Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   De premier kan het niet, hij heeft hulp nodig van economen. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264628)

reservespeler 28 april 2022 11:44

De premier kan het niet, hij heeft hulp nodig van economen.
 
Regering roept hulp in van topeconomen om crisis door Oekraïne-oorlog het hoofd te bieden
Premier Alexander De Croo (Open Vld) stelt donderdag een achtkoppige expertengroep voor die de regering zal begeleiden bij de economische crisis die voortvloeit uit de oorlog in Oekraïne. De topeconomen moeten de nationale en internationale situatie monitoren en aanbevelingen doen, op basis waarvan de regering dan “wellicht uitzonderlijke” maatregelen zal kunnen nemen.

Lees: "In de zakken zitten van degenen die iedere dag gaan werken."

Micele 28 april 2022 14:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9950097)
Regering roept hulp in van topeconomen om crisis door Oekraïne-oorlog het hoofd te bieden
Premier Alexander De Croo (Open Vld) stelt donderdag een achtkoppige expertengroep voor die de regering zal begeleiden bij de economische crisis die voortvloeit uit de oorlog in Oekraïne. De topeconomen moeten de nationale en internationale situatie monitoren en aanbevelingen doen, op basis waarvan de regering dan “wellicht uitzonderlijke” maatregelen zal kunnen nemen.

Lees: "In de zakken zitten van degenen die iedere dag gaan werken."

Lees: eindelijk stoppen met fossiele brandstoffen zwaar te subsidiëren.

https://financien.belgium.be/nl/Stat...e-brandstoffen
Samenvattende pdf:
https://financien.belgium.be/sites/d...vatting_NL.pdf

Uiteraard was dat al een jaar geleden nieuws:

https://www.hln.be/economie/overheid...ffen~a7269804/

Overheid pompte in 2019 ruim 13 miljard euro aan subsidies in fossiele brandstoffen

De overheid heeft in 2019 meer dan 13 miljard euro aan subsidies voor fossiele brandstoffen gegeven. Dat blijkt uit een rapport van de federale overheidsdiensten Financiën en Volksgezondheid, dat werd opgemaakt in het kader van het Nationaal Energie en -Klimaatplan.

kv 18-05-21

De directe federale subsidies aan allerhande fossiele brandstoffen bedroegen in 2019 11,2 miljard euro. Het gaat dan om zaken als het stookoliefonds of de sociale tarieven voor gas en elektriciteit, maar ook om belastingvrijstellingen voor het gebruik van kerosine in de luchtvaart of de accijnzen op brandstof.

Daar komt nog eens iets meer dan 2,1 miljard aan indirecte subsidies - voornamelijk via de bedrijfswagens - bovenop. De directe subsidies zijn tussen 2015 en 2019 gezakt van 3,2 naar 2,4 procent van het bruto binnenlands product. De directe subsidies bleven stabiel op 0,4 procent van het bbp.

De inventaris die werd opgemaakt moet als basis dienen voor de discussie over hoe de financiële steun aan fossiele brandstoffen vanuit de overheid geleidelijk aan kan worden afgeschaft. De subsidies gaan in tegen de inspanningen om de uitstoot drastisch terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren, stellen de auteurs van het rapport, maar daarbij zal ook rekening gehouden moeten worden met onder meer de sociale doelstellingen van bepaalde subsidies. “Bij de hervorming ervan moet de opheffing van de voor het milieu schadelijke gevolgen worden verzoend met de verwezenlijking van de specifieke doelstellingen die worden nagestreefd met andere, niet voor het milieu schadelijke middelen.”

Vette Pois(s)on 28 april 2022 14:32

zolang de eigen pens maar gevuld blijft

morte-vivante 28 april 2022 15:50

als 70% van de energiefactuur bestaat uit taxen, heffingen, belastingen en buitengewone bijdragen, en iemand die in een sociaal tariefplan zit moet maar 35% van die belastingen betalen, dan wordt dat gezien als "directe subsidie"

vreemde logica, maar dat zal wel aan mij liggen

De schoofzak 28 april 2022 17:25

Heb ik ergens gelezen of gehoord (van prof De Vos??) dat Vivaldi ongeveer 800 kabinetsleden heeft, en dan zijn ze nog niet in staat om hun werk te doen.

reservespeler 28 april 2022 17:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9950193)
als 70% van de energiefactuur bestaat uit taxen, heffingen, belastingen en buitengewone bijdragen, en iemand die in een sociaal tariefplan zit moet maar 35% van die belastingen betalen, dan wordt dat gezien als "directe subsidie"

vreemde logica, maar dat zal wel aan mij liggen

Helemaal juist.
De overheid pompt nul de botte in de fossiele brandstoffen.
De overheid perst de mensen gewoon uit, de meesten hebben gewoon geen keuze.

reservespeler 28 april 2022 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9950234)
Heb ik ergens gelezen of gehoord (van prof De Vos??) dat Vivaldi ongeveer 800 kabinetsleden heeft, en dan zijn ze nog niet in staat om hun werk te doen.

Dat is net mijn punt.
We betalen ons blauw aan ondeskundig overheidspersoneel.

Micele 28 april 2022 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9950239)
Helemaal juist.
De overheid pompt nul de botte in de fossiele brandstoffen.
De overheid perst de mensen gewoon uit, de meesten hebben gewoon geen keuze.

Het is alvast een niet-eindigende **jarenlange samenzwering van het Rekenhof en diverse **EU-instellingen en **OECD en **andere die dat fijntjes uitrekenden. Zet uw alumimiumhoedje maar terug op.

Ik begin 3 jaar geleden:
** https://www.autogids.be/autonieuws/e...n-te-veel.html

ONDERZOEK - subsidieert België fossiele brandstoffen te veel?

GESCHREVEN DOOR DAVID LECLERCQ OP 20.02.2019

Een onderzoek in opdracht van WWF geeft aan dat België fossiele brandstoffen te veel zou subsidiëren. Een situatie die een probleem zou vormen om ons land koolstofvrij te maken.

Ongeveer 3 miljard euro per jaar: dat is de som die de Belgische regering rechtstreeks aan fossiele energiebronnen zou geven. Concreet gaat dit om financiële steun bestaande uit subsidies en andere vormen van steun voor de promotie van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas. Daar wijzen experts van adviesbureau Climact op in een rapport aan WWF.

De conclusie doet pijn

De conclusie van de experts draait niet rond de pot en zet ons unieke systeem van bedrijfswagens weer centraal in het debat. We kunnen lezen dat België meer steun biedt aan bedrijfswagens dan aan openbaar vervoer! Toegegeven, het adviesbureau geeft aan dat de zaken enigszins zijn verbeterd met het gelijktrekken van de accijnzen tussen benzine en diesel, maar het merkt ook op dat er nog steeds 2,7 miljard euro per jaar wordt toegewezen aan belastingverlagingen of vrijstellingen voor fossiele brandstoffen.

Ook de Europese Commissie

Deze studie is niet de eerste in zijn soort om het beleid in België onder de loep te nemen. De Europese Commissie had ons land al aan de schandpaal gehangen en ons op de 7e plaats gerangschikt van landen die fossiele brandstoffen groots subsidiëren. Een van de grote problemen ligt volgens de experts ook in het gebrek aan transparantie bij onze systemen. Climact geeft aan dat er een reeks gunstige niches is voor fossiele brandstoffen die nog steeds onoverkomelijk is.

Vooruitgang

Los van de kritiek mogen we niet vergeten dat België het beter doet dan eerst. De verhoging van accijnzen op diesel de afgelopen maanden heeft de subsidies al doen verminderen van 4 naar 2,7 miljard euro, toch al een vooruitgang. Een van de aanbevolen pistes van Climact is dat de staat ook de subsidies voor mazout voor thuisverwarming aanpakt (1,1 miljard per jaar), de kortingen verleend aan bedrijven voor olie of gas (565 miljoen euro per jaar), of de bedrijfswagens waaraan de steun de staat jaarlijks 222 miljoen euro aan belastinginkomsten zou verliezen. Quentin Schobbens, een van de experts van Climact, gaf tijdens de presentatie van het rapport aan dat de bedrijfswagens een verlies betekenen voor de staat bij de brandstofaccijnzen (tankkaarten zijn voordeliger) en bij de belasting van lonen (sociale premies). Volgens de studie “wordt het algemene belastingvoordeel van bedrijfswagens geschat op €900 miljoen tot €3,7 miljard per jaar”, wat neerkomt op… een half stedelijk treinnetwerk per jaar. Meer was er niet nodig voor WWF om te reageren dat “de overheid slechts 94 euro per maand uitgeeft voor gebruikers van openbaar vervoer”, terwijl de staat 493 euro per maand uitgeeft aan 13% van de huishoudens die profiteren van een bedrijfswagen, ofwel 625.000 auto’s volgens de studie.

En kerosine?

Tenslotte wijst het rapport ook op het ontbreken van belastingen op kerosine voor vliegtuigen (210 miljoen euro per jaar) en op de terugbetaling van een derde van de accijnzen op diesel voor professionele taxichauffeurs en wegtransporteurs (206 miljoen). Het is duidelijk dat het transport langs alle kanten wordt aangevallen. Ook al moeten de zaken dringend veranderen, toch zal het ook nodig zijn om goed na te denken voor het handelen, wetende dat er duizenden banen van afhankelijk zijn.

kelt 28 april 2022 17:46

Het aanhoudend studeren ,consulteren en lijnen naar de toekomst uitzetten,en DE REGERING BEVELEN zou eigenlijk NIET de taak van de regering zijn (die moet dagdagelijks management doen,DAT is haar taak),maar van de Volksvertegenwoordiging.

ALWEER is dat niet zo,en zijn we verwonderd dat het politieke landschap verder verkruimelt en uiteindelijk enkel nog universitair geschoolde en elders kompleet overbodige tafelspringers en halve zolen aantrekt,

reservespeler 28 april 2022 17:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9950247)
Het is alvast een niet-eindigende samenzwering van het Rekenhof en diverse **EU-instellingen en **OECD en **andere die dat fijntjes uitrekenden. Zet uw alumimiumhoedje maar op.

** https://www.autogids.be/autonieuws/e...n-te-veel.html

Wat ik lees in het artikel is wat Morte-Vivante al schreef.

Minder inkomsten aanzien als subsiedies.
Wie bedenkt het? Waarschijnlijk weet van die pipo's die nog nooit ne klop gedaan hebben veer de maatschappij en zich belachelijker voordoen dan nodig.

Micele 28 april 2022 17:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9950258)
Wat ik lees in het artikel is wat Morte-Vivante al schreef.

Minder inkomsten aanzien als subsiedies.
Wie bedenkt het? Waarschijnlijk weet van die pipo's die nog nooit ne klop gedaan hebben veer de maatschappij en zich belachelijker voordoen dan nodig.

Dus een dikke salariswagen en tankkaart krijgen alle werkende mensen die geen keuze hebben. :lol:

Blijkbaar hebben ze toch keuze, en die is dikwijls voordeliger.
https://www.hopala.be/info/wat-is-vo...rijf%20krijgen.

Citaat:

https://www.jobat.be/nl/art/wanneer-...-bedrijfswagen

Wanneer is eigen wagen toch voordeliger dan bedrijfswagen?

Hoe meer beroepskilometers iemand doet, hoe minder interessant een bedrijfswagen wordt.
Citaat:

Minder inkomsten aanzien als subsiedies.
Al van gezondheidskosten gehoord? Wie betaalt die denk je? :roll:

Studies komen alvast ook van dokters en specialisten die nog nooit een klop voor de maatschappij gedaan hebben. :-D

morte-vivante 29 april 2022 09:55

Citaat:

sub·si·die (de; v; meervoud: subsidies)
1financiële ondersteuning door de overheid van een particuliere activiteit

reservespeler 29 april 2022 11:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9950260)
Dus een dikke salariswagen en tankkaart krijgen alle werkende mensen die geen keuze hebben. :lol:

Blijkbaar hebben ze toch keuze, en die is dikwijls voordeliger.
https://www.hopala.be/info/wat-is-vo...rijf%20krijgen.




Al van gezondheidskosten gehoord? Wie betaalt die denk je? :roll:

Studies komen alvast ook van dokters en specialisten die nog nooit een klop voor de maatschappij gedaan hebben. :-D

Seffens ga je nog stellen dat de regeringk schulden maakt om alles te betalen.

Micele 29 april 2022 18:23

https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsidie

Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Subsidy

A subsidy or government incentive is a form of financial aid or support extended to an economic sector (business, or individual) generally with the aim of promoting economic and social policy.[1] Although commonly extended from the government, the term subsidy can relate to any type of support – for example from NGOs or as implicit subsidies. Subsidies come in various forms including: direct (cash grants, interest-free loans) and indirect (tax breaks, insurance, low-interest loans, accelerated depreciation, rent rebates).[2][3]

Furthermore, they can be broad or narrow, legal or illegal, ethical or unethical. The most common forms of subsidies are those to the producer or the consumer. Producer/production subsidies ensure producers are better off by either supplying market price support, direct support, or payments to factors of production.[3] Consumer/consumption subsidies commonly reduce the price of goods and services to the consumer. For example, in the US at one time it was cheaper to buy gasoline than bottled water.[1]

Contents
1 Types
1.1 Production subsidy
1.2 Consumer/consumption subsidy
1.3 Export subsidy
1.4 Import subsidy
1.5 Employment subsidy
1.6 Tax subsidy
1.7 Transport subsidies
1.8 Oil subsidies
1.9 Housing subsidies
1.10 Environmental externalities

Oil subsidies

An oil subsidy is one aimed at decreasing the overall price of oil. Oil subsidies have always played a major part in U.S. history. These began as early as World War I and have increased in the following decades. However, due to changes in the perceptions of the environment, in 2012 President Barack Obama ended the subsidies to the oil industry, which were, at the time, $4 billion.[12] **The Secretary-General of the United Nations António Guterres called for an end of subsidies for fossil fuels.[13]
** Wereldwijde samenzwering, lol

Citaat:

https://news.un.org/en/story/2019/05/1039241

End fossil fuel subsidies, and stop using taxpayers’ money to destroy the world: Guterres


We need to tax pollution, not people”, and “end subsidies for fossil fuels,” Secretary-General António Guterres told the World Summit of the R20 Coalition on Tuesday, a UN-supported environmental organization, founded by former California governor Arnold Schwarzenegger.

reservespeler 30 april 2022 10:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9950773)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsidie



** Wereldwijde samenzwering, lol

Natuurlijk.
Al die tabellen kunnen me gestolen worden.
Met mijn blik in de wereld zie ik wat ik zie.

100 euro afpakken en 17 euro teruggeven is een subsidie.
Wie verzint het.

quercus 30 april 2022 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante (Bericht 9950193)
als 70% van de energiefactuur bestaat uit taxen, heffingen, belastingen en buitengewone bijdragen, en iemand die in een sociaal tariefplan zit moet maar 35% van die belastingen betalen, dan wordt dat gezien als "directe subsidie"

vreemde logica, maar dat zal wel aan mij liggen

En het pijnlijke is dat wij opgescheept zitten met de tweede hoogste staatsschuld in Europa. M.a.w. deze Belgieke staat heeft geen enkele reserve meer om een fatsoenlijk beleid te voeren. Een van deze dagen zal hier een delegatie van het IMF zich aanmelden om de Vivaldisten te dwingen een strikt financieel beleid te voeren. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat die lamentabele ophoping van luizige openbare schuld uitsluitend aan de Vivaldisten te wijten zou zijn. Het is de erfenis van decennia Belgisch beleid waarin een fatsoenlijk budgetbeheer de facto helemaal achteraan op de prioriteitenlijst stond.

reservespeler 30 april 2022 11:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 9951089)
En het pijnlijke is dat wij opgescheept zitten met de tweede hoogste staatsschuld in Europa. M.a.w. deze Belgieke staat heeft geen enkele reserve meer om een fatsoenlijk beleid te voeren. Een van deze dagen zal hier een delegatie van het IMF zich aanmelden om de Vivaldisten te dwingen een strikt financieel beleid te voeren. Waarmee ik niet wil gezegd hebben dat die lamentabele ophoping van luizige openbare schuld uitsluitend aan de Vivaldisten te wijten zou zijn. Het is de erfenis van decennia Belgisch beleid waarin een fatsoenlijk budgetbeheer de facto helemaal achteraan op de prioriteitenlijst stond.

Gelukkig stond den Dweil op z'n strepen.
Vivaldi zou uit maximum 10 ministers bestaan, de staatsecretarissen inbegrepen.
Een hele besparing.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be