Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Kamionrijbewijs voor elektrische Bentley (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264950)

Erw 21 mei 2022 21:09

Kamionrijbewijs voor elektrische Bentley
 
https://www.thedrive.com/news/bentle...-are-too-heavy
Ze gaan nu gaan lobbyen bij de EU nazi's om hun gewichtslimitering voor autorijbewijzen te verhogen.
Anders moeten die Bentley chauffeurs hier in de EU eerst een kamionrijbewijs halen.
De batterij ervan alleen al weegt anderhalve ton.
We zijn goe milieuvriendelijk bezig zunne.

Dadeemelee 21 mei 2022 22:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9964116)
https://www.thedrive.com/news/bentle...-are-too-heavy
Ze gaan nu gaan lobbyen bij de EU nazi's om hun gewichtslimitering voor autorijbewijzen te verhogen.
Anders moeten die Bentley chauffeurs hier in de EU eerst een kamionrijbewijs halen.
De batterij ervan alleen al weegt anderhalve ton.
We zijn goe milieuvriendelijk bezig zunne.

Voor mij is elke auto van meer dan twee ton een camion.

De schoofzak 22 mei 2022 08:07

Wel, als ze willen dat veel camionetten blijven bijdragen aan de ontwikkeling van de economie, dan gaan ze toch die grens van 3.5 ton moeten verhogen.

Vlad 22 mei 2022 09:24

Duizend+ keer meer fijn stof door banden van zware auto's dan door uitstoot uitlaat ... 8O

Leuk vooruitzicht die zware wagens. :-(

De schoofzak 22 mei 2022 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9964340)
Duizend+ keer meer fijn stof door banden van zware auto's dan door uitstoot uitlaat ... 8O

Leuk vooruitzicht die zware wagens. :-(

Uit jouw link:

Citaat:

Bij de vervuiling door autobanden moet volgens de studie daarentegen een omgekeerd fenomeen worden vastgesteld. Hier dreigt de pollutie verder te zullen oplopen, te wijten aan de bouw van zwaardere wagens en een sterkere aandrijving.
Voor de rest weet ik van geen kloten van de betrouwbaarheid van de interpretatie van jouw aangehaalde website, alsook "het testbureau Emissions Analytics, in samenwerking met het Britse National Physical Laboratory."

Micele 22 mei 2022 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9964340)
Duizend+ keer meer fijn stof door banden van zware auto's dan door uitstoot uitlaat ... 8O

Leuk vooruitzicht die zware wagens. :-(

Uit jouw link:

Citaat:

“Een voorzichtige bestuurder kan echter met zijn elektrische wagen, onder meer met behulp van regeneratief remmen, de extra slijtage door het grotere gewicht compenseren. Daardoor kan hij mogelijk toch een lagere bandenslijtage laten optekenen dan een voertuig met een verbrandingsmotor dat op een agressieve wijze wordt bestuurd.”
Meer massa aan fijnstof is weinigzeggend, PM10 van bandenstof is 100 maal groter in diameter dan PM 0,1 uit de uitlaat. Bereken eens het volume. ;-)



Bovendien worden de BEV steeds maar relatief lichter, het scheelt niets meer met een vergelijkbare dieselwagen (met vergelijkbaar vermogen)

maddox 22 mei 2022 16:12

De huidige limiet van 3.5 ton voor de combinatie van trekker en aanhanger voor gewone wagens is redelijk royaal op zichzelf. Hoeveel kiesvee heeft behoefte aan een wagen waarmee je een op regelmatige basis die limiet voorbij gaat? Ikzelf heb het nog nooit voorgehad op mijn 32 jaar als automobilist.

Dat luxewagens die limiet gemakkelijk overschrijden als die luxewagens gebruikt worden als trekker is een ander verhaal. Dan moet de eigenaar maar een bestuurder inhuren die de juiste kwalificaties heeft.

Micele 22 mei 2022 16:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9964116)
https://www.thedrive.com/news/bentle...-are-too-heavy
Ze gaan nu gaan lobbyen bij de EU nazi's om hun gewichtslimitering voor autorijbewijzen te verhogen.
Anders moeten die Bentley chauffeurs hier in de EU eerst een kamionrijbewijs halen.
De batterij ervan alleen al weegt anderhalve ton.
We zijn goe milieuvriendelijk bezig zunne.

Waar staat dat?

Je hebt het over die Bentley Bentayga EWB? (lange wielbasis of mogelijk de zwaarste versie)
Dat is een auto met verbrandingsmotor, een V8 twin turbo benzine:
Citaat:

2023 Bentley Bentayga EWB

In May 2022, Bentley Bentayga Extended Wheelbase was unveiled which replaces Bentley Mulsanne, with V8 twin-turbo 4.0-liter engine that produce 542-hp, active anti-roll bars, and rear wheel steering
Toch eens de context beter lezen.

Er bestaat ook een Bentley Bentayga plug-in hybride die heeft een relatief kleine Li-ion batterij van 17,3 kWh.
Bron:
Citaat:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Bentayga

Hybrid

Bentley Bentayga Hybrid

A plug-in hybrid model was revealed at the 2018 Geneva Motor Show and went on sale in the UK, Europe, and North America in October 2019. It combines a 3.0 L V6 turbo petrol engine and an electric motor, for a system output of 449 PS (330 kW; 443 hp) and 700 N?m (516 lbf?ft) of torque. The 17.3 kWh lithium-ion battery pack offers a range of 51 km / 31.7 miles as per NEDC testing
Ern bestaat ook een diesel van, en ook een W12-benzine. Alles van VW Group.

Het kan zelfs zijn dat de dieselversie een van de zwaardere is tesamen met W12, dit bij dezelfde afmetingen, de PHEV met lichte V6-benzine met die extra 17,3 kWh batterij + relatief zwakke E-motor schat ik op 150 kg. Mogelijk is die PHEV niet of nauwelijks zwaarder dan de dieselversie.

Citaat:

Powertrain
Engine
Petrol:
4.0 L twin-turbo V8
6.0 L twin-turbo W12
Petrol plug-in hybrid:
3.0 L turbo V6

Diesel:
4.0 L twin-turbo V8

Electric motor: 94 kW (126 hp; 128 PS) AC induction motor (PHEV)

Transmission: 8-speed ZF 8HP90 automatic

Hybrid drivetrain: Plug-in hybrid (PHEV)
Battery: 17.3 kWh lithium ion (PHEV)
Electric range: 31 mi (50 km) (PHEV)
kzal nog een betere bron zoeken.

Micele 22 mei 2022 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9964530)
kzal nog een betere bron zoeken.

Deze:
Citaat:

https://www.auto-data.net/en/bentley...yga-model-2102

Specs for all generations of Bentley Bentayga 2016 - 2020 / facelift 2020 - / 2022.
MTM is voor alle gelijk, 3250 kg over alle jaren.

Leeggewicht naargelang motorisatie, van de lichtste tot de zwaarste, leeggewicht he!
- Naargelang bouwjaren, na facelift 2020 werden ze wat zwaarder (facelift en meer luxe?), normale versies hebben ~ dezelfde lengte op een paar cm na.

- De EWB of extra lange wielbasis vanaf 2022 is met +5,3 meter ~17 cm langer en automatisch zwaarder.

- Er zijn ook 7 zit-versies, dus ook ietsje zwaarder. De versies met meer vermogen -voor dezelfde motor- zijn ook zwaarder.

1. Bentayga V8 benzine: 2416 tot 2428 kg
2. Bentayga W12 benzine: 2440 tot 2508 kg
3. Bentayga V8 benzine EWB: 2514 kg (of nietszeggende topic)
4. Bentayga V8 diesel: 2505 tot 2544 kg, niet meer gebouwd na 2020.
5. Bentayga V6 benzine PHEV: 2613 tot 2648 kg (17,3 kWh li-ion + 128 hp E-motor in automatische transmissie geïntegreerd)

Alle versies zijn AWD.

Er bestaat (nog) geen pure BEV versie, zie https://www.bentleymotors.com/en/models.html

Micele 22 mei 2022 18:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9964116)
Kamionrijbewijs voor elektrische Bentley

WAAR staat dat?

Uw link over die Bentley EWB verwijst verder naar deze link:
Citaat:

https://www.thedrive.com/news/2023-b...ou-wanted-that

Some news: Bentley is replacing the Mulsanne supermegahyper 6¾-liter V8 limo. Not with anything similar, but rather, with a big SUV: the 2023 Bentley Bentayga Extended Wheelbase—or EWB to its friends at the golf club.

Some Numbers and an Engine

Besides the added length over the SWB version, the Bentayga EWB’s engine hardware remains the same. It’s powered by a 4.0-liter twin-turbo V8 that produces 542 brake horsepower and 568 pound-feet of torque. Bentley claims the SUV does zero to 60 in 4.5 seconds and has a top speed of 180 mph.

Bentley’s launching the EWB with that V8—though Mike Sayer, Head of Bentley Product Communications, isn’t ruling out a different motor. It’s just not the famed Bentley W12 you’re thinking of: “The V8 is the most popular powertrain for the Bentayga family, so it makes sense to launch with it,” he said. “The W12 in Bentayga is now limited to the Bentayga Speed and only in selected markets. We feel that the Speed remains suited to the standard Bentayga only.” Translation: The W12-powered Bentayga Speed likely won’t be extended-wheelbase-fied. However, as Sayer went on, “We are continuing to introduce the standard wheelbase Bentayga Hybrid across all markets, and we are evaluating when an EWB Hybrid could be introduced.”
@Erw ziet een EWB in de naam en leest diagonaal blind "electrisch". Amai, zover is het al gekomen.

Citaat:

We zijn goe milieuvriendelijk bezig zunne.
Bentley fan? :lol:

Micele 22 mei 2022 20:48

Erw is gaan lopen

Micele 22 mei 2022 22:14

Audi Q7 vanaf 2009 was vermoedelijk de zwaarste gewone SUV. En nog altijd is een rijbewijs B voldoende. Ja, nog 166 kg zwaarder dan de huidige langste Bentley Bentayga EWD (lengte 5,305 m)

Een Audi Q7 met V12-diesel, op een lengte van 5,089 meter (dus 22 cm korter dan de Bentayga EWD)

Citaat:

https://www.auto-data.net/en/audi-q7...tiptronic-4860

2009 Audi Q7 (Typ 4L, facelift 2009) 6.0 V12 TDI (500 Hp) quattro DPF Tiptronic

Space, Volume and weights

Kerb Weight 2680 kg
Max. weight 3475 kg
Max load 795 kg

Dimensions
Length 5089 mm
Width 1983 mm
Height 1737 mm
Wheelbase 3002 mm
Ook de Q7 V8 diesel (340 PK) van toen woog nog 2450 kg leeg:
Citaat:

https://www.auto-data.net/en/audi-q7...tiptronic-4859
Audi Q7 (Typ 4L, facelift 2009) 4.2 TDI V8 (340 Hp) quattro Tiptronic 2009, 2010 Specs

Engine specs
Power 340 Hp @ 4000 rpm.
Torque 760 Nm @ 1750-3000 rpm.

Space, Volume and weights
Kerb Weight 2450 kg
Max. weight 3275 kg
Max load 825 kg
Een veel recentere Audi Q7 V8 diesel vanaf 2019 vinden we nog bij de SQ7:
Citaat:

https://www.auto-data.net/en/audi-sq...iptronic-37439

Audi SQ7 (facelift 2019) 4.0 TDI V8 (435 Hp) quattro Tiptronic 2019, 2020 Specs

Space, Volume and weights
Kerb Weight 2320-2385 kg
Max. weight 3050-3155 kg
Een veel krachtigere Tesla X Long Range weegt 2.352 kg:
Citaat:

https://www.auto-data.net/en/tesla-m...70hp-awd-42386

Tesla Model X (facelift 2021) Long Range (670 Hp) AWD 2021, 2022 Specs

System power 670 Hp
System torque 755 Nm

Space, Volume and weights
Kerb Weight 2352 kg
Een schande dat veel krachtigere electrische wagens ~ evenveel en zelfs minder wegen dan vergelijkbare diesels. :lol:

ff naar middenklasse SUV/CUV kijken:

Citaat:

https://www.auto-data.net/en/audi-sq...iptronic-41845

Audi SQ5 Sportback (FY) 3.0 TDI V6 (341 Hp) MHEV quattro tiptronic 2020, 2021, 2022 Specs

Engine specs
Power 341 Hp @ 3800-3950 rpm.
Torque 700 Nm @ 1750-3250 rpm.

Space, Volume and weights
Kerb Weight 2010 kg.
Max. weight 2660 kg

Dimensions
Length 4689 mm
Width 1893 mm
Height 1633 mm
Citaat:

2021 Tesla Model Y Performance (534 Hp) AWD

Electric cars and hybrids specs
Gross battery capacity 80.5 kWh
Net (usable) battery capacity 77.0 kWh

Electric motor 1 Engine location Front axle, Transverse
Electric motor 2 Engine location Rear axle, Transverse
System power 534 Hp

Space, Volume and weights
Kerb Weight 1995 kg

Dimensions
Length 4751 mm
Width 1921 mm
Height 1624 mm

https://www.auto-data.net/en/tesla-m...34hp-awd-45719


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be