Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Sophie Wilmès treed voorlopig terug als minister van Buitenlandse Zaken (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264540)

Anselmo 21 april 2022 09:30

Sophie Wilmès treed voorlopig terug als minister van Buitenlandse Zaken

Een zeer begrijpelijke beslissing!
Zulke situaties kruipen niet in je koude kleren.
Daarom sterkte en in de eerste plaats op persoonlijk vlak.
Natuurlijk gebeurt dit op een wel zeer ongunstig moment ( bij zulke gevallen altijd) rekening houdend met alle ellendige toestanden die zich momenteel in Europa en in de wereld afspelen.
Benieuwd of en hoe nu bepaalde beslissingen op diplomatiek vlak zullen worden genomen. ( o.a. in de Oekraïnecrisis) Wilmès deed dat tot nu toe niet slecht.

Citaat:

Sophie Wilmès neemt afstand van functie als minister van Buitenlandse Zaken

Sophie Wilmès postte een brief op Twitter waarin ze uitlegt dat haar man Christopher de strijd moet aangaan met een agressieve hersenkanker.
“Deze zware beproeving blijft niet zonder gevolgen voor mijn gezin, en dus ook voor mijn rol binnen de Belgische regering”, schrijft Wilmès.
https://www.hln.be/binnenland/sophie...aken~ae7cb730/

Henri1 21 april 2022 09:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo (Bericht 9946029)
Een zeer begrijpelijke beslissing!
Zulke situaties kruipen niet in je koude kleren.
Daarom sterkte en in de eerste plaats op persoonlijk vlak.
Natuurlijk gebeurt dit op een wel zeer ongunstig moment ( bij zulke gevallen altijd) rekening houdend met alle ellendige toestanden die zich momenteel in Europa en in de wereld afspelen.
Benieuwd of en hoe nu bepaalde beslissingen op diplomatiek vlak zullen worden genomen. ( o.a. in de Oekraïnecrisis) Wilmès deed dat tot nu toe niet slecht.

https://www.hln.be/binnenland/sophie...aken~ae7cb730/

Sterkte Sophie !

Xenophon 21 april 2022 09:33

Ze is nog niet weg of we zien haar al niet meer.

ViveLaBelgique 21 april 2022 09:36

Dat doet me denken aan Ceiline Dion. Ik vind deze een moedige beslissing en wens haar veel sterkte.

Xenophon 21 april 2022 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique (Bericht 9946042)
Dat doet me denken aan Ceiline Dion. Ik vind deze een moedige beslissing en wens haar veel sterkte.

Vive, we zijn hier niet op het Dag allemaal of Joepie forum.

Rudy 21 april 2022 10:30

De Croo neemt over.

Tijdens haar afwezigheid neemt eerste minister Alexander De Croo (Open VLD) haar bevoegdheden van Buitenlandse Zaken en Europese Zaken waar.

Minister van Middenstand David Clarinval (MR) wordt dan weer tijdelijk belast met de bevoegdheid Buitenlandse Handel. Hij zal haar ook vervangen in het kernkabinet. Staatssecretaris voor Digitalisering Mathieu Michel (MR) wordt belast met de bevoegdheid Federale Culturele Instellingen.

VRT NWS

reservespeler 21 april 2022 10:34

Een begrijpelijke beslissing.
Hoe zit het met het loon?
Wordt dit doorbetaald?
In de privé wordt dit alvast niet gedaan.

Pandareus 21 april 2022 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946107)
Een begrijpelijke beslissing.
Hoe zit het met het loon?
Wordt dit doorbetaald?
In de privé wordt dit alvast niet gedaan.

Staat duidelijk in het communiqué

Citaat:

In overleg met premier Alexander De Croo en haar partij MR heeft ze daarom besloten om onmiddellijk afstand te nemen van haar huidige ministeriële functies, zonder vergoeding.

De Rode Willem 21 april 2022 10:55

Mooie menselijke beslissing !
Ik wens haar veel sterkte en succes.

De Rode Willem 21 april 2022 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9946112)
Staat duidelijk in het communiqué

Citaat:

n overleg met premier Alexander De Croo en haar partij MR heeft ze daarom besloten om onmiddellijk afstand te nemen van haar huidige ministeriële functies, zonder vergoeding.
Geïnformeerde mensen die op de hoogte zijn, die wisten dat natuurlijk en stellen daar dan geen vragen naar.

reservespeler 21 april 2022 11:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9946123)
Geïnformeerde mensen die op de hoogte zijn, die wisten dat natuurlijk en stellen daar dan geen vragen naar.

Gaat het een beetje?
Het is me gewoon ontgaan.

Ze is dus duidelijk geen OVLDer of Sos.

reservespeler 21 april 2022 11:31

Ik weet niet of het wettelijk kan, maar kan ze niet vervangen worden door een partijgenoot?

Een gemeenteraadslid of schepen kan tijdelijk vervangen worden indien hij minstens 3 maanden zijn functie niet kan waarnemen.

De Rode Willem 21 april 2022 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946154)
Ik weet niet of het wettelijk kan, maar kan ze niet vervangen worden door een partijgenoot?

Een schepen kan tijdelijk vervangen worden indie hij minstens 3 maanden zijn functie niet kan waarnemen.

Waarom zou dat nodig zijn ?
Als haar partij en zijzelf akkoord gaan met de voorgestelde regeling is er toch niets aan de hand ?
En als Vlaming ben ik verheugd dat de Vlamingen tijdelijk een vingertje meer in de Vivaldi pap te brokken hebben.
Voor sommigen is dat laatste niet belangrijk, ik weet het.

Skobelev 21 april 2022 11:37

(even wat gitzwarte humor, voor iedere woke weer op zijn achterpoten gaat staan)

Zou hij dat gekregen hebben van naar haar gezever te luisteren?

reservespeler 21 april 2022 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9946157)
Waarom zou dat nodig zijn ?
Als haar partij en zijzelf akkoord gaan met de voorgestelde regeling is er toch niets aan de hand ?
En als Vlaming ben ik verheugd dat de Vlamingen tijdelijk een vingertje meer in de Vivaldi pap te brokken hebben.
Voor sommigen is dat laatste niet belangrijk, ik weet het.

Ik zeg (schrijf) maar wat mogelijk is bij gemeenteraadsleden en schepenen.

Als haar taken zo moeiteloos overgenomen kunnen worden, is er wellicht minstens 1 minister te veel in de federale regeringk.

Xenophon 21 april 2022 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946163)
Ik zeg (schrijf) maar wat mogelijk is bij gemeenteraadsleden en schepenen.

Als haar taken zo moeiteloos overgenomen kunnen worden, is er wellicht minstens 1 minister te veel in de federale regeringk.

Als Haantje de voorste De Croo die taken er zo maar bij kan pakken, heeft hij dan eigenlijk zelf niets te doen?

De Rode Willem 21 april 2022 11:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9946166)
Als Haantje de voorste De Croo die taken er zo maar bij kan pakken, heeft hij dan eigenlijk zelf niets te doen?

Rechtsen moeten daar toch niet van opkijken
Een van hun grote idolen cumuleert burgemeester, partijvoorzitter en parlementslid.
Geen van die jobkes moet dus iets voorstellen want daarnaast heeft hij nog 13 verschillende bezigheden. En fluiten is er dan nog niet eens bij genoemd.
bron :https://www.cumuleo.be/nl/mandataris...t-de-wever.php

In het universum van dat rechtse politiekertje loopt er eentje rond dat zelfs 35 stielen heeft. Het ultieme bewijs dat politiek en meer specifiek rechtse politiek niets voorsteld.
bron :https://www.cumuleo.be/nl/mandataris...oen-kennis.php

Onze federale premier kan misschien een voorbeeld nemen aan het Vlaams ministerke president...die combineert de in situ studie van buitenlandse zaken met het premierschap.

Merk op
1° Onderbouwde reactie : zie de bijgevoegde linken
2° Nieuwe elementen : in de discussie zijn bestaande hypercumulaties nog niet genoemd om erop te duiden dat dhr De Croo waarschijnlijk wel de coördinerende taken van het ministerie buitenland er bij kan nemen.
Conclusie : zeer terechte reactie in de discussie geheel volgens de regels.

Herr Flick 21 april 2022 11:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9946166)

Hoe lang gaat het duren voor hij op "staats"bezoek moet naar Italie ?

maddox 21 april 2022 12:38

Ze blijft wel een wedde houden zeker, en haar "vervanger" krijgt die er ook nog eens bij zeker?

fox 21 april 2022 14:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9946209)
Ze blijft wel een wedde houden zeker, en haar "vervanger" krijgt die er ook nog eens bij zeker?

Nee, ze zal terugvallen op haar parlementaire wedde.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be