![]() |
In de "Morgen" dd 9/8/02 werd naar een eindwerk van een student in de communicatiewetenschappen een artikel geschreven over het taalgebruik en de matige belangstelling voor de politiek.
Het meeste antwoord waarom de jongeren niet geinteresseerd zijn in de politiek blijkt de saaiheid ,geen inspraak,geen stemrecht en beslissingen worden boven hun hoofd genomen. Alhoewel ik over deze laatste mijn bedenkingen heb.De kennis over politiek was zo beduidend laag om ze op dit moment te laten stemmen.Op school wordt er bitter weinig over gepraat en hun kennis moeten ze dan halen via de media. Zeer gevaarlijk vind ik persoonlijk(de manier waarop en door wie dit gebeurt kan een zeer grote invloed hebben om hun stemgedrag)Daarenbij is het taalgebruik van de politici van die mate dat ze er weinig van verstaan en gemakkelijk afhaken. Inderdaad zijn er veel politici die bij een journalistieke ondervraging zeer snel naar termen grijpen die technisch zijn en wel gekend zijn door insiders. Nochthans in Villa Politica stellen ze iedere week daar een vraag over aan de parlementsleden en het verbaasd me dat velen door de mand vallen. Is hun taalgebruik dan niet een beetje een hautain gedrag of willen ze zich ditanciëren ,kwa opleiding en standing, van het gewone volk. Dit taalgebruik kan ook een façade zijn om aan te tonen hoe zgn slim ze zijn om hun kiezers in de waan te laten. Doch merkten ze bij de jongeren op wanneer het hun aanbelangt ze wel zeer goed op de hoogte zijn. Opmerkelijk was er geen verschil tussen ASO en TSO leerlingen. BSO leerlingen hadden dan wel ernstige problemen. Ik heb zelf drie kinderen die volledig in hun puberale fase zitten en soms wordt er eens over politiek gediscusieerd. Wat mij verbaasde was de paniek die ontstond toen er via de media werd rondgstrooid dat Spirit(kan mis zijn)een voorstel zou indiennen om de jeugd te laten stemmen vanaf hun 16 jaar. Ik vroeg hen waarom die paniek? Antwoord : te moeilijk,te saai en te ingewikkeld. Te moeilijk: al die onderwerpen begrijpen ze geen bal van en word er niets ervan gezegd op school. Te saai: door de weinige kennis is dit begrijpelijk en hun taalgebruik is ook te moeilijk.Te ingewikkeld: al die afkortingen verstonden ze niet en al overlopingen vonden ze ook raar en die voortdurende naamsveranderingen vonden ze dan ook ingewikkeld. Kortom er zij leukere dingen in het leven. Het viel mij ook op dat ze zeer goed bepaalde uitspraken herkennen en zich daar gemakkelijk aan binden,alhoewel ze niet weten hoe de vork aan de steel zit. Bvb een bepaalde politieke partij maakt een nogal zware toch duidelijk uitspraak en ze volgen ze zoals de kuikentjes naar hun moederkloek.(meestal uitspraken omtrent vreemdelingen) Als je dan probeert een uitleg te geven over politiek kijken ze meestal verdwaasd en hebben er geen vat op. Dus die eventuele stemrecht op hun zestien jaar vind ik niet goed. Is de huidige jeugd niet rijp meer voor politiek of is het de taak van de ouders om hun kroost daar beter over in te lichten? Moet de school de plicht nemen om de kinderen op een educatieve manier de jeugd inlichten? Moeten de heren en dames politici niet meer begrijpelijke taal gebruiken en niet zo technisch zijn?Moet de populaire media daar ook niet zijn steentje bijdragen? Hebben de verschillende politieke partijen niet de taak om de mensen meer in te lichten over hun ideeën en dit op een interessante manier. Moeten de heren en de dames politici niet zelf het heft in de handen nemen,meer de boer opgaan en zich veel sneller naar de jeugd richten en hun sensibeliseren tot de politiek? Afijn, een hele reeks vragen maar de mijne is,vooral voor d e jongeren: "hoe zouden jullie eigen kinderen later kunnen overtuigen om interesse te hebben in de politiek?" |
Als twintigjarige mag ik me hopelijk ook tot de jongeren rekenen. Bij mij is die politieke interesse raar geëvolueerd. Toen ik een jaar of 16 was kreeg ik een eerste interessegolf. Die werd onmiddellijk de kop ingedrukt door leeftijgsgenoten/vrienden. Het was de tijd van de eerste lieven en feestjes. Nu ik eenmaal elke week in de grootstad ronddwaal en studeer komt die interesse opnieuw boven. Zelfs in die mate dat ik er mijn studiekeuze op afgestemd heb en het mijn nog geen seconde beklaagd heb!
Mijn oma en opa stonden vroeger op de lijst van de VU. In de volgende generatie stonden 2 van de drie tantes en 4 van mijn zes nonkels op de lijst en dan heb je nog mijn vader. De Vlaamse gevoelens zitten er dan ook een beetje ingebakken en die worden blijkbaar overgedragen. Nooit enige verplichtingen gekend! Hoe het is om vanaf nul te beginnen om een beetje politieke interesse aan te kweken is me dus niet bekend. Maar ik denk wel met een meduim als internet dat ze de kans krijgen hun eigen weg te zoeken. Ze zullen misschien niet alles onmiddellijk prima kunnen plaatsen maar eens ze geïntrigeerd geraken loopt alles wel los. Laat ze gewoon de vrijheid een eigen mening te vormen!! Maar dat zal ik u niet moeten zeggen waarschijnlijk, u bent hier tenslotte de vader...Ik kan enkel mijn standpunt geven vanuit het puberale maar beter verwoord dan toen ik de streken nog had, niet dat ik nu een oude vos ben. |
Wel, bij mij is de interesse voor politiek tijdens de lessen op school gekomen. Ik denk dat dat heel belangrijk was. Dat was wel half jaren '80 en toen spraken ze in 't nieuws veel Wetstraatees. Ik vind dat de politici tegenwoordig goed hun best doen om geen Wetstraatees te spreken. Het meeste vind ik goed verstaanbare taal. Natuurlijk, in 't nieuws leggen ze niet elke keer uit waar bijvoorbeeld die afkortingen voor staan. Voor mij is eerder 't probleem dat journalisten de politici onderbreken. En tijdens de 7e dag onderbreken ze elkaar heel vaak, dan hoor ik niks meer van wat ze zeggen. Maar ja, vroeger op school kregen we wel veel uitleg over politiek en zo. En het feit dat de Vlaamse ministers nu in een ander parlement zitten en tijdens persconferenties in andere zetels gaan zitten, helpt ook om te weten welke minister waar zit.
|
Als ik soms met jongeren van 16 �* 17 jaar over politiek of actualiteit spreek: hoor ik dikwijls dat ze er niets van verstaan. Ik kan ze wel een beetje begrijpen. Er worden vaak moeilijke woorden gebruikt, lange discussies gevoerd, etc... Daarom zou ik de ouders en ook de scholen aanbevelen om de politiek zoveel mogelijk uit te leggen aan hun kinderen / leerlingen. Laat leerlingen van het vijfde middelbaar af en toe naar een zelfde nieuwsuitzending kijken en bespreek dan de inhoud in de klas (de lessen Godsdienst, Geschiedenis en Aardrijkskunde lenen zich hier perfect toe). Het zou misschien leuk zijn dat er op een van 's lands tv-zenders een soort van 'jeugd-journaal'komt zoals dit bij de NOS het geval is.
Wat de jeugd volgens mij ook afschrikt is dat men denkt dat de politiek te ver van hun bed gebeurt. Men zegt dat er beslissingen genomen worden waar jan-met-de-pet niets van merkt. Er zou moeten aangetoont worden dat de beslissingen die in de Wetstraat genomen worden wel degelijk een effect hebben op u en ik. Ik heb zelf het geluk gehad dat politiek thuis open besproken kon/kan worden. Zo heb ik de politiek leren waarderen en is de politieke microbe mijn lichaam binnengeslopen. 8) |
Citaat:
Mensen die dit jeugdjournaal nog niet gezien hebben: het is verdorie goed gebracht. Het is een aanzet waar ongetwijfeld een vervolg aangebreid kan worden. Prachtige gefilmde reportages, losjes gepresenteerd, inclusief weerbericht, uitgelegd op kindermaat, gaan zware kwesties niet uit de weg,... |
Ik ben ook een van die zeldzame jongeren die graag dit forum bezoekt. Toch, ik denk dat er een keerpunt komende is. Ik merk dat steeds meer jongeren 'bewust' worden. Meer en meer van de jongerenb die ik ken beginnen nu kant te kizen, een deel aan de rechtse radicale kant, een deel aan de linkse radicale kant. Antiglobalist zijn begint ook stilaan populair te worden, tot mijn grote vreugde overigens. Ik denk dat jongeren gewoon een afkeer beginnen krijgen van de traditionele rotzooi.
|
Laat ons hopen dat inderdaad meer jongeren de weg vinden naar de politiek, dat ze tenminste weten wat er in ons land gebeurt op beleidsniveau.
Als we de poll bekijken in het forum 'als het nu verkiezing zou zijn', zien we dat vooral de partijen buiten het centrum de meeste stemmen hebben. Met als koploper het Blok! Ik vind persoonlijk, welke kleur de traditionele partijen ook hebben, ze allen een beetje grijs aan het worden zijn... |
Dan ben k al 1 van die jongeren die de weg gevonden heeft :)
Ik heb de politiek ook zelf moeten ontdekken, (of beter gezegt ben er nog mee bezig) . Op school e.d. wordt er idd veel te weinig over gesproken. Het Jeugdjournaal vind ik ook een voorbeeld (alhoewel ik dat nu ook alweer ontgroeid ben). En dan ben ik ondertussen ook alweer van (burger)school af. -->Of zoveel jongeren van nu effectief op het VB zouden stemmen betwijfel ik.De meeste hebben een totaal verkeerd beeld over het Blok. Het consevatieve erin schrikt toch wel veel jongeren af, wat wel waar is dat veel jongeren rechtser denken. Lijkt mij ook logisch. Voor de meeste jongeren is de politiek een te vaag begrip geworden, hoeweel de meeste toch wel een eigen mening hebben. |
Wat we nodig hebben, is niet een studie over maar een vertaalwoordenboek van het Politieke Woordgebruik.
|
Als het een troost mag zijn: de meeste volwassenen begrijpen ook geen bal van wat de politici zeggen :)
Het taalgebruik van zit nu eenmaal met nietszeggende woorden. Jeugdjournaal: zeker weten! Ik keek ernaar toen ik nog kind was, en nu ook nog soms :) Als ik me niet vergis waren er enkele jaren geleden plannen om een jeugdjournaal te maken op Ketnet, maar dat werd om een of andere reden afgevoerd. In ieder geval is het jeugdjournaal op NOS nog steeds een goede manier om up-to-date te blijven met het internationale nieuws. |
Als ik me niet vergis is er wel een soort jeugdjournaal op ketnet.
Ik denk dat ik mezelf ook nog bij jongeren mag rekenen, bij de vrouwelijken zelfs die erom bekend staan nog minder in politiek geïnteresseerd te zijn. ik ben misschien wel een zeldzaamheid (toch allessinds in mijn vrouwelijke vrienden- en kennissenkring) maar ik ben wel in politiek geïnteresseerd. Hoewel het wel afhangt van het thema, en ik lang niet alles weet over politiek en ook afhaak naarmate het te droog en saai wordt. Ik ken wel enkele jongens die ook geïnteresseerd zijn in politiek, en waar ik uiteraard soms vurige debatten mee voer. Soms omdat we allebei dezelfde mening hebben en bezig zijn over de verachtelijke politiek in België en verder, soms omdat we diametraal tegenover mekaar staan. |
Citaat:
De vraag die ik mij stel is of het wel echt noodzakelijk is om zich voor politiek te interesseren, en niet eerder voor actualitet, de problemen, waarmee wij en de politici worden geconfronteerd, en de manier waarop deze problemen worden aangepakt. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:33. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be