Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Maastricht beste stad van Nederland (https://forum.politics.be/showthread.php?t=26489)

Dimitri 20 december 2004 23:54

Maastricht beste stad van Nederland

[size=3]Maastricht beste stad met beste burgemeester[/size]

HILVERSUM - Maastricht is gekozen tot beste stad van Nederland. De Limburgse hoofdstad kan dubbel feest vieren, want burgemeester Gerd Leers werd gekozen tot de beste burgemeester van het land. De uitverkiezingen werden maandagavond bekendgemaakt tijdens het programma 'De Beste Stad van Nederland', een gezamenlijke uitzending van Avro, Tros, BNN en NOS op Nederland 2.

Leers zei tijdens de uitzending "ongelooflijk blij" te zijn dat hij tot beste burgemeester gekozen te zijn. Dat Maastricht ook nog de beste stad is geworden, maakte hem naar eigen zeggen "hartstikke verlegen". Maar hij had niet anders verwacht, "want Maastricht is gewoon de mooiste stad van Nederland", aldus Leers.

Enquête

De verkiezingen zijn gebaseerd op basis van een enquête van Interview/NSS onder driehonderd burgers van de zestig grootste gemeenten van Nederland. De in totaal 18.000 ondervraagden gaven een oordeel over het beleid van hun eigen woonplaats. Ook moesten zij de burgemeester een rapportcijfer geven.

Leers, de burgemeester met gemiddeld het hoogste rapportcijfer, is sinds 1 februari 2002 de eerste burger van de stad aan de Maas. Daarvoor was hij Tweede-Kamerlid voor het CDA.

Naast Leers, waren de burgemeesters van Deventer (J. van Lidt de Jeude), Rotterdam (I. Opstelten) en Venlo (J. Schrijen) genomineerd voor de uitverkiezing. Voor de verkiezing van 'Beste Stad' waren naast de uiteindelijke winnaar ook nog Amstelveen, Groningen, Haarlem en Veenendaal in de race.

Tijdens de uitzending werd bekendgemaakt dat Groningen 'De Veiligste Stad van Nederland' is. Als schoonste stad kwam (Drachten in de gemeente, D.) Smallingerland uit de bus. De titel 'De Groenste Stad van Nederland' ging naar Veenendaal.

Amsterdam

Maastricht kwam ook al in een eerdere verkiezingen van favoriete steden goed uit de bus. Uit een enquête onder duizend Nederlanders van onderzoeks- en adviesbureau DSP bleek vorige week dat de Limburgse stad met 9,2 procent van de stemmen net iets minder gezellig en sfeervol werd geacht dan de hoofdstad Amsterdam met 14,7 procent.

Overigens werd in dit onderzoek Amsterdam ook genoemd als minst favoriete stad.

----

Hmm, binnenkort maar weer eens op bezoek gaan daar.

Raf 21 december 2004 00:10

Maastrichtenaren zijn niet voor niets de "reservebelgen".

Dimitri 21 december 2004 00:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Maastrichtenaren zijn niet voor niets de "reservebelgen".

Ik denk dat ze dat zelf toch liever anders zien. Zo'n betiteling wordt niet bepaald positief opgevat.

Bobke 21 december 2004 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik denk dat ze dat zelf toch liever anders zien. Zo'n betiteling wordt niet bepaald positief opgevat.

Ze worden toch ook niet graag Hollanders genoemd hoor.

ossaert 21 december 2004 09:13

Citaat:

Op mijn vorige werk werden ze 'Sudetenbelgen' genoemd, misschien vinden ze dat leuker. ;-) Ik dacht trouwens dat Maastricht zichzelf aanprijst als 'meest Belgische stad van Nederland', dus zo'n smaad zullen ze dat dan ook weer niet vinden (Hulst verkoopt zichzelf dan weer als 'meest Vlaamse stad van Nederland').

Raf 21 december 2004 09:58

Citaat:

Dat denk je dan verkeerd. De Maastrichtenaren ervaren dat als een compliment.

Dimitri 21 december 2004 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ze worden toch ook niet graag Hollanders genoemd hoor.

De enigen die vaak het onderscheid tussen Hollanders en Nederlanders niet maken zijn Belgen en Duitsers. Een Nederlander zal een Limburger echt geen Hollander noemen.

Dimitri 21 december 2004 10:43

Citaat:

Dat denk je dan verkeerd. De Maastrichtenaren ervaren dat als een compliment.

:lol: Jij kent er niet veel, zo te horen. Dat is wel degelijk een scheldwoord.

Raf 21 december 2004 11:07

Citaat:

:lol: Jij kent er niet veel, zo te horen. Dat is wel degelijk een scheldwoord.

Wat ken ik niet veel? Complimenten of Maastrichtenaren?

numarx 21 december 2004 11:27

Heel mooie stad, doodsaaie topic.

Mitgard 21 december 2004 11:36

fijn dat het eens een limburgse stad is.
alleen jammer van de artificiële grens tussen 'belgisch' en 'nederlands' limburg.

Dimitri 21 december 2004 11:45

Citaat:

Wat ken ik niet veel? Complimenten of Maastrichtenaren?

Moeilijke vraag, maar ik gok toch op de Maastrichtenaren.

Raf 21 december 2004 11:52

Citaat:

Moeilijke vraag, maar ik gok toch op de Maastrichtenaren.

Dan gok je alweer verkeerd; ik ben namelijk zelf Maastrichtenaar en het merendeel van mijn familie woont daar nog steeds.

Bobke 21 december 2004 12:16

Citaat:

De enigen die vaak het onderscheid tussen Hollanders en Nederlanders niet maken zijn Belgen en Duitsers. Een Nederlander zal een Limburger echt geen Hollander noemen.

Zij voelen zich ook meer Limburger dan Nederlander.

Dimitri 21 december 2004 12:55

Citaat:

Dan gok je alweer verkeerd; ik ben namelijk zelf Maastrichtenaar en het merendeel van mijn familie woont daar nog steeds.

Tuurlijk Raf, en in een andere discussie maanden geleden zei je dat je een Antwerpenaar was. Leuk geprobeerd, mijn complimenten (zo, heb je er daar ook weer een paar van).

Dimitri 21 december 2004 12:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Zij voelen zich ook meer Limburger dan Nederlander.

Dat zou best kunnen. In Limburg heeft men nu eenmaal een sterke eigen identiteit, net als in Friesland bijvoorbeeld.

Raf 21 december 2004 13:21

Citaat:

Tuurlijk Raf, en in een andere discussie maanden geleden zei je dat je een Antwerpenaar was. Leuk geprobeerd, mijn complimenten (zo, heb je er daar ook weer een paar van).

Ik heb nog nooit ergens op dit forum beweerd wat dan ook te zijn, mijn beste. Onder mijn avatar kan je zien waar ik momenteel woon, niet van waarik afkomstig ben. Niet iedereen die in België woont, is noodzakelijkerwijs ook Belg; dat zou toch niet als een complete verrassing moeten komen, dacht ik zo...

Zeno! 21 december 2004 14:18

Raf allochtoon? 8O ;-) Wie had dat ooit gedacht! 8)

Raf 21 december 2004 14:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Raf allochtoon? 8O ;-) Wie had dat ooit gedacht! 8)

Nee, reservebelg. :-P

ossaert 21 december 2004 15:16

Tsja, ik vond die grote mond van je al verdacht on-Belgisch... ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be