Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Level3 mag gamen achter het stuur in DE (https://forum.politics.be/showthread.php?t=264994)

brother paul 24 mei 2022 08:36

Level3 mag gamen achter het stuur in DE
 
onze Belgische wet gaat zeker weer niet aangepast worden zou ik denken...

https://www.hln.be/drive/in-deze-twe...jden~a363d584/

en hoe handhaaf je dat ?
EQE met L3 of EQE zonder L3 ?

Micele 24 mei 2022 12:46

In de file...

cookie monster 26 mei 2022 16:35

Level3 mag gamen achter het stuur in DE
 
Zijn ze zot geworden ?? Sorry , maar ik vind dit niet kunnen , de chauffeur hoort zich te concentreren op de weg !!

Micele 26 mei 2022 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9966862)
Zijn ze zot geworden ?? Sorry , maar ik vind dit niet kunnen , de chauffeur hoort zich te concentreren op de weg !!

Enkel op de bepaalde snelweg, enkel tijdens langzaam fileverkeer - tot 60 kmh max, en goede droge omstandigheden - kan de computer en de camera's en ... (systeem) dat blijkbaar beter dan een mens.

Anders kregen die wagens de homologatie - voor de (zeer) beperkte level 3 - niet. Het is overigens via het federale Duitse KBA dat ze die homologatie kregen:
Citaat:

https://plugavel.com/5754/car/autono...-homologation/

The autonomous car is moving forward. Mercedes obtained at the beginning of December approval of its Drive Pilot system on the UN-R157 standard from the German Federal Motor Transport Authority (KBA). This means that the brand’s future cars could be equipped with a level 3 autonomous driving system.
Natuurlijk moet de bestuurder bij een bepaald (computer) signaal altijd snel kunnen ingrijpen.

Citaat:

De enige twee auto's die deze technologie aan boord hebben, zijn de Mercedes S-Klasse en de Mercedes EQS met Drive Pilot. Dat is de naam van het hardware- en softwaresysteem van Mercedes waarmee de auto zich tot een snelheid van 60 km/u mag voortbewegen op de snelweg terwijl de bestuurder andere dingen doet.

Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot

Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.

Werkt alleen onder bepaalde omstandigheden

Dan moet de bestuurder zich echter wel aan de regels houden. Zo moet hij altijd ‘klaar zijn om het stuur over te nemen’ en het systeem werkt alleen onder bepaalde omstandigheden. Je moet overdag op de snelweg rijden, op je rijbaan blijven, het mag niet regenen en de buitentemperatuur mag niet dalen tot onder de 4 graden Celsius. Ook werkzaamheden en tunnels langer dan 50 meter zijn taboe. De optie kost in Duitsland 5.950 euro voor de S-Klasse en 8.841 euro voor de elektrische EQS.

Veel autofabrikanten werken al heel lang aan auto's die compleet zelfstandig kunnen rijden, maar voor het zover is, zijn we volgens experts jaren en misschien wel decennia verder. Anderen denken dat het nooit zover zal komen. Toch zou alleen het autonome rijden op de snelweg al een enorme uitkomst zijn. In Groot-Brittannië is de wegcode recentelijk ook aangepast voor autonoom rijden, al mag je daar niet je telefoon vasthouden.
De auto heeft dus alles aan boord om alles op te nemen of de bestuurder en de wagen de regels volgt, anders zou-de-fabrikant-zelf zich niet aansprakelijk stellen bij een ongeval. Het systeem zal ook uitschakelen als niet - of tijdelijk niet - aan al die voorwaarden tegelijkertijd voldaan wordt.

Citaat:

In Groot-Brittannië is de wegcode recentelijk ook aangepast voor autonoom rijden, al mag je daar niet je telefoon vasthouden.
Dat zou een grap zijn een wagen die alles heeft om autonoom te rijden maar de bestuurder zou te lomp zijn om het handenvrije telefoonsysteem te benutten.

cookie monster 26 mei 2022 18:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9966870)
Natuurlijk moet de bestuurder bij een bepaald (computer) signaal altijd snel kunnen ingrijpen.

Eender wanneer , zelfs al rijdt die maar 20 , 1 foutje , en ....
De chauffeur hoort zich te concentreren op de weg , niet op GSM of computer !!

Micele 26 mei 2022 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9966912)
Eender wanneer , zelfs al rijdt die maar 20 , 1 foutje , en ....
De chauffeur hoort zich te concentreren op de weg , niet op GSM of computer !!

Je begrijpt de moderne wagen dus niet.

De nog modernere wagen of bus of vrachtwagen zal geen bestuurder nodig hebben.

Eigenlijk bestaan ze al voertuigen zonder chauffeur.

Je moogt googelen op bus zonder bestuurder (proefproject)

Zelfrijdende autos (zonder chauffeur) bestaan al langer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-driving_car

Rudy 26 mei 2022 19:00

Lees:

Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot

Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.


Ah, en hoe gaan de politie en en verzekeringsmakelaars hiermee om ?

Micele 26 mei 2022 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9966919)
Lees:

Fabrikant is aansprakelijk bij ongeval met Drive Pilot

Het systeem werkt op basis van radarsensoren, lasers, camera’s en een zeer nauwkeurige GPS. Dat gaat dus veel verder dan radargestuurde cruisecontrol en ook Tesla blijft steken bij Level 2 met zijn Autopilot. Mercedes is dus de eerste fabrikant met Level 3-certificering. Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.


Ah, en hoe gaan de politie en en verzekeringsmakelaars hiermee om ?

Waarom zouden ze daarmee moeten omgaan? De bestuurder reed op dat moment niet, dus die is nooit strafbaar.
De fabrikant zal dat kunnen aantonen dat de auto reed en de bestuurder ook niets verkeerd deed.

Je hebt het toch zelf gequoted?
Citaat:

Dat is een mijlpaal, omdat bij deze snelheden niet de bestuurder aansprakelijk is in geval van een ongeluk, maar de fabrikant.

cookie monster 26 mei 2022 19:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9966913)
Je begrijpt de moderne wagen dus niet.

Ik volg het zelfs niet !! Tja , ik mag toch geen rijbewijs hebben ,
en om eerlijk te zijn , ik heb daar absoluut ook geen spijt van !!


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9966913)
Je moogt googelen op bus zonder bestuurder (proefproject)

Ik sta daar echt niet happig tegenover !!
Stel je voor , ze hacken de boordcomputer van een bus ....

Micele 26 mei 2022 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9966926)
Ik sta daar echt niet happig tegenover !!
Stel je voor , ze hacken de boordcomputer van een bus ....

En die van de trein en die van het vliegtuig, oei oei oei. :roll:

Een onderzoek van 3 jaar geleden:
Citaat:

https://innovationorigins.com/nl/rei...n-vliegtuigen/

Reiziger onderschat gebruik automatische piloot in vliegtuigen

11 OKTOBER 2019

De wereldwijde belangstelling voor autonoom reizen, zowel met de auto als met het vliegtuig, groeit. De meeste mensen twijfelen er echter nog steeds aan of de technologieën die u veilig van A naar B moeten vervoeren zonder menselijke tussenkomst betrouwbaar zijn. Twee dagen geleden berichtte Innovation Origins al over een studie van softwarebedrijf ANSYS over het onderwerp autonome auto’s. De studie van ANSYS over autonome auto’s werd uitgevoerd. 50% van de respondenten wereldwijd gaf aan dat ze in een autonome auto zouden rijden. Vandaag bekijken we de resultaten van deze studie over autonome vliegtuigen.

De automatische piloot heeft het grootste deel van de vlucht al onder controle. Maar er zijn altijd minstens twee menselijke piloten in de cockpit die op elk moment kunnen ingrijpen. Daarnaast moet de piloot het vliegtuig altijd handmatig laten opstijgen ; de automatische piloot neemt het alleen tijdens de vlucht over. De landingsprocedure is heel anders. Ook al gebeurt dit normaal gesproken ook handmatig, de stuurautomaat kan ook veilig landen. Bij slecht weer en zicht is het zelfs normaal dat de stuurautomaat de landing overneemt.

Het ANSYS-onderzoek, waarin 22.000 mensen uit de Benelux, China, Frankrijk, Duitsland, India, India, Italië, Japan, Spanje, Zweden, Groot-Brittannië en de VS werd gevraagd naar hun houding en verwachtingen ten aanzien van autonoom rijden en vliegen, toonde aan dat de zorgen over autonoom vliegen sterk uiteenlopen. De resultaten van de studie werden in oktober 2019 gepubliceerd in het ANSYS Global Autonomous Vehicle Report en tonen ook in detail de verschillende meningen tussen leeftijdsgroepen en markten.



Scepsis onder de oudere generatie groter

Iets meer dan 40% van de respondenten zei dat ze in de loop van hun leven aan boord van een autonoom vliegtuig zouden gaan. In China zei 97% van de respondenten op de studie dat dit het geval is, vergeleken met 46% in het Verenigd Koninkrijk. Duitsland zat met 67% in het?* midden.

Lees hier meer over autonoom rijden op Innovation Origins.

Terwijl 18-34-jarigen al het grootste vertrouwen hadden in autonome auto’s, werd hetzelfde resultaat gevonden voor autonome vliegtuigen. 83% zou op elk moment in een vliegtuig stappen zonder menselijke piloten, bij 55- tot 64-jarigen was dat nog steeds 50%, bij de 65-plussers slechts 45%.



Angst voor technisch falen

Het falen van de technologie tijdens de vlucht bleek de grootste zorg onder de respondenten te zijn. 65% was bang dat het vliegtuig stuurloos?* zou raken zonder menselijke piloot, 57% was van mening dat alleen een mens adequaat zou kunnen reageren op problemen in de lucht, zoals turbulentie of slecht weer. Start en landing waren slechts voor minder dan 30% een veiligheidsrisico.

Op de vraag bij welk bedrijf ze zich het veiligst zouden voelen in een autonoom vliegtuig, antwoordde 34% van de respondenten wereldwijd op de vraag bij een standaard luchtvaartmaatschappij als British Airways, KLM, Virgin Atlantic of Emirates. Slechts 11% toonde vertrouwen in goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals Ryan Air, Easyjet, Air Asia of Indigo. 15% geloofde dat technologiebedrijven zoals Google, Uber of Tesla op een dag autonome vliegtuigen zouden aanbieden.
(...)

cookie monster 26 mei 2022 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9966928)
En die van de trein en die van het vliegtuig, oei oei oei. :roll:

Een onderzoek van 3 jaar geleden:

Ongevallen kunnen overal gebeuren , da's een feit !!
Ik heb het bv ook niet met Tesla auto's !!
Altijd thuisblijven is ook niet aan te raden , maar ivm auto's
ook sommige chauffeurs zijn compleet gestoorde mafkezen !!

Micele 26 mei 2022 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 9966975)
ook sommige chauffeurs zijn compleet gestoorde mafkezen !!

Net daarom dat een computersysteem het stuur van "gestoorde mafkezen" gaat overnemen.
En de fabrikant neemt de **volledige aansprakelijkheid voor dat systeem. Wat wil je meer.

Je begint het langzaam te snappen. :-)

** 8 jaar geleden was de aansprakelijkheid nog de hamvraag voor de experten. Dat is nu al duidelijk geworden. En er is al een homologatie voor een eerste stap naar autonoom rijden, want level 3 (half-autonoom) is dat bijlange nog niet. Dat is pas level 4 = bijna-autonoom en ooit level 5 = volledig autonoom: als passagier, want de wagen heeft geen fysiek stuur en pedalen meer nodig. In zo een wagen heeft men dan ook geen rijbewijs meer nodig. Die wagen rijdt ook zonder passagier, of een passagier of passagiers kan die wagen oproepen als robotaxi : https://en.wikipedia.org/wiki/Robotaxi
kan ook een robobus zijn, of "een zelfrijdende belbus". De chauffeurs van De Lijn mogen dan allemaal staken het zal niet helpen. :lol:

Citaat:

De 5 niveaus van de zelfrijdende wagen



https://mobly.be/nl/blog/5-levels-autonomie/
Citaat:

Ik heb het bv ook niet met Tesla auto's !!
Het topic betreft Mercedes auto's. 8O
Citaat:

De enige twee auto's die deze technologie aan boord hebben, zijn de Mercedes S-Klasse en de Mercedes EQS met Drive Pilot. Dat is de naam van het hardware- en softwaresysteem van Mercedes waarmee de auto zich tot een snelheid van 60 km/u mag voortbewegen op de snelweg terwijl de bestuurder andere dingen doet.

Rudy 26 mei 2022 22:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9966923)
Waarom zouden ze daarmee moeten omgaan? De bestuurder reed op dat moment niet, dus die is nooit strafbaar.
De fabrikant zal dat kunnen aantonen dat de auto reed en de bestuurder ook niets verkeerd deed.

Je hebt het toch zelf gequoted?

Juist ja.
Daar wil ik toch het eerste voorbeeld van zien, waar de fabrikant van de auto in fout wordt gesteld.
De wet- of regelgeving zal toch serieus moeten worden bijgeschaafd.
Tot op heden is de bestuurder verantwoordelijk voor z'n voertuig en annex ongevallen.

cookie monster 26 mei 2022 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9967010)
Net daarom dat een computersysteem het stuur van "gestoorde mafkezen" gaat overnemen.

Nou , dan kan men m.a.w. binnenkort:
https://www.youtube.com/watch?v=l2LtrbRxLCM :-o
Of misschien ook wel:
https://www.ladbible.com/entertainme...tesla-20210509 :lol:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9967010)
En de fabrikant neemt de **volledige aansprakelijkheid voor dat systeem. Wat wil je meer.

Nou , ik heb in de 2 genoemde gevallen toch mijn twijfels hoor !! :lol:


Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9967010)
Het topic betreft Mercedes auto's. 8O

Klopt , maar dit zal ook wel naar andere merken overslagen !! ;-)

Micele 26 mei 2022 22:26

In China rijden ze natuurlijk al...
Citaat:

https://www.youtube.com/watch?v=zu0373D6cPk

Riding an Autonomous Bus ON THE CITY STREETS in China (Xiaoyu 2.0)

02.07.2021

I had the pleasure of going for a ride in the new Xiaoyu 2.0 Autonomous bus on the streets of Zhengzhou, China.
Nog een paar jaar en ze rijden in Europa. (behalve in de landen die te lomp zijn :-P)

Onze minister Ben Weyts was er bij in Zaventem 3 jaar geleden:
Citaat:

https://kanaalz.knack.be/nieuws/de-l...l-1463323.html

13/05/19

De Lijn experimenteert met zelfrijdende bus op luchthaven

De Lijn wil over 2 jaar zelfrijdende busjes inzetten op de luchthaven van Zaventem. Die moeten de klok rond passagiers en personeelsleden vervoeren tussen verschillende delen van de luchthaven. Zonder chauffeur dus, er is enkel een centrale dispatching om alles in de gaten te houden. Het zou een wereldprimeur zijn: de eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg.

Micele 26 mei 2022 22:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9967019)
Juist ja.
Daar wil ik toch het eerste voorbeeld van zien, waar de fabrikant van de auto in fout wordt gesteld.
De wet- of regelgeving zal toch serieus moeten worden bijgeschaafd.
Tot op heden is de bestuurder verantwoordelijk voor z'n voertuig en annex ongevallen.

Maar dat heden is snel voorbij. En in UK heeft men de wet of UK-wegcode al aangepast:
Citaat:

In Groot-Brittannië is de wegcode recentelijk ook aangepast voor autonoom rijden, al mag je daar niet je telefoon vasthouden.
En in de landen (zoals China) waar volledig autonome voertuigen zoals bussen op de openbare weg rijden -zonder chauffeur- zal dat ook al lang aangepast zijn.

En als je dat wilt zien klik op dit filmpje uit China van verleden zomer:
https://www.youtube.com/watch?v=zu0373D6cPk

Of bekijk dit uit Zaventem:
Onze minister Ben Weyts was er bij in Zaventem 3 jaar geleden:
Citaat:

https://kanaalz.knack.be/nieuws/de-l...l-1463323.html

13/05/19

De Lijn experimenteert met zelfrijdende bus op luchthaven

De Lijn wil over 2 jaar zelfrijdende busjes inzetten op de luchthaven van Zaventem. Die moeten de klok rond passagiers en personeelsleden vervoeren tussen verschillende delen van de luchthaven. Zonder chauffeur dus, er is enkel een centrale dispatching om alles in de gaten te houden. Het zou een wereldprimeur zijn: de eerste zelfrijdende bussen op de openbare weg.

Libro 27 mei 2022 00:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9967021)
In China rijden ze natuurlijk al...

Uiteraard, het land van de dictatoriale controlefreaks.

Rudy 27 mei 2022 09:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9967026)
Maar dat heden is snel voorbij. En in UK heeft men de wet of UK-wegcode al aangepast:


En in de landen (zoals China) waar volledig autonome voertuigen zoals bussen op de openbare weg rijden -zonder chauffeur- zal dat ook al lang aangepast zijn.

En als je dat wilt zien klik op dit filmpje uit China van verleden zomer:
https://www.youtube.com/watch?v=zu0373D6cPk

Of bekijk dit uit Zaventem:
Onze minister Ben Weyts was er bij in Zaventem 3 jaar geleden:

Dat klinkt positief.
Zijn er al voorbeelden van verkeersongevallen waar zelfrijdende voertuigen bij betrokken zijn ?
Er zal wel veel technisch vernuft bij te pas komen, maar toch.
Kan zo'n zelfrijdend voertuig rekening houden met een voetganger die de weg oversteekt, al dan niet op het zebrapad ?
En hoe houdt zo'n voertuig rekening met de voorrang van rechts ?

Micele 27 mei 2022 10:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9967132)
Dat klinkt positief.
Zijn er al voorbeelden van verkeersongevallen waar zelfrijdende voertuigen bij betrokken zijn ?
Er zal wel veel technisch vernuft bij te pas komen, maar toch.
Kan zo'n zelfrijdend voertuig rekening houden met een voetganger die de weg oversteekt, al dan niet op het zebrapad ?
En hoe houdt zo'n voertuig rekening met de voorrang van rechts ?

Alvast allemaal véél beter dan een gemiddelde mens met al zijn onberekenbare zwakheden.
Wat je daar vraagt kun je toch allemaal zelf opzoeken.
.
Met Level 2 of deels autonoom rijden gebeuren al duidelijk minder ongevallen dan zonder. Tesla houdt dat nauwgezet bij van al zijn wagens. Is hier al dikwijls gepost en kun je ook zelf ggl.

De overheid zal zo een systeem pas homologeren wanneer het... vul zelf in. Zucht.

Micele 27 mei 2022 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 9967059)
Uiteraard, het land van de dictatoriale controlefreaks.

Tja, de voorsprong door techniek...

https://nieuws.audi.nl/audis-merkslo...niek-wordt-50/


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be