Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   8 mei een extra feestdag maken ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264763)

Vlad 8 mei 2022 05:36

8 mei een extra feestdag maken ?

Ex-Groen!-voorzitster Almaci heeft in het Vlaams Parlement een resolutie ingediend om van 8 mei een feestdag te maken. 8 mei is de dag dat het Nazi-regime capituleerde. Almaci wil dit een feestdag maken om voor het gevaar van nazisme en fascisme te waarschuwen.

Tijdens de Roaring Twenties werd schuld gemaakt en geld bijgedrukt alsof het niets was. Klinkt bekend ? Dit leidde in de jaren dertig tot een wereldwijde depressie, weggevaagde rijkdom en verschrikkelijke armoede, met als gevolg de opgang van communisme, fascisme en nazisme in Europa. Het is schrijnend dat 'links' dat almaar meer schuld, bijgedrukt gratis geld en belastingen wil, en dus de oorzaak is van de problemen, vindt dat we een feestdag nodig hebben om te waarschuwen voor de gevolgen van haar eigen kortzichtig beleid.

Een extra feestdag is een bijkomende arbeidskost en concurrentienadeel. Maar vermits België bekend staat om zijn lage arbeidskost en schitterende concurrentiepositie kan dit geen belet zijn <ironieteken>. Misschien kunnen we 1 mei afschaffen om van 8 mei een feestdag te maken. Als waarschuwing voor het oprukkende communisme dat nog veel meer leed heeft veroorzaakt dan het fascisme en het nazisme en een imperialistische wereldoorlog om grondstoffen samen.

Gelukkig zijn er nog politici die weten wat belangrijk is in deze tijden van een dreigende wereldoorlog, sinds lang ongeziene geldontwaarding en welvaartsdestructie, prijsinflatie, dreigende armoede, oprukkend extremisme, onophoudelijke onhoudbare (il)legale migratie, ongeziene klimaatverandering, ... namelijk extra feestdagen en de datum waarop een hoopje zand met wat PFAS in dient gesaneerd te worden.

Pol Dolf 8 mei 2022 05:53

geen groene dag op 8 mei

Shadowke 8 mei 2022 08:55

neem dan 5 mei, zoals onze noorderburen, voor Vlaanderen.
Wallonië had nog wat extra tijd nodig wegens de 'Battle of the Bulge'.

Dadeemelee 8 mei 2022 09:25

De meeste andere partijen hebben al een feestdag, dus Groen mag er ook eentje hebben.

Rudy 8 mei 2022 09:44

Neen. Er zijn al te veel betaalde feestdagen.

Zipper 8 mei 2022 09:52

Neen.

Xenophon 8 mei 2022 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9955541)
De meeste andere partijen hebben al een feestdag, dus Groen mag er ook eentje hebben.

Ze kiezen dan beter voor een islamitische feestdag vind ik.

Zipper 8 mei 2022 09:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9955564)
Ze kiezen dan beter voor een islamitische feestdag vind ik.

Je gaat toch geen islamitisch feest tot officiële feestdag opwaarderen, zeker ?
Maar ik begrijp uw reactie wel, Xeno ;-)

Max van Dietschland 8 mei 2022 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9955559)
Neen. Er zijn al te veel betaalde feestdagen.

Er kunnen er geen genoeg bijkomen wat mij betreft. Laat maar komen, maar 11 juli als wettelijke betaalde feestdag is toch wel prioritair.

Lukkas 8 mei 2022 10:04

Citaat:

Die hebben toch het suikerfeest.

TREBRON 8 mei 2022 10:05

Citaat:

Ze kunnen die feestdag op het einde van hun ramadan zetten....

Zipper 8 mei 2022 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TREBRON (Bericht 9955577)
Ze kunnen die feestdag op het einde van hun ramadan zetten....

een officiële islamitische feestdag ??

Rudy 8 mei 2022 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9955583)

Je kan je de vraag stellen waarom die officiële betaalde religieus getinte feestdagen allemaal christelijk getint zijn.
Als het aan mij lag dan worden die allemaal afgeschaft.
Als die niet worden afgeschaft dan vind ik dat we consequent moeten zijn en rekening moeten houden met alle erkende godsdiensten.
Feesten kan ook na de werkuren.

TREBRON 8 mei 2022 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9955583)

Die komt er vroeg of laat toch ter vervanging van een van de Christelijke die nu al niet meer mogen bij naam genoemd worden, dus......:roll:

Zipper 8 mei 2022 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9955601)
Je kan je de vraag stellen waarom die officiële betaalde religieus getinte feestdagen allemaal christelijk getint zijn.
Als het aan mij lag dan worden die allemaal afgeschaft.
Als die niet worden afgeschaft dan vind ik dat we consequent moeten zijn en rekening moeten houden met alle erkende godsdiensten.
Feesten kan ook na de werkuren.

Ik denk niet dat er nog veel zijn (enkele verstarde kwezels uitgezonderd) die aan het "kindeke Jezus" denken, wanneer ze op 24 december hun voeten onder tafel schuiven. Zelfs de grootste atheïsten (zoals mijzelf) houden een "kerstmaal". Het maakt deel uit van de Westerse leefcultuur.
Bij islamieten zijn die feestdagen nog altijd zeer religieus. Zelfs bij een gewoon gesprek krijg je om de vier woorden een "inch allah". Ik heb er twintig jaar tiussen gewoond.

Henri1 8 mei 2022 10:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 9955508)
neem dan 5 mei, zoals onze noorderburen, voor Vlaanderen.
Wallonië had nog wat extra tijd nodig wegens de 'Battle of the Bulge'.

Met "ONZE" noorderburen hebben wij niets te maken Shadowke.

Hou a.u.b. op met hierover te trollen.

Shadowke 8 mei 2022 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9955634)
Met "ONZE" noorderburen hebben wij niets te maken Shadowke.

Hou a.u.b. op met hierover te trollen.

zou je niet beter een mandaat gaan vragen aan het Waals parlement om te gaan onderhandelen met Parijs over een terugkeer van Wallonië naar Frankrijk, wat jullie het liefst willen en dit sinds 1830?

Voltian 8 mei 2022 11:16

ik mis een optie: alle wettelijke feestdagen afschaffen

Rudy 8 mei 2022 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Voltian (Bericht 9955676)
ik mis een optie: alle wettelijke feestdagen afschaffen

De meeste feestdagen zijn niet meer dan een dagje verlof.

Voltian 8 mei 2022 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9955683)
De meeste feestdagen zijn niet meer dan een dagje verlof.

ja ik zou liever zelf kiezen wanneer ik verlof pak.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be