![]() |
De max aan zonnepanelen op je auto?
Zonnepanelen op het dak en motorkap van je auto. Wat houdt de autofabrikanten eigenlijk tegen?
Deze spreekt van 70 km, indien alle omstandigheden echt optimaal zijn (in de zomer, of in Spanje ...) En hij is nog niet klaar. Allez, zelfs al zou het maar 20 km zijn op een zonnige dag ... Titel: De elektrische auto die je bijna nooit moet opladen (als je in Spanje woont tenminste) https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202..._BT=2158280038 Citaat:
|
En de Sono Sion (draad). Die heeft zelfs iets meer m² pv-cellen, maar is niet zo zuinig maar is wel veel goedkoper.
In Duitsland wordt het overigens verplicht op alle nieuwbouw zonnepanelen te leggen, of als men het dak renoveert. In België bestaat ook zoiets. btw van de Lightyear one bestaat er al een draad, die veel meer weet te vertellen als dat artikel "volgens het boekje" https://forum.politics.be/showthread.php?t=258761 Zie post 55 voor de praktijktest bij ongunstige 10 graden, zelfs aan continu 130 kmh haalde die wagen ruim 400 km met een 60 kWh batterij. (verbruik 141 Wh/km). En het was niet echt zonnig, eerder halfbewolkt, en in januari, wel in de buurt van Rome. Citaat:
|
De Lightyear 0 (beperkte exclusieve serie, 946 stuks) is nu gehomologeerd en de eerste uitleveringen zullen beginnen in november 2022.
Presentatie: https://youtu.be/xLQfH_RVCKQ?t=786 Of via autoweek.nl: https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...t-zonnecellen/ (die 946 stuks zullen zeker al verkocht zijn) Aan de "betaalbare" Lightyear Two (ook door massaproductie) is men al een tijdje bezig. |
Met al jouw "étalage de connaissance" heb je niet gezien dat de eigenlijke vraag is:
waar blijven de zonnepanelen op de e-auto's van vw en onderafdelingen, mercedes, opel, peugeot, citroen, renault, fiat, volvo, en allerhande jappen en koreaaten? |
Citaat:
Maar er zijn al een redelijk aantal modellen met een (veel) kleiner zonnedak (soms als optie), dat wist je al. Een max aantal zonnecellen op een (of elke) EV zelf loont zich alvast meer: - als men rijdt waar veel meer zonne-uren zijn. - als de e-wagen an sich al bij de allerzuinigste is (aerodynamisch voor lange afstanden, en-of wielnaafmotoren) - als men sowieso niet veel kms per dag rijdt en buiten wil/moet parkeren (stadswagens zullen dan nog heel zelden moeten bijladen, wat ook weer het aantal openbare laadpalen in stedelijke omgevingen gaat te goed komen) - nadeel? : prijs? niet echt want het batterijpack mag tot 10% kleiner zijn wat zeker compenseert ... Ik ben er bijna zeker van dat de Lightyear Two die wslk 2024/2025 op de markt komt een veel kleinere wagen gaat zijn met pakweg nog 4 m² aan zonnecellen en een navenant kleiner batterijpack (zeker minder dan de 60 kWh van de LY 0) om zo aan de verkoopsprijs van ca. € 30.000 te geraken. Het gaat zowat een aerodynamische Sion worden met 2 wielnaafmotoren. (LY 0 heeft er vier en is voor lange afstanden en hogere snelheden, ook 160 kmu) |
--
|
Lightyear 0 is nu ook weer in het nieuws in de USA:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be