkers of langdurig zieken waar men het anders zo veel over heeft.

Rudy 20 april 2022 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9945532)
Iemand op het OCMW of op de ziekenkas zijn mensen die geen werkloosheidsuitkering krijgen.
Ook schoolverlaters horen tot deze groep.
Schoolverlaters die steeds de vraag krijgen: "Heeft u ervaring?".

Dan zie ik ook niet in waarom ze als doelgroep de werklozen zonder uitkering viseert. Gezinnen die leven van één inkomen.
Dat ze die mensen eens gerust laat en zich focust op wie nog kan werken en geniet van een vervangingsinkomen.

Koenraad Noël 20 april 2022 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9945568)
Dan zie ik ook niet in waarom ze als doelgroep de werklozen zonder uitkering viseert. Gezinnen die leven van één inkomen.
Dat ze die mensen eens gerust laat en zich focust op wie nog kan werken en geniet van een vervangingsinkomen.

Om de werkzaamheidsgraad te verhogen. Dus puur voor het cijfertje…

De schoofzak 20 april 2022 15:55

Ik las wel één ding dat me de moeite leek:
mensen aantrekken voor knelpuntberoepen.

maddox 20 april 2022 16:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9945653)
Ik las wel één ding dat me de moeite leek:
mensen aantrekken voor knelpuntberoepen.

De meeste "knelpuntberoepen" zijn beroepen die meer specifieke kennis en natuurlijke aanleg vereisen.

reservespeler 20 april 2022 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 9945549)
Of de maatregel zinnig is weet ik niet, maar dit zijn de twee belangrijkste citaten uit het artikel.

Dus huisvrouwen, mantelzorgers, … worden hier geviseerd. Niet de steuntrekkers of langdurig zieken waar men het anders zo veel over heeft.

De voor de hand liggende oplossing durft niemand te nemen.
Erg, heel erg.

reservespeler 20 april 2022 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9945568)

Net mijn punt.

reservespeler 20 april 2022 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 9945570)

Zelfs dat bereikt ze er niet mee.
Mensen die nu niet werken en geen vervangingsinkomen hebben, zullen met een paar 100 euro ook niet gaan werken, niet omdat ze lui zijn, maar omdat ze het niet nodig hebben.

Uitkeringstrekkers daarentegen, die lurken aan de staatsuier en teren op de zweet van degenen die werken.

Henri1 20 april 2022 18:16

Citaat:

Dat impliceert enkel dat het brein van Hilde Crevits anders werkt dan dat van u.

kelt 20 april 2022 18:18

Ik begrijp ook niet waar dat "budget" zo plots vandaan komt....

Of neen,excuseer,ik begrijp dat wel...... :hondogen:

Patrick M 20 april 2022 18:26

Werkt dit met terug werkende kracht?
Mensen die meer als 40 jaar gewerkt hebben, hebben geen premies gekregen om te gaan werken.

reservespeler 20 april 2022 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9945734)
Dat impliceert enkel dat het brein van Hilde Crevits anders werkt dan dat van u.

Leg het uit.

Rudy 20 april 2022 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 9945570)

Behalve de link in de beginpost vind ik voorlopig geen enkele andere bron.
Een premie geven aan wie niet geniet van een werkloosheidsvergoeding. Te zot voor woorden.
Ik vermoed dat de context door de krant verkeerd werd geformuleerd.

reservespeler 20 april 2022 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 9945740)
Werkt dit met terug werkende kracht?
Mensen die meer als 40 jaar gewerkt hebben, hebben geen premies gekregen om te gaan werken.

Inderdaad Patrick, wij deden dat gewoon.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be