Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Buitenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=65)
-   -   Tien vergeten humanitaire crisissen in 2004 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=26482)

nadine 20 december 2004 23:12

Tien vergeten humanitaire crisissen in 2004

Als een GI wat te hard omgaat met een iraakse terrorist of een Israelische soldaat vraagt aan een palestijn om viool te spelen ten einde zeker te zijn dat er geen bol inzit, dan slagen de Media weer gek. Maar de echte humanitaire rampen interesseren hen niet.
En ook artsen zonder grenzen zijn maar een bende hypocrieten. Ze hadden het ganse jaar om hierover te spreken, maar nu hopen ze wat geld in te zamelen om verder met hun 4X4 daar te kunnen rondtoeren.

Wat betreft 11.11.11 en de andere corrupte NGO's... niets. Die hebben maar 1 objectief: Israël te kunnen vernietigen en daardoor gesponserd voor 85% door de overheid. Mooie boel...
AZG vraagt aandacht voor
“Tien vergeten humanitaire crisissen in 2004”
Brussel, 20 december 2004 - In 2004 konden vooral de situatie in Irak en de “oorlog tegen terrorisme” rekenen op een ruime belangstelling van de internationale gemeenschap en media. In de loop van hetzelfde jaar kregen echter vele andere humanitaire noodsituaties nauwelijks aandacht. AZG stelde een lijst op van tien humanitaire crisissen die in 2004 vergeten werden.

Het gaat om Afghanistan, Ambon (Indonesië), Burundi, Colombia, de Democratische Republiek Congo, Ivoorkust, Liberia, Soedan, Somalië en Ingoesjetië/Tsjetsjenië. “Deze tien humanitaire crisissen – allen conflicten of postconflictsituaties - zijn stuk voor stuk contexten waar AZG-België actief is . In deze landen stellen onze teams elke dag opnieuw vast hoe kwetsbaar de lokale bevolking er is, en het is vanuit dit perspectief dat we menen dat ze in 2004 vergeten werd”, zegt Gorik Ooms, Algemeen Directeur van AZG-België. “Weinig Belgen weten dat zo’n 400.000 ontheemden in Liberia nog steeds niet naar huis terugkeren na 14 jaar burgeroorlog wegens het klimaat van onveiligheid en het gebrek aan infrastructuur, of dat tienduizenden mensen werden teruggestuurd naar oorlogszones in Tsjetsjenië.”

In conflictsituaties wordt de bevolking geregeld bewust het doelwit, terwijl seksueel geweld en het vermoorden van burgers courante oorlogsstrategieën zijn geworden. In postconflictsituaties - waar er vaak een reëel zicht op vrede is - slepen de gevolgen van het conflict vaak jaren aan. De bevolking moet er overleven in zeer precaire omstandigheden en een geweldadige sfeer van straffeloosheid. Zo maken in Somalië de burgeroorlog, de afwezigheid van een gezondheidsinfrastructuur die functioneert en de gevolgen van ziekten die nochtans genezen kunnen worden, elke dag slachtoffers. Toch kan dit land niet rekenen op internationale belangstelling.

Naast Somalië worden ook noodsituaties in Colombia of Zuid-Soedan haast totaal vergeten. Zelfs bij een crisis als Afghanistan, die nochtans meer in het nieuws komt, komt het humanitaire aspect zelden aan bod. Er wordt geregeld bericht over de politieke evolutie en veiligheidssituatie in dit land, maar zelden over het lot van de Afghaanse bevolking, die van veel verstoken blijft.

Op het einde van 2004 wil AZG de aandacht van het Belgische publiek vestigen op deze humanitaire noodsituaties en het lot van deze volkeren in nood. Het chronisch karakter van deze crises mag hen niet in de vergetelheid doen belanden. “AZG heeft een mandaat om te getuigen en ziet het als haar taak om aandacht te vragen voor de risico’s die de burgerbevolking loopt. Zwijgen over deze noodsituaties komt voor ons neer op een vorm van medeplichtigheid aan straffeloosheid en geweld”, zegt Gorik Ooms. “De media zijn een onontbeerlijk kanaal om deze crisissen zichtbaar te helpen maken en zo een reactie van de internationale gemeenschap aan te moedigen.”

>> Dossier 10 vergeten crissisen

VlaamseBelg 21 december 2004 11:47

Wat mij vooral stoort is te moeten horen hoeveel geld er soms verspild wordt aan futiliteiten door regeringen, bedrijven en excentrieke rijken, terwijl een fractie van die bedragen al genoeg zou zijn om heel wat leed te verzachten en mensenlevens te redden.

En let op mijn woorden, ooit betalen we de prijs voor het bewust arm houden van anderen.

Vlaanderen Boven 21 december 2004 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door nadine
Wat betreft 11.11.11 en de andere corrupte NGO's... niets. Die hebben maar 1 objectief: Israël te kunnen vernietigen

Ik doop uw soort: paranojoden.

Shizie 21 december 2004 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Wat mij vooral stoort is te moeten horen hoeveel geld er soms verspild wordt aan futiliteiten door regeringen, bedrijven en excentrieke rijken, terwijl een fractie van die bedragen al genoeg zou zijn om heel wat leed te verzachten en mensenlevens te redden.

En let op mijn woorden, ooit betalen we de prijs voor het bewust arm houden van anderen.

Wat mij vooral stoort is het feit dat blanke mensen ten voordele van de andere uitgebuit worden. Wij worden gedwongen om een deel van onze zuurverdiende centjes af te geven aan ontwikkelingshulp etc etc.. Zoiets zou volledig vrijwillig moeten zijn.

Trouwens, waarom zouden wij die moslims en negers helpen ? Om heroine en hash van betere kwaliteit van die landen te krijgen ? Oh wat krijgt men nog van Afghanistan buiten heroine en hash ?

JoeQpublic 21 december 2004 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven

Amen!
Vijf miniuten onderdompelen in het wijwatervat lijkt me een gepast ritueel.

Eerst wat kankeren over de media, dan wat zeuren over corrupte NGO's en dan een rapport aanhalen van AzG om vervolgens AzG ook maar op de hoop van de corrupte NGO's te keren...

Nieuwsbronnen genoeg te vinden (buiten vlaamse tv en gazetten) voor wie interesse heeft en plenty mogelijkheden om financiële of andere hulp te bieden, los van enorme organisaties waar inderdaad als es wat smeer aan de tandraderen blijft hangen...

Maar ik heb 'n donkerbruin dat die 'vergeten crisissen' voor nadine enkel een schijn-argumentje zijn om wat verder te kankeren op de in haar oogskes eeuwige schuldigen.
Zelf gene frank uitgeven of ne poot uitsteken en hier maar wat komen klagen en zagen, is natuurlijk een pak makkelijker. Een koude kerst toegewenst!

nadine 21 december 2004 12:59

Citaat:

Het racisme schijnt dus bij u wel aangeboren te zijn. Begrijp dat het erg is als ge met dat minderwaardigheidscomplex de rest van je leven zult moeten verslijten. Maar geef maar verder aan 11.11.11 hoor, doe maar ;-)

VlaamseBelg 21 december 2004 13:03

Ik word ook verplicht om een deel van mijn zuurverdiende centjes aan partijen te geven die ik liever niet zag bestaan, om dan nog maar te zwijgen over sociale profiteurs, voetbal, waalse kabinetten en de opslagplaats van amerikaanse kernbommen.

En wij willen die negers en moslims helpen om ervoor te zorgen dat zij ook iets anders verkocht krijgen dan hash en heroïne, want dat zijn nu net de producten waarvoor boeren hier nog geen subsidies krijgen! Wij willen hen ook helpen om te voorkomen dat bedrijven hier wegvluchten door ervoor te zorgen dat hun lonen en dus levensstandaard omhoog gaat.

Je ziet, zelfs voor egoïsten zijn er nog redenen genoeg om een ander te helpen. :-)

VlaamseBelg 21 december 2004 13:05

Citaat:

Het racisme schijnt dus bij u wel aangeboren te zijn. Begrijp dat het erg is als ge met dat minderwaardigheidscomplex de rest van je leven zult moeten verslijten. Maar geef maar verder aan 11.11.11 hoor, doe maar ;-)

Dat heeft niks met racisme te maken, je bent echt wel een beetje paranoide op gebied van Israel.

Vlaanderen Boven 21 december 2004 13:08

Citaat:

Racisme?

Point proven.

nadine 21 december 2004 13:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JoeQpublic
Amen!
Vijf miniuten onderdompelen in het wijwatervat lijkt me een gepast ritueel.

Eerst wat kankeren over de media, dan wat zeuren over corrupte NGO's en dan een rapport aanhalen van AzG om vervolgens AzG ook maar op de hoop van de corrupte NGO's te keren...

Nieuwsbronnen genoeg te vinden (buiten vlaamse tv en gazetten) voor wie interesse heeft en plenty mogelijkheden om financiële of andere hulp te bieden, los van enorme organisaties waar inderdaad als es wat smeer aan de tandraderen blijft hangen...

Maar ik heb 'n donkerbruin dat die 'vergeten crisissen' voor nadine enkel een schijn-argumentje zijn om wat verder te kankeren op de in haar oogskes eeuwige schuldigen.
Zelf gene frank uitgeven of ne poot uitsteken en hier maar wat komen klagen en zagen, is natuurlijk een pak makkelijker. Een koude kerst toegewenst!

Denk dat ge zelf niet goed ondergedompeld waart en misschien moet dat eens deftig herbegonnen worden.
En wat uitgeven betreft kom eerst een op met wat jij doet, zou me verwonderen dat iets nuttig doet als je al niet weet wat dat betekent. Ik geef aan organisaties voor Rwanda en hier en ook andere waarvan ik zeker weet dat ze niet corrupt zijn zoals 11.11.11, tamPax Christi, Broederlijk delen, Oxfam, vredeseilanden enz. en dat iik ook weet dat het bij de behoeftigen hier en daar toekomt: oudere meubelen, klederen, voedsel, geld enz... Dit jaar al zeker voor een waarde van 1000 euro. En gij? Gaat ge ook maar natrekken welke ngo's echt iets doen met het geld voor de behoeftigen.

Wat AZG aangaat, ken ik een rechtstreekse getuige van wat ze NIET doen in Congo aan de grens met Rwanda... en wat ze echt doen durf ik zelfs hier niet neerschrijven.

Ja ik verooordeel die PC NGO's omdat ik oprecht tegen onrecht ben en geen schijnheilige die denkt ervan af te zijn door een Eurootje te geven aan de nieuwe farizeers!

nadine 21 december 2004 13:15

Citaat:

Ik word ook verplicht om een deel van mijn zuurverdiende centjes aan partijen te geven die ik liever niet zag bestaan, om dan nog maar te zwijgen over sociale profiteurs, voetbal, waalse kabinetten en de opslagplaats van amerikaanse kernbommen.

En wij willen die negers en moslims helpen om ervoor te zorgen dat zij ook iets anders verkocht krijgen dan hash en heroïne, want dat zijn nu net de producten waarvoor boeren hier nog geen subsidies krijgen! Wij willen hen ook helpen om te voorkomen dat bedrijven hier wegvluchten door ervoor te zorgen dat hun lonen en dus levensstandaard omhoog gaat.

Je ziet, zelfs voor egoïsten zijn er nog redenen genoeg om een ander te helpen. :-)

Dat je belastingsgeld en het mijne slecht gebruikt wordt, daarvoor kun je stemmen. Maar dat die corrupte NGO's nog eens voor 85% gesponserd worden door de staat waar de echte dienstverleners bijna niets krijgen, dat kan niet meer door de beugel!

En waar die corrupte NGO's met bezig zijn is vooral die mensen behoeftig laten blijven zodat ze hun financiën maar kunnen krijgen. Zij spelen vooral de methode van "geef hen 1 vis, dan eet die 1 dag" ipv " leer hen vissen, dan eten ze elke dag".

nadine 21 december 2004 13:16

Citaat:

Racisme?

Point proven.

Dat je een racist bent! Maar dat wisten we al langer :-)

Jampie 21 december 2004 13:21

Citaat:

Dat je belastingsgeld en het mijne slecht gebruikt wordt, daarvoor kun je stemmen. Maar dat die corrupte NGO's nog eens voor 85% gesponserd worden door de staat waar de echte dienstverleners bijna niets krijgen, dat kan niet meer door de beugel!

En waar die corrupte NGO's met bezig zijn is vooral die mensen behoeftig laten blijven zodat ze hun financiën maar kunnen krijgen. Zij spelen vooral de methode van "geef hen 1 vis, dan eet die 1 dag" ipv " leer hen vissen, dan eten ze elke dag".

Probeer dan maar eens te vissen in de woestijn.

nadine 21 december 2004 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jampie
Probeer dan maar eens te vissen in de woestijn.

Creativitiet was ook je beste vak niet zeker?

VlaamseBelg 21 december 2004 13:27

Citaat:

Zij spelen vooral de methode van "geef hen 1 vis, dan eet die 1 dag" ipv " leer hen vissen, dan eten ze elke dag".

Dan moet je je toch maar eens verdiepen in die NGO's, want opleidingsprogramma's genieten steeds de voorkeur tov domweg voedsel uitdelen. Niemand is gediend bij een bedelcultuur.

Maar ik ben het met je eens dat NGO's die geld krijgen van de maatschappij degelijk gecontroleerd moeten worden en een hele open boekhouding moeten voeren, al was het maar om zo'n beschuldigingen te kunnen weerleggen.

nadine 21 december 2004 13:35

Citaat:

Maar ik ben het met je eens dat NGO's die geld krijgen van de maatschappij degelijk gecontroleerd moeten worden en een hele open boekhouding moeten voeren, al was het maar om zo'n beschuldigingen te kunnen weerleggen.

Zoek maar eens naar de "open boekhouding" van 11.11.11 ! Niets te vinden op hun site, tenzij langs google html converter cache:
http://www.google.be/search?q=cache:...te:11.be&hl=nl
Want het origineel hebben ze goed verstopt:
http://www.11.be/standpunten/belgie/belgie_osw.doc

[font=Arial][size=2]5.6. Waar komen de middelen van NGO’s vandaan?[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Vele NGO’s werken met vrijwilligers die op nationaal en lokaal vlak actie voeren voor de eisen van de organisatie of die deelnemen aan de fondsenwervingcampagnes. In november trekken zowat 25.000 vrijwilligers de straat op voor de 11.11.11-actie. Aan die campagne is altijd een stevig politiek actieluik verbonden. De 11.11.11-actie brengt jaarlijks ruim 200 miljoen op. De helft van die middelen is bestemd voor de eigen werking en projecten van 11.11.11. De andere helft wordt verdeeld over de lidorganisaties van 11.11.11.
[/size][/font]
[font=Arial][size=2]De Belgische overheid financiert echter het grootste deel van de NGO-activiteiten op basis van ‘medefinanciering’. Volgens dat principe moeten NGO’s zelf 15% van hun middelen kunnen ophoesten; de overheid past dan de overige 85% bij. In 1999 zag de verdeling van de 11.11.11-middelen (inclusief de medefinanciering door de overheid) er als volgt uit:[/size][/font]

[font=Arial][size=2]De NGO’s moeten in vijfjarenplannen en jaarlijkse actieplannen beschrijven welke activiteiten ze zullen uitvoeren en hoe ze de gevraagde middelen zullen aanwenden. Op basis van de jaarlijkse actieplannen beslist de federale overheid hoeveel ze zal bijdragen aan die werking. Daarbovenop komen ook nog subsidies uit andere bronnen, bijvoorbeeld de Europese Unie. [/size][/font]

Vlaanderen Boven 21 december 2004 14:28

Citaat:

Dat je een racist bent! Maar dat wisten we al langer :-)

Je zegt het maar, paranojood.

Sinds wanneer zijn joden trouwens een ander ras?

nadine 21 december 2004 14:36

Citaat:

Je zegt het maar, paranojood.

Racisten kunnen zich alleen maar herhalen als papegaaien :-)
Misschien al een halve ARA fat?

Towelie030981 21 december 2004 17:00

Citaat:

Dan moet je je toch maar eens verdiepen in die NGO's, want opleidingsprogramma's genieten steeds de voorkeur tov domweg voedsel uitdelen. Niemand is gediend bij een bedelcultuur.

Deze controle gebeurt reeds.

nadine 21 december 2004 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Deze controle gebeurt reeds.

En nog goedgelovig ook :lol:
Die jongens worden verre van gecontroleerd, en indien er één zou zijn dan kan de PS die controleurs best gebruiken om maar overal duizenden douches bij te zetten zonder dat die ooit iets zullen zien ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be