Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Is zelfstandige worden de moeite? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265191)

CUFI 10 juni 2022 14:02

Is zelfstandige worden de moeite?

Ik wil zelfstandig werken, heb opstart kapitaal en een geweldig idee waar veel vraag maar lokaal nog geen aanbod voor is. Ik spreek van omzetten tijdens piekdagen rond de 500 tot 1000 euro per dag.
Het is simpel, handgemaakt en wordt met een bakfiets getransporteerd.

1 zaak, de angst van bureaucratie en alzo al mijn rechten te verliezen als ik een concurrent krijg die het beter begint te doen en de omzet daalt.
Niets verloren qua kapitaal (snel terug verdiend), maar wel mijn sociale rechten weg.

Help.

Herr Flick 10 juni 2022 14:06

ja de sociale rechten en zekerheid he CUFI, langs de andere kant, de vrij onderneming, ... ja het is een risico, dat als het goed draait, u meer zou moeten opbrengen...

maar informeer u eerst maar heel goed en zie of ge geen bijstand kunt krijgen etc van Unizo of hoe heet dat tegenwoordig.

CUFI 10 juni 2022 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975326)
ja de sociale rechten en zekerheid he CUFI, langs de andere kant, de vrij onderneming, ... ja het is een risico, dat als het goed draait, u meer zou moeten opbrengen...

maar informeer u eerst maar heel goed en zie of ge geen bijstand kunt krijgen etc van Unizo of hoe heet dat tegenwoordig.

Ik heb alleen een leurderskaart en btw nummer nodig om te beginnen. Zoveel weet ik.

Het gaat sowieso goed draaien. Streetfood. Ik heb al fameuze recepten ontwikkeld die mij tot bijna 90x meer opbrengen dan ik er in investeerde.

Herr Flick 10 juni 2022 14:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975333)
Ik heb alleen een leurderskaart en btw nummer nodig om te beginnen. Zoveel weet ik.

Het gaat sowieso goed draaien. Streetfood. Ik heb al fameuze recepten ontwikkeld die mij tot bijna 90x meer opbrengen dan ik er in investeerde.

Begin met een paar weekends en zie hoe het loopt he.

CUFI 10 juni 2022 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 9975339)
Begin met een paar weekends en zie hoe het loopt he.

Dat is het probleem nu net.
Je begint niet “gewoon” he, beginnen is definitief beslissen en spijt komt dan te laat.

TheFourHorsemen 10 juni 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975341)
Je begint niet “gewoon” he, beginnen is definitief beslissen en spijt komt dan te laat.

Wtf?

Je kan eenvoudigweg stoppen. Zoveel werk komt daar niet bij kijken.

TheFourHorsemen 10 juni 2022 15:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975341)

Wtf?

Het is geen permanente levenskeuze hé.

CUFI 10 juni 2022 15:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9975344)
Wtf?

Het is geen permanente levenskeuze hé.

Ik heb nog nooit een zelfstandige gezien die recht op een uitkering had als hem van zijn keuze terug komt.

TheFourHorsemen 10 juni 2022 15:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975345)
Ik heb nog nooit een zelfstandige gezien die recht op een uitkering had als hem van zijn keuze terug komt.

Over wat voor uitkering heeft u het concreet?

Als je als werknemer zelf ontslag neemt, heb je in principe ook geen recht op een werkloosheidsuitkering hé. Zo'n uitkering dient voor de gevallen dat je buiten je wil om zonder werk valt (bijvoorbeeld omdat je wordt ontslagen).

Pandareus 10 juni 2022 15:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975345)

Is de onderliggende reden van je invaliditeit dan per mirakel plots opgelost, dat je aan de slag wil als zelfstandige ? 8O

CUFI 10 juni 2022 15:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen (Bericht 9975346)
Over wat voor uitkering heeft u het concreet?

Als je als werknemer zelf ontslag neemt, heb je in principe ook geen recht op een werkloosheidsuitkering hé. Zo'n uitkering dient voor de gevallen dat je buiten je wil om zonder werk valt (bijvoorbeeld omdat je wordt ontslagen).

Werkloos of invalide worden als zelfstandige is sowieso toch anders geregeld?
Of wat als iemand als invalide besluit zelfstandig te werken en het flopt?

TV-verslaafde 10 juni 2022 15:12

Is huurling worden de moeite?

Aah ja, dat is veelal geen keuze.

CUFI 10 juni 2022 15:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus (Bericht 9975349)
Is de onderliggende reden van je invaliditeit dan per mirakel plots opgelost, dat je aan de slag wil als zelfstandige ? 8O

Ik wil proberen op uitgeselecteerde locaties waar ik zonder files of OV geraak.
Dat scheelt. Ik ben trouwens van mening geworden dat mijn beperking zonder teveel bemoeienissen net een verrijking is.

Pol Dolf 10 juni 2022 15:17

heb eens imand die zelfstandig geworden was horen zeggen: 300.000fr per maand

CUFI 10 juni 2022 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Dolf (Bericht 9975353)
heb eens imand die zelfstandig geworden was horen zeggen: 300.000fr per maand

Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe ene meer dan 400 euro op nog geen uur tijd pakte.

Locatie + timing = succes.
Indien niet, verander 1 van de twee.

TV-verslaafde 10 juni 2022 15:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975355)
Ik heb met mijn eigen ogen gezien hoe ene meer dan 400 euro op nog geen uur tijd pakte.

Locatie + timing = succes.
Indien niet, verander 1 van de twee.

Je kan proefdraaien hé.

TV-verslaafde 10 juni 2022 15:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975350)
Werkloos of invalide worden als zelfstandige is sowieso toch anders geregeld?
Of wat als iemand als invalide besluit zelfstandig te werken en het flopt?

https://www.youtube.com/watch?v=n9o1...el=daanutrecht

vrijgeleide A38

Deo 10 juni 2022 16:17

En al uw onkosten voor HET werk zijn aftrekbaar.
Ook alle energie, uw keuken omdat u moet eten, uw badkamer om u te wassen, uw pc in uw leefruimte.
Uw nieuwe dikke auto om te net werken, reizen om te net werken.
Enz.. Enz..
En als dat er allemaal is afgetrokken heb je nog net genoeg om te leven. Belastingen zo weinig mogelijk.
Sociale lasten is op bruto winst, maar komt uw pensioen ten goede.

Universalia 10 juni 2022 16:22

Mensen die nu nog (in deze duistere tijden) zelfstandige willen worden die hebben wel een héééééééél groot hart. :|

Den beer van b 10 juni 2022 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CUFI (Bericht 9975323)
Ik wil zelfstandig werken, heb opstart kapitaal en een geweldig idee waar veel vraag maar lokaal nog geen aanbod voor is. Ik spreek van omzetten tijdens piekdagen rond de 500 tot 1000 euro per dag.
Het is simpel, handgemaakt en wordt met een bakfiets getransporteerd.

1 zaak, de angst van bureaucratie en alzo al mijn rechten te verliezen als ik een concurrent krijg die het beter begint te doen en de omzet daalt.
Niets verloren qua kapitaal (snel terug verdiend), maar wel mijn sociale rechten weg.

Help.

Concurrentie niet altijd negatief bekijken, meestal stijgende vraag. Omzet is niet belangrijk, wel de marge op uw omzet.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be