Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Snelheid ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264706)

Universalia 4 mei 2022 10:48

Snelheid ...
 
Mag ik nu eigenlijk nog 120km/u rijden op de autostrade want tegenwoordig weet je het echt niet meer.

Kopen mensen nog een wagen die in staat is om meer dan 300km/u te rijden of zullen die in de garage blijven staan, mooi te wezen? :|

Micele 4 mei 2022 11:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9953209)
Mag ik nu eigenlijk nog 120km/u rijden op de autostrade want tegenwoordig weet je het echt niet meer.

Je moogt hier zelfs ongestraft 128 kmu rijden. Buitenlanders zelfs nog veel sneller zolang ze niet op heterdaad tegengehouden worden, omgekeerd in hun land dan ook.

Op mijn BMW-snelheidsmeter is echte 128 kmu zelfs 137 kmu, bij de Skoda 134 kmu.

Citaat:

Kopen mensen nog een wagen die in staat is om meer dan 300km/u te rijden of zullen die in de garage blijven staan, mooi te wezen? :|
Waarom die vraag (die heb je alvast al gesteld)? Gaat jouw wagen dan niet meer sneller dan 120 kmu?

Met elke wagen -hoe snel ze ook kunnen zijn - kan men zich aan de (snelweg)limieten (+marge) houden, meestal zet men dan zijn automatische snelheidsregelaar aan (ACC). De volgende wagen zal die alvast hebben.

Universalia 4 mei 2022 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9953216)
Je moogt hier zelfs ongestraft 128 kmu rijden. Buitenlanders zelfs nog veel sneller zolang ze niet op heterdaad tegengehouden worden, omgekeerd in hun land dan ook.

Op mijn BMW-snelheidsmeter is echte 128 kmu zelfs 137 kmu, bij de Skoda 134 kmu.


Waarom die vraag (die heb je alvast al gesteld)? Gaat jouw wagen dan niet meer sneller dan 120 kmu?

Met elke wagen -hoe snel ze ook kunnen zijn - kan men zich aan de (snelweg)limieten (+marge) houden, meestal zet men dan zijn automatische snelheidsregelaar aan (ACC). De volgende wagen zal die alvast hebben.

Buitenlanders die tegengehouden worden, dat moet een wreed late 1 aprilgrap zijn.

De vraag spruit eigenlijk voort uit dat er op veel wegen/banen weinig of zelfs totaal geen borden staan waar men kan op aflezen wat er toegelaten is of niet toegelaten is.

Of heeft iedereen zo een systeem in de wagen waar je dat eventueel zou kunnen op aflezen?

Staat in mijn wagen ook in maar ik weiger om daar een abonnement voor af te sluiten. :lol:

Zelfs draadloos telefoneren kan.

Micele 4 mei 2022 14:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9953292)
Buitenlanders die tegengehouden worden, dat moet een wreed late 1 aprilgrap zijn.

Wie weet is het de moeite niet waard? Met de meeste EU-landen is er nu een regeling. Het gaat vooral over de Britten die niet meer in de EU zijn.

Citaat:

De vraag spruit eigenlijk voort uit dat er op veel wegen/banen weinig of zelfs totaal geen borden staan waar men kan op aflezen wat er toegelaten is of niet toegelaten is.
Dat hoeft ook niet want de algemene Vmax 120 kmu 70 kmu (90 kmu Wal) en 50 kmu is daar dan van kracht. Je kent toch onze wegcode-Art 11? ;-)

In het buitenland is dat ook zo.
Als je NL binnenrijdt - zeker via snelweg - staan meestal zulke reuzeborden van al hun algemene snelheidsbeperkingen.

Citaat:

Of heeft iedereen zo een systeem in de wagen waar je dat eventueel zou kunnen op aflezen?
Bordenherkenning van de wagen (camera) is enkel waar er borden staan. Ik heb geen idee of ook het soort wegen, waar de algemene snelheden van kracht zijn, ook herkend worden. Volgens een BMW forum neemt de navigatietoestel het dan over, maar die moet dan dagelijks 100% up-to-date zijn (wat ze niet is...)

De meeste wagens hebben dat systeem wslk niet, maar die bestuurders kennen dan de wegcode wel. :-D

Citaat:

Staat in mijn wagen ook in maar ik weiger om daar een abonnement voor af te sluiten. :lol:
Was dat levenslang abonnement niet in de aankoopprijs inbegrepen?

Universalia 4 mei 2022 16:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9953397)
Wie weet is het de moeite niet waard? Met de meeste EU-landen is er nu een regeling. Het gaat vooral over de Britten die niet meer in de EU zijn.


Dat hoeft ook niet want de algemene Vmax 120 kmu 70 kmu (90 kmu Wal) en 50 kmu is daar dan van kracht. Je kent toch onze wegcode-Art 11? ;-)

In het buitenland is dat ook zo.
Als je NL binnenrijdt - zeker via snelweg - staan meestal zulke reuzeborden van al hun algemene snelheidsbeperkingen.

Bordenherkenning van de wagen (camera) is enkel waar er borden staan. Ik heb geen idee of ook het soort wegen, waar de algemene snelheden van kracht zijn, ook herkend worden. Volgens een BMW forum neemt de navigatietoestel het dan over, maar die moet dan dagelijks 100% up-to-date zijn (wat ze niet is...)

De meeste wagens hebben dat systeem wslk niet, maar die bestuurders kennen dan de wegcode wel. :-D

Was dat levenslang abonnement niet in de aankoopprijs inbegrepen?

Ik doe vrij dikwijls de E-40 en de E-17 en als je ziet wat daar van 'exotische' nummerplaten komt voorbijgevlogen met snelheden om u tegen te zeggen. :roll:

Ook veel bestelwagens die veel te hard gaan.

Daarstraks nog gezien een paar die vol op het gas gingen.

Mijn wagen kan dat ook maar zou ik een bepaalde discipline verliezen mocht ik dat ook doen doen zo vol op het gaspedaal gaan staan?

Of zou ik snel een boete in de bus krijgen? :?

Micele 4 mei 2022 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9953466)
Ik doe vrij dikwijls de E-40 en de E-17 en als je ziet wat daar van 'exotische' nummerplaten komt voorbijgevlogen met snelheden om u tegen te zeggen. :roll:

Ook veel bestelwagens die veel te hard gaan.

Daarstraks nog gezien een paar die vol op het gas gingen.

Mijn wagen kan dat ook maar zou ik een bepaalde discipline verliezen mocht ik dat ook doen doen zo vol op het gaspedaal gaan staan?

Die rijden wslk met legale radarverklikkers: Coyote en consoorten (ook smartphone-apps).

Citaat:

Of zou ik snel een boete in de bus krijgen? :?
Zonder verklikker+abonnement, ja...

fred vanhove 4 mei 2022 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9953209)
Mag ik nu eigenlijk nog 120km/u rijden op de autostrade want tegenwoordig weet je het echt niet meer.

Kopen mensen nog een wagen die in staat is om meer dan 300km/u te rijden of zullen die in de garage blijven staan, mooi te wezen? :|

Gij moogt zo snel rijden als je wil zolang het min of meer binnen de perken blijft.

Sommige mensen betalen 3 X per week een fikse boete. Het kan ze niet deren. Geld zat.

PeterCC 4 mei 2022 17:31

Het is eigenlijk niet te geloven dat wij nog altijd een vaste snelheidsbeperking hebben op autowegen. Moest al lang afgeschaft zijn en vervangen door een aangeraden snelheid naar het voorbeeld van wat onze Duitse buren ons al 50 jaar tonen.

Micele 4 mei 2022 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9953513)
Het is eigenlijk niet te geloven dat wij nog altijd een vaste snelheidsbeperking hebben op autowegen. Moest al lang afgeschaft zijn en vervangen door een aangeraden snelheid naar het voorbeeld van wat onze Duitse buren ons al 50 jaar tonen.

Roep maar niet te luid want Duitse partijen denken nu - door de oorlog en dure energie - terug aan een snelheidslimiet...

https://www.tagesspiegel.de/wirtscha.../28215574.html

En dat zal dan tijdelijk 100 kmu zijn, zoals dat tijdens de oliecrisis 1973 was.
Op gewone D-wegen van 100 kmu naar 80 kmu.

Men heeft al berekend wat men dan kan uitsparen:
https://www.tagesschau.de/wirtschaft...limit-101.html

PeterCC 4 mei 2022 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9953528)
Roep maar niet te luid want Duitse partijen denken nu - door de oorlog en dure energie - terug aan een snelheidslimiet...
(...)

Dat is dan de zoveelste keer.
Komt er niet door en voor goede redenen.
Alle vorige argumenten hebben al gefaald.
Maar wij blijven zitten met die onzin.

Micele 4 mei 2022 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 9953572)
Dat is dan de zoveelste keer.
Komt er niet door en voor goede redenen.
Alle vorige argumenten hebben al gefaald.
Maar wij blijven zitten met die onzin.

Nee, tijdens de oliecrisis 1973 was er een tijdelijke 100 kmu max op de autobahn, de jaren ervoor was het overal buiten de bebouwde kom zonder limiet.
Toen de olie weer vloeide werd het aanbevolen 130 kmu.

Citaat:

https://de.motor1.com/news/302264/te...rt-geschichte/

Während der ersten Ölkrise galt zwischen November 1973 und März 1974 zum Zweck der Treibstoffeinsparung in der Bundesrepublik ein generelles Tempolimit von 100 km/h auch auf Autobahnen.
Während die damalige Bundesregierung das Tempolimit verlängern wollte, widersetzte sich der Bundesrat diesem Vorhaben. Schließlich wurde es aufgehoben und 1974 stattdessen für Autobahnen und richtungsgetrennte Straßen außerorts sowie für nicht richtungsgetrennte Straßen außerorts mit durchgehenden Überholfahrstreifen in beiden Fahrtrichtungen eine Richtgeschwindigkeit von 130 km/h eingeführt.
Enkel de FDP is er tegen, en die zitten in de regering. Als die omkippen is de tijdelijke 100 kmu wegens oliebesparingen een feit, imo.
En wat daarna komt staat dan in de sterren.

Citaat:

Komt er niet door en voor goede redenen.
Alle vorige argumenten hebben al gefaald.
De reden is deze keer helemaal niet vekeersveiligheid.

Maar wel milieu én een beetje oliecrisis door de oorlog.
Duitsland kreeg 35% Russische olie, ze hebben dat op enkele weken kunnen verminderen tot 12%, dus meer uit andere landen. Maar ze betalen nu duidelijk meer... bron cijfers: https://www.swp.de/panorama/oel-aus-...-63126959.html
en https://www.swp.de/panorama/heizoel-...-64187685.html

Als men olie spaart in het autoverkeer is er meer over om te verwarmen (stookolie) en andere. Want ruwe olie gebruikt men bijna voor alles.

De schoofzak 4 mei 2022 19:24

De titel van de draad is dus "snelheid".
Maar in feite gaat het over "snelheidsovertredingen", of nog straffer: "snelheidboetes".

Rij eens wat rustiger zeg.

Micele 4 mei 2022 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9953601)
De titel van de draad is dus "snelheid".
Maar in feite gaat het over "snelheidsovertredingen", of nog straffer: "snelheidboetes".

Rij eens wat rustiger zeg.

Voor "menige bestuurder" is 180 kmu heel rustig rijden op een heel rustige drievaks snelweg met amper verkeer bij droge en dus zeer goede omstandigheden. En dat is dan 60 kmu boven de limiet, artikel 11.

Maar "dezelfde menige bestuurder" vindt 120 kmu dan weer onrustiger rijden bij stokkend heel druk gatplakkend verkeer met elke paar km kans op bruusk vertragende accordeonfiles met gevaar voor kopstaartbotsingen en als de weg er dan nog kletsnat bijligt is zelfs 110 kmu teveel.

Voor rustiger te rijden bestaat er in de wegcode nog altijd artikel 10. ;-)

De overheid te sponsoren of vrijwillig extra snelheidsbelasting te betalen is dan wellicht een andere discussie.

Universalia 6 mei 2022 16:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9953474)
Die rijden wslk met legale radarverklikkers: Coyote en consoorten (ook smartphone-apps).


Zonder verklikker+abonnement, ja...

Sinds wanneer mag je die gebruiken die toestellen?

Zwaar ongeval met vrachtwagens/andere wagens naar de kust toe was daarstraks een dramatisch beeld ... uren file denk ik.

Naar Antwerpen toe zijn er mij vééééééél voorbijgevlogen die vééééééél harder gingen dan 120 km/u.

Wagens met de landcode GB, NL, F ...

Aan Gent ter hoogte van de "brug der zuchten" mag je 90km/u, best raar dat er dan een vrachtwagen voorbij komt 'rollen' met een exotische nummerplaat?

Als dat allemaal mag ga ik mijn wagen ook de sporen geven. :-D

Micele 6 mei 2022 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 9954600)
Sinds wanneer mag je die gebruiken die toestellen?

Zolang dat ze bestaan.

Dadeemelee 6 mei 2022 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9953619)
Voor "menige bestuurder" is 180 kmu heel rustig rijden op een heel rustige drievaks snelweg met amper verkeer bij droge en dus zeer goede omstandigheden. En dat is dan 60 kmu boven de limiet, artikel 11.

Maar "dezelfde menige bestuurder" vindt 120 kmu dan weer onrustiger rijden bij stokkend heel druk gatplakkend verkeer met elke paar km kans op bruusk vertragende accordeonfiles met gevaar voor kopstaartbotsingen en als de weg er dan nog kletsnat bijligt is zelfs 110 kmu teveel.

Voor rustiger te rijden bestaat er in de wegcode nog altijd artikel 10. ;-)

De overheid te sponsoren of vrijwillig extra snelheidsbelasting te betalen is dan wellicht een andere discussie.

Iets wat in België niet bestaat.

Micele 6 mei 2022 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9954608)
Iets wat in België niet bestaat.

Ook nog nooit in Wallonië gereden?

Dat is simpel aan te tonen met live webcams hoor. Zelfs overdag.

http://www.webcam-autoroute.eu/nl/cam%C3%A9ras/bastogne


Dadeemelee 6 mei 2022 17:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9954610)
Nog nooit in Wallonië gereden?

Drievaks? De E40? 8O

Micele 6 mei 2022 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9954614)
Drievaks? De E40? 8O

Er zijn meerdere drievaks buiten de E40 in Wallonië.

Echt nog niet gereden? 8O

Dadeemelee 6 mei 2022 17:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9954615)
Er zijn meerdere drievaks buiten de E40 in Wallonië.

Echt nog niet gereden? 8O

De E40 naar Luik zit altijd vol. Die naar Luxemburg is in Wallonië bijna een steenweg. Die vanuit Antwerpen naar Luik zit ook altijd vol…
Bij degene die ik ken zijn er enkel 3 baanvakken in de buurt van grote steden. Maar ik kan verkeerd zijn.
De meeste autostrades in Duitsland zijn buiten de steden ook tweevaks.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be