Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Turkse kevers worden ingezet tegen de Eikenprocessierups. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264555)

reservespeler 22 april 2022 11:34

Turkse kevers worden ingezet tegen de Eikenprocessierups.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220422_93351532

Turkse kevers gearriveerd die eikenprocessierupsen gaan opeten
Hasselt - De 100 Turkse kevers en een paar honderd eitjes die in de strijd tegen de eikenprocessierups worden ingezet, zijn in het land. Nadat deze grote poppenrovers in labo’s een tijdje op een dieet van harige rupsen worden gezet, zullen op een 5-tal plaatsen in Vlaanderen worden uitgezet.

Ik weet niet of dit een goed plan is.
Wat eet zo'n kever na het rupsseizoen?
Wat als zo'n kever zich massaal vermenigvuldigd? Heeft die dan een natuurlijke vijand? Of gaan we nog meer miserie importeren?
Blijkbaar leefde die kever hier vroeger in de vrije natuur maar is ie hier uitgestorven.

Dat deze Turkse kever - in Turkije eet hij de dennenprocessierups - schadelijk zou zijn voor andere inheemse soorten lijkt uitgesloten. “Omdat het een kever was die tot een 15-tal jaar geleden hier voorkwamen. Het is simpelweg een herintroductie van een soort die hier heel lang was.”

Blue Sky 22 april 2022 12:16

Met dergelijke zaken moet je altijd enorm oppassen voor negatieve neveneffecten. Het is milieuvriendelijk, dus er moet goed opgevolgd worden of er geen andere schadelijke effecten zijn waarbij andere soorten gedecimeerd worden ... alvorens ze uit te zetten natuurlijk.

Inzetten op het aantrekkelijk maken van de omgeving voor de predatoren van de processierups lijkt me het meest aangewezen.

Het is ook zo dat je er niet van dood gaat hé, dus ik vind het probleem wat overroepen.

Een paar jaar terug waren er enorm veel, doch dit was wellicht te wijten aan een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden zoals het weer.

In de loop naar de zomer erna was er veel paniek, maar bleek de overlast eerder erg beperkt.

Citaat:

En dus, zeggen zowel boswachter Hogenbosch als onderzoeker Hellingman, is de natuurlijke oplossing nog altijd de beste. Want sommige vogels zoals koolmezen, spreeuwen en spechten eten de rupsen graag, maar ook kevers, wantsen, sprinkhanen, mieren en spinnen doen zich graag tegoed aan het diertje.

Mensen met een tuin of balkon kunnen deze groep dieren een kans geven om de eikenprocessierups te stoppen. "In onze tuinen liggen nu heel veel tegels, en voor de deur staan eikenbomen. Dan is er dus geen sprake van biodiversiteit en kunnen de rupsen in de boom hun gang gaan. Als je een paar dingen doet in de tuin, zul je zien dat je in no-time een rijk leven in de tuin hebt." En mat dat rijke leven zijn de rupsen vervolgens niet blij.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...en-nestkastjes

Ke Nan 22 april 2022 12:52

Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!

reservespeler 22 april 2022 13:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9946786)
Met dergelijke zaken moet je altijd enorm oppassen voor negatieve neveneffecten. Het is milieuvriendelijk, dus er moet goed opgevolgd worden of er geen andere schadelijke effecten zijn waarbij andere soorten gedecimeerd worden ... alvorens ze uit te zetten natuurlijk.

Inzetten op het aantrekkelijk maken van de omgeving voor de predatoren van de processierups lijkt me het meest aangewezen.

Het is ook zo dat je er niet van dood gaat hé, dus ik vind het probleem wat overroepen.

Een paar jaar terug waren er enorm veel, doch dit was wellicht te wijten aan een uitzonderlijke samenloop van omstandigheden zoals het weer.

In de loop naar de zomer erna was er veel paniek, maar bleek de overlast eerder erg beperkt.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nede...en-nestkastjes

Hier, in Limburg en meer bepaald aan de Maaskant, hebben we veel last van die rups.

maddox 22 april 2022 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 9946799)
Ik zou nog zeggen een Vlaamse kever. Of tenminste een Europese. Maar een Turkse? Allez zeg! En waren er nergens Koerdische Kevers, nondeju!

Die Vlaamse kevers krijgen absoluut geen voorrang hoor. Die worden in België gewoon genegeerd, zelfs al zouden ze nuttig kunnen zijn.
Langs de andere kant, Vlaamse Werkkevers zijn overal anders welkom.

Rudy 22 april 2022 17:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9946747)
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220422_93351532

Turkse kevers gearriveerd die eikenprocessierupsen gaan opeten
Hasselt - De 100 Turkse kevers en een paar honderd eitjes die in de strijd tegen de eikenprocessierups worden ingezet, zijn in het land. Nadat deze grote poppenrovers in labo’s een tijdje op een dieet van harige rupsen worden gezet, zullen op een 5-tal plaatsen in Vlaanderen worden uitgezet.

Ik weet niet of dit een goed plan is.
Wat eet zo'n kever na het rupsseizoen?
Wat als zo'n kever zich massaal vermenigvuldigd? Heeft die dan een natuurlijke vijand? Of gaan we nog meer miserie importeren?
Blijkbaar leefde die kever hier vroeger in de vrije natuur maar is ie hier uitgestorven.

Dat deze Turkse kever - in Turkije eet hij de dennenprocessierups - schadelijk zou zijn voor andere inheemse soorten lijkt uitgesloten. “Omdat het een kever was die tot een 15-tal jaar geleden hier voorkwamen. Het is simpelweg een herintroductie van een soort die hier heel lang was.”

Waarom zouden die Turkse kevers niet mogen worden ingezet als ze een voordeel bieden. Of zijn er nadelen ?
Zijn die Turkse rupsen schadelijk voor het milieu ?

Dadeemelee 22 april 2022 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 9946799)

Vooral geen mestkevers!

Ke Nan 22 april 2022 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9946850)
Die Vlaamse kevers krijgen absoluut geen voorrang hoor. Die worden in België gewoon genegeerd, zelfs al zouden ze nuttig kunnen zijn.
Langs de andere kant, Vlaamse Werkkevers zijn overal anders welkom.

Als ze nuttig zouden zijn dan zouden de Vlaamse kevers gebruikt worden maar blijkbaar deugen ze niet dus: Bring in the Turks!

Ke Nan 22 april 2022 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9946921)
Vooral geen mestkevers!

:rofl:

Rudy 22 april 2022 19:44

Gaat deze discussie over milieu ?

maddox 22 april 2022 20:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946978)

Eerder over Turkse kevers die ver onder het minimumloon willen werken.

reservespeler 23 april 2022 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9946978)

Ik denk wel dat dit onder milieu valt

Skobelev 23 april 2022 17:13

Tja, we hebben goei ervaringen als we (biologisch) ingrijpen in de natuur.....

Universalia 23 april 2022 17:30

Zal men de bombardeerkever gebruiken?

Meer info rond de kever in kwestie:

Door het kontkanon van de bombardeerkever trekken mensen de evolutie in twijfel

Ik 'hoor' het de processierups al gillen: "It wasn't me!!!!"

p.s.

Ik heb die harige rupsen vroeger als kind toen nog wel eens op mijn hand gehad in de tuin en ik heb daar nooit wat van gehad.

Schijnt dat die anders huiduitslag kunnen voortbrengen?

Blue Sky 27 april 2022 10:07

Het zou gaan om een inheems kever die hier is uitgestorven door het pesticiden gebruik en die nu dus terug wordt uitgezet.

Wellicht ligt dus weer de mens aan de bron van de processierups plagen doordat ze door hun eigen gif gebruik deze natuurlijke vijand hebben gedecimeerd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be