![]() |
Grootste batterijrecyclingfabriek van Europa, 95% is recycleerbaar
In Fredrikshaven, Noorwegen.
Want Noorwegen heeft ook de meeste EVs van de wereld (per inwoner), bovendien goedkope groene energie (hydro) Het recyclingproces is volautomatisch. Ze beginnen met dat wat ze binnenkrijgen, 12.000 ton per jaar in het startjaar. Tegen 2030 loopt dat op tot 300.000 ton batterijen per jaar, dat is pakweg van 800.000 EVs per jaar... Citaat:
|
Met genoeg energie is alles recycleerbaar.
|
Citaat:
Hoeveel EV's gaan er gebouwd worden per jaar? Ford Genk bouwde in de topjaren meer dan 500.000 eenheden / jaar. |
Citaat:
(Fredrikshaven ligt niet ver van de grens met Zweden en is een havenstad). Citaat:
Citaat:
Ford Genk bouwde plofwagens waarvan de uitlaatgassen niet recycleerbaar zijn, tenzij voor het milieu en mens te schaden. Verbrande grondstoffen kunnen maar eenmaal gebruikt worden. Batterijen wel, straf hé ;-). Bovendien zullen **bepaalde en zeker toekomstige batterijen pakweg 3 maal langer meegaan kan ook 5 maal zijn. Want na hun autoleven gaan ze nog een 2e leven als opslagbatterij krijgen, en daarna pas goed voor recyclage. Die hele keten wordt netjes beschreven door de EV-constructeurs en hun eigen recyclagefabrieken, vb. Volkswagen in Salzgitter. Want dit gaat zorgen dat de grondstoffen betaalbaar blijven, integendeel tot fossiele grondstoffen die veel nuttiger/efficiënter kunnen gebruikt worden dan met een erbarmelijk rendement (vooral warmteverspilling) op te stoken in een plofkarretje. ** Toyota geeft 1 miljoen km of 15 jaar garantie op het batterijpack van de Proace. |
Citaat:
Met Renault, Volvo en volkswagen er bij waren dat meer dan 1 miljoen. |
Citaat:
En Tesla alleen: Citaat:
Dit topic gaat over de recyclage van batterijpacks in het algemeen. Zoals "onze" Umicore in Hoboken ondertussen reeds 7000 ton Li-ions per jaar recycleert. En batterijen komen dan ook van het buitenland. Want België heeft relatief weinig oude BEV of PHEV. Vergelijk Hydrovolt in Noorwegen begint hun eerste startjaar reeds met 12.000 ton per jaar, wat voldoende is voor de Noorse markt, en gaan relatief snel opschalen naar het 5-voudige en meer. Umicore gaat samenwerken met ACC een Franse JV. Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be