![]() |
We geven steeds minder fooien.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220420_..._BT=7016336938
We geven steeds minder fooien. Blijkbaar zijn de Nederlanders iets guller dan de Vlamingen. Ik zie eigenlijk niet in waarom ik een fooi zou moeten geven, ik betaal voor mijn maaltijd / drank wat er op het kasticket staat. Ik denk dat ik al royaal betaal voor hetgeen ik nuttig, de service is daar normaal bij. Een flesje cola kost bijvoorbeeld 50 ct aankoop, je moet al ver gaan zoeken om die ergens te kunnen consumeren aan minder dan 2 euro. Een pintje bier is in hetzelfde bedje ziek. Ik betaal graag 2 tot 2,5 euro / consumptie, maar ik zal er niets bovenop doen, ik ben niet gek hé. Wat denken jullie hier van? |
Meestal geef ik wel een fooi.
De rekening betaal ik met de kaart en de serveuse of garçon geef ik een paar euro. |
Citaat:
In sommige landen verdienen de obers en serveuzen echt weinig, omdat iedereen er op rekent dat er getipt wordt. Wij hebben die cultuur minder. Bij ons verwacht men een correct loon van de baas. Voor een coca, pintje of een koffie zal ik niet rap een fooi geven. Voor een maaltijd, hangt het er een beetje van af. Maar in Spanje, waar het personeel duidelijk veel minder verdient, en de maaltijden merkelijk goedkoper zijn, ben ik genereus. |
Citaat:
Wat mij al is opgevallen is dat op plaatsen waar ik een fooi gaf uiteindelijk zelden beter werd bediend dan waar ik nooit een fooi gaf. Dus ben ik er maar mee gestopt. |
Citaat:
Maar daar blijft het bij |
Citaat:
Wie een fooi krijgt onthoudt wel min of meer je gezicht, in veel gevallen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Inde US is het normaal dat je een tip geeft.
Hier in België geef ik een tip als het personeel vriendelijk en behulpzaam is en meestal zijn ze dat wel. |
Citaat:
Ben ik volledig tegen. |
ik hou niet van fooien en zeker niet als ze die eisen
|
Als ik lekker gegeten heb en vriendelijk bediend werd, dan rond ik het bedrag steeds gul naar boven af.
Op café hangt het er wat vanaf. |
Citaat:
|
Citaat:
Integendeel. Het is mijn inziens eerder een spontane reactie van personeel om eerst aandacht te besteden aan een "goeie" klant die ook al eens een euro in hun handen stopt. Voor mij is een fooi geven ook een vorm van respect voor wie goed werk levert, en niet serveert met een lip tot tegen de grond. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind dat het personeel iedereen met hetzelfde respect moet behandelen, ongeacht of die klant een fooi geeft of niet. Als ik merk dat er klanten voorgetrokken worden of anders behandelt worden, zal de zaakvoerder het geweten hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be