![]() |
Grootste oorzaak van Vlaamse fietsdoden
... Autobestuurders die geen voorrang verlenen.
Geen verrassing, doch ik wilde het bij deze nog eens goed inpeperen. https://www.hln.be/binnenland/autobe...oden~aec16904/ |
Citaat:
Heb je ook gezien welke fietsers oververtegenwoordigd zijn, terwijl ze een minderheid zijn onder de fietsers? Automobilisten schatten de snelheid van de fietsers gewoon verkeerd in. PS: Ik had deze week, minstens 3 fietsers ondersteboven kunnen rijden en dan ook nog in mijn recht zijn, dit op drie totaal verschillende plaatsen. |
Citaat:
|
Citaat:
Idem als bestuurder van een wagen. Als ik een fietser zie dan geef ik die altijd voorrang, zelfs al is die volgens het reglement van mij. Ik wil immers geen fietser op mijn auto zien terecht komen. Dode hoekongevallen komen wat mij betreft ook nog teveel voor. Kinderen moeten ingepeperd worden dat ze altijd maar dan ook altijd achter een vrachtwagen moeten blijven. Ga er nooit maar dan ook nooit naast rijden. Ik begrijp niet dat dit niet het eerste is wat mensen zeggen tegen hun kinderen als ze beginnen fietsen En als laatste, die e-bikes zijn een zegen om het woon werkverkeer met de fiets te kunnen doen, maar het probleem is dat de meeste gebruikers daar gewoon niet mee overweg kunnen. Fietsen aan 20 per uur is een wereld van verschil met fietsen aan 45 per uur. |
Citaat:
Sinds augustus 2020 ben ik terug fietser. Maar dan met een specialleke. Ik ga compleet akkoord met uw analyse. Even mijn persoonlijke mening toevoegen.
|
Citaat:
Het is eindelijk mijn beurt, ik sla linksaf en moet alles toeslaan voor een fietser die in volle vaart uit links komende de linkse autofile voorbijsteekt. 5 cm scheelde het. Ik heb een dashcam voor zo’n dingen. |
Citaat:
Maar ja, ik zie die dingen ook. En besef maar al te goed dat de grootste hoop van het kiesvee zelfs als voetganger een gevaar is. |
Citaat:
Wij leerden vroeger: Kijk naar links, dan naar rechts, terug naar links en terwijl je oversteekt kijk je terug naar rechts. Geen oogcontact met de automobilist, dan steek je gewoon niet over. |
Weet ge wat... We maken van heel den Belgiek een fietsstraat. Allemaal braaf achter de velokes blijven rijden, niet voorbijsteken en zeker niet claxoneren. De fietser niet opjagen.
Alle gekheid op een stokje, zowel de automobilist als de fietser vertonen te weinig respect voor elkaar. Ze denken allebei de koning van de weg te zijn. Dat is de huidige tendens. |
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Fietser moeten ook op bepaalde plaatsen voorrang geven maar ze doen het niet en rijden gewoon verder.
Bijlage 116152 |
Citaat:
Ik ga er van uit dat de doorsnee automobilist de (motor)fietser nooit heeft gezien, en dat oogcontact levensbelangrijk is. |
Citaat:
|
Hier vlakbij heeft men de zijbermen en fietspaden van een gewestweg heraangelegd. Omdat er een dubbele riolering is geplaatst. Voor de werken was er een duidelijke afbakening tussen fietspad en rijweg. Na de werken is er enkel een doorlopende witte lijn die het onderscheid maakt. Dus de rijweg is voor veel automobilisten van 2 naar 3 rijvakken gegaan. Bijna geen enkele fietser durft er nog te fietsen. Ook is er nergens nog iets van controle te bespeuren dus de 70 km/uur is blijkbaar standaard +100 km/uur geworden. Traject controle is te duur en zolang er geen slachtoffers zijn gevallen is het een veilige weg dus niet noodzakelijk (de woorden van het kabinet van de bevoegde Minister). Want ze hebben er pas 2 gezet. In een zone 50 waar een hoge piet van de politie woont en in de straat van de nieuwe burgemeester.
Antwoord van de Burgemeester, de bevoegde Schepen en zelfs van het kabinet van de bevoegde Minister: vlot doorgaand verkeer op gewestwegen is nuttig en noodzakelijk voor de economie en van prioritair belang. Lees dus de veiligheid van de fietsers is minder belangrijk dan winstbejag. |
Citaat:
|
Citaat:
Oude aanliggende fietspaden worden (ruim) gescheiden fietspaden. Een mooi voorbeeld is een stuk N73 waar het laatste ontbrekend middenstuk van 3,6 km tussen Peer en Bree nu eindelijk voltooid gaat worden: (zie figuur) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Alle verplaatsingen binnen 't stad en binnen de gemeente doe ik met de fiets. Mijn devies ? Zeer goed uitkijken. Tegen een auto verlies je als fietser altijd. Ook al ben je in je recht. |
Citaat:
Toch niet die zogezegde zelfverklaarde verkeerspecialist Kris Peeters die misschien van veel zaken verstand heeft maar in ieder geval niet van mobiliteit. Wat ook: in dit land wordt er helemaal geen onderzoek gedaan naar hoe en waarom ongevallen gebeuren. |
Naast zeebrapaden loopt er dikwijls een oversteekplaats voor fietser.
Maar de fietser heeft witte driehoekjes op de oversteekplaats langs beide zijden en dat betekend dat de fietsers voorrang moet geven. Maar de fietsers willen of kunnen het niet begrijpen dat ze voorrang moeten geven. |
Citaat:
Als automobilist geef ik fietsers soms voorrang terwijl ze die niet hebben en als fietser geef ik soms voorrang aan autos terwijl ze die niet hebben. Met hoffelijkheid kom je gewoon al een heel eind, maar veel verkeersgebruikers (fietsers of automobilisten) veranderen nu eenmaal in asociale klootzakken als ze een voertuig besturen. Ik heb de laatste 10 jaar meer dan 100,000 km op mijn fiets gezeten en de akkefietjes met andere weggebruikers kan ik op 1 hand tellen. En dan heb je idioten die bij elke rit wel een akkefietje hebben. Het ligt dus niet aan het type voertuig dat je bestuurt, het ligt simpelweg aan de bestuurder zelf. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be