Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Gilkinet: "Laadpaalkleven tegengaan!". (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265130)

reservespeler 5 juni 2022 08:19

Gilkinet: "Laadpaalkleven tegengaan!".
 
Om 'laadpaalklevers' af te schrikken, wordt het verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) voert die verplichting in, schrijven Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen zaterdag.

Vanaf eind deze zomer zal het verplicht worden om effectief op te laden wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. Bestuurders zullen bij een laadpaal mogen parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. Zo hoopt Gilkinet voor voldoende 'rotatie' bij de laadpalen te zorgen.


Stel:
Ik kom om 22u30 thuis van mijn werk (middagshift) en plaats mijn wagen om aan de laadpaal. Moet ik dan 's nachts opstaan om mijn wagen te gaan verplaatsen?

Volgens de letter van de wet wel, maar is dat leefbaar voor de gewone burger?
Of zijn er bepaalde uren waarop deze wetgeving van toepassing is?
Of beter in de nacht niet opladen?



Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van een parkeerplaats worden door lokale besturen opgelegd. In Antwerpen bijvoorbeeld geldt nu al een rotatietarief van 0,01 euro per minuut voor wie een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al lang opgeladen is. In Brugge mag dan weer maximaal twee tot vier uur op een openbare laadplaats worden geparkeerd.

De schoofzak 5 juni 2022 08:51

Verbieden, verbieden, verbieden .... een techniek om je eigen falen en fouten te verbergen.
Gilkinet zou beter zorgen voor echt voldoende laadpalen, als hij het meent met elektrische voertuigen.

Verder vind ik het maar normaal dat als je een laadpaal gebruikt op een parkeerplaats die "hot" is, je ook parkinggeld betaalt, net zoals de gewone auto naast jouw plaats, waar dan geen laadpaal zou staan.

Micele 5 juni 2022 11:04

Is gemakkelijk in een reglement te gieten.

Maar het kan ook zijn dat dit land gatachterlijk is. :-P

kelt 5 juni 2022 11:26

Kelt,briljant zoals gewoonlijk,gaat dat eens oplossen zie.

Als een "openbare intelligente laadpaal" (ja? toch?) opmerkt dat een wagen twee uur na het volladen zijn nog steeds aangekoppeld is,begint hij de betreffende batterij weer te ontladen....
Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan dubbel tarief.
Als die blijft staan,na twee uur,weer ontladen.
Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan opnieuw verdubbeld tarief.


etc....


:twisted:

reservespeler 5 juni 2022 11:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9972247)
Is gemakkelijk in een reglement te gieten.

Maar het kan ook zijn dat dit land gatachterlijk is. :-P

Hoe moet dat er dan uitzien

Vlad 5 juni 2022 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9972257)
Kelt,briljant zoals gewoonlijk,gaat dat eens oplossen zie.

Als een "openbare intelligente laadpaal" (ja? toch?) opmerkt dat een wagen twee uur na het volladen zijn nog steeds aangekoppeld is,begint hij de betreffende batterij weer te ontladen....
Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan dubbel tarief.
Als die blijft staan,na twee uur,weer ontladen.
Daarna,indien nog steeds aanwezig wordt automatisch weer geladen,maar nu aan opnieuw verdubbeld tarief.


etc....


:twisted:

:lol:


Ik denk dat het perfect mogelijk moet zijn voor een Tesla om zichzelf elders in de buurt te parkeren als de volgende de pries eruit trekt. Een beetje zoals Kid van The Nightrider.

Micele 5 juni 2022 11:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972263)
Hoe moet dat er dan uitzien

Google eens op (technische) oplossingen?

Hopla, via mijn krant:
Citaat:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220603_96957757

Laden aan publieke laadpaal straks verplicht

Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

In Vlaanderen staan er vandaag ruim 6.000 publieke laadpunten. Ter vergelijking: de stad Amsterdam alleen al telt er 5.000. En zelfs daar komt het, nu er almaar meer elektrische auto’s rondrijden,?geregeld tot spanningen tussen bestuurders over het veel te lang bezet houden van zo’n publieke laadplaats. Om dergelijke toestanden bij ons te vermijden, past minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) daarom de Belgische wegcode aan. De wijzigingen gaan eind deze zomer in.

Concreet is het vanaf dan verplicht om effectief op te laden, of “te connecteren met de aanwezige laadinfrastructuur”, wanneer je met een elektrische auto parkeert op een parkeerplaats die voorbehouden is voor het laden van een elektrisch voertuig. “Op dit moment is het inderdaad niet verplicht je auto op te laden wanneer je die op zo’n voorbehouden plek parkeert”, zegt advocaat Jan Roodhooft, die zich met deze materie bezighoudt.


Gilkinet voert die verplichting nu wel in: bestuurders mogen dus bij een laadpaal parkeren tot hun batterij is opgeladen, maar niet langer. De minister hoopt dat daardoor voldoende ‘rotatie’ bij de laadpalen zal ontstaan.

Daarnaast verduidelijkt Gilkinet de wegcode, zodat parkeren op zo’n voorbehouden laadplaats ook juridisch als parkeren wordt beschouwd, en niet als stilstaan. De verduidelijking moet verhinderen dat eigenaars van een elektrisch voertuig?het betalend parkeren in die buurt zouden kunnen ontlopen.

Boetes

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.

Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.”

In Brugge mag je op een openbare laadplaats dan weer maximaal twee of vier uur parkeren, afhankelijk van de locatie. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.

Jochen Desmet van EV Belgium, de sectorfederatie van de elektrische mobiliteit, juicht de duidelijkere regelgeving toe. “Twee zaken zijn voor ons erg belangrijk: dat parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen niet worden ingenomen door gewone auto’s. En daarnaast dat laadplaatsen niet nodeloos bezet worden gehouden wanneer de auto is volgeladen.”
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972183)
Stel:
Ik kom om 22u30 thuis van mijn werk (middagshift) en plaats mijn wagen om aan de laadpaal. Moet ik dan 's nachts opstaan om mijn wagen te gaan verplaatsen?

Nee. Traag laden doe je namelijk sowieso 's nachts.
Dan is er geen rotatietarief. Staat in het blauw uitgelegd. Je opent een draad erover en leest niet wat er in de links staat?


Wat doet men met gewone wagens die ergens te lang geparkeerd staan?
Of daar staan waar ze niet mogen?

reservespeler 5 juni 2022 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9972269)
Google eens op (technische) oplossingen?

Hopla, via mijn krant:


Nee. Traag laden doe je namelijk sowieso 's nachts.
Dan is er geen rotatietarief. Staat in het blauw uitgelegd. Je opent een draad erover en leest niet wat er in de links staat?


Wat doet men met gewone wagens die ergens te lang geparkeerd staan?
Of daar staan waar ze niet mogen?

Ik lees wat Antwerpen doet.
Ik lees nergens de wet die de minister invoert.

Micele 5 juni 2022 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972476)
Ik lees wat Antwerpen doet.
Ik lees nergens de wet die de minister invoert.

Ik ook niet, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Die wet zal weldra komen. Straks.

Citaat:

Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).
Een simpele aanpassing van artikel 70.2.1, 3°, h van de wegcode volstaat.

reservespeler 6 juni 2022 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9972489)
Ik ook niet, maar dat hoeft voor mij ook niet.

Die wet zal weldra komen. Straks.



Een simpele aanpassing van artikel 70.2.1, 3°, h van de wegcode volstaat.

U verwijt mij dat ik me vragen stel i.v.m. de avonduren.
U komt af met de oplossing van Antwerpen (die volgens mij correct is), maar nergens met de oplossing van de regeringk.

Micele 6 juni 2022 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972688)
U verwijt mij dat ik me vragen stel i.v.m. de avonduren.
U komt af met de oplossing van Antwerpen (die volgens mij correct is), maar nergens met de oplossing van de regeringk.

Die staat in het artikel. En ik heb ze in het vet gezet.

En de titel alleen zegt het ook, van hbvl.be:

Laden aan publieke laadpaal straks verplicht

En de titel uit het Nieuwsblad geef ik ook nog:

Citaat:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220603_97255253

Nieuwe regel moet ‘laadpaalklevers’ afschrikken: effectief laden aan publieke laadpaal wordt straks verplicht

Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo).

reservespeler 6 juni 2022 08:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9972701)
Die staat in het artikel. En ik heb ze in het vet gezet.

En de titel alleen zegt het ook, van hbvl.be:

Laden aan publieke laadpaal straks verplicht

En de titel uit het Nieuwsblad geef ik ook nog:

Dat vraag ik tioch helemaal / allemaal niet.

Ik vraag wat na 20u00 in de wetgevingk?

Micele 6 juni 2022 08:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972707)
Dat vraag ik tioch helemaal / allemaal niet.

Ik vraag wat na 20u00 in de wetgevingk?

Het laden blijft dan in de regel ook verplicht, maar de regels kunnen verschillen volgens lokatie en-of gemeente. En wslk ook waar de laadpaal staat, sowieso welke aard laadpaal (vermogen 3 kW, 3,7 kW, 7,3 kW, 11 kW, meer?) en of de laadpaal an sich slim is. Dus een hele boterham.

Wie weet gaan al die steden en gemeentes hun huidige regels navenant aanpassen. En hun boetes ook.

Zo lees ik het toch, jij niet? Er wordt enkel een vb gegeven van Antwerpen en Brugge, er zijn alvast meer dan 500 steden en gemeentes in België. Elk hun soorten laadpunten en vermogens.

Lees nog eens elk zinnetje in de context:

Boetes

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.

“Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.”

In Brugge mag je op een openbare laadplaats dan weer maximaal twee of vier uur parkeren, afhankelijk van de locatie. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.


- - - - - -

Er komen voortdurend slimme laadpunten bij. Maar het vb van Antwerpen zal de hoofdmoot uitmaken, aan zeer trage laadpalen moet je nu eenmaal de ganse nacht kunnen laden

(aan 3 kW heb je 24 kWh erbij op 8 uur, laad je ergens aan 11 kW, tja dan heb je na 3 uur al 33 kWh erbij, dat is dus geen trage laadpaal meer en zal die vb.-regeling van Brugge krijgen).

Op een gewone parkeerplaats (bewonersparkeren) staat men toch ook de ganse nacht. Ik zie dus nergens een probleem.

Ook semi-openbare die hun manier van handhaving hebben. Of enkel voor zakelijke klanten, op het werk ofzo, daar heb ik een vb-link van:

Citaat:

https://www.eneco-emobility.com/be-n...laadpaalklever

De oplossing voor laadpaalklevers

Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is de Nederlandse taal ook weer een woord rijker: de laadpaalklevers. Oftewel, een auto die het laadpunt bezet houdt, terwijl hij allang is opgeladen. Voor veel bedrijven en ondernemers is dit fenomeen een reden om te twijfelen over de aanschaf van een laadpunt, want geheid dat er ook op kantoor werknemers of klanten zijn die de laadpaal de hele dag bezet houden. In dat geval kun je wel twintig laadpalen aanschaffen. Om dit scenario te voorkomen, heeft Eneco eMobility een laadoplossing bedacht, speciaal voor laadplekken op het werk: WeCharge. Met WeCharge creëer je vier laadplekken met slechts één laadpaal.

Hoe werkt WeCharge?

De laadpaal wordt in het midden van vier parkeerplekken geplaatst en heeft twee sockets. Je kunt er dus twee auto’s tegelijkertijd aan opladen. Wanneer die zijn volgeladen, worden de stekkers automatisch ontgrendeld en kun je de auto’s op de andere twee parkeerplekken opladen. Met WeCharge creëer je dus twee extra laadmogelijkheden.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972688)
U komt af met de oplossing van Antwerpen (die volgens mij correct is), maar nergens met de oplossing van de regeringk.

Antwerpen zal ook zwaardere openbare laadpalen hebben, waar men andere regels zal toepassen als dat ene voorbeeld uit dat artikel.

Erw 6 juni 2022 11:41

"Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is de Nederlandse taal ook weer een woord rijker: de laadpaalklevers. "

Toen steeds meer mensen in files begonnen te staan, werd de Nederlandse taal ook een woord rijker: de bumperklevers.

reservespeler 6 juni 2022 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9972715)
Het laden blijft dan in de regel ook verplicht, maar de regels kunnen verschillen volgens lokatie en-of gemeente. En wslk ook waar de laadpaal staat, sowieso welke aard laadpaal (vermogen 3 kW, 3,7 kW, 7,3 kW, 11 kW, meer?) en of de laadpaal an sich slim is. Dus een hele boterham.

Wie weet gaan al die steden en gemeentes hun huidige regels navenant aanpassen. En hun boetes ook.

Zo lees ik het toch, jij niet? Er wordt enkel een vb gegeven van Antwerpen en Brugge, er zijn alvast meer dan 500 steden en gemeentes in België. Elk hun soorten laadpunten en vermogens.

Lees nog eens elk zinnetje in de context:

Boetes

Sancties voor bestuurders die toch niet laden bij het bezetten van zo’n parkeerplaats laat Gilkinet aan de lokale besturen over. Die zijn daar al mee bezig. Wie in Antwerpen een openbare laadpaal bezet houdt terwijl de batterij al vol is, betaalt een rotatietarief van 0,01 euro per minuut. Die teller begint te lopen 30 minuten nadat je laadsessie afliep. Wie de parkeerplaats aan een Antwerpse snellader langer bezet houdt dan nodig, betaalt 0,25 euro per minuut.

“Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.”

In Brugge mag je op een openbare laadplaats dan weer maximaal twee of vier uur parkeren, afhankelijk van de locatie. Wie er langer staat, riskeert een parkeerboete van 30 euro.


- - - - - -

Er komen voortdurend slimme laadpunten bij. Maar het vb van Antwerpen zal de hoofdmoot uitmaken, aan zeer trage laadpalen moet je nu eenmaal de ganse nacht kunnen laden

(aan 3 kW heb je 24 kWh erbij op 8 uur, laad je ergens aan 11 kW, tja dan heb je na 3 uur al 33 kWh erbij, dat is dus geen trage laadpaal meer en zal die vb.-regeling van Brugge krijgen).

Op een gewone parkeerplaats (bewonersparkeren) staat men toch ook de ganse nacht. Ik zie dus nergens een probleem.

Ook semi-openbare die hun manier van handhaving hebben. Of enkel voor zakelijke klanten, op het werk ofzo, daar heb ik een vb-link van:




Antwerpen zal ook zwaardere openbare laadpalen hebben, waar men andere regels zal toepassen als dat ene voorbeeld uit dat artikel.

Net wat ik schrijf, er wordt enkel een voorbeeld gegeven.
Ik wil weten wat de wetgever zegt.
Mss zeggen die verplicht laden tot 22u00 of tot 24u00, of ...
Ik zie dat, in tegenstelling tot u, nergens staan.

Dit is in Antwerpen zo.
“Het rotatietarief wordt op dit moment alleen in rekening gebracht tussen 8 uur ’s ochtends en 20 uur ’s avonds”, beklemtoont Maarten Vanderhenst, kabinetschef van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). “Het kan niet de bedoeling zijn dat mensen in het midden van de nacht hun auto moeten gaan verplaatsen.”

reservespeler 6 juni 2022 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Erw (Bericht 9972883)
"Nu steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, is de Nederlandse taal ook weer een woord rijker: de laadpaalklevers. "

Toen steeds meer mensen in files begonnen te staan, werd de Nederlandse taal ook een woord rijker: de bumperklevers.

Er gaat nog een woord bijkomen "De plattebatterijstrook".

Erw 6 juni 2022 13:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9972891)
Er gaat nog een woord bijkomen "De plattebatterijstrook".

Als het verhaal van de wegwerp (batterij intern en behuizing dichtgelijmd) oplaadbare apparaten zich daar ook herhaalt in de vorm van achtergelaten: de "pechstrookklevers"

Vlad 6 juni 2022 14:59

Je wekker zetten om een paar uur nadat je bent ingeslapen je wagen van de laadpaal te gaan halen om geen boete te krijgen ... :lol:

Neen, een wagen gaat aan veel mensen gewoon niet meer besteed zijn omdat ze hem niet kunnen plaatsen/opladen.

maddox 6 juni 2022 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9972997)
Neen, een wagen gaat aan veel mensen gewoon niet meer besteed zijn omdat ze hem niet kunnen plaatsen/opladen.

Ik denk eerder dat veel mensen de wagen gewoon niet meer kunnen betalen. Noch in aankoop, noch in "energie-voorziening".

reservespeler 6 juni 2022 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9973028)
Ik denk eerder dat veel mensen de wagen gewoon niet meer kunnen betalen. Noch in aankoop, noch in "energie-voorziening".

Oei.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be