![]() |
Ritsen in België
Aan de hand van een filmpje opgenomen met de dashcam. U ziet 2 auto primaten aan het werk waarbij ze beide vechten om een autolengte voor te zijn. Hilarisch om te zien hoe de spanning zich steeds verder opbouwt en geen van beide wil wijken. Net al kindjes in de peuterklas die een plaatsje vooraan de rij willen bemachtigen. :lol:
https://www.hln.be/binnenland/dashca...laar~ad8b51ed/ |
Met die camionetten rijden gekken rond. Bon, met gewone auto's ook, maar duidelijk minder.
Ik zie alle dagen genoeg op de E-40 naar Brussel....:? Als iedereen een beetje zijn/haar manieren zou houden in het verkeer...:-( |
Citaat:
geen ruimte hebben, druk, maar toch blijven pushen en als ze dan aan de lichten moeten vertrekken geraken ze niet vooruit. |
Nu is die situatie daar op de A12 daar ook op gemaakt om zo een shit te creeren.
Die stroken zijn net lang genoeg om 2 a 3 auto's voor te laten op die 2 andere rijstroken en dan moeten de bestuurders weten wat ze doen en de voet naar beneden stampen van zodra het groen wordt... en ja... dat wil nogal eens een probleem zijn. Ze hadden dat daar beter op 2 stroken gelaten, en als iedereen daar dan wat gas geeft ipv zit te slapen gaat dat daar wel vooruit. |
Wat zegt de verkeerswet ivm ritsen?
Als er 3 rijvakken zijn die naar 1 rijvak gaan is het eerst links, rechts dan midden ritsen. Als er 2 rijvakken zijn dan ieder om de beurt en dus had de rode bestelwagen de witte auto moeten laten inritsen. Maar soms heb je ook bestuurders die willen inritsen en naar niks kijken, knipperlicht aan en ritsen. |
Ik pleit ervoor om bij zware agressie in het verkeer, betrokkene zijn rijbewijs af te pakken wegens "mogelijks psychisch te agressief en te nerveus om auto te rijden", tot aan een gunstige uitslag van een psychologische test.
De gunstige uitslag mag een tijdsduur inhouden, als dit nodig zou blijken: je mag terug rondrijden, maar binnen zes maanden nog eens terug komen. Bij lichte agressie mag ie blijven rondrijden gedurende max. 1 maand. Dan moet de uitslag van de psycholoog gunstig zijn, zoniet: papierke toch ingetrokken. |
Ik werd onlangs het ritsen "ontzegd" door een Roemeense of 'k weet niet meer welke buitenlandse trucker op een autostrade aan de grens.
Die man ging zodanig in het midden van de twee rijstroken rijden, dat ik hem niet kon voorbijsteken tot aan de plaats waar het verkeer dan op een rijstrook moest. Ik drong niet aan. Die gasten moeten zomaar alle regeltjes van Europa kennen. En ik heb daardoor zeker wel vijf seconden tijd verspeeld. Maar 't zou wel fijn geweest zijn, mochten daar flikken gestaan hebben, die hem dan wat educatieve uitleg konden geven. |
Citaat:
|
Citaat:
En sommigen scoren een vette nul daarvoor. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Er zijn nog altijd sukkels die plots op twee vakken gaan rijden zodat niemand zou kunnen ritsen.. Er zijn nog altijd sukkels die veel te vroeg invoegen.. er zijn er nog altijd die dat veel te laat doen.. en de grootste sukkels blijken nog steeds degene te zijn die bumperkleven zodat genen andere kan invoegen. Want zoals 't een goede belg betaamt, gunt die een ander niets.
Ach, 't valt me al enkele jaren op: de meeste automobilisten zouden beter in 't zitje van een winkelkar kruipen. |
Citaat:
't Is natuurlijk iets anders wanneer mensen op het rechtervak van een autostrade de hele afrit voorbij vliegen en zich er op 't laatst tussen smijten.. akkoord dat in zulke gevallen frustraties ontstaan. |
Citaat:
Wil men en zo een bestuurder straffen is het best van voertuig en volledige lading te immobiliseren in tijd ....vb 1ste keer 1uur .....volgende keer ½ dag ..... volgend keer 1dag en steeds langer en langer . Wat ze daar in Aartselaar aan A12 gedaan hebben zijn verloren kosten ( de zoveelste ) de sleuf van Boom moest men al doorgetrokken hebben. |
Citaat:
Voor mij mogen er op alle werven op die plaatsen camera's staan, 24/24. Maar ja, liever ene pakken die 51 rijdt, 20 meter voorbij het eerste bord. |
Citaat:
Maar nu is er die wetgeving: als je op de linker (..) rijstrook zit, moet je er blijven tot aan de versmalling. Ik vermoed dat dat is om de totale 'gemene lengte' van de file te minderen. |
Citaat:
En ja, in principe mag je een kruispunt niet oprijden als je het niet kan vrijmaken, maar ook daar blijkt de gemiddelde belg zich niet van bewust.. en dan als een dom schaap rond zich kijken wanneer ze midden op dat kruispunt stil staan, met die typerende lege blik in hun ogen.. Ik bedenk ondertussen dat zelfs een winkelkar voor velen te hoog gegrepen is. |
Citaat:
Soms valt er op de rechtse file een groot gat en schuift de rechtse file sneller aan als de linkse. En de rechtse file is eerder aan de versmalling om daar pas te ritsen. (er zijn soms meer linkrijders) Is het dus eigenlijk niet. Want men verspilt daardoor geen wegcapaciteit over alle rijstroken, daarvoor is het ritsen ingevoerd. Men maakt de lengte van de file navenant korter, want er zijn tenslotte afritten waar men eens afwil. Stel eens voor men kan de afrit op enkele honderden meters niet nemen omdat onwetende-pier-pol-jef menen dat men de filelengte moet verdubbelen. Het is namelijk ook frusterend als mensen de ritsregel niet kennen en het verkeer op een vrije rijstrook afblokken om daar veel te vroeg te willen ritsen waar men niet mag. De stilstaande file is daar namelijk niet verplicht die bestuurder er tussen te laten. Keep your lane please... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be