Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   EU-Parlement: enkel nieuwe EVs vanaf 2035 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265176)

Micele 9 juni 2022 12:36

EU-Parlement: enkel nieuwe EVs vanaf 2035
 
Het Europees parlement hakt de knoop door, het einde van nieuwe inschrijvingen van fossiele wagens is vanaf 2035.

Nog 13 jaar, dat is voldoende om een degelijke tweedehandsmarkt van EVs mogelijk te maken, of derdehandswagens.

EU-landen an sich (of Gewesten, deelstaten?) mogen daar van afwijken maar dan eerder dan 2035.

Citaat:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/06...elwagens-meer/

Geen verkoop van diesel- en benzinewagens meer tegen 2035

Tegen 2035 mogen er in de Europese Unie geen nieuwe wagens verkocht worden die rijden op benzine of diesel. Het Europees Parlement heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd van de Europese Commissie. Daarmee lijkt er een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa.

Het Parlement stemde gisteren over een heel pakket voorstellen over het Europese klimaatbeleid. Tegen 2030 moet de EU haar uitstoot van broeikasgassen met minstens 55 procent naar beneden brengen, om tegen 2050 helemaal klimaatneutraal te worden.

Het belangrijkste voorstel, de herziening van het emissiehandelssysteem dat bepaalt hoeveel broeikasgassen bedrijven mogen uitstoten, werd afgekeurd en teruggestuurd naar de milieucommissie, maar de parlementsleden raakten het wel eens over strengere uitstootregels voor de luchtvaartsector, extra bossen en grasland én het uit de handel halen van diesel- en benzinewagens.

Het Parlement steunde het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 geen nieuwe voertuigen meer toe te laten die broeikasgassen uitstoten, lees: diesel- en benzinewagens. In 2030 moeten de emissies door nieuwe auto's al 55 procent lager liggen dan het referentiejaar 2021, voor bestelwagens gaat het om 50 procent.

Met deze goedkeuring lijkt een einde te komen aan het tijdperk van fossiele brandstofmotoren in Europa. Nu zijn deze diesel- en benzinewagens nog verantwoordelijk voor ongeveer 15 procent van de Europese broeikasgasuitstoot. Eind vorig jaar nam de Vlaamse regering in het Vlaamse klimaatakkoord al op dat wie vanaf 2029 een nieuwe auto of bestelwagen koopt (dus geen tweedehands), alleen nog een elektrische auto zal kunnen inschrijven. Al zijn er wel vragen over de juridische haalbaarheid van het Vlaamse voorstel om sneller te gaan dan de EU.
Het zal natuurlijk nog veel langer duren vooraleer het wagenpark pakweg de helft BEVs telt.
Neem ik Nederland als voorbeeld waar de BEV sinds 3 jaar ca. 19% aandeel heeft aan de nieuwe inschrijvingen heeft, daar heeft hun totaal wagenpark nu ondertussen 2,6% BEV aandeel (PHEV 5,5% maar die zijn veel langer op de markt).

Een tweedehandsmarkt van ICEs en ook hybrides blijft natuurlijk bestaan. Maar die kunnen ook langzaam uit de markt geduwd worden door "bepaalde maatregelen", maar ook de autoconstructeurs gaan dat mee bepalen, zij leveren namelijk de wisselstukken...

Mambo 9 juni 2022 16:56

Ik ken er al die hun hybride ingeruild hebben tegen een diesel.

Die lopen een beetje voor op de rest.


ZWITSERSE STUDIE: PLUG-IN HYBRIDE ‘ZUIVERE OPLICHTING’, VERBRUIK TOT 230% MEER DAN BELOOFD

https://auto55.mobi/nieuws/34026-zwi...er-dan-beloofd

chris k 9 juni 2022 18:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 9974684)
Ik ken er al die hun hybride ingeruild hebben tegen een diesel.

Die lopen een beetje voor op de rest.


ZWITSERSE STUDIE: PLUG-IN HYBRIDE ‘ZUIVERE OPLICHTING’, VERBRUIK TOT 230% MEER DAN BELOOFD

https://auto55.mobi/nieuws/34026-zwi...er-dan-beloofd

Ik heb een hybride .....verbruik klopt volledig is zelfs beter .

Ik kan + 50km elektrisch rijden ook al komt er op dashboard 44km ( volledig rijdend zonder file ) rest doe ik op naft 1,8l /100km .( niet op eco stand )

Er doe ik met volle batterij +50km en stop ik en ga ik terug opladen dan verbruik ik "niets" naft.

Rij ik enkel op benzine dan is mijn verbruik op autostrade tegen 120km/u ....4,8l/100km .

Een BMW.

Het model zet ik er niet bij om onze grote ....te kl*t*n .:-P

Ik kan als er geen elektriciteit is op benzine rijden .....desnoods zelf naft opzuigen in tankstation .:twisted:


En hebben de Zwitsers al eens getest wat een EV verbruikt in Zwitserland op hetzelfde traject als ze met de plug-in deden ?

Ik heb de Zwitsers al gezien in de bergen ......bergop "achter" de vrachtwagens .....bergaf gaan niet boven de 100km/u.

Micele 9 juni 2022 21:00

Ze zijn weer naast het onderwerp aan het trollen, ik zal meedoen.

Rijbereik bij constante echte 113 kmh of 70 mph "in de praktijk".

En alles boven 186 miles is meer dan 300 km rijbereik, van de 28 geteste EVs haalden 4 kleine EVs het niet (daarmee bedoel ik te klein batterijpack)

Citaat:



What's The Real World Highway Range Of Today's Electric Cars? We Test To Find Out
InsideEVs tests EVs at 70 miles per hour to find out their real-world highway range.


How far an electric vehicle goes on a single charge depends on a lot of factors, including speed, temperature, topography, and other traffic conditions. This is why government-backed range ratings like the EPA and WLTP use are really just an estimate of what an EV owner can expect in a combination of city and highway driving in mostly favorable, albeit not ideal, ambient temperatures.

The real world is entirely different, though, which is why InsideEVs conducts its own EV range tests at a constant speed of 70 miles per hour.

https://insideevs.com/reviews/443791...-test-results/
In België wslk niet haalbaar dat is voor redelijk veel wagens 120 kmh continu op de snelheidsmeter rijden, komen er eens een paar tragere tussen aan 100-110 kmh of een paar vrachtwagens aan echte 85 kmh, is dat al bijna niet meer in te halen, zelfs op de redelijk rustige snelweg niet.

Onlangs kwam ik overdag van de kust terug naar Limburg en haalde ik 90 kmh gemiddeld met wat geluk (via Brussel), er zat wel 30 km gewone weg bij. Snelheid waar het kon 125-135 kmh teller. Stokkend verkeer voor en op de R0 van Brussel, pakweg 5-10 minuten verloren op meer dan 2,5 uur voor 230 km.

QED. :-D

Topic:

Het Parlement steunde het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 geen nieuwe voertuigen meer toe te laten die broeikasgassen uitstoten, lees: diesel- en benzinewagens. In 2030 moeten de emissies door nieuwe auto's al 55 procent lager liggen dan het referentiejaar 2021, voor bestelwagens gaat het om 50 procent.

De meeste merken gaan na 2025 geen ICE-motoren meer ontwikkelen, en vanaf 2030 ook geen meer maken. En al zeker niet vanaf 2035 want die krijgen ze niet ingeschreven. :-D

chris k uw onzin over die Zwitsers met EVs in jouw dagdromen hebben de Noren al weerlegt.

Zelfs bij de recente wintertesten 2022: (31 EVs)

Citaat:



https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil...de-vinter-2022

Testresultat
Lengst rekkevidde vinter

Test av rekkevidde: Tesla Model 3 Long Range (2022)
614 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
km rekkevidde målt sommeren 2022
521 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC
645 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
596 km rekkevidde målt sommeren 2022
513 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: BMW iX xDrive50
591 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
568.5 km rekkevidde målt sommeren 2022
503 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Tesla Model Y Long Range Dual Motor
507 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
545 km rekkevidde målt sommeren 2022
451 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.3 Pro S
539 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
564 km rekkevidde målt sommeren 2021
435 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Kia EV6 2WD
528 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
500.2 km rekkevidde målt sommeren 2022
429 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Kia EV6 4WD
484 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
459.2 km rekkevidde målt sommeren 2022
428 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: NIO ES8
488 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
443.6 km rekkevidde målt sommeren 2022
425 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Volkswagen ID.4
485 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
532 km rekkevidde målt sommeren 2021
414 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Hyundai IONIQ 5 RWD
481 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
446 km rekkevidde målt sommeren 2022
408 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: BMW i4 M50
497 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
521.1 km rekkevidde målt sommeren 2022
406 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Skoda Enyaq iV80 X
477 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
446 km rekkevidde målt sommeren 2022
403 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Porsche Taycan 4 Cross Turismo
456 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
403 km rekkevidde målt sommeren 2022
402 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Polestar 2 LR Single Motor
517 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
520.6 km rekkevidde målt sommeren 2022
400 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Audi e-tron GT
463 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
528.1 km rekkevidde målt sommeren 2021
392 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: XPeng P7
470 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
436 km rekkevidde målt sommeren 2022
383 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Audi Q4 e-tron 40
485 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
460.9 km rekkevidde målt sommeren 2022
380 km rekkevidde målt vinteren 2022

Test av rekkevidde: Hyundai IONIQ 5 AWD
460 km rekkevidde for testbil* (WLTP)
502 km rekkevidde målt sommeren 2021
369 km rekkevidde målt vinteren 2022

Vis flere
Viser 18 av 31

(....)

chris k 10 juni 2022 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9974797)
Ze zijn weer naast het onderwerp aan het trollen, ik zal meedoen.

Rijbereik bij constante echte 113 kmh of 70 mph "in de praktijk".

En alles boven 186 miles is meer dan 300 km rijbereik, van de 28 geteste EVs haalden 4 kleine EVs het niet (daarmee bedoel ik te klein batterijpack)



In België wslk niet haalbaar dat is voor redelijk veel wagens 120 kmh continu op de snelheidsmeter rijden, komen er eens een paar tragere tussen aan 100-110 kmh of een paar vrachtwagens aan echte 85 kmh, is dat al bijna niet meer in te halen, zelfs op de redelijk rustige snelweg niet.

Onlangs kwam ik overdag van de kust terug naar Limburg en haalde ik 90 kmh gemiddeld met wat geluk (via Brussel), er zat wel 30 km gewone weg bij. Snelheid waar het kon 125-135 kmh teller. Stokkend verkeer voor en op de R0 van Brussel, pakweg 5-10 minuten verloren op meer dan 2,5 uur voor 230 km.

QED. :-D

Topic:

Het Parlement steunde het voorstel van de Europese Commissie om tegen 2035 geen nieuwe voertuigen meer toe te laten die broeikasgassen uitstoten, lees: diesel- en benzinewagens. In 2030 moeten de emissies door nieuwe auto's al 55 procent lager liggen dan het referentiejaar 2021, voor bestelwagens gaat het om 50 procent.

De meeste merken gaan na 2025 geen ICE-motoren meer ontwikkelen, en vanaf 2030 ook geen meer maken. En al zeker niet vanaf 2035 want die krijgen ze niet ingeschreven. :-D

chris k uw onzin over die Zwitsers met EVs in jouw dagdromen hebben de Noren al weerlegt.

Zelfs bij de recente wintertesten 2022: (31 EVs)



uw batterij is enkel om te starten en uw auto te openen of te sluiten ( als die tenminste een elektrische centrale vergrendeling heeft .

Ge moet niet schrijven wat de mensen moeten doen en denken.

fred vanhove 10 juni 2022 08:16

Ik keek gisteren naar De Afspraak. Het ging over die omschakeling. Toen de journaliste de opmerking maakte dat dat allemaal wel makkelijk zal zijn voor veelverdieners zie welstellende mensen die dan nog niet zelden een EV zullen krijgen via de werkgever antwoordde die dame van groen daarop dat naast deze omschakeling er ook alternatieven zullen moeten worden aangeboden.

Ik besluit hieruit dat men terug zal gaan naar de jaren 30. De welstellende in een voertuig waar ze overal mogen en kunnen mee komen en de simpele mensen op overvolle trams en bussen zie eventueel een fiets.

Maar ja die verplaatsen zich dan ook best alleen maar van en naar het werk.

Ik hoop dat de groenen dan ook weer duiventillen gaan toelaten:roll:

Maar t'ja heb je poen stem je groen is al wel langer geweten.

Herr Flick 10 juni 2022 09:50

Allee ze hebben nog 13 jaar tijd om een groot deel van het electriciteitnset in europa te verbeteren.

En om nog wat bruinkool centrales bij te zetten in Duitsland.

Mambo 10 juni 2022 09:54

Dat betekent ook dat er geen hybride nog zal gebouwd worden.

Enkel pure EV.

Met de inflatie en rente die tegen die tijd 1000% zal zijn mag u zich verwachten aan 5000€ maandelijks energie rekening en een miljoen aankoopprijs voor een EV.

Micele 10 juni 2022 10:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975140)
Allee ze hebben nog 13 jaar tijd om een groot deel van het electriciteitnset in europa te verbeteren.

En om nog wat bruinkool centrales bij te zetten in Duitsland.

Je bent niet mee, Duitsland wil zelfs 2030 de laatste (bruin)kolencentrales sluiten of 8 jaar vroeger. In het verleden was 2038 voorzien.

Hoogstens willen ze 15 GW behouden in 2030, naast gascentrales als de voornaamste backup. Maar ook die 15 GW kolen zullen uitdovend zijn of ze houden die als backup ipv gas.

Citaat:

https://www.tech-for-future.de/kohleausstieg/

Kohleausstieg Deutschland 2030 vs 2038: Ist das Ende der Kohle nötig & möglich?

Die am wenigsten genutzten 15 GW Kraftwerkskapazität werden zwar schon jedes Jahr gebraucht, aber auch nur 34 Jahresstunden im Schnitt. Laut Kohleausstiegsgesetz sollen 2030 noch 15 GW Kohlekraftwerke am Netz sein. Wenn die alle in der Sicherheitsreserve landen, wäre das für das Klima nicht schlechter als der Neubau von 15 GW Gaskraftwerken.

chris k 10 juni 2022 11:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9975202)
Je bent niet mee, Duitsland wil zelfs 2030 de laatste (bruin)kolencentrales sluiten of 8 jaar vroeger. In het verleden was 2038 voorzien.

Hoogstens willen ze 15 GW behouden in 2030, naast gascentrales als de voornaamste backup. Maar ook die 15 GW kolen zullen uitdovend zijn of ze houden die als backup ipv gas.

Uw "Je bent niet mee" is ook volledig toepasbaar op uzelf ....ge leeft in een droomwereld .:evil:

Johan Daelemans 10 juni 2022 13:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9974539)
Het Europees parlement hakt de knoop door, het einde van nieuwe inschrijvingen van fossiele wagens is vanaf 2035.

Schitterend. De oude wagentjes worden goud waard.

Johan Daelemans 10 juni 2022 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9974539)
Een tweedehandsmarkt van ICEs en ook hybrides blijft natuurlijk bestaan. Maar die kunnen ook langzaam uit de markt geduwd worden
door "bepaalde maatregelen", maar ook de autoconstructeurs gaan dat mee bepalen, zij leveren namelijk de wisselstukken...

'De vraag naar' zal wel bepalen wie de wisselstukken levert.
In het beste geval wordt het zelfs de moeite om ze zelf te maken en te verkopen.
Het is vandaag al zo dat je voor wisselstukken best NIET langs de constructeur passeert om je wisselstukken aan te kopen.

Johan Daelemans 10 juni 2022 13:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9975037)
Ik besluit hieruit dat men terug zal gaan naar de jaren 30. De welstellende in een voertuig waar ze overal mogen en kunnen mee komen en de simpele mensen op overvolle trams en bussen zie eventueel een fiets.

Het kan dit worden. Met hier en daar een EV tussen.



Gisteren kwam het ter sprake of een paardenkar nog toegelaten was op de openbare weg.
Volgens een gesprekspartner waren deze nog steeds toegelaten en kon men nooit spreken over 'hinder' vermits de paarden aan hun normale snelheid aan het verkeer deel namen.

Weet er iemand of paarden / paardenkarren / hondenkarren nog toegelaten zijn op de openbare weg?


Herr Flick 10 juni 2022 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9975202)
Je bent niet mee, Duitsland wil zelfs 2030 de laatste (bruin)kolencentrales sluiten of 8 jaar vroeger. In het verleden was 2038 voorzien.

Hoogstens willen ze 15 GW behouden in 2030, naast gascentrales als de voornaamste backup. Maar ook die 15 GW kolen zullen uitdovend zijn of ze houden die als backup ipv gas.

Dat kan dan wel zijn, maar als ze tegen die tijd auto's willen opladen met propere stroom, want daar gaat het toch om ...

Gaan ze toch eens serieus mogen gaan beginnen

Energiecentrales bouwen met propere stroom....

Distributienetwerk

Upgrade van het Europese grid zodat ze niet bij de eerste black out full scale plat gaan

Laadpalen ook voor de appartementsbewoners en huurwoningen, niet iedereen kan aan zijn huis parkeren en moet dus zijn auto elders van jus voorzien. Ding moet daar minstens 8 uur kunnen chargen, weliswaar niet alle dagen, maar ge zult maar ne gebuur hebben die voor zijn werk 200 km per dag op de baan is, en gij moet ne paal met hem / haar delen, ...

Ik ben niet tegen het voertuig op zich, ik wil enkel even bespreken hoe we dat praktisch gaan doen.

Herr Flick 10 juni 2022 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9975300)
Het kan dit worden. Met hier en daar een EV tussen.



Gisteren kwam het ter sprake of een paardenkar nog toegelaten was op de openbare weg.
Volgens een gesprekspartner waren deze nog steeds toegelaten en kon men nooit spreken over 'hinder' vermits de paarden aan hun normale snelheid aan het verkeer deel namen.

Weet er iemand of paarden / paardenkarren / hondenkarren nog toegelaten zijn op de openbare weg?


Hondenkarren mag niet meer wegens een wet op het dierenwelzijn en dat is al een vrij oude wet zelf.

Maar paardenspannen zijn perfect legaal

De schoofzak 10 juni 2022 14:10

Tot 2035 mogen we nog gewone auto's kopen.
Wel, met de huidige gang van zaken in techniek en wetenschap, is dat nog heeeel lang.

Criticasters beginnen nu best te sparen. Kunnen ze ene kopen op 31-12-2034 en die dan zuinig nog 25 of 30 jaar gebruiken, om dan in te kunnen schrijven als oldtimer.

Napels zien en sterven.

Mambo 10 juni 2022 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975318)
Hondenkarren mag niet meer wegens een wet op het dierenwelzijn en dat is al een vrij oude wet zelf.

Maar paardenspannen zijn perfect legaal

Niet in Gent.

fred vanhove 10 juni 2022 16:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975318)
Hondenkarren mag niet meer wegens een wet op het dierenwelzijn en dat is al een vrij oude wet zelf.

Maar paardenspannen zijn perfect legaal

Ja maar paarden is dat wel ok inzake stikstof ? Die schijten de ganse dag door en laten veel winden.

fred vanhove 10 juni 2022 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door chris k (Bericht 9975215)
Uw "Je bent niet mee" is ook volledig toepasbaar op uzelf ....ge leeft in een droomwereld .:evil:

Ik had in de jaren 70 ook zo een leraar fysica. Die beweerde altijd dat we ons in het jaar 2000 allemaal gingen verplaatsen op een vliegend stoeltje. Hij was daar echt van overtuigd. 8O
Nu staan we allemaal stil ipv te vliegen en hij vliegt al ergens tussen de sterren:-D

chris k 10 juni 2022 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 9975393)
Ik had in de jaren 70 ook zo een leraar fysica. Die beweerde altijd dat we ons in het jaar 2000 allemaal gingen verplaatsen op een vliegend stoeltje. Hij was daar echt van overtuigd. 8O
Nu staan we allemaal stil ipv te vliegen en hij vliegt al ergens tussen de sterren:-D

Was het ook "er komt een ijstijd" ?

Juist zoals men nu bezig is van opwarming van aarde .....
1-is volgens mij de grote oorzaak verandering van windrichting vroeger veel meer Noordenwind nu veel minder .

2-we zijn met veel meer mensen allemaal +/- 37°C men mag dat niet verwaarlozen .


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be