Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   We geven steeds minder fooien. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264542)

reservespeler 21 april 2022 13:39

We geven steeds minder fooien.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220420_..._BT=7016336938

Blijkbaar zijn de Nederlanders iets guller dan de Vlamingen.

Ik zie eigenlijk niet in waarom ik een fooi zou moeten geven, ik betaal voor mijn maaltijd / drank wat er op het kasticket staat.
Ik denk dat ik al royaal betaal voor hetgeen ik nuttig, de service is daar normaal bij.

Een flesje cola kost bijvoorbeeld 50 ct aankoop, je moet al ver gaan zoeken om die ergens te kunnen consumeren aan minder dan 2 euro. Een pintje bier is in hetzelfde bedje ziek.
Ik betaal graag 2 tot 2,5 euro / consumptie, maar ik zal er niets bovenop doen, ik ben niet gek hé.

Wat denken jullie hier van?

Rudy 21 april 2022 15:03

Meestal geef ik wel een fooi.
De rekening betaal ik met de kaart en de serveuse of garçon geef ik een paar euro.

De schoofzak 21 april 2022 15:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946227)

Ik zie eigenlijk niet in waarom ik een fooi zou moeten geven, ik betaal voor mijn maaltijd / drank wat er op het kasticket staat.
Ik denk dat ik al royaal betaal voor hetgeen ik nuttig, de service is daar normaal bij.

Een flesje cola kost bijvoorbeeld 50 ct aankoop, je moet al ver gaan zoeken om die ergens te kunnen consumeren aan minder dan 2 euro. Een pintje bier is in hetzelfde bedje ziek.
Ik betaal graag 2 tot 2,5 euro / consumptie, maar ik zal er niets bovenop doen, ik ben niet gek hé.

Wat ik daar van denk? Dat het een kwestie van cultuur is.

In sommige landen verdienen de obers en serveuzen echt weinig, omdat iedereen er op rekent dat er getipt wordt.
Wij hebben die cultuur minder. Bij ons verwacht men een correct loon van de baas.

Voor een coca, pintje of een koffie zal ik niet rap een fooi geven.
Voor een maaltijd, hangt het er een beetje van af.
Maar in Spanje, waar het personeel duidelijk veel minder verdient, en de maaltijden merkelijk goedkoper zijn, ben ik genereus.

fred vanhove 21 april 2022 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946227)

Dat je gelijk hebt. Trouwens is daar iets rond gegroeid dat ik moeilijk kan thuisbrengen. We geven bijvoorbeeld makkelijk een fooi aan een ober of een postbode maar blijkbaar dan weer nooit aan een winkelbediende of een verpleegster.

Wat mij al is opgevallen is dat op plaatsen waar ik een fooi gaf uiteindelijk zelden beter werd bediend dan waar ik nooit een fooi gaf. Dus ben ik er maar mee gestopt.

reservespeler 21 april 2022 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9946272)
Dat je gelijk hebt. Trouwens is daar iets rond gegroeid dat ik moeilijk kan thuisbrengen. We geven bijvoorbeeld makkelijk een fooi aan een ober of een postbode maar blijkbaar dan weer nooit aan een winkelbediende of een verpleegster.

Wat mij al is opgevallen is dat op plaatsen waar ik een fooi gaf uiteindelijk zelden beter werd bediend dan waar ik nooit een fooi gaf. Dus ben ik er maar mee gestopt.

Als de thuisverpleegkundige bij ons komt (nu al een tijdje geleden), staat er steeds iets lekkers klaar, een pralineke, een koekske, een koffieke, ...
Maar daar blijft het bij

Rudy 21 april 2022 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9946272)

Waar ik een fooi geef word ik de volgende keer eerst bediend, en met de glimlach, bij wijze van spreken.
Wie een fooi krijgt onthoudt wel min of meer je gezicht, in veel gevallen.

Adam Smith 22 april 2022 02:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946258)
Meestal geef ik wel een fooi.
De rekening betaal ik met de kaart en de serveuse of garçon geef ik een paar euro.

Heel eerlijk op restaurant ben ik guller in het geven van fooien, dan op Café (zeker in Cafés waar je per rondje betaald). In een groep, kan het ook makkelijk zijn om je Tikkie (betaalverzoekje) lekker af te ronden.

Dadeemelee 22 april 2022 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9946267)
Wat ik daar van denk? Dat het een kwestie van cultuur is.

In sommige landen verdienen de obers en serveuzen echt weinig, omdat iedereen er op rekent dat er getipt wordt.
Wij hebben die cultuur minder. Bij ons verwacht men een correct loon van de baas.

Voor een coca, pintje of een koffie zal ik niet rap een fooi geven.
Voor een maaltijd, hangt het er een beetje van af.
Maar in Spanje, waar het personeel duidelijk veel minder verdient, en de maaltijden merkelijk goedkoper zijn, ben ik genereus.

In de US verdienen ze in sommige bedrijfstakken niets behalve de ‘tips’. Pizzakoeriers bijvoorbeeld, de klant betaalt wel een ‘transportkost’ maar de koerier krijgt daar niks van.

Patrick M 22 april 2022 09:55

Inde US is het normaal dat je een tip geeft.
Hier in België geef ik een tip als het personeel vriendelijk en behulpzaam is en meestal zijn ze dat wel.

reservespeler 22 april 2022 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946501)
Waar ik een fooi geef word ik de volgende keer eerst bediend, en met de glimlach, bij wijze van spreken.

Dus je koopt tijd.

Ben ik volledig tegen.

Pol Dolf 22 april 2022 10:08

ik hou niet van fooien en zeker niet als ze die eisen

Koenraad Noël 22 april 2022 10:11

Als ik lekker gegeten heb en vriendelijk bediend werd, dan rond ik het bedrag steeds gul naar boven af.

Op café hangt het er wat vanaf.

reservespeler 22 april 2022 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël (Bericht 9946675)
Als ik lekker gegeten heb en vriendelijk bediend werd, dan rond ik het bedrag steeds gul naar boven af.

Op café hangt het er wat vanaf.

Uw eigen vrije keuze, ik ben zo zot niet.

Rudy 22 april 2022 11:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946660)
Dus je koopt tijd.

Ben ik volledig tegen.

Je zoekt het wat te ver. Het gaat niet om tijd kopen, wat totaal van ondergeschikt belang is voor wie veel tijd heeft. Bij deze.
Integendeel. Het is mijn inziens eerder een spontane reactie van personeel om eerst aandacht te besteden aan een "goeie" klant die ook al eens een euro in hun handen stopt.
Voor mij is een fooi geven ook een vorm van respect voor wie goed werk levert, en niet serveert met een lip tot tegen de grond.

fred vanhove 22 april 2022 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946501)

Dus als ik al 15 minuten op terras zit te wachten op de ober en jij komt je net neerzetten dan gaat hij eerst aan U bedienen en aan mij daarna ?? Ik denk dat die ober wel een opmerking zal mogen verwachten en niet alleen van mij:-)

fred vanhove 22 april 2022 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M (Bericht 9946656)
Inde US is het normaal dat je een tip geeft.
Hier in België geef ik een tip als het personeel vriendelijk en behulpzaam is en meestal zijn ze dat wel.

In de VS is het stilzwijgend verplicht. Tussen 10 en 15 % wat te gek is voor woorden. Een schoten brengen van 10 dollar of ene van 50 dollar is hetzelfde werk. Maar voor de eerste bediening moet je dan min 1 dollar tip geven en in geval de andere schoten moet je dan 5 dollar geven.

reservespeler 22 april 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946750)
Je zoekt het wat te ver. Het gaat niet om tijd kopen, wat totaal van ondergeschikt belang is voor wie veel tijd heeft. Bij deze.
Integendeel. Het is mijn inziens eerder een spontane reactie van personeel om eerst aandacht te besteden aan een "goeie" klant die ook al eens een euro in hun handen stopt.
Voor mij is een fooi geven ook een vorm van respect voor wie goed werk levert, en niet serveert met een lip tot tegen de grond.

Dus omwille van de smeer likt de kat de kandeleer.

Ik vind dat het personeel iedereen met hetzelfde respect moet behandelen, ongeacht of die klant een fooi geeft of niet.

Als ik merk dat er klanten voorgetrokken worden of anders behandelt worden, zal de zaakvoerder het geweten hebben.

fred vanhove 22 april 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946750)

Als ik het goed begrijp geef jij dan ook een tip aan je kinesist of je huisarts ? Misschien zelfs aan uw tandarts die u verlost heeft van die helse pijn ?

reservespeler 22 april 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9946753)
Dus als ik al 15 minuten op terras zit te wachten op de ober en jij komt je net neerzetten dan gaat hij eerst aan U bedienen en aan mij daarna ?? Ik denk dat die ober wel een opmerking zal mogen verwachten en niet alleen van mij:-)

Inderdaad.

reservespeler 22 april 2022 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9946758)
Als ik het goed begrijp geef jij dan ook een tip aan je kinesist of je huisarts ? Misschien zelfs bij de autodealer ?

Zelfs iedere keer aan de mannen van de vuilophaaldienst, zij leveren pas goed werk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be