![]() |
De premier kan het niet, hij heeft hulp nodig van economen.
Regering roept hulp in van topeconomen om crisis door Oekraïne-oorlog het hoofd te bieden
Premier Alexander De Croo (Open Vld) stelt donderdag een achtkoppige expertengroep voor die de regering zal begeleiden bij de economische crisis die voortvloeit uit de oorlog in Oekraïne. De topeconomen moeten de nationale en internationale situatie monitoren en aanbevelingen doen, op basis waarvan de regering dan “wellicht uitzonderlijke” maatregelen zal kunnen nemen. Lees: "In de zakken zitten van degenen die iedere dag gaan werken." |
Citaat:
https://financien.belgium.be/nl/Stat...e-brandstoffen Samenvattende pdf: https://financien.belgium.be/sites/d...vatting_NL.pdf Uiteraard was dat al een jaar geleden nieuws: https://www.hln.be/economie/overheid...ffen~a7269804/ Overheid pompte in 2019 ruim 13 miljard euro aan subsidies in fossiele brandstoffen De overheid heeft in 2019 meer dan 13 miljard euro aan subsidies voor fossiele brandstoffen gegeven. Dat blijkt uit een rapport van de federale overheidsdiensten Financiën en Volksgezondheid, dat werd opgemaakt in het kader van het Nationaal Energie en -Klimaatplan. kv 18-05-21 De directe federale subsidies aan allerhande fossiele brandstoffen bedroegen in 2019 11,2 miljard euro. Het gaat dan om zaken als het stookoliefonds of de sociale tarieven voor gas en elektriciteit, maar ook om belastingvrijstellingen voor het gebruik van kerosine in de luchtvaart of de accijnzen op brandstof. Daar komt nog eens iets meer dan 2,1 miljard aan indirecte subsidies - voornamelijk via de bedrijfswagens - bovenop. De directe subsidies zijn tussen 2015 en 2019 gezakt van 3,2 naar 2,4 procent van het bruto binnenlands product. De directe subsidies bleven stabiel op 0,4 procent van het bbp. De inventaris die werd opgemaakt moet als basis dienen voor de discussie over hoe de financiële steun aan fossiele brandstoffen vanuit de overheid geleidelijk aan kan worden afgeschaft. De subsidies gaan in tegen de inspanningen om de uitstoot drastisch terug te dringen en de luchtkwaliteit te verbeteren, stellen de auteurs van het rapport, maar daarbij zal ook rekening gehouden moeten worden met onder meer de sociale doelstellingen van bepaalde subsidies. “Bij de hervorming ervan moet de opheffing van de voor het milieu schadelijke gevolgen worden verzoend met de verwezenlijking van de specifieke doelstellingen die worden nagestreefd met andere, niet voor het milieu schadelijke middelen.” |
zolang de eigen pens maar gevuld blijft
|
als 70% van de energiefactuur bestaat uit taxen, heffingen, belastingen en buitengewone bijdragen, en iemand die in een sociaal tariefplan zit moet maar 35% van die belastingen betalen, dan wordt dat gezien als "directe subsidie"
vreemde logica, maar dat zal wel aan mij liggen |
Heb ik ergens gelezen of gehoord (van prof De Vos??) dat Vivaldi ongeveer 800 kabinetsleden heeft, en dan zijn ze nog niet in staat om hun werk te doen.
|
Citaat:
De overheid pompt nul de botte in de fossiele brandstoffen. De overheid perst de mensen gewoon uit, de meesten hebben gewoon geen keuze. |
Citaat:
We betalen ons blauw aan ondeskundig overheidspersoneel. |
Citaat:
Ik begin 3 jaar geleden: ** https://www.autogids.be/autonieuws/e...n-te-veel.html ONDERZOEK - subsidieert België fossiele brandstoffen te veel? GESCHREVEN DOOR DAVID LECLERCQ OP 20.02.2019 Een onderzoek in opdracht van WWF geeft aan dat België fossiele brandstoffen te veel zou subsidiëren. Een situatie die een probleem zou vormen om ons land koolstofvrij te maken. Ongeveer 3 miljard euro per jaar: dat is de som die de Belgische regering rechtstreeks aan fossiele energiebronnen zou geven. Concreet gaat dit om financiële steun bestaande uit subsidies en andere vormen van steun voor de promotie van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en gas. Daar wijzen experts van adviesbureau Climact op in een rapport aan WWF. De conclusie doet pijn De conclusie van de experts draait niet rond de pot en zet ons unieke systeem van bedrijfswagens weer centraal in het debat. We kunnen lezen dat België meer steun biedt aan bedrijfswagens dan aan openbaar vervoer! Toegegeven, het adviesbureau geeft aan dat de zaken enigszins zijn verbeterd met het gelijktrekken van de accijnzen tussen benzine en diesel, maar het merkt ook op dat er nog steeds 2,7 miljard euro per jaar wordt toegewezen aan belastingverlagingen of vrijstellingen voor fossiele brandstoffen. Ook de Europese Commissie Deze studie is niet de eerste in zijn soort om het beleid in België onder de loep te nemen. De Europese Commissie had ons land al aan de schandpaal gehangen en ons op de 7e plaats gerangschikt van landen die fossiele brandstoffen groots subsidiëren. Een van de grote problemen ligt volgens de experts ook in het gebrek aan transparantie bij onze systemen. Climact geeft aan dat er een reeks gunstige niches is voor fossiele brandstoffen die nog steeds onoverkomelijk is. Vooruitgang Los van de kritiek mogen we niet vergeten dat België het beter doet dan eerst. De verhoging van accijnzen op diesel de afgelopen maanden heeft de subsidies al doen verminderen van 4 naar 2,7 miljard euro, toch al een vooruitgang. Een van de aanbevolen pistes van Climact is dat de staat ook de subsidies voor mazout voor thuisverwarming aanpakt (1,1 miljard per jaar), de kortingen verleend aan bedrijven voor olie of gas (565 miljoen euro per jaar), of de bedrijfswagens waaraan de steun de staat jaarlijks 222 miljoen euro aan belastinginkomsten zou verliezen. Quentin Schobbens, een van de experts van Climact, gaf tijdens de presentatie van het rapport aan dat de bedrijfswagens een verlies betekenen voor de staat bij de brandstofaccijnzen (tankkaarten zijn voordeliger) en bij de belasting van lonen (sociale premies). Volgens de studie “wordt het algemene belastingvoordeel van bedrijfswagens geschat op €900 miljoen tot €3,7 miljard per jaar”, wat neerkomt op… een half stedelijk treinnetwerk per jaar. Meer was er niet nodig voor WWF om te reageren dat “de overheid slechts 94 euro per maand uitgeeft voor gebruikers van openbaar vervoer”, terwijl de staat 493 euro per maand uitgeeft aan 13% van de huishoudens die profiteren van een bedrijfswagen, ofwel 625.000 auto’s volgens de studie. En kerosine? Tenslotte wijst het rapport ook op het ontbreken van belastingen op kerosine voor vliegtuigen (210 miljoen euro per jaar) en op de terugbetaling van een derde van de accijnzen op diesel voor professionele taxichauffeurs en wegtransporteurs (206 miljoen). Het is duidelijk dat het transport langs alle kanten wordt aangevallen. Ook al moeten de zaken dringend veranderen, toch zal het ook nodig zijn om goed na te denken voor het handelen, wetende dat er duizenden banen van afhankelijk zijn. |
Het aanhoudend studeren ,consulteren en lijnen naar de toekomst uitzetten,en DE REGERING BEVELEN zou eigenlijk NIET de taak van de regering zijn (die moet dagdagelijks management doen,DAT is haar taak),maar van de Volksvertegenwoordiging.
ALWEER is dat niet zo,en zijn we verwonderd dat het politieke landschap verder verkruimelt en uiteindelijk enkel nog universitair geschoolde en elders kompleet overbodige tafelspringers en halve zolen aantrekt, |
Citaat:
Minder inkomsten aanzien als subsiedies. Wie bedenkt het? Waarschijnlijk weet van die pipo's die nog nooit ne klop gedaan hebben veer de maatschappij en zich belachelijker voordoen dan nodig. |
Citaat:
Blijkbaar hebben ze toch keuze, en die is dikwijls voordeliger. https://www.hopala.be/info/wat-is-vo...rijf%20krijgen. Citaat:
Citaat:
Studies komen alvast ook van dokters en specialisten die nog nooit een klop voor de maatschappij gedaan hebben. :-D |
Citaat:
|
Citaat:
|
https://nl.wikipedia.org/wiki/Subsidie
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Al die tabellen kunnen me gestolen worden. Met mijn blik in de wereld zie ik wat ik zie. 100 euro afpakken en 17 euro teruggeven is een subsidie. Wie verzint het. |
Citaat:
|
Citaat:
Vivaldi zou uit maximum 10 ministers bestaan, de staatsecretarissen inbegrepen. Een hele besparing. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be