![]() |
Turkse kevers worden ingezet tegen de Eikenprocessierups.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220422_93351532
Turkse kevers gearriveerd die eikenprocessierupsen gaan opeten Hasselt - De 100 Turkse kevers en een paar honderd eitjes die in de strijd tegen de eikenprocessierups worden ingezet, zijn in het land. Nadat deze grote poppenrovers in labo’s een tijdje op een dieet van harige rupsen worden gezet, zullen op een 5-tal plaatsen in Vlaanderen worden uitgezet. Ik weet niet of dit een goed plan is. Wat eet zo'n kever na het rupsseizoen? Wat als zo'n kever zich massaal vermenigvuldigd? Heeft die dan een natuurlijke vijand? Of gaan we nog meer miserie importeren? Blijkbaar leefde die kever hier vroeger in de vrije natuur maar is ie hier uitgestorven. Dat deze Turkse kever - in Turkije eet hij de dennenprocessierups - schadelijk zou zijn voor andere inheemse soorten lijkt uitgesloten. “Omdat het een kever was die tot een 15-tal jaar geleden hier voorkwamen. Het is simpelweg een herintroductie van een soort die hier heel lang was.” |
Met dergelijke zaken moet je altijd enorm oppassen voor negatieve neveneffecten. Het is milieuvriendelijk, dus er moet goed opgevolgd worden of er geen andere schadelijke effecten zijn waarbij andere soorten gedecimeerd worden ... alvorens ze uit te zetten natuurlijk.
Inzetten op het aantrekkelijk maken van de omgeving voor de predatoren van de processierups lijkt me het meest aangewezen. Het is ook zo dat je er niet van dood gaat hé, dus ik vind het probleem wat overroepen. Een paar jaar terug waren er enorm veel, doch dit was wellicht te wijten aan een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden zoals het weer. In de loop naar de zomer erna was er veel paniek, maar bleek de overlast eerder erg beperkt. Citaat:
|
Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!
|
Citaat:
|
Citaat:
Langs de andere kant, Vlaamse Werkkevers zijn overal anders welkom. |
Citaat:
Zijn die Turkse rupsen schadelijk voor het milieu ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gaat deze discussie over milieu ?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Tja, we hebben goei ervaringen als we (biologisch) ingrijpen in de natuur.....
|
Zal men de bombardeerkever gebruiken?
![]() Meer info rond de kever in kwestie: Door het kontkanon van de bombardeerkever trekken mensen de evolutie in twijfel Ik 'hoor' het de processierups al gillen: "It wasn't me!!!!" p.s. Ik heb die harige rupsen vroeger als kind toen nog wel eens op mijn hand gehad in de tuin en ik heb daar nooit wat van gehad. Schijnt dat die anders huiduitslag kunnen voortbrengen? |
Het zou gaan om een inheems kever die hier is uitgestorven door het pesticiden gebruik en die nu dus terug wordt uitgezet.
Wellicht ligt dus weer de mens aan de bron van de processierups plagen doordat ze door hun eigen gif gebruik deze natuurlijke vijand hebben gedecimeerd. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be