Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Di Rupo: "Solidariteit is samenwerken, eens voor Vlaanderen dan voor Wallonië". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265007)

reservespeler 25 mei 2022 06:17

Di Rupo: "Solidariteit is samenwerken, eens voor Vlaanderen dan voor Wallonië".
 
Zondag in de Zevende Dag stelde N-VA-voorzitter Bart De Wever dat “Wallonië de facto failliet is”.


Uit het art.
“Ach, meneer De Wever vergist zich”, zo stelde Di Rupo breed lachend aan Belga. “Dat gebeurt hé, dat hij zich vergist. Weet u, ik geef geen kritiek op zijn beleid in Antwerpen, dat zou ik ook kunnen doen. Maar dat is nutteloos. Solidariteit dat is samenwerken, de ene keer voor Vlaanderen, de andere keer voor Wallonië, met verenigde krachten.”

Di Rupo vergist zich; dat gebeurt hé, dat hij zich vergist. Er is nog nooit solidariteit geweest van Wallonië met Vlaanderen.

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/pol...aebbe7101796c4

Di Rupo was ook zeer verheugd dat de schuld van Wallonië momenteel niet verder groeit (Waar je al blij mee kunt zijn).
Di Rupo vergeet dat, als straks de intresten stijgen, en significant deel van de Waalse inkomsten nodig zijn om schulden en intresten te betalen .
Geld voor relance zal er dan niet meer zijn, laat staan voor een nieuw Marshalplan.



Uit het art.
Een breed glimlachende Elio Di Rupo (PS), de Waalse minister-president, heeft gisteren de begroting voor het Waals Gewest gepresenteerd. En de triomf daarbij: de extra groei op de schuld is gestopt, zo liet Di Rupo weten.

De cijfers van de Waalse financiën ogen ronduit dramatisch, met een begroting waarop 15 miljard euro aan inkomsten staan, en 19 miljard uitgaven. Naast dat tekort van zo’n 4 miljard euro, is er een totale schuld van zo’n 34 miljard euro: zo’n 240 procent van de totale inkomsten, volgens minister van Begroting Adrien Dolimont (MR). In Vlaanderen bedraagt de schuld zo’n 62,5 procent van alle inkomsten.

reservespeler 25 mei 2022 06:27

Die schuld wordt straks lastig, wanneer de rente gaat stijgen. Maar van pessimisme geen sprake, bij Di Rupo en Dolimont.

Die laatste, een erg jonge minister van de MR, is opvolger van Jean-Luc Crucke (MR) en haalde vanmorgen uit: “Mijn model is niet Vlaanderen. Als men het gebrek aan solidariteit zag, op het federale niveau, na de overstromingen in Wallonië, dat is niet de visie die ik verdedig”, zo stelde hij.


Had Vlaanderen dan (weeral) financieel moeten bijspringen?
Had Federaal iets meer moeten doen?

Misschien had het treinstationneke in Bergen iets soberder mogen zijn, want uiteindelijk is dat ook federaal geld (via de NMBS). Het project moest groots zijn omdat Bergen in 2015 de culturele hoofdstad van Europa zou zijn. Alleen was er in 2015 alleen een bouwwerf te zien.

Voor de NMBS, die het nieuxe station in 2007 begroot had op 37 miljoen, liepen de kosten ook hoog op, meer dan 5 keer zoveel als oorspronkelijk begroot was (200 miljoen).



Het prijskaartje van het nieuwe treinstation in Bergen is verdubbeld tot 324 miljoen euro. De NMBS hoopt het megaproject in 2023 af te werken, acht jaar later dan gepland.

Wie met de trein de Waalse stad Bergen bezoekt, start de dag in een apocalyptisch landschap. Waar in 2015 een spiksplinternieuw station van de Spaanse sterarchitect Santiago Calatrava moest verrijzen, bevindt zich al jaren een werf waar weinig gebeurt. Betonnen trappen leiden naar een ontoegankelijk platform, een gammele brug brengt reizigers over de sporen, de loketten huizen in containers.

Het prijskaartje van het gigantische project is intussen verdubbeld. 'De initiële kostprijs van het project van het station van Bergen bedroeg 170 miljoen. Vandaag is die opgelopen tot 324 miljoen euro', antwoordde federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) woensdag in het parlement op vragen van Kamerlid Eric Thiébaut (PS).

reservespeler 25 mei 2022 06:30

Di Rupo beliegt het Waals Parlement (dus eigenlijk de Waalse burgers) als hij stelt dat de schuld niet groeit.
Voor het gemak heeft ie 4 grote posten uit de begroting gehouden, vier posten van in totaal 4 miljard euro.



Uiteindelijk bespaarde Di Rupo en co zo’n 150 miljoen euro, in een begrotingsconclaaf dat vijf dagen duurde. Daarbij schermden ze met mooie cijfers, en een begroting die tegen 2024 zowaar “in evenwicht” moet zijn. Maar dat lijkt een budgettaire goocheltruc: vier posten van “bijzondere uitgaven” zijn uit de begroting gehouden. Daarbij de coronamaatregelen, de relancemaatregelen, de overstromingen, en extra uitgaven door de oorlog in Oekraïne. Zo tikt het tekort in werkelijkheid aan tot 4 miljard euro.

maddox 25 mei 2022 06:43

Wallonië solidair met Vlaanderen?
De Vlaamse boerezonen en boeredochters die in de 19de eeuw de Waalse industrie groot maakten werden bedankt met een aalmoes en een hoop hoongelach.
De Vlaamse zonen die in WO 1 de Duitse hordes stopten, kregen als bevel "Et pour les Flamands la même chose".

Na WO II, toen de handen uit de mouwen gestoken werden, en de Waalse industrie niet moderniseerde, maar de Vlaamse vanuit de grond opgebouwd werd, moesten de Waalse mijnen en staalfabrieken eerst Italianen en Grieken importeren en nadien Noord Afrikanen (na Marcinelle was Italië niet meer te spreken over de Belgische overheid), want de Vlamingen konden nu in Vlaanderen werken, en niet als boerekes.
Maar als bandwerkers, maar ook ingenieurs, technici, enzoverder, met een opleiding in een meer bruikbare taal.

En het resultaat zien we nu. Wallonië is een soort van steampunk distopia in zijn gehele, met groezelige, half vervallen, grauwe werkloze industriesteden (Zie bovenstaande foto)
Maar de elite heeft daar geen last van. De politieke leiders genieten van hun macht en voordelen, en het oude geld, dat is al lang veilig gesteld van de graaiende handen van de Blegische (r)Overheid.

reservespeler 25 mei 2022 06:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9965862)
Wallonië solidair met Vlaanderen?
De Vlaamse boerezonen en boeredochters die in de 19de eeuw de Waalse industrie groot maakten werden bedankt met een aalmoes en een hoop hoongelach.
De Vlaamse zonen die in WO 1 de Duitse hordes stopten, kregen als bevel "Et pour les Flamands la même chose".

Na WO II, toen de handen uit de mouwen gestoken werden, en de Waalse industrie niet moderniseerde, maar de Vlaamse vanuit de grond opgebouwd werd, moesten de Waalse mijnen en staalfabrieken eerst Italianen en Grieken importeren en nadien Noord Afrikanen (na Marcinelle was Italië niet meer te spreken over de Belgische overheid), want de Vlamingen konden nu in Vlaanderen werken, en niet als boerekes.
Maar als bandwerkers, maar ook ingenieurs, technici, enzoverder, met een opleiding in een meer bruikbare taal.

En het resultaat zien we nu. Wallonië is een soort van steampunk distopia in zijn gehele, met groezelige, half vervallen, grauwe werkloze industriesteden (Zie bovenstaande foto)
Maar de elite heeft daar geen last van. De politieke leiders genieten van hun macht en voordelen, en het oude geld, dat is al lang veilig gesteld van de graaiende handen van de Blegische (r)Overheid.

Als er nu een relanceplan komt, is dat 50 jaar te laat (misschien zelfs wel 60 jaar).
De omvorming van de industrie na het instorten van de Waalse industrie heeft nooit plaatsgevonden, terwijl er toen geld was, veel geld zelfs.

Herr Flick 25 mei 2022 07:51

Het zal heel simpel zijn, als straks de interesten door het dak gaan en Walonie doet ons in een grieks drama belanden (want het zal belgie als land zijn dat de slechte ratings zal krijgen) zal er nog een serieuze optie voor Vlaanderen overschieten.

Rudy 25 mei 2022 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9965957)
Amai, die heeft nogal een kont he zeg?

Dat treinstation is niet bepaald een eyecatcher.

reservespeler 25 mei 2022 11:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9966059)
Dat treinstation is niet bepaald een eyecatcher.

Ze hadden dat geld beter geïnvesteerd in automatisering.

Xenophon 25 mei 2022 11:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9966071)
Ze hadden dat geld beter geïnvesteerd in automatisering.

Dat is de volgende stap, maar Vlaanderen heeft het benodigde geld nog niet overgeschreven.

reservespeler 25 mei 2022 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 9966073)
Dat is de volgende stap, maar Vlaanderen heeft het benodigde geld nog niet overgeschreven.

:lol::lol::lol::lol:

Zipper 25 mei 2022 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 9966059)
Dat treinstation is niet bepaald een eyecatcher.

Aan de prijs zal het nochtans niet gelegen hebben, meer dan 300 miljoen Euro

https://www.tijd.be/ondernemen/logis.../10239572.html

Herr Flick 25 mei 2022 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zipper (Bericht 9966083)
Aan de prijs zal het nochtans niet gelegen hebben, meer dan 300 miljoen Euro

https://www.tijd.be/ondernemen/logis.../10239572.html

ja een percentje voor die, en een voor dien andere en een voor de PS ,... ja zo is 300 miljoen niks he.

Svennies 25 mei 2022 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9965896)
Het zal heel simpel zijn, als straks de interesten door het dak gaan en Walonie doet ons in een grieks drama belanden (want het zal belgie als land zijn dat de slechte ratings zal krijgen) zal er nog een serieuze optie voor Vlaanderen overschieten.

Solidariteit volgens Di Rupo is niet meer dan "Wij walen bepalen wat de Vlamingen zullen moeten betalen"...

Zipper 25 mei 2022 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 9966162)
Solidariteit volgens Di Rupo is niet meer dan "Wij walen bepalen wat de Vlamingen zullen moeten betalen"...

Het klinkt hallucinant, maar zo is het.

Schelfie 25 mei 2022 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9966143)
ja een percentje voor die, en een voor dien andere en een voor de PS ,... ja zo is 300 miljoen niks he.

300 miljoen voor een station dat ochot ocheire maar 15.000 reizigersper week verwerkt (9.820 op een weekdag) ? Wtf...

Het station is nummerke 16 op de ranglijst van drukste Belgische stations. Maar wel bovenaan als de duurste...

reservespeler 26 mei 2022 06:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 9966174)
300 miljoen voor een station dat ochot ocheire maar 15.000 reizigersper week verwerkt (9.820 op een weekdag) ? Wtf...

Het station is nummerke 16 op de ranglijst van drukste Belgische stations. Maar wel bovenaan als de duurste...

Ik vind dat een station vooral functioneel moet zijn, maar eigenlijk is dat de discussie niet. Het toont wel de Waalse prioriteiten aan.

Voor 50 miljoen het station renoveren was voldoende, met het overige geld relanceplannen indienen of andere stations aanpakken.

De gemuilkorfde 26 mei 2022 07:13

Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat station verschrikkelijk lelijk.

reservespeler 26 mei 2022 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde (Bericht 9966539)
Het zal aan mij liggen, maar ik vind dat station verschrikkelijk lelijk.

Smaken verschillen.
Persoonlijk vind ik het ook niet echt mooi.

Henri1 26 mei 2022 08:04

Zoals gewoonlijk is extreemrechts elkaar aan het opgeilen op de rug van hun landgenoten?

De gemuilkorfde 26 mei 2022 08:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 9966562)
Zoals gewoonlijk is extreemrechts elkaar aan het opgeilen op de rug van hun landgenoten?

"Opgeilen", als jij daar geil van wordt, dan zou je je toch eens beter laten onderzoeken.
En "op de rug van hun landgenoten", dat is de manier waarop dit schreeuwlelijke peperdure station gebouwd is, want het is ongetwijfeld de Vlaming die de rekening zal mogen betalen voor het geldverspillen van de Walen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be