Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Rijden met een brommobiel is gevaarlijk. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264785)

reservespeler 10 mei 2022 09:10

Rijden met een brommobiel is gevaarlijk.
 
Het aantal ongevallen met een brommobiel valt nogal mee volgens het Vlaams Instituut.

Moet je echt ambtenaar zijn om zo'n domme opmerking te maken?
Er zijn gelukkig amper van die zelfmoordtuigen op onze wegen, vandaar het beperkt aantal ongevallen (al is 51 toch nog veel in verhouding van het aantal van zo'n snurkijzer op vier wielen).


Waarom moeten zij niet verplicht met een grote zwaailamp rondrijden?
Waarom wordt zoiets trouwens toegelaten?
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220509_96009239

HBVL

De gevaren van een brommobiel: “Het ziet eruit als een auto, maar het is er geen”
Beringen/Leopoldsburg - Zondag belandde in Leopoldsburg een Ligier op zijn zij na een spectaculair ongeval. Jaarlijks raken een vijftigtal brommobielen betrokken in een ongeval. “Dat is een beperkt aantal, al houdt rijden met een brommobiel risico’s in”, klinkt het bij Vias.

maddox 10 mei 2022 09:21

En dan rekenen ze de Renault Twizzy 80km/u versie als "auto".
Ben benieuwd wanneer we de Citroën Ami's gaan zien.

Skobelev 10 mei 2022 10:03

Waar moet een vriendin dan met haar gereinigde frituurolie naartoe als die dingen niet meer mogen rijden?

reservespeler 10 mei 2022 11:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9956554)
En dan rekenen ze de Renault Twizzy 80km/u versie als "auto".
Ben benieuwd wanneer we de Citroën Ami's gaan zien.

Mijn punt is dat het gevaarlijk is en dat VIAS dat minimaliseert.

Micele 10 mei 2022 12:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9956554)
En dan rekenen ze de Renault Twizzy 80km/u versie als "auto".
Ben benieuwd wanneer we de Citroën Ami's gaan zien.

De Ami kost ~8000 €: https://www.citroen.be/nl/ami.html

dus zelfs goedkoper dan die Ligier- en Axiam-dieseltjes:

Waarom geen kleine benzines bij brommobielen?

Die nog altijd idiote reglementering lees je hieronder:
Citaat:

https://gocar.be/nl/autonieuws/auto-...-diesel-rijden

Waarom ‘auto’s zonder rijbewijs’ op diesel rijden

Zogenaamde ‘auto’s zonder rijbewijs’ behoren al jaren tot ons autolandschap. De meeste mensen denken dat dat allemaal benzinewagentjes zijn, maar zij slaan de bal mis want het zijn voornamelijk diesels. Hoe dat komt? Lees even mee…

Geschreven door David Leclercq | 25/11/2021

Dé grote verrassing is dat het gros van de ‘auto’s zonder rijbewijs’ wordt aangedreven door een dieselmotor. Eigenaardig, want ze leggen over het algemeen weinig jaarlijkse kilometers af.

Om te begrijpen waarom diesel en brommobielen in dezelfde zin worden genoemd, moeten we 40 jaar in de tijd teruggaan, tot het moment waarop de eerste ‘auto’s zonder rijbewijs’ opdoken. Er werd toen gespecificeerd dat “de cilinderinhoud van de motoren met ontsteking” niet groter mocht zijn dan 50 cm3, een regel die tot veel betrouwbaarheidsproblemen heeft geleid. Van toen af aan werden dieselmotoren die geen ontsteking hadden – omdat de brandstof vanzelf ontbrandt door zijn compressie – geleidelijk aan gebruikt.

Nieuwe regels

Tegenwoordig gelden er andere regels, in het bijzonder voor de dieselmotor waarvan de cilinderinhoud niet hoger mag zijn dan 500 cm3 (maar het is nog steeds 50 cm3 voor benzine!). Twee motorfabrikanten beheersen de motormarkt in kwestie (het Italiaanse Lombardini en het Japanse Kubota) met krachtbronnen die ongeveer 8 pk en 20 Nm produceren.
Noteer hierbij dat het verbruik niet hoger ligt dan 2,5 of 3 l/100 km, waardoor deze microvoertuigen meer dan 500 km kunnen afleggen tussen twee tankbeurten, een zeer respectabele afstand.

Evolutie naar elektrisch rijden
[....]

Micele 10 mei 2022 12:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9956645)
Mijn punt is dat het gevaarlijk is en dat VIAS dat minimaliseert.

De VIAS mag eens naar de resultaten van crashtesten van Euro NCAP kijken:
https://www.euroncap.com/en/ratings-...cycle-ratings/

Veiligheid-inzittenden hadden ze resultaten van 22 % (Ligier) tot 39% (Twizy), of pakweg tot 3 maal dodelijker dan een mini-stadsautootje van die periode.

Citaat:

Ligier IXO JS Line 4 Places

Petrol, 4 seat heavy quadricycle

ADULT OCCUPANT 22%

Comments

Structure

The structure of the Ligier was badly deformed in the frontal test. The door pillar and the windscreen pillar were almost separated from one another. The fibreglass footwell area was badly fractured after the test and it was clear that the structure had reached its limit and would not be capable of withstanding a more severe impact. Dummy readings of chest compression indicated a high risk of serious or fatal injury and protection of this body area was rated as poor. In the side impact, the driver’s door became detached from the car and the bootlid opened.

Restraints

No airbags are available on the Ligier IXO JS Line 4 Places. The vehicle has three point seatbelts but, in the frontal impact, the upper connection of this belt to the door pillar pulled out of the structure. The dummy was effectively unrestrained from that point on and the scoring of all body regions was penalised owing to the increased risk of injury. The head contacted the steering wheel, which moved rearwards excessively in the test, and there was a high risk of fatal injury. The lap portion of the seatbelt is routed in such a way that it sits very high on the abdomen and, in addition, the driver’s seat collapsed during the frontal test. As a result, the dummy was seen to ‘slip’ under the lap portion of the seatbelt, a dangerous phenomenon known as ‘submarining’ which can be extremely hazardous to the abdominal region. In the side impact, the bottom of the B-pillar broke and the driver’s seat was pushed sideways and became detached from the floor structure.
Sinds de laatste testen van 2016 heeft men de microcars niet meer getest:
(airbags - een optie - helpen ook niet...)
Citaat:

https://www.euroncap.com/en/vehicle-...icycles-tests/
2016 Quadricycles' Tests

Euro NCAP’s first tests on heavy quadricycles in 2014 revealed major shortcomings in safety and the organisation called for tighter legislation from the regulators and for quadricycle manufacturers to take more responsibility for the safety of their products. Since then, more quadricycles have come onto the market and an updated European regulation has come into force. Euro NCAP’s 2016 campaign examines what has changed in this segment in the last two years and introduces a star rating for this segment to help consumers in their purchase decision.

CRITICAL STRUCTURAL SHORTCOMINGS AND INADEQUATE RESTRAINT SYSTEMS ADD UP TO UNACCEPTABLY HIGH RISKS OF FATAL OR SERIOUS INJURY, EVEN AT MODERATE TEST SPEEDS.

The latest results show that little progress has been made, with test findings that are as bad as two years ago. The Microcar M.GO by Ligier now offers a driver airbag as an option but tests show this to be ineffective. Without simple but critical structural modifications, the airbag offers no increase in protection and appears to be little more than a marketing ploy to create an impression of additional safety. Similar structural shortcomings have been observed to those seen on the Ligier tested two years ago, including separation of major structural components.

fox 10 mei 2022 13:15

Weten we dat zo een brommobiel gevaarlijk is? Kan het niet zijn dat de bestuurders van zo een ding gevaarlijk rijgedrag vertonen?

Micele 10 mei 2022 13:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 9956738)
Weten we dat zo een brommobiel gevaarlijk is? Kan het niet zijn dat de bestuurders van zo een ding gevaarlijk rijgedrag vertonen?

Je hebt actieve en passieve veiligheid...

Onzijdig 10 mei 2022 15:51

Alhoewel, tegenwoordig val je over het aantal zones 30. In heb een nagelnieuwe auto met 1500km op de teller. Ik rij bijna uitsluitend in de stad, m'n gemiddelde snelheid op de 1500km is 17km/h.
Ik had misschien beter ook zo een koekendozeke gekocht.
Qua veiligheid wil ik niet met iemand in de clinch gaan, die dingen zijn echt een gevaar.
Meestal zijn de bestuurders mensen die geen rijbewijs B of hoger hebben.

Dadeemelee 10 mei 2022 16:48

De kwestie is uiteraard: zonder geschikt rijbewijs mag je met een auto niet de baan op. Met zo’n ding volstaat een brommer rijbewijs. Nochtans is dat ook een auto. Enige verschil: hij kan maar 45 per uur (hetgeen op sommige wegen gevaarlijk kan zijn).
Waar is de logica?

reservespeler 10 mei 2022 16:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9956836)
De kwestie is uiteraard: zonder geschikt rijbewijs mag je met een auto niet de baan op. Met zo’n ding volstaat een brommer rijbewijs. Nochtans is dat ook een auto. Enige verschil: hij kan maar 45 per uur (hetgeen op sommige wegen gevaarlijk kan zijn).
Waar is de logica?

Geboren voor 1960, geen rijbewijs nodig.

maddox 10 mei 2022 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9956742)
Je hebt actieve en passieve veiligheid...

Met Fiets, brommer/motor ben je sowieso aangewezen op eigen actieve veiligheid, want het doorsnee kiesvee achter het stuur van hun mobiel fort, die doet het zelf niet. Met wat geluk is er wel een gadget dat de job overneemt van die wezenloze consumenten. Maar da's een kwestie van geluk voor de "zwakke weggebruiker".

Dat brommobilisten mee in de klappen vangen.... ook daar zal Darwin wel een selectie in maken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be