Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De verkiezingen komen er aan ;de CD&V wordt Vlaamsgezind (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264941)

Witte Kaproen 20 mei 2022 17:08

De verkiezingen komen er aan ;de CD&V wordt Vlaamsgezind

We zijn nu zeker dat er vervroegde verkiezingen aankomen.

De CD&V lanceert in de persoon van Sammy Madhi een Vlaamsgezind idee.:roll:

Na de verkiezingen zal de CD&V dit voorstel zoals gewoonlijk

"met spijt in het hart en voor de allerlaatste keer" laten vallen.

"Pour Sammy Mahdi (CD&V), il est «scandaleux» que l’apprentissage du néerlandais ne soit pas obligatoire en Wallonie."

https://www.moustique.be/actu/enseig...llonnes-237377

Xenophon 20 mei 2022 17:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen (Bericht 9963449)

"Pour Sammy Mahdi (CD&V), il est «scandaleux» que l’apprentissage du néerlandais ne soit pas obligatoire en Wallonie."

Mahdi begrijpt dus ook niet dat vrije mensen zelf kiezen welke taal ze willen leren.
Hij gaat de CD&V redden door het CD&V-idiotie gehalte nog te verhogen.

De Rode Willem 20 mei 2022 17:14

Citaat:

Elke stem die ze van de nieuw Vlaamse Afbrekers kunnen afpakken is mooi meegenomen.
Ik heb er weinig hoop op dat dit er veel zullen zijn...maar ze kunnen maar proberen.
Hun intentie alleen al is lovenswaardig.

DeZeeuw 20 mei 2022 17:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963453)
Elke stem die ze van de nieuw Vlaamse Afbrekers kunnen afpakken is mooi meegenomen.
Ik heb er weinig hoop op dat dit er veel zullen zijn...maar ze kunnen maar proberen.
Hun intentie alleen al is lovenswaardig.

U bent Vlaming, én u bent Belgicist, toch? Bent u ook voorstander van de Belgische monarchie?

De Rode Willem 20 mei 2022 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9963458)
U bent Vlaming, én u bent Belgicist, toch? Bent u ook voorstander van de Belgische monarchie?

Ik ben bovenal mens
Die zeer toevallig in het Vlaams sprekende gedeelte van België ben geboren.
Louter toeval, niet om onterechte fierheid uit te puren of aan te grijpen voor sentimentele onzin.
Alleen iets om gelukkig over te zijn, ik had het veel slechter kunnen treffen.

En over koningen, presidenten, heiligen, politici en andere idolen van mensen die idolen moeten hebben denk ik allemaal hetzelfde. Geen enkele kan op mijn sympathie of mijn afkeuring rekeningen. Zolang ze voor zichzelf en voor hun puberale fanclub spreken en mij erbuiten laten, ben ik tevreden. En zeker als ze niet te veel met hun bek in mijn zichtsveld lopen.

De gemuilkorfde 20 mei 2022 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963461)
En over koningen, presidenten, heiligen, politici en andere idolen van mensen die idolen moeten hebben denk ik allemaal hetzelfde. Geen enkele kan op mijn sympathie of mijn afkeuring rekeningen.

Maar bij de ene kun je voor of tegen stemmen, de andere wordt erin geboren, en je moet wachten tot hij of zij dood is om verandering te krijgen.
Moeilijk zeggen dat het dan gelijk is...

BWarrior 20 mei 2022 17:48

Ik vind dat ook schandalig en ik sta toch niet bekend als een strijdbaar Vlaams-nationalist.

DeZeeuw 20 mei 2022 17:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963461)
Ik ben bovenal mens
Die zeer toevallig in het Vlaams sprekende gedeelte van België ben geboren.
Louter toeval, niet om onterechte fierheid uit te puren of aan te grijpen voor sentimentele onzin.
Alleen iets om gelukkig over te zijn, ik had het veel slechter kunnen treffen.

En over koningen, presidenten, heiligen, politici en andere idolen van mensen die idolen moeten hebben denk ik allemaal hetzelfde. Geen enkele kan op mijn sympathie of mijn afkeuring rekeningen. Zolang ze voor zichzelf en voor hun puberale fanclub spreken en mij erbuiten laten, ben ik tevreden.

En hoe denkt u dan over de Vlaamse Beweging, en alles wat zij in het verleden hebben bewerkstelligd? Zij waren toch de drijvende kracht achter het emancipatieproces van de Vlaming (én het Nederlands) in België?

De Rode Willem 20 mei 2022 17:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9963467)
En hoe denkt u dan over de Vlaamse Beweging, en alles wat zij in het verleden hebben bewerkstelligd? Zij waren toch de drijvende kracht achter het emancipatieproces van de Vlaming (én het Nederlands) in België?

Ik als persoon heb nooit een emancipatie-beweging nodig gehad om te komen waar ik moest komen. Nu nog niet.
Ook mijn ouders hebben dat niet nodig gehad. Mijn vader werkte 42 jaar op hetzelfde fabriek en kwam thuis en ging wat in de tuin werken.
En mijn grootouders die waren landbouwers...en zij ploegden, zaaiden en molken zonder Vlaamse beweging.

Wie zou er nu zo'n slappe jan zijn dat hij/zij een nationalistische emancipatiebeweging nodig zou gehad hebben ?
En dat wij daardoor officieel Vlaams kunnen gebruiken....wel als dat niet zo was geweest dan leerden wij vanaf ons baby zijn wel Frans, of Duits, of Hollands, of....Latijn.
Wat maakt het uit ?

De gemuilkorfde 20 mei 2022 18:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963470)
En dat wij daardoor officieel Vlaams kunnen gebruiken....wel als dat niet zo was geweest dan leerden wij vanaf ons baby zijn wel Frans, of Duits, of Hollands, of....Latijn.
Wat maakt het uit ?

Veel, veel mensen die thuis een andere taal spreken dan op school, spreken die officiële taal veel minder goed, en bovendien kennen ze de moedertaal ook niet, ze kennen alleen een dialectische vorm ervan.
Veel Vlamingen die in het Frans werden opgevoed, spraken dus niet goed Nederlands, maar de meest platte variant van het dialect, en op school waren ze ook geen uitblinkers in het Frans.

Het zijn meestal zij die het zwakst zijn in talen die denken dat het niet uitmaakt.
Net zoals het de eentalig Fransen zijn die bij "Een land voor de toekomst" staan te roepen voor een veralgemeende drietaligheid.
Om de een of andere reden geldt dat niet voor hen, en is het voor hen veel te moeilijk, voor een ander is het kinderspel...

DeZeeuw 20 mei 2022 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963470)
Ik als persoon heb nooit een emancipatie-beweging nodig gehad om te komen waar ik moest komen. Nu nog niet.
Ook mijn ouders hebben dat niet nodig gehad. Mijn vader werkte 42 jaar op hetzelfde fabriek en kwam thuis en ging wat in de tuin werken.
En mijn grootouders die waren landbouwers...en zij ploegden, zaaiden en molken zonder Vlaamse beweging.

Wie zou er nu zo'n slappe jan zijn dat hij/zij een nationalistische emancipatiebeweging nodig zou gehad hebben ?
Wat maakt het uit ?

Daar zegt u nogal wat. Heeft u dan niets geen binding met uw voorouders die toch zwaar te lijden hebben gehad onder het schandelijke verfransingsbeleid in de 19e eeuw? Heeft u niets geen gevoel bij de strijd die zij hebben moeten leveren om de taal van hun voorouders te kunnen blijven spreken?

Henri1 20 mei 2022 18:35

Citaat:

Het waren vooral irritante herrieschoppers die te pas en te onpas de boel op stelten gingen zetten.

Jan Jambon deed daar ook vrolijk aan mee.
Het levert hem alvast een dikke pree en een vet pensioen op.

Moer er nog zand zijn ?

Henri1 20 mei 2022 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9963478)
Daar zegt u nogal wat. Heeft u dan niets geen binding met uw voorouders die toch zwaar te lijden hebben gehad onder het schandelijke verfransingsbeleid in de 19e eeuw? Heeft u niets geen gevoel bij de strijd die zij hebben moeten leveren om de taal van hun voorouders te kunnen blijven spreken?

Die voorouders hebben nougatbollen te lijden gehad. U verkondigt zonder schroom flagrante leugens. Proficiat.

De Rode Willem 20 mei 2022 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9963478)

Wat zouden mijn voorouders te lijden gehad hebben waar een nationalistische beweging soulaas zou geboden hebben ?
Dat de koeien ziek werden, door droogte het graan of gras niet wilde groeien, een kind stierf bij de geboorte, of een vrouw in het kinderbed bleef….dat waren de problemen van mijn voorouders Vlamingen. Niets dus waar idioot nationalisme iets aan zou gedaan hebben.
Of ge nu vloekte in het keuterboers, vlaemsch, nederlands, frans of duits….de koe trok zich daar niets van aan, ze werd ziek.
En wie pech had in de 19de eeuw in een fabriek terecht te komen, zal ook wel niet als hoogste prioriteit gesteld hebben dat de sjieke heren die de luxe hadden zich met beuzelingen bezig te houden Vlaemsch zouden moeten kouten hebben in de luxueuze etablissementen in de grote stad.

Wat hebtnu nu aan de taal van uw voorouderen…die mensen zijn dood, en kan ik uberhaupt niet meernspreken.
Trouwens mijn grootmoeder aan moeders kant was Waals / Franse (Templeuve). Wat is nu de taal.van mijn voorouderen ?

Zipper 20 mei 2022 18:42

Citaat:

Zo doorzichtig :-D

DeZeeuw 20 mei 2022 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963489)
Wat zouden mijn voorouders te lijden gehad hebben waar een nationalistische beweging soulaas zou geboden hebben ?
Dat de koeien ziek werden, door droogte het graan of gras niet wilde groeien, een kind stierf bij de geboorte, of een vrouw in het kinderbed bleef….dat waren de problemen van mijn voorouders Vlamingen. Niets dus waar idioot nationalisme iets aan zou gedaan hebben.
Of ge nu vloekte in het keuterboers, vlaemsch, nederlands, frans of duits….de koe trok zich daar niets van aan, ze werd ziek.
En wie pech had in de 19de eeuw in een fabriek terecht te komen, zal ook wel niet als hoogste prioriteit gesteld hebben dat de sjieke heren die de luxe hadden zich met beuzelingen bezig te houden Vlaemsch zouden moeten kouten hebben in de luxueuze etablissementen in de grote stad.

Wat hebtnu nu aan de taal van uw voorouderen…die mensen zijn dood, en kan ik uberhaupt niet meernspreken.
Trouwens mijn grootmoeder aan moeders kant was Waals / Franse (Templeuve). Wat is nu de taal.van mijn voorouderen ?

Dus met die hele verfransingspolitiek in de 19e eeuw heeft u geen moeite?

Zipper 20 mei 2022 18:48

Citaat:

De Vlaming heeft geen kado's gekregen van België, maar alles zelf opgebouwd door hard te werken. België is ondertussen een rottend lijk geworden dat stilaan begint te stinken.

Xenophon 20 mei 2022 18:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem (Bericht 9963489)

Je bent toevallig in Vlaanderen geboren, zei je in een andere post.
Dan klinkt het weer dat je voorouders Vlamingen waren. Ja, maar dan is het geboren worden als Vlaming helemaal niet toevallig.
Daarna is driekwart van je familie dan weer Frans en Waals.

Je bent er mee aan het zwaanzen he.

De Rode Willem 20 mei 2022 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw (Bericht 9963495)
Dus met die hele verfransingspolitiek in de 19e eeuw heeft u geen moeite?

Waarom zou ik het is 200 jaar of meer geleden.
Ik kom niemand meer tegen uit die tijd die er nu nog een trauma aan overgehouden heeft.
En als die verfransing zou geslaagd geweest zijn, zou ik allicht mijn eerste woordjes in het Frans gezegd hebben. En de rest van mijn leven Frans ingevuld hebben bij moedertaal

Wat u aanhaalt is voor mij onnozelheid voor mensen die niets beters of belangrijker aan het hoofd hebben. De toekomst is vooruit en de demografisch maatschappelijke evolutie zal nog veel taalveranderingen met zich meebrengen
Mijn devies….aanpassen of wat zitten neuten op een bankje in het zonnetje in home Avondland. Ik kies het eerste. De meeste kans op succes.

De Rode Willem 20 mei 2022 19:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9963502)
Je bent toevallig in Vlaanderen geboren, zei je in een andere post.
Dan klinkt het weer dat je voorouders Vlamingen waren. Ja, maar dan is het geboren worden als Vlaming helemaal niet toevallig.
Daarna is driekwart van je familie dan weer Frans en Waals.

Je bent er mee aan het zwaanzen he.

Misschien leren lezen ?
Mijn grootouders woonden in Vlaanderen als ik hen bewust leren kennen heb
Mijn grootmoeder langs moeders kant was van Waals / Franse komaf (Templeuve) maar is na haar huwelijk met mijn grootvader in Vlaanderen komen wonen.
Waar u de driekwart haalt mag joost weten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be