Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   waarom rijden EV's dubbel zoveel ongevallen met gewonden ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264901)

brother paul 18 mei 2022 17:23

waarom rijden EV's dubbel zoveel ongevallen met gewonden ?
 
HOe kan dat ??


op de snelweg rijden ze in principe superveilig, want de nieuwe wagens zitten stikvol veiligheidsgadgets type afstandsradar, botspreventie, verwittigen voor te snel rijden

op de gewone weg of laten we zeggen in stadsverkeer leveren ze dubbel zoveel gewonden op ??? Hoe kan dat nauw ? Ze kunnen keihard remmen, ze rijden strak tussen de lijntjes getekend door de hogere intelligentia, ze rijden perfect keurig binnen de maximale snelheid foutloos en verkeersboete vrij... en toch scooren ze nu ineens in dit lilliputterland de door groen beminde technologie die de redding van de wereld voor het CO2 vagevuur moetoplerven ineens een onvoorzien nadeel op..

Wat zou de verklaring zijn ?
1° te stille auto's, voetgangers springen er zonder te beseffen voor

2° te stil, of fietsers verschieten zich een bult en vallen op de auto

3° teveel koppel, alle johnys kopen Tesla's en trekken strepen aan de lichten wat dubbel zoveel ongevallen oplevert ?

4° EV's door veelrijderspubliek en rijden meer kilometers en zo meer ongevallen

5° te alien technology met te vernieuwende infotainment op het scherm leidt de bestuurder teveel af ?

https://www.hln.be/binnenland/elektr...fers~ac4569dc/

Mambo 18 mei 2022 17:30

Batterij-itisme.
Doorlopend afgeleid op hun scherm om hun batterijen te checken.

Je kunt het wat vergelijken met gsm gebruik achter het stuur.

Plus het zijn rare kwieten.

Micele 18 mei 2022 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9961924)
HOe kan dat ??


op de snelweg rijden ze in principe superveilig, want de nieuwe wagens zitten stikvol veiligheidsgadgets type afstandsradar, botspreventie, verwittigen voor te snel rijden

op de gewone weg of laten we zeggen in stadsverkeer leveren ze dubbel zoveel gewonden op ??? Hoe kan dat nauw ? Ze kunnen keihard remmen, ze rijden strak tussen de lijntjes getekend door de hogere intelligentia, ze rijden perfect keurig binnen de maximale snelheid foutloos en verkeersboete vrij... en toch scooren ze nu ineens in dit lilliputterland de door groen beminde technologie die de redding van de wereld voor het CO2 vagevuur moetoplerven ineens een onvoorzien nadeel op..

Wat zou de verklaring zijn ?
1° te stille auto's, voetgangers springen er zonder te beseffen voor

2° te stil, of fietsers verschieten zich een bult en vallen op de auto

3° teveel koppel, alle johnys kopen Tesla's en trekken strepen aan de lichten wat dubbel zoveel ongevallen oplevert ?

4° EV's door veelrijderspubliek en rijden meer kilometers en zo meer ongevallen

5° te alien technology met te vernieuwende infotainment op het scherm leidt de bestuurder teveel af ?

https://www.hln.be/binnenland/elektr...fers~ac4569dc/

Dat is dus niet per afgelegde kms? Eigenlijk waardeloos.
Het is dus eerder bedrijfswagen versus niet-bedrijfswagen.

De gemiddelde dieselwagen legt ook meer kms af dan de gemiddelde benzinewagen, ook daar idem.

Citaat:

Bedrijfswagens

“Dit hadden we helemaal niet verwacht”, zegt Werner De Dobbeleer, woordvoerder van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, in VTM NIEUWS. Hij spreekt over “verrassende cijfers”.

“Een mogelijke verklaring is dat die wagens vaak als bedrijfswagen worden gebruikt en dus meer kilometers afleggen dan niet-elektrische voertuigen.” Uit eerdere bevragingen blijkt ook dat [b]bestuurders van bedrijfswagens vaker te snel rijden of vaker de smartphone gebruiken. “Dat kan ook een factor zijn”, aldus De Dobbeleer.
Vaker te snel? Dus het rijbereik is helemaal niet belangrijk. lol.

Citaat:

VTM NIEUWS van meer dan 140.000 ongevallen in ons land tussen 2017 en 2020
En over hoeveel electrische wagens gaat het?
Zijn de HEV en PHEV of hybrides dan al dan niet meegerekend?

Citaat:

Omdat de groep elektrische wagens veel kleiner is, kan dat de data wat vertekenen. Maar ook in Nederland merken ze gelijkaardige cijfers en de verzekeraars hier bevestigen de trend. Bij de Vlaamse stichting Verkeerskunde dringen ze alvast aan op verder onderzoek.
Verder onderzoek? Bij mijn weten heeft men in het verleden nog nooit degelijk onderzoek gedaan volgens motorbrandstof (diesel versus benzine), zelfs nog niet volgens aard personenwagen (limousine versus echte SUV). En nu dat EVs 10% van de nieuwe markt vertegenwoordigen gaat men plots een onderzoek doen? WTF? 8O

En wat kan de auto an sich daaraan doen? Er zit toch nog altijd een bestuurder achter dat stuur?

Micele 18 mei 2022 19:33

Bescheiden EVs 10% minder schadegevallen dan gemiddelde ICEs. Grote (snelle) EVs 40% meer.

Citaat:

https://www.auto55.be/nieuws/32900-e...an-gewone-auto

04-08-2020
...

Maar cijfers van de Nederlandse verzekeraar Voogd & Voogd Verzekeringen spreken dat nu tegen. Volgens recent onderzoek zijn de snelle, dure elektrische auto’s zo maar eventjes 40% vaker betrokken bij een ongeluk dan in Nederland gebruikelijk is.

Onze Noorderburen hebben gemiddeld eens per acht jaar een akkefietje voor in het verkeer. Maar wie met een elektrische auto rijdt, heeft gemiddeld om de vier jaar een schadegeval. Maar de bestuurders van kleinere elektrische auto’s, hebben net wat minder vaak schade. Die scoren tot 10 procent beter dan gemiddeld. Een mogelijke verklaring is het verschil in gebruiksprofiel. Grote elektrische auto’s als Tesla’s of de Audi e-Tron worden immers voornamelijk verkocht aan zakelijke gebruikers die veel kilometers afleggen. De kleine EV’s, zoals de Renault Zoe, het vaakst aan precies het tegengestelde profiel: de occasionele gebruiker die weinig rijdt.

brother paul 18 mei 2022 19:41

nog zo een onderzoek in DK, CH
https://www.auto-motor-und-sport.de/...2050%20Prozent.

alvast de eerste jaren al overleefd zonder ongevallen en wat nog specialer is, met zowat alle fossiele wagens heb ik erin geslaagd om ergens een builtje of een spiegeltje af te rijden en hier nog niet:-P

brother paul 18 mei 2022 19:44

t'is blijkbaar zo'n riedeltje die de pers gemakkelijk meepikt...
https://www.focus.de/auto/elektroaut..._11082311.html

Micele 18 mei 2022 20:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9962038)
t'is blijkbaar zo'n riedeltje die de pers gemakkelijk meepikt...
https://www.focus.de/auto/elektroaut..._11082311.html

Inderdaad allemaal waardeloze clickbaits of FUD.

Gemeten feit:

• de gemiddelde plug-in hybride legde bijna 3 maal zoveel kms af per jaar dan de gemiddelde benzine. Jaar 2017, bron FOD Mobiliteit.

• In 2017 waren er amper EVs buiten wat Nissan Leafjes en zeldene BMW i3 met 150 km rijbereik, en toch legden die al dubbel zoveel kms af dan benzines. En zelfs meer dan diesels. Het Tesla model S/X was toen de uitzondering op de regel, die hadden zeker significant aandeel.

• Maar dan heb je de veelrijder-salariswagen en hun typische plug-in hybrides. Die deden er nog bijna 10.000 km bovenop, zeker de dieselversies.

Citaat:

https://www.vroom.be/nl/nieuws/elekt...diesels-21072/

Elektrische auto’s leggen in ons land meer kilometers af dan diesels

In tegenstelling tot wat we denken rijden diesels in ons land niet de meeste kilometers per jaar. Statistisch gezien rijden ze zelfs minder dan elektrische auto’s. Plug-inhybrides leggen de meeste kilometers af.

Christiaens Jean-Francois
05 december 2018


Volgens statistieken van de FOD Mobiliteit en Vervoer rijden elektrische auto’s in ons land jaarlijks gemiddeld 18.964 kilometer. Dat is meer dan het nationale gemiddelde van 14.770 kilometer. Diesels leggen steeds minder kilometers af. In 2000 was dat gemiddeld nog 22.955 kilometer per jaar, in 2017 ‘amper’ nog 18.480. Daarmee ligt het gemiddelde jaarlijkse aantal kilometer van een diesel iets onder dat van een elektrische auto, en ruim onder dat van plug-inhybrides en auto’s op CNG.

Veelrijders

Nog volgens de FOD Mobiliteit kiezen veelrijders in ons land vooral voor ‘groene’ auto’s. In 2017 legden plug-inhybrides bijvoorbeeld gemiddeld 23.099 kilometer af (plug-inhybrides op benzine) en zelfs 28.534 kilometer (plug-inhybrides op diesel). Auto’s op aardgas reden gemiddeld 22.214 kilometer. Weinig verrassend: benzineauto’s legden gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569 kilometer.

Veelrijders

Nog volgens de FOD Mobiliteit kiezen veelrijders in ons land vooral voor ‘groene’ auto’s. In 2017 legden plug-inhybrides bijvoorbeeld gemiddeld 23.099 kilometer af (plug-inhybrides op benzine) en zelfs 28.534 kilometer (plug-inhybrides op diesel). Auto’s op aardgas reden gemiddeld 22.214 kilometer. Weinig verrassend: benzineauto’s legden gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569 kilometer.
En dat zal de jaren na 2017 niet veel veranderen, tenzij vanaf jaar 2019 toen Tesla model 3 en andere veel serieuzere EVs met tot 400 km rijbereik op de markt kwamen (++ 60 kWh batterijpacks).

Helaas vind ik van die jaren na 2017 niets, de FOD staakt zeker?

Nog een reden: gemiddelde benzines hebben weinig jaarkilometers omdat bijna alle oudere wagens - yountimer-oldtimers benzines zijn.


Citaat:

In 2017 legden plug-inhybrides bijvoorbeeld gemiddeld 23.099 kilometer af (plug-inhybrides op benzine) en zelfs 28.534 kilometer (plug-in hybrides op diesel). Auto’s op aardgas reden gemiddeld 22.214 kilometer. Weinig verrassend: benzineauto’s legden gemiddeld jaarlijks het minste aantal kilometers af: 9.569 kilometer.
Krantenkop 2018: plug-in-hybrides hadden bijna 3 maal zoveel ongevallen dan benzines? Autos op aardgas en electrische wagens dubbel zoveel. Bij de Vlaamse stichting Verkeerskunde dringen ze alvast aan op verder onderzoek.
:rofl:

chris k 18 mei 2022 21:42

simpel omdat ze het vroammmmmm geluid niet meer horen tijdens optrekken en rijden .

De klik naar zoemend geluid is een aanpassing.

Henri1 19 mei 2022 06:35

Ze zouden die electrische krengen beter super zwaar belasten.

reservespeler 19 mei 2022 06:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9961924)
HOe kan dat ??


op de snelweg rijden ze in principe superveilig, want de nieuwe wagens zitten stikvol veiligheidsgadgets type afstandsradar, botspreventie, verwittigen voor te snel rijden

op de gewone weg of laten we zeggen in stadsverkeer leveren ze dubbel zoveel gewonden op ??? Hoe kan dat nauw ? Ze kunnen keihard remmen, ze rijden strak tussen de lijntjes getekend door de hogere intelligentia, ze rijden perfect keurig binnen de maximale snelheid foutloos en verkeersboete vrij... en toch scooren ze nu ineens in dit lilliputterland de door groen beminde technologie die de redding van de wereld voor het CO2 vagevuur moetoplerven ineens een onvoorzien nadeel op..

Wat zou de verklaring zijn ?
1° te stille auto's, voetgangers springen er zonder te beseffen voor

2° te stil, of fietsers verschieten zich een bult en vallen op de auto

3° teveel koppel, alle johnys kopen Tesla's en trekken strepen aan de lichten wat dubbel zoveel ongevallen oplevert ?

4° EV's door veelrijderspubliek en rijden meer kilometers en zo meer ongevallen

5° te alien technology met te vernieuwende infotainment op het scherm leidt de bestuurder teveel af ?

https://www.hln.be/binnenland/elektr...fers~ac4569dc/

Ze moeten snel rijden om thuis te komen vooraleer de batterij leeg is.

reservespeler 19 mei 2022 06:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9962198)
Ze zouden die electrische krengen beter super zwaar belasten.

2

maddox 19 mei 2022 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9962204)
2

Gewoon op dezelfde manier als ICE.
Laat de wagen gewoon zelf melden hoeveel KWu er geladen is, en plak daar dan ook 50% taksen bij aan.

De Rode Willem 19 mei 2022 07:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9962198)
Ze zouden die electrische krengen beter super zwaar belasten.

Maak u geen zorgen, dat komt.
De N-VA regering heeft al verplicht dat binnenkort alleen electrische wagens mogen verkocht worden.
En dan valt de accijns op brandstoffen weg....en dan zullen dezelfde mensen als wie de electrische wagen verplicht hebben, wel voor zware belastingen erop gaan.
Wij kennen dat hier al.

Trouwens ik zie niet in waarom electrische wagens zwaar belast moeten worden...en krengen zouden zijn.
Het is een zaligheid om mee in de stad rond te rijden, zeker als ze opgeladen worden via zonnepanelen.
Voor langere afstanden zijn het inderdaad krengen waar men enkele weken extra voor moet uittrekken om ermee in het zuiden van Frankrijk te raken.

De Rode Willem 19 mei 2022 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9962231)
Gewoon op dezelfde manier als ICE.
Laat de wagen gewoon zelf melden hoeveel KWu er geladen is, en plak daar dan ook 50% taksen bij aan.

Ook via de door mijzelf volledig zelf betaalde zonnepanelen ?
¿ Que ¿

Micele 19 mei 2022 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9962231)
Gewoon op dezelfde manier als ICE.
Laat de wagen gewoon zelf melden hoeveel KWu er geladen is, en plak daar dan ook 50% taksen bij aan.

Op "dezelfde manier" gaat moeilijk he. De factor tijd speelt een grote rol bij het laden.

De overheid zal wel rijkelijk taksen kasseren bij die snellaadpunten. Direct en indirect, zal veel meer dan 50% zijn.

De Belgische media zeurt toch regelmatig dat er tot 70 cent/kWh gevraagd wordt aan snellaadpunten en dus duurder is dan benzine.

Citaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20210423_97734685

Auto snel opladen is een dure zaak

Het opladen van een elektrische wagen aan het stroomnet, thuis, gaat traag maar is goedkoper dan aan een publieke laadpaal. Wie geen tijd heeft en een publieke snellader gebruikt, betaalt echter meer dan aan benzine.

Johan Rasking, Zaterdag 24 april 2021
Gemiddeld pakweg 60 cent/kWh, en altijd inclusief laadverliezen.

Anwb-Nederland met een voorbeeld, in BE zal het zeker wat hoger zijn.

Citaat:

https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-...ektrische-auto

Rekenvoorbeeld laadkosten elektrische auto’s 2022 per methode

Laadmethode prijs kWh prijs laadbeurt ** prijs per km prijs per jaar ***
Thuisladen 0,37 7,66 0,076 1149
Openbare laadpaal 0,41 8,49 0,085 1275
Snelladen 0,60 12,42 0,124 1860
Mix 60-30-10 0,41 8,49 0,085 1275
Mix 90-10 (geen thuislader) 0,43 8,90 0,089 1335
Benzineauto 1:15 0,134 2010
** 20,7 kWh
*** 15.000 km per jaar
Hopelijk zijn ICE-rijders daar jaloers op. :rofl:

Micele 19 mei 2022 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9962198)
Ze zouden die electrische krengen beter super zwaar belasten.

Kankerbakken moesten al van de openbare weg gehaald zijn zoals in de USA. :-D
Verschrotten.
Citaat:

https://www.ad.nl/auto/massavernieti....google.com%2F

Massavernietiging van ruim 100.000 auto's in de VS

Volkswagen heeft 102.000 auto's in de VS vernietigd. Daarmee voegt het concern een nieuw hoofdstuk toe aan het dieselschandaal. De auto's waren uitgerust met de beruchte sjoemelsoftware en de verwachting was dat ze na herstel gewoon weer verkocht zouden worden.
In Europa alle illegale diesels en benzines die niet aan hun euronorm voldoen.
Citaat:



De onafhankelijke International Council on Clean Transportation heeft een grootschalige studie naar buiten gebracht die geen mooi verhaal schetst over de diesel, oud of nieuw. Want uit de studie blijkt dat zelfs de meest vervuilende moderne benzine ongeveer dezelfde NOx-uitstoot heeft als de groenste diesel.

Een studie die van leer trekt tegen de diesel en 'm aanvalt op zijn zwakste punt; jawel, de NOx. De International Council on Clean Transportation (ICCT) - een onafhankelijke en tevens non-profit-organisatie gevestigd in Berlijn - heeft maar liefst 4.850 auto's getest. Het gaat dan zowel over benzines als diesels en over Euro 3- tot Euro 6-motoren. De resultaten van die grootschalige test werd door de Real Urban Emissions Initiative (True) in een soort van tabel gegoten. Met een driekleurig scoresysteem. Rood is ver boven de NOx-norm, geel is aanvaardbaar en groen is goed.

De resultaten maken alvast brandhout van de stelling dat moderne dieselmotoren (Euro 6d) heus conform de Europese richtlijnen zijn. Amper 10 procent zou aanvaardbare cijfers voor kunnen leggen van auto's uitgerust met een Euro 6-motor. Dit terwijl meer dan 50 procent van de Euro 6-benzinwagens groene cijfers scoort en de rest eveneens binnen de aanvaardbare normen blijft. Of iets specifieker; de meest vervuilende Euro 6-benzinemotor stoot evenveel NOx-uit als de meest groene diesel volgens de organisatie. Alle Euro 5-dieselwagen zaten op z'n minst twee keer boven de NOx-norm, de slechtste leerling van de klas zelfs 18 keer.

De ICCT kan dan ook niet anders dan besluiten dat eigenlijk zelfs moderne Euro 6-diesels niet welkom zouden mogen zijn in steden. Een uitspraak die zeker gebruikt zal worden door steden die een dieselban in willen voeren. (...)
https://autofans.be/nieuws/overheid/...euro-6-diesels
Dat zou ook goed zijn voor de landbouwers die moeten dan minder boetes afdokken voor teveel stikstof. :?

Citaat:

https://vilt.be/nl/nieuws/ruim-honde...werkingsplicht

Ruim honderd landbouwers beboet voor inbreuken op mestverwerkingsplicht

29 NOVEMBER 2021

111 landbouwers hebben deze maand een boete ontvangen wegens inbreuken op de mestverwerkingsplicht van 2019. Samen moeten ze voor 490.852,08 euro aan boetes betalen. De meeste boetes hebben betrekking op de nutriëntenemissierechten (NER’s). In twintig gevallen van de overtredingen was er sprake van recidive.

De meeste boetes, 92 in totaal, worden opgelegd aan de landbouwers die niet voldaan hebben aan de verwerking van mest afkomstig van het eigen bedrijf voor 25 procent van de overgenomen nutriëntenemissierechten (NER’s) of hiervoor niet de nodige certificaten op hun rekening hebben staan. Het Mestdecreet bepaalt dat hiervoor een administratieve geldboete wordt opgelegd van 2 euro per niet verwerkte kilogram stikstof. Bij 20 landbouwers was er bovendien sprake van recidive. Zij krijgen 4 euro per niet verwerkte kilogram stikstof aangerekend.
En die stikstof-kankerbakken mogen gewoon ver boven de norm blijven uitstoten overal, ook in de steden. Het zal wel aan mij liggen. :-P

Micele 19 mei 2022 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9962322)
Kankerbakken moesten al van de openbare weg gehaald zijn zoals in de USA. :-D
Verschrotten.

In Europa alle illegale diesels en benzines die niet aan hun euronorm voldoen.

Dat zou ook goed zijn voor de landbouwers die moeten dan minder boetes afdokken voor teveel stikstof. :?

En die stikstof-kankerbakken mogen gewoon ver boven de norm blijven uitstoten overal, ook in de steden. Het zal wel aan mij liggen. :-P

Aha ik krijg wat steun van de media: (al 4 jaar geleden)

Citaat:

https://www.standaard.be/cnt/dmf20181002_03802947

Zonder gesjoemel van de autoconstructeurs zou het probleem met stikstofdioxide in Vlaanderen beheersbaar zijn. Met een diesel?*ban wordt het nog beter. Dat blijkt uit twee opmerkelijke simulaties. ‘De verantwoorde?*lijkheid van de autosector is verpletterend.’

Wat als we diesel bannen in Vlaanderen?

BRUSSEL Exact drie jaar geleden schrikte dieselgate de wereld op. Sindsdien weten we hoever autoconstructeurs wilden gaan om de Europese normen voor NOx, dat het schadelijke gas NO2 bevat, te omzeilen. ‘De rode bollen op de kaart van CurieuzeNeuzen zijn in grote mate een weerspiegeling van dieselgate’, zegt Frans Fierens vandaag. Hij is luchtkwaliteitsexpert en directeur van de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu. ‘Dat er tot in de kleinste gemeenten straten zijn waar de Europese normen worden overschreden, komt vooral omdat dieselwagens veel meer uitstoten dan de constructeurs beweerden.’

1. Wat als er niet gesjoemeld was?

Complexe berekeningen maken het mogelijk de luchtkwaliteit zonder gesjoemel te simuleren. Dat is wat de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) in 2015 deed in opdracht van de Vlaamse minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V). Al sinds 2008 werd immers vermoed dat de reële uitstoot van dieselwagens veel hoger lag dan uit de tests bleek. Aan de resultaten van de simulatie werd nooit enige ruchtbaarheid gegeven. Ze zijn nochtans indrukwekkend: de gemiddelde NOx-uitstoot in Vlaanderen zou in dat geval 44 procent lager geweest zijn dan hij werkelijk was. De directe uitstoot van NO2 was in dat scenario 57 procent lager geweest.

Dat heeft gevolgen voor de NO2-concentraties in onze straten. ‘In de omgeving van de belangrijkste wegen zou het probleem in grote mate opgelost zijn’, zegt onderzoeker Wouter Lefebvre, die de berekeningen maakte. ‘We zien nog concentraties die in het rood gaan op de Brusselse en de Antwerpse Ring, en in de havens van Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Behalve wegverkeer zijn ook scheepvaart en industrie belangrijke bronnen van NO2.’

Vermoedelijk is dit een onderschatting. Het computermodel waarmee de simulatie in 2015 werd gemaakt, hield nog geen rekening met street canyons – nauwe straten met veel verkeer waar luchtvervuiling blijft hangen. ‘Met wagens die aan de normen voldoen, hadden we waarschijnlijk nog overschrijdingen van de Europese norm in sommige street canyons’, zegt Lefebvre. ‘Maar het aantal mensen dat blootgesteld wordt aan te hoge concentraties stikstofdioxide, zou in elk geval drastisch minder geweest zijn.’

Dit bewijst meteen dat het NOx-probleem in Vlaanderen er vooral een is van personenwagens en veel minder van vrachtwagens, zegt Lefebvre. De gemiddelde euro6-personenwagen stoot in werkelijkheid 485 milligram NOx per kilometer uit, terwijl de Europese uitstootnorm op 80 milligram ligt. Een zware vrachtwagen stoot gemiddeld “maar” 182 milligram uit.’

2. Wat als we alle diesel bannen?

Als de autoconstructeurs zich netjes aan de regels hadden gehouden, was het probleem niet opgelost. Ook zonder gesjoemel stoten dieselwagens NOx uit. En Vlaanderen blijft een dieselland, hoewel de kentering is ingezet. Wat als we radicaal alle dieselwagens zouden bannen?



Ook dat scenario simuleerde Vito vorig jaar, dit keer in opdracht van de Antwerpse burgerbeweging Ademloos. De vraag was eenvoudig: hoe zit het met de luchtkwaliteit in 2020, mochten we alle personenwagens op diesel vervangen door benzinewagens van dezelfde categorie en leeftijd? Benzinewagens blijven doorgaans wel onder de normen die Europa oplegt.

Het verschil in dit scenario is nog groter. Zonder dieselwagens zou de gemiddelde uitstoot van NOx in Vlaanderen met bijna de helft dalen, die van roet met de helft en de directe NO2-uitstoot met twee derde. Ademloos liet specifiek voor Antwerpen in kaart brengen wat dat straat per straat zou betekenen. Interessant daarbij is dat de simulatie gemaakt werd met het recente ATMO-Street-computermodel, dat ook rekening houdt met street canyons.

Het verschil is meteen duidelijk. Zonder dieselban wordt de Europese norm op de Ring en in zowat alle drukke straten overschreden (rode lijnen op de kaart). In het dieselvrije scenario zijn de rode lijnen grotendeels verdwenen. Die simulatie toont aan hoe alleen een dieselban in heel Vlaanderen Antwerpen van zijn NO2-probleem kan verlossen.

Toch is het probleem ook dan nog niet helemaal van de baan. Ook benzinewagens stoten NOx uit, zij het veel minder. Net als vracht- en bestelwagens, de scheepvaart en de industrie. Daarom zie je in Antwerpen nog hardnekkige restanten van illegale NO2-concentraties en blijft de stedelijke achtergrondconcentratie vrij hoog. ‘Je kunt het NO2-probleem dus maar echt aanpakken door verbrandingsmotoren te weren, in combinatie met maatregelen voor scheepvaart en industrie’, stelt Wouter Lefebvre.

3. Zijn nieuwe dieselwagens echt schoon?

Tegen 2030 wil de Vlaamse overheid dat de helft van de nieuw verkochte wagens elektrisch is. Maar ondertussen blijven dieselwagens nog een tijd rondrijden in de straten waar we wonen. Decennialang hebben ze te veel NOx uitgestoten, met onomkeerbare gevolgen voor onze gezondheid.

‘De verantwoordelijkheid van de auto-industrie is verpletterend’, vindt Frans Fierens. Maar de sector blijkt hardleers. Uit diverse studies blijkt dat dieselwagens met euro6-motoren nog te veel NOx uitstoten, sommige tot dertien keer meer dan toegelaten. Alleen de nieuwste modellen, die na september vorig jaar op de markt kwamen, moeten voorbij een reële test op de weg.

De vraag is of die waterdicht is. Transport & Environment (T&E) testte de nieuwe Honda Civic en stelde vast dat bij wat sportiever rijgedrag dan de test oplegt, de NOx-uitstoot meteen boven de Europese norm schiet. ‘Het is een voorlopige conclusie met één wagen’, zegt Jens Müller, dieselcoördinator bij T&E. ‘Maar het insinueert dat het moeilijk blijft echt schone diesel op de weg te krijgen. De Europese tests zijn nog steeds te laks.’

De autosector verkreeg bovendien dat de strengere tests gepaard zouden gaan met een de facto versoepeling van de norm. Die blijft officieel 80 milligram per kilometer, maar Europa staat nog tot 2020 dubbel zoveel toe, als foutenmarge. ‘Ik begrijp niet dat de auto-industrie, die al zo hard onder vuur ligt na dieselgate, nog steeds wagens op de markt brengt die de officiële norm met een factor twee overschrijden’, zegt Frans Fierens. ‘Waarom niet gewoon die norm van 80 milligram halen?’

‘Met ‘Selective Catalyctic Reduction’, een technologie die AdBlue gebruikt, kan de NOx-uitstoot drastisch dalen. De kosten zijn gemaakt. Het is een kwestie van voldoende AdBlue te gebruiken. Er zijn dieselwagens die perfect onder de grens van 80 milligram blijven. Wat is het belang van sommige fabrikanten om toch nog tot het dubbele te gaan? Als een product zo hard onder vuur ligt, zou ik de bestaande technologie inzetten om te bewijzen dat ‘schone diesel’ wél bestaat.’

‘Sommige fabrikanten houden zich nu al aan de strengste norm, andere hebben tijd nodig’, antwoordt Michel Martens van de automobielfederatie Febiac. ‘Wie nog maar enkele jaren geleden een nieuw model uitbracht, moet dat nog even kunnen laten lopen om de productiekosten terug te verdienen.’

Vanzelf uitdoven

Hoe dan ook, zegt Martens, zal diesel voor de kleinere modellen vanzelf uitdoven. ‘Ook al omdat diesel aan de pomp duurder wordt. Ondertussen worden al meer nieuwe benzinewagens verkocht.’ De omslag naar elektrisch rijden ziet hij niet in een knip gebeuren. ‘Dat vereist miljoenen laadpalen, ook bij mensen thuis. Die zijn er niet. De vraag is ook of ons elektriciteitsnet daarop voorzien is. De voorwaarden zijn er niet om afscheid te nemen van fossiele brandstoffen.’

Het geduld van Europa raakt alleszins op. Ons land loopt al even in het vizier van de Commissie wegens overschrijdingen van de NO2-norm in officiële meetstations in Brussel en Antwerpen. Al enkele jaren zegt de Europese Commissie dat ze die norm in 2020 echt wil afdwingen. ‘Dat halen we nooit’, zegt Frans Fierens. ‘Als het Europa menens is, is een dieselban het enige wat zal helpen. Alleen is het niet haalbaar in minder dan twee jaar alle dieselwagens van de weg te halen.’

chris k 19 mei 2022 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9962231)
Gewoon op dezelfde manier als ICE.
Laat de wagen gewoon zelf melden hoeveel KWu er geladen is, en plak daar dan ook 50% taksen bij aan.

Wie thuis zijn elektriciteit "zelf" moet betalen doet dat al ....kijk maar eens naar je afrekening elektriciteit ......veel belastingen maar steeds met een nepbenaming.

Rudy 20 mei 2022 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 9961924)
HOe kan dat ??


op de snelweg rijden ze in principe superveilig, want de nieuwe wagens zitten stikvol veiligheidsgadgets type afstandsradar, botspreventie, verwittigen voor te snel rijden

op de gewone weg of laten we zeggen in stadsverkeer leveren ze dubbel zoveel gewonden op ??? Hoe kan dat nauw ? Ze kunnen keihard remmen, ze rijden strak tussen de lijntjes getekend door de hogere intelligentia, ze rijden perfect keurig binnen de maximale snelheid foutloos en verkeersboete vrij... en toch scooren ze nu ineens in dit lilliputterland de door groen beminde technologie die de redding van de wereld voor het CO2 vagevuur moetoplerven ineens een onvoorzien nadeel op..

Wat zou de verklaring zijn ?
1° te stille auto's, voetgangers springen er zonder te beseffen voor

2° te stil, of fietsers verschieten zich een bult en vallen op de auto

3° teveel koppel, alle johnys kopen Tesla's en trekken strepen aan de lichten wat dubbel zoveel ongevallen oplevert ?

4° EV's door veelrijderspubliek en rijden meer kilometers en zo meer ongevallen

5° te alien technology met te vernieuwende infotainment op het scherm leidt de bestuurder teveel af ?

https://www.hln.be/binnenland/elektr...fers~ac4569dc/

Je hoort ze niet of amper. Gevaarlijk voor wie de straat oversteekt.
Een tijd geleden was er sprake van een geluidsignaal voor elektrische auto's.

De Rode Willem 20 mei 2022 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9963248)
Je hoort ze niet of amper. Gevaarlijk voor wie de straat oversteekt.
Een tijd geleden was er sprake van een geluidsignaal voor elektrische auto's.

Daarom dat Toyota in hun plug-in hybride een systeem hebben ingebouwd dat een geluid maakt bij snelheden minder dan 30 km per uur en bij achteruit rijden. Hoorbaar van buiten af maar niet in de zalige luxueuze en totaal stille cockpit binnenin.

Eens meer dan 30 zijn de rolgeluiden van de banden de sterkste geluidsbron van een auto. Dus voor electrische of andere net gelijk.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be