Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ferderale regeringk wil enquête over hervorming België. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264585)

reservespeler 25 april 2022 16:16

Ferderale regeringk wil enquête over hervorming België.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...e2c1f1bf48cb4c

De federale regering start een brede burgerbevraging over een mogelijke hervorming van het land en over de werking van de democratie. De bevraging duurt zes weken en al wie ouder is dan 16 jaar kan eraan deelnemen.

Hoe moet onze toekomstige staatsstructuur eruitzien? Wie zou welke bevoegdheden moeten hebben? Welke rol wil de burger zelf? De federale regering wil voor deze belangrijke thema’s in een toekomstige staatshervorming graag rekening houden met de mening en ideeën van de burgers, het middenveld, de academische wereld en lokale overheden.

MICHELIN banden bieden een grote veiligheid en topprestaties
Advertentie
Advertentie
Michelin
MICHELIN banden bieden een grote veiligheid en topprestaties
De federale regering wil tegen het einde van de legislatuur, in 2024, een staatshervorming voorbereiden. Het echte politieke werk zal zich dus pas ten vroegste na de volgende verkiezingen afspelen. De burgerbevraging komt dan ook niet in de plaats van de klassieke partijpolitieke onderhandelingen, maar het is een voorbereiding.

"Het is de bedoeling om in een soort van nationale brainstorm ideeën te verzamelen, aanbevelingen te krijgen, suggesties te krijgen van zowel burgers, maar ook van andere groepen om ervoor te zorgen dat al die ideeën en suggesties kunnen bijdragen aan de beeldvorming over de toekomst van ons land, zegt minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden.

Op de site eenlandvoordetoekomst.be staan open vragen. Bijvoorbeeld moet er meer of minder geregionaliseerd worden? Welke regering krijgt het laatste woord bij crisissen, maar ook wat moet er met de senaat gebeuren, hoe moeten de partijen gefinancierd worden en hoe kan er sneller een regering gevormd worden?

Herr Flick 25 april 2022 21:57

Splitsen die handel .

Zo dat was het.

Zipper 25 april 2022 22:00

Belgicisten die een staatshervorming voorbereiden, dat gaat wat worden, zeker als daar een 2/3 meerderheid voor nodig is.

reservespeler 26 april 2022 09:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9948513)
Belgicisten die een staatshervorming voorbereiden, dat gaat wat worden, zeker als daar een 2/3 meerderheid voor nodig is.

Herfederaliseren?

Xenophon 26 april 2022 10:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9948510)
Splitsen die handel .

Zo dat was het.

Neen, dat is niet de bedoeling van de 'burgerbevraging'.

Men wil het tegendeel, alleen weet men nog niet helemaal hoe ze het de keuze van de burger gaan laten lijken.

Xenophon 26 april 2022 10:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9948652)
Herfederaliseren?

Met de steun van de N-VA dan? Aan Vlaamse kant allemaal samen zonder het VB om aan 2/3 te geraken?

De schoofzak 26 april 2022 12:14

Ik ga geen suggesties doen aan mijn garagist over hoe hij zijn zaak moet runnen, of mijn auto onderhouden.

Maar sommige politici, met een dubbele agenda, menen dat zijzelf het runnen van de boel niet aankunnen.

Gisteren al eens op die site gekeken. Het marcheerde nog niet, maar leek al wel een ingewikkelde knoeiboel.

Zipper 26 april 2022 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9948652)
Herfederaliseren?

zouden ze wel willen, maar waar halen ze die 2/3 meerderheid ??

Vlad 26 april 2022 19:12

https://forum.politics.be/showthread.php?t=264178

reservespeler 26 april 2022 19:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9949117)

Sorry, als de vlag de lading niet dekt ...

Ik heb graag dat een titel zegt waarover dat het gaat.

Al die rijmelarijen en ...

reservespeler 27 april 2022 06:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9948898)
zouden ze wel willen, maar waar halen ze die 2/3 meerderheid ??

Die vinden eze gemakkelijk hoor.
Het is 2/3 meerderheid en een meerderheid in iedere deelstaat.

Patrick M 27 april 2022 09:50

Alle provincies afschaffen.
Vlaanderen, Wallonië en een stuk Duitstalig België.
Dat zou een besparing zijn want dan zijn er geen gemeenteraadsleden meer nodig.

Vlad 27 april 2022 20:38

Bart Maddens over de bevraging.

Vlad 27 april 2022 20:51

Ik heb het al ingevuld en dat was niet makkelijk want ik kon eigenlijk op niets antwoorden vermits ik genudged werd naar meer België en België afschaffen niet in de vragen en antwoorden paste. Wat een smerige bevraging.

Vlad 27 april 2022 20:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9949130)
Sorry, als de vlag de lading niet dekt ...

Ik heb graag dat een titel zegt waarover dat het gaat.

Al die rijmelarijen en ...

De titel van die draad is de titel van de bevraging. Hoe veel meer kan een vlag de landing dekken ? Uw titel is niet eens Nederlands. Wat is een 'ferderale regeringk' ?

Skobelev 28 april 2022 06:08

Opdoeken, en terwijl men bezig is, ook de EU.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be