Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Economie (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=179)
-   -   Wie gaat er Staatsbons kopen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264872)

Dadeemelee 16 mei 2022 17:59

Wie gaat er Staatsbons kopen?

Ze zijn terug.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220516_95887012

Ga je ze kopen? Ik overweeg dat wel.

kelt 16 mei 2022 19:47

nooit...

Maar dat is dan vooral omdat ik geen enkele investering in "enkelvoudige" dingen (meer)doe maar uitsluitend werk met "collectieve beleggingsproducten"(fondsen,fiscale beleggingsproducten,..)..

Verschillende ervan kunnen "discretionair" beheerd worden,dus wie weet raken er zo staatsbons in....

De schoofzak 16 mei 2022 19:58

Ik heb er geen behoefte aan,
en ze zijn me ook te belgicistisch.

DebianFox 16 mei 2022 20:04

Liever covered call writing op individuele aandelen.

Dadeemelee 16 mei 2022 20:18

Ik zie het als alternatief voor de spaarrekening. Ik reken er niet op dat de banken ooit nog 2% gaan geven.

maddox 16 mei 2022 20:32

En ik weet dat onze politici gaan graaien. Ik ga ze niet vrijwillig nog een methode geven.

En uw 4%, da's de helft van de huidige inflatie....

Sparen klassieke manier is gewoon geld weggeven.

Ik doe gewoon verder hoe ik het al jaren doe, basismateriaal en gereedschap aankopen.

Dadeemelee 16 mei 2022 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9960717)
En ik weet dat onze politici gaan graaien. Ik ga ze niet vrijwillig nog een methode geven.

En uw 4%, da's de helft van de huidige inflatie....

Sparen klassieke manier is gewoon geld weggeven.

Ik doe gewoon verder hoe ik het al jaren doe, basismateriaal en gereedschap aankopen.

Ik weet het, maar 4% gemiddeld met ‘voorzichtige’ aandelenfondsen is niet evident.
En dit is 100% risicovrij.

Vlad 24 mei 2022 10:54

Ik had vorige keer al vroeger dan Leterme ingezien dat we gewoon onze eigen schuld konden kopen als de rente te ver dreigde te steigen. Omdat Leterme diegenen die zo dachten zwaar gediscrimineerd heeft door enkel voor zijn Leterme-bon een belastingvermindering te voorzien zal ik nooit nog schuld kopen van de Belgische staat.

ViveLaBelgique 24 mei 2022 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9965345)
Ik had vorige keer al vroeger dan Leterme ingezien dat we gewoon onze eigen schuld konden kopen als de rente te ver dreigde te steigen. Omdat Leterme diegenen die zo dachten zwaar gediscrimineerd heeft door enkel voor zijn Leterme-bon een belastingvermindering te voorzien zal ik nooit nog schuld kopen van de Belgische staat.

Het is Elio Di Rupo I die de roerende voorheffing verhoogd heeft, behalve voor de Leterme staatsbons.

Pandareus 24 mei 2022 16:59

Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

0,49% nettorendement na onroerende voorheffing op vijf jaar. :lol::lol::lol:

reservespeler 24 mei 2022 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9965557)
Vandaag is de inschrijving gestart, tot 3 juni kun je intekenen als je onnozel genoeg bent.

Er is ook nog eens ontroerende voorheffing.
Echt ontroerend.

Dadeemelee 25 mei 2022 10:30

Citaat:

Wel erg laag. Nog altijd hoger dan een spaarrekening (0,11%), maar toch.

Rudy 25 mei 2022 12:10

Neen.

Bob 25 mei 2022 13:39

Citaat:

Voor de overheid, die gewoon is van aan negatieve intrest te lenen, wel een hele aderlating. Straks gaan ze nog moeten besparen.

Bob 25 mei 2022 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9966024)
Wel erg laag. Nog altijd hoger dan een spaarrekening (0,11%), maar toch.

Probleem is dat er gewoon geen uitweg is voor conservatieve/oudere mensen met wat spaargeld. Met de huidige inflatie smelt dit gewoon weg als sneeuw voor de zon.

Dadeemelee 25 mei 2022 16:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9966197)
Probleem is dat er gewoon geen uitweg is voor conservatieve/oudere mensen met wat spaargeld. Met de huidige inflatie smelt dit gewoon weg als sneeuw voor de zon.

En er zijn ook mensen die geen risico kunnen nemen. Er staat een enorme hoeveelheid geld op spaarrekeningen.

En 0,5% is nog altijd beter dan 0,11% bij de banken. En of die laatste rente in de komende 5 jaar nog naar 0,5% zal gaan? Banken interesseren zich geen bal meer aan spaarders.

Pandareus 25 mei 2022 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 9966197)

Ouderdom heeft er niets mee te maken, dat is een drogredenering. De overgrote massa van de financiële middelen zit in Vlaanderen bij de ouderen.

Voor conservatieve beleggers is er inderdaad weinig tot niets te rapen. Dat is al sinds 2015 zo trouwens.
Wie niet wil/durft beleggen, en zijn geld op spaarrekeningen wil laten staan moet maar de inflatie ondergaan.

Zelfs na de huidige (flinke...) correctie door Ukraïne staat het geannualiseerd rendement op 5 jaar van mijn ptf nog altijd boven de 5% dus ik maak me totaal geen zorgen in die inflatie.

Men vergeet te snel, en redeneert op veel te korte periode...

De vorige correctie (toen Covid op de beurs 'explodeerde' dus in maart 2020 duurde ook +/- een half jaar, daarna was alle verlies weg en hebben we een dik jaar lang een echt uitzonderlijke stijging gehad, meer dan 10% in 1 jaar. Toen kloeg niemand :lol: Men lijkt dat snel gewoon te worden en zelfs normaal te vinden :?

Wie enkel de feestjes wil zien, en in paniek slaagt bij elke correctie moet maar zijn geld op spaarboekjes zetten en de inflatie erbij nemen.

Dadeemelee 25 mei 2022 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9966318)
Ouderdom heeft er niets mee te maken, dat is een drogredenering. De overgrote massa van de financiële middelen zit in Vlaanderen bij de ouderen.

Voor conservatieve beleggers is er inderdaad weinig tot niets te rapen. Dat is al sinds 2015 zo trouwens.
Wie niet wil/durft beleggen, en zijn geld op spaarrekeningen wil laten staan moet maar de inflatie ondergaan.

Zelfs na de huidige (flinke...) correctie door Ukraïne staat het geannualiseerd rendement op 5 jaar van mijn ptf nog altijd boven de 5% dus ik maak me totaal geen zorgen in die inflatie.

Men vergeet te snel, en redeneert op veel te korte periode...

De vorige correctie (toen Covid op de beurs 'explodeerde' dus in maart 2020 duurde ook +/- een half jaar, daarna was alle verlies weg en hebben we een dik jaar lang een echt uitzonderlijke stijging gehad, meer dan 10% in 1 jaar. Toen kloeg niemand :lol: Men lijkt dat snel gewoon te worden en zelfs normaal te vinden :?

Wie enkel de feestjes wil zien, en in paniek slaagt bij elke correctie moet maar zijn geld op spaarboekjes zetten en de inflatie erbij nemen.

Dat klopt, maar alles beleggen? Je moet wel wat direkt aanspreekbare reserves hebben, bijvoorbeeld voor eeen nieuwe auto, nieuw dak, zonnepanelen, badkamer of keuken. Je aandelen moeten verkopen tijdens een ‘crash’ is niet bepaald aan te raden. En dan is de Staatsbon een alternatief voor de spaarrekening.

Pandareus 25 mei 2022 17:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9966258)
En er zijn ook mensen die geen risico kunnen nemen. Er staat een enorme hoeveelheid geld op spaarrekeningen.

Niet kunnen ? Niet willen zul je bedoelen. Maar dan moet men ook niet lamenteren over de gevolgen hee...

Soms lijkt het me dat er nog altijd LoLo's zijn die denken dat er naast beleggingen met hoog risico en dus hoog potentieel rendement, er ook beleggingen met laag risico en zeker hoog rendement mogelijk zijn. Dat is uiteraard een fata morgana...

Risico aversie beperkt rendementspotentieel, zeker voor mensen die de fout maken op korte termijn te redeneren.

Citaat:

En 0,5% is nog altijd beter dan 0,11% bij de banken. En of die laatste rente in de komende 5 jaar nog naar 0,5% zal gaan? Banken interesseren zich geen bal meer aan spaarders.
Om terug naar zulke hoge KT rente te gaan zou de Europese centrale bank echt bijna dramatische verhogingen moeten doorvoeren. Wat extreem onwaarschijnlijk is. De consensus momenteel in de ECB is om in het derde trimester de LT en KT rente niet langer negatief te houden (wat onze realiteit in quasi heel europa is sinds 2015...) We gaan dus vanaf september wellicht met kleine schijfjes terug de rente positief zien worden.

Maar wie denkt dat de tijd van Bobonne, nog kan/zal terugkeren, , die 2% op haar spaarrekening had en 4,25% op haar kasbons had op 10 jaar die is eraan voor de moeite.

Eerlijk gezegd, zou ik ook niet graag naar de economische omgeving terugkeren van pre-2014, toen dergelijke groteske rentevoeten nog mogelijk waren...
Economisch zat heel Europa toen in de shit, omdat we veeel te traag een quantative easening operatie invoerden. Iets dat de amerikaanse centrale bank en het ministerie van financiën jaren eerder al doorhadden en ook doorvoerden.

Dadeemelee 25 mei 2022 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9966333)
Niet kunnen ? Niet willen zul je bedoelen. Maar dan moet men ook niet lamenteren over de gevolgen hee...

Soms lijkt het me dat er nog altijd LoLo's zijn die denken dat er naast beleggingen met hoog risico en dus hoog potentieel rendement, er ook beleggingen met laag risico en zeker hoog rendement mogelijk zijn. Dat is uiteraard een fata morgana...

Risico aversie beperkt rendementspotentieel, zeker voor mensen die de fout maken op korte termijn te redeneren.

Ik bedoel mensen die het financieel niet breed hebben.

Citaat:

Om terug naar zulke hoge KT rente te gaan zou de Europese centrale bank echt bijna dramatische verhogingen moeten doorvoeren. Wat extreem onwaarschijnlijk is. De consensus momenteel in de ECB is om in het derde trimester de LT en KT rente niet langer negatief te houden (wat onze realiteit in quasi heel europa is sinds 2015...) We gaan dus vanaf september wellicht met kleine schijfjes terug de rente positief zien worden.

Maar wie denkt dat de tijd van Bobonne, nog kan/zal terugkeren, , die 2% op haar spaarrekening had en 4,25% op haar kasbons had op 10 jaar die is eraan voor de moeite.

Eerlijk gezegd, zou ik ook niet graag naar de economische omgeving terugkeren van pre-2014, toen dergelijke groteske rentevoeten nog mogelijk waren...
Economisch zat heel Europa toen in de shit, omdat we veeel te traag een quantative easening operatie invoerden. Iets dat de amerikaanse centrale bank en het ministerie van financiën jaren eerder al doorhadden en ook doorvoerden.
Daarom dat die 0,5% nog zo slecht niet is vergeleken met een spaarboekje.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be