Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro
(Bericht 9951819)
Technisch probleem/slecht onderhoud (=te vermijden) versus branden die het gevolg zijn van gebreken eigen aan het ontwerp.
|
Dat weten ze nog niet...
Bluebus is al een ervaren Frans bedrijf (opgericht 2007) - qua electrische bussen - , ze roepen nu al hun 146 stuks van dat type (sinds 2016 op de markt) tijdelijk terug, voor een grondig onderzoek naar de oorzaak.
Het is blijkbaar de eerste keer dat dit gebeurd is.
Citaat:
https://fr.wikipedia.org/wiki/Bluebus
Historique
En 2016, Bluebus inaugure en Bretagne une nouvelle usine pour la construction du Bluebus 12 mètres.
Le 8 janvier 2021, Bluebus reçoit une double commande de 109 bus électriques Bluebus SE 12 mètres d'Île-de-France Mobilités et de la RATP pour son usine d'Ergué-Gabéric, dans le département du Finistère, en région Bretagne2.
Le 29 avril 2022, la RATP retire temporairement 149 Bluebus de la circulation suite deux incendies survenus en moins d'un mois. (3)
Citaat:
https://www.ratp.fr/groupe-ratp/news...porairement-de
Une enquête est en cours pour déterminer les causes de l’incident.
Cependant, s’agissant du 2ème incendie sur un bus électrique récent d’une même série Bluebus 5SE de la marque Bolloré en moins d’un mois, la RATP a pris la décision par mesure de précaution, en liaison avec Ile-de-France Mobilités, de retirer temporairement de l’exploitation les 149 bus électriques de cette série.
La RATP a demandé une expertise complète au constructeur Bolloré afin de donner les explications sur les causes de ces incidents et proposer un plan d’action pour permettre une remise en exploitation de ces bus en toute sécurité.
Le retrait temporaire de ces bus pourrait entrainer des perturbations sur quelques lignes de bus dans la journée. Pour limiter ces perturbations, des bus vont être redispatchés entre les différents centres bus.
Pour rappel, la RATP exploite des bus électriques depuis 2016 sans incident majeur. L’entreprise exploite une flotte de 4700 bus dont 500 bus électriques de 3 constructeurs différents.
|
|
ff het belangrijkste vertaald:
Er is een onderzoek gaande om de oorzaken van het incident te achterhalen.
Aangezien dit echter de tweede brand is op een recente elektrische bus van dezelfde Bluebus 5SE-serie van het merk Bolloré in minder dan een maand, heeft de RATP uit voorzorg de beslissing genomen, in overleg met Ile-de-France Mobilités, om de 149 elektrische bussen
in deze serie tijdelijk buiten gebruik te stellen.
De RATP heeft de volledige expertise van de fabrikant Bolloré gevraagd om de oorzaken van deze incidenten te verklaren en een actieplan voor te stellen om deze bussen in alle veiligheid weer in gebruik te nemen.
Het tijdelijk uit de vaart nemen van deze bussen kan overdag voor verstoringen zorgen op sommige buslijnen. Om deze overlast te beperken, worden bussen herverzonden tussen de verschillende buscentra.
Ter herinnering: de RATP rijdt sinds 2016 elektrische bussen zonder noemenswaardige incidenten. Het bedrijf exploiteert een vloot van 4.700 bussen, waaronder 500 elektrische bussen van 3 verschillende fabrikanten.
- - - - - -
Bluebus is een Frans bedrijf gespecialiseerd in de bouw van volledig elektrische stadsbussen, gevestigd in Ergué-Gabéric, in het departement Finistère, een dochteronderneming van de Franse groep Bolloré.
Er rijden overigens ook e-bussen van Bluebus in Brussel sinds 2018:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/09...us-in-brussel/
MIVB introduceert eerste volledig elektrische "bluebus" in Brussel
Met enig feestgedruis heeft de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB haar eerste elektrische standaardbus voorgesteld, de "bluebus". Vanaf 1 oktober wordt die in gebruik genomen, en in de loop van die maand komen er nog vier van deze bussen bij. Het is de bedoeling om verschillende technologieën van elektrische bussen uit te testen, om de juiste keuze te maken. In 2030 wil de MIVB enkel nog elektrische bussen laten rijden.
di 11 sep 2018
|
In Brussel rijden 37 electrische bussen van 3 merken:
Citaat:
https://mivb.prezly.com/de-elektrisc...ische%20bussen
De MIVB nam haar eerste elektrische voertuig in april 2018 in ontvangst. Het was een Solaris-midibus. Hij werd in juni 2018 in gebruik genomen op lijn 33 met reizigers.
Andere elektrische voertuigen volgden: extra midibussen van Solaris, standaardbussen van Bluebus en gelede bussen van Solaris. Vandaag telt de vloot van elektrische voertuigen van de MIVB in totaal 37 elektrische bussen. Een vloot die net de kaap van 2 miljoen afgelegde kilometer rondde.
|
@Mambo neemt regelmatig de bus in Brussel, daarom zijn bezorgdheid. :rofl: