![]() |
Gilkinet: "Laadpaalkleven tegengaan!".
Om 'laadpaalklevers' af te schrikken, wordt het verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voert die verplichting in, schrijven Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zaterdag.
Vanaf eind deze zomer zal het verplicht worden om effectief op te laden wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende 'rotatie' bij de laadpalen te zorgen. Stel: Ik kom om 22u30 thuis van mijn werk (middagshift) en plaats mijn wagen om aan de laadpaal. Moet ik dan 's nachts opstaan om mijn wagen te gaan verplaatsen? Volgens de letter van de wet wel, maar is dat leefbaar voor de gewone burger? Of zijn er bepaalde uren waarop deze wetgeving van toepassing is? Of beter in de nacht niet opladen? Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van een parkeerplaats worden door lokale besturen opgelegd. In Antwerpen bijvoorbeeld geldt nu al een rotatietarief van 0,01 euro per minuut voor wie een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al lang opgeladen is. In Brugge mag dan weer maximaal twee tot vier uur op een openbare laadplaats worden geparkeerd. |
Verbieden, verbieden, verbieden .... een techniek om je eigen falen en fouten te verbergen.
Gilkinet zou beter zorgen voor echt voldoende laadpalen, als hij het meent met elektrische voertuigen. Verder vind ik het maar normaal dat als je een laadpaal gebruikt op een parkeerplaats die "hot" is, je ook parkinggeld betaalt, net zoals de gewone auto naast jouw plaats, waar dan geen laadpaal zou staan. |
Is gemakkelijk in een reglement te gieten.
Maar het kan ook zijn dat dit land gatachterlijk is. :-P |
Kelt,briljant zoals gewoonlijk,gaat dat eens oplossen zie.
Als een "openbare intelligente laadpaal" (ja? toch?) opmerkt dat een wagen twee uur na het volladen zijn nog steeds aangekoppeld is,begint hij de betreffende batterij weer te ontladen.... Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan dubbel tarief. Als die blijft staan,na twee uur,weer ontladen. Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan opnieuw verdubbeld tarief. etc.... :twisted: |
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn voor een Tesla om zichzelf elders in de buurt te parkeren als de volgende de pries eruit trekt. Een beetje zoals Kid van The Nightrider. |
Citaat:
Hopla, via mijn krant: Citaat:
Citaat:
Dan is er geen rotatietarief. Staat in het blauw uitgelegd. Je opent een draad erover en leest niet wat er in de links staat? Wat doet men met gewone wagens die ergens te lang geparkeerd staan? Of daar staan waar ze niet mogen? |
Citaat:
Ik lees nergens de wet die de minister invoert. |
Citaat:
Die wet zal weldra komen. Straks. Citaat:
|
Citaat:
U komt af met de oplossing van Antwerpen (die volgens mij correct is), maar nergens met de oplossing van de regeringk. |
Citaat:
En de titel alleen zegt het ook, van hbvl.be: Laden aan publieke laadpaal straks verplicht En de titel uit het Nieuwsblad geef ik ook nog: Citaat:
|
Citaat:
Ik vraag wat na 20u00 in de wetgevingk? |
Citaat:
Wie weet gaan al die steden en gemeentes hun huidige regels navenant aanpassen. En hun boetes ook. Zo lees ik het toch, jij niet? Er wordt enkel een vb gegeven van Antwerpen en Brugge, er zijn alvast meer dan 500 steden en gemeentes in België. Elk hun soorten laadpunten en vermogens. Lees nog eens elk zinnetje in de context: Boetes Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut. “Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.” In Brugge mag je op een openbare laadplaats dan weer maximaal twee of vier uur parkeren, afhankelijk van de locatie. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro. - - - - - - Er komen voortdurend slimme laadpunten bij. Maar het vb van Antwerpen zal de hoofdmoot uitmaken, aan zeer trage laadpalen moet je nu eenmaal de ganse nacht kunnen laden (aan 3 kW heb je 24 kWh erbij op 8 uur, laad je ergens aan 11 kW, tja dan heb je na 3 uur al 33 kWh erbij, dat is dus geen trage laadpaal meer en zal die vb.-regeling van Brugge krijgen). Op een gewone parkeerplaats (bewonersparkeren) staat men toch ook de ganse nacht. Ik zie dus nergens een probleem. Ook semi-openbare die hun manier van handhaving hebben. Of enkel voor zakelijke klanten, op het werk ofzo, daar heb ik een vb-link van: Citaat:
Citaat:
|
"Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is de Nederlandse taal ook weer een woord rijker: de laadpaalklevers. "
Toen steeds meer mensen in files begonnen te staan, werd de Nederlandse taal ook een woord rijker: de bumperklevers. |
Citaat:
Ik wil weten wat de wetgever zegt. Mss zeggen die verplicht laden tot 22u00 of tot 24u00, of ... Ik zie dat, in tegenstelling tot u, nergens staan. Dit is in Antwerpen zo. “Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.” |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je wekker zetten om een paar uur nadat je bent ingeslapen je wagen van de laadpaal te gaan halen om geen boete te krijgen ... :lol:
Neen, een wagen gaat aan veel mensen gewoon niet meer besteed zijn omdat ze hem niet kunnen plaatsen/opladen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be