Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   De max aan zonnepanelen op je auto? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265196)

De schoofzak 10 juni 2022 20:23

De max aan zonnepanelen op je auto?
 
Zonnepanelen op het dak en motorkap van je auto. Wat houdt de autofabrikanten eigenlijk tegen?

Deze spreekt van 70 km, indien alle omstandigheden echt optimaal zijn (in de zomer, of in Spanje ...) En hij is nog niet klaar.

Allez, zelfs al zou het maar 20 km zijn op een zonnige dag ...

Titel: De elektrische auto die je bijna nooit moet opladen (als je in Spanje woont tenminste)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038

Citaat:

Laadstress, het is een ding. Ga ik de volgende laadpaal halen? Zal ze beschikbaar zijn? En hoever kan ik daarna weer rijden? De Lightyear One, een Nederlandse luxewagen, biedt mogelijk de oplossing. Dankzij de zonnepanelen op het dak zou je er maanden aan een stuk mee kunnen rijden zonder een laadpaal te moeten zoeken.
Thierry Goeman
Vandaag om 19:33

De basis voor de Lightyear One werd gelegd tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, een race van 3.000 km door Australië met auto’s die enkel op zonne-energie rijden. Alumni van het Solar Team Eindhoven hebben in 2016 het nieuwe energiezuinige automerk opgericht en hebben vrijdag met het One-model hun eerste auto op zonne-energie voorgesteld. Een luxewagen waarvan de volledige bovenkant uit zonnepanelen bestaat.

LEES OOK. Vanaf 2035 geen benzine- en dieselwagens meer te koop: is dat realistisch, worden auto’s dan duurder en wat met tweedehandswagens? (+)

In totaal worden er 946 van geproduceerd, en geïnteresseerden kunnen hem vanaf nu online bestellen. Al blijft de wagen met een kostprijs maar liefst 250.000 euro voorlopig wel een exclusief speelgoedje. Intussen wordt er wel al volop gewerkt aan de opvolger, die bedoeld is voor massaproductie. Die Lightyear 2 zou vanaf 2025 klaar moeten zijn en moet concurreren met andere elektrische wagens.
Zo energiezuinig mogelijk

En in die concurrentiestrijd heeft de Lightyear één groot voordeel: de auto moet niet constant aan de lader. Aangezien het voertuig uitgerust is met vijf vierkante meter dubbel gebogen zonnepanelen, kan het zichzelf opladen tijdens je woon-werkverkeer of wanneer het buiten geparkeerd staat. “In optimale omstandigheden kan de Lightyear One zichzelf op die manier van energie voorzien met een actieradius van 70 kilometer per dag”, zegt Lex Hoefsloot van Lightyear.

Volgens de CEO van het Nederlandse bedrijf heeft Lightyear een akkoord met bandenproducent Bridgestone, die speciale banden met een lagere weerstand levert. Allemaal om zo energiezuinig mogelijk te rijden.
De bovenkant bestaat uit zonnepanelen.

De bovenkant bestaat uit zonnepanelen. — © Lightyear


© Lightyear

Wie de Lightyear One gebruikt voor woon-werkverkeer – ongeveer 35 kilometer enkel – kan in de zomer zo maandenlang rijden zonder een laadpaal of stopcontact te gebruiken. In het huidige Belgische klimaat bijvoorbeeld zou dat twee maanden kunnen. In een Portugees of Spaans klimaat zou dat zelfs tot zeven maanden, of zo’n 11.000 kilometer, kunnen oplopen.
Best rijden zonder passagiers

“Een knap staaltje hoogtechnologie is het alleszins. Maar ook een bewijs dat het elektrisch rijden nog fel zal evolueren in de toekomst”, zegt Ronnie Belmans, emeritus professor aan de KU Leuven en energie-expert.

Al heeft de wagen ook zijn beperkingen. “Hij trekt veel minder snel op en zijn maximumsnelheid ligt een stuk lager dan die van de Tesla bijvoorbeeld. Maar is dat een probleem? Ik zou zeggen van niet. Het is geen wagen om snel mee te rijden of snel op te trekken. Het is een auto om efficiënt mee te rijden. Een voertuig met een handleiding die strikt gevolgd moet worden, wil je de voordelen optimaal kunnen benutten”, zegt Belmans.

LEES OOK. Ons elektriciteitsnet dreigt op termijn te crashen, en de oplossing kan onze energiefactuur nog duurder maken (+)

Zo moet je erop letten dat je de wagen altijd buiten parkeert. Liefst in de volle zon. Dus niet onder de bomen of onder een carport. Je let er ook het best op dat de zonnepanelen proper zijn. En je rijdt beter met een zo constant mogelijke snelheid. Om optimaal te renderen, neem je beter ook geen of zo weinig mogelijk passagiers mee.

In donkere wintermaanden, met nauwelijks zon, zullen de zonnepanelen niet genoeg energie opslaan om er ver mee te kunnen rijden. Maar dan leg je hem gewoon aan de stekker. Bovenop de energie die via de zonnepanelen wordt gegenereerd, beschikt de Lightyear One over een accu van 60 kilowattuur. Volgens het boekje kan hij 625 kilometer rijden per laadbeurt.

De Nederlandse fabrikant belooft verder een gemiddeld verbruik van 10,5 kWh per 100 kilometer bij 110 km/h, waardoor je op de snelweg 560 kilometer ver moet kunnen komen.

Micele 10 juni 2022 20:37

En de Sono Sion (draad). Die heeft zelfs iets meer m² pv-cellen, maar is niet zo zuinig maar is wel veel goedkoper.

In Duitsland wordt het overigens verplicht op alle nieuwbouw zonnepanelen te leggen, of als men het dak renoveert.

In België bestaat ook zoiets.

btw van de Lightyear one bestaat er al een draad, die veel meer weet te vertellen als dat artikel "volgens het boekje"

https://forum.politics.be/showthread.php?t=258761

Zie post 55 voor de praktijktest bij ongunstige 10 graden, zelfs aan continu 130 kmh haalde die wagen ruim 400 km met een 60 kWh batterij. (verbruik 141 Wh/km).

En het was niet echt zonnig, eerder halfbewolkt, en in januari, wel in de buurt van Rome.

Citaat:

https://lightyear.one/articles/produ...tion-and-speed

Testing the car in the real world is important because, unlike simulations, life rarely offers absolute control. Colder temperatures impact efficiency, and so do higher speeds. Anyone who has driven an electric car on a highway in winter will know what it's like to lose range, fast.

In Aprilia, speed was brought up to 130 km/h (from 85 km/h in prior testing) and took place in much cooler weather conditions of around 10°C.

Our engineers reported an energy consumption as low as 141 watt-hours per kilometre. A number like this makes Lightyear One the most efficient car on the current market, able to travel 1.5 times further than the most efficient vehicle on its relatively small battery (60kWh).

https://www.youtube.com/watch?v=IUwumpCM7n0


Micele 12 juni 2022 09:34

De Lightyear 0 (beperkte exclusieve serie, 946 stuks) is nu gehomologeerd en de eerste uitleveringen zullen beginnen in november 2022.

Presentatie: https://youtu.be/xLQfH_RVCKQ?t=786

Of via autoweek.nl: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...t-zonnecellen/

(die 946 stuks zullen zeker al verkocht zijn)

Aan de "betaalbare" Lightyear Two (ook door massaproductie) is men al een tijdje bezig.

De schoofzak 12 juni 2022 12:46

Met al jouw "étalage de connaissance" heb je niet gezien dat de eigenlijke vraag is:
waar blijven de zonnepanelen op de e-auto's van vw en onderafdelingen, mercedes, opel, peugeot, citroen, renault, fiat, volvo, en allerhande jappen en koreaaten?

Micele 12 juni 2022 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 9976337)
Met al jouw "étalage de connaissance" heb je niet gezien dat de eigenlijke vraag is:
waar blijven de zonnepanelen op de e-auto's van vw en onderafdelingen, mercedes, opel, peugeot, citroen, renault, fiat, volvo, en allerhande jappen en koreaaten?

Die willen blijkbaar liever een groot panoramadak/glasdak/schuifdak/opendak/cabrio/en... en laden de wagen via niet-auto-zonnecellen. Wat natuurlijk niet kan tijdens het rijden en ook niet tijdens normaal parkeren.

Maar er zijn al een redelijk aantal modellen met een (veel) kleiner zonnedak (soms als optie), dat wist je al.

Een max aantal zonnecellen op een (of elke) EV zelf loont zich alvast meer:

- als men rijdt waar veel meer zonne-uren zijn.
- als de e-wagen an sich al bij de allerzuinigste is (aerodynamisch voor lange afstanden, en-of wielnaafmotoren)
- als men sowieso niet veel kms per dag rijdt en buiten wil/moet parkeren (stadswagens zullen dan nog heel zelden moeten bijladen, wat ook weer het aantal openbare laadpalen in stedelijke omgevingen gaat te goed komen)
- nadeel? : prijs? niet echt want het batterijpack mag tot 10% kleiner zijn wat zeker compenseert
...

Ik ben er bijna zeker van dat de Lightyear Two die wslk 2024/2025 op de markt komt een veel kleinere wagen gaat zijn met pakweg nog 4 m² aan zonnecellen en een navenant kleiner batterijpack (zeker minder dan de 60 kWh van de LY 0) om zo aan de verkoopsprijs van ca. € 30.000 te geraken.

Het gaat zowat een aerodynamische Sion worden met 2 wielnaafmotoren. (LY 0 heeft er vier en is voor lange afstanden en hogere snelheden, ook 160 kmu)

Micele 12 juni 2022 13:34

--

Micele 13 juni 2022 21:13

Lightyear 0 is nu ook weer in het nieuws in de USA:

Citaat:

https://www.teslarati.com/lightyear-...harging-trips/

Lightyear 0 aims to nearly eliminate EV charging trips

June 13, 2022

Dutch electric vehicle manufacturer Lightyear unveiled their initial EV, the Lightyear 0, on June 9, and claims it can nearly eliminate trips to charging stations due to a solar array it installed on the car.

Lightyear claims its optimized solar roof, which covers the length of the vehicle, will keep drivers charged for weeks, or even months, without ever having to plug in. According to the automaker’s press release, the solar system offers 1.05 kW charging speed, which will accumulate up to 10 km/h per hour. The Lightyear 0 will still offer plug-in charging at varied rates that top out at 520 km/h with a fast-charging capable EV stall.

Lightyear said the vehicle has a 625 kilometer, or 388-mile, range rating thanks to a 60 kWh battery pack, that still has to be finalized by the WLTP. It has a drag co-efficient of 0.19, topping the Lucid Air, which achieved a 0.21 last year. Interestingly, Lightyear did not mention performance specifications for the vehicle.

Lightyear is breaking all the rules by planning to use a solar panel-based system with a vehicle. In the past, other automakers have attempted to utilize solar panels to increase EV range, but it did not make much of a difference in range and increased the price of cars considerably. In 2017, Tesla CEO Elon Musk said that solar panels on a vehicle are “not that helpful,” because a car is typically not large enough to house enough solar panels to accumulate a considerable amount of energy. “The least efficient place to put solar is on the car,” he said, according to Quartz.

However, Tesla and other companies may be considering a solar panel array on vehicles, as there may be some advantages in especially sunny climates. Tesla filed a patent last year that would see the company put a solar array on the Cybertruck tonneau. While the Cybertruck is set to enter production early next year, and Musk nor Tesla have confirmed the all-electric pickup will outfit this strategy, it is still something the company may consider.

The Lightyear 0’s interior is also sustainable and eco-friendly. Materials, such as the high-quality fabrics, are vegan and plant-based, a strategy both Tesla and Volvo have adopted in their vehicles. The outer body panels are also made from reclaimed carbon, while wooden deco elements in the cabin are made from sustainably-restructured rattan palm.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be