Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Nieuwe roetfilter test autokeuring (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265247)

Deo 15 juni 2022 09:40

Nieuwe roetfilter test autokeuring
 
Vanaf euro 5 word die toegepast, wat een flop.
Garages liggen vol met die filters, die worden juist voor keuring terug op gezet en paar dagen later terug in schap gelegd.
Net zoals luchtveringen.
Onder jaar vliegende keuring uitvoeren op weg zou dit euvel doen stoppen.
En auto onmiddelijk aan de kant.

Uitverveling 22 juni 2022 15:13

Ik zie steeds meer en meer wagens met een O-plaat rond rijden. Dagelijks dezelfde en veel daarvan zijn ofwel studenten die naar school rijden ofwel zie je ze op een personeel parking van een KMO staan. Je merkt het ook aan de prijzen van sommige merken. Zijn ze jonger dan 30 jaar dan zijn ze betaalbaar tot goedkoop. Eens het statuut van oldtimer swingen de prijzen uit de pan. Maar al eens achter een oldtimer gereden? Daar zit nul, nul van filter in. Wanneer gaan ze dit systeem van oldtimer eens afschaffen?

Idem met lichte vracht. Hier is het de laatste jaren een wildgroei van vooral Dodge RAM en Ford Raptors. Tot enkele jaren geleden zag je deze weinig tot niet. Nu tel ik er minstens 30 op een dag. Daar als eens achter gereden? Pure vergassing en een hels lawaai. En vooral die macho's met hun Dodge RAM's vinden het plezant om er dan nog een heel ander uitlaatsysteem onder te steken. Alle mogelijke filters er tussen uit en een rechte lijn. Die hoor je dan van honderden meters al afkomen. En waar mensen op een terras zitten zullen ze nog even de gas extra induwen. Wanneer gaan ze de lichte vracht eens afschaffen?

Micele 22 juni 2022 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Uitverveling (Bericht 9981777)
Ik zie steeds meer en meer wagens met een O-plaat rond rijden. Dagelijks dezelfde en veel daarvan zijn ofwel studenten die naar school rijden ofwel zie je ze op een personeel parking van een KMO staan. Je merkt het ook aan de prijzen van sommige merken. Zijn ze jonger dan 30 jaar dan zijn ze betaalbaar tot goedkoop. Eens het statuut van oldtimer swingen de prijzen uit de pan. Maar al eens achter een oldtimer gereden? Daar zit nul, nul van filter in. Wanneer gaan ze dit systeem van oldtimer eens afschaffen?

Hoeft ook niet. Ook bij de huidige atmosferische benzines *euronorm 6d is geen benzineroetfilter verplicht = indirecte injectie. Homogeen mengsel wordt reeds gevormd in het inlaatspruitstuk (verneveling).

"Benzineroetfilters" zijn voor de directe injecties verplicht vanaf euro 6c vanaf 2017: https://www.carblogger.nl/benzinemot...rs-vanaf-2017/

Atmosferische benzines (indirecte injectie, carburator,...) (vooral alle oldtimers) hebben dus geen roetfilter nodig, die is enkel verplicht voor recente directe injectiemotoren.

https://ecoscore.be/nl/info/ecoscore...Fecoscore%2Fpm

https://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#PKW
* c Gilt nur für Motoren mit Direkteinspritzung.

https://en.wikipedia.org/wiki/Europe...passenger_cars
* c Applies only to vehicles with direct injection engines

Oldtimer diesels? Die gaan heel zelden zijn.

Citaat:

https://omgeving.vlaanderen.be/nl/ui...cte%20injectie.

Benzinewagens en fijnstof

Benzinemotoren stoten minder fijnstof uit dan dieselmotoren. Dat verschil is het meest uitgesproken bij benzinemotoren met indirecte injectie.

Een recent fenomeen is de opkomst van benzinevoertuigen met directe injectie. De afgelopen jaren is deze technologie steeds populairder geworden, tot 75 procent van de nieuwe benzinewagens in Vlaanderen in 2019. Door deze techniek wordt er minder CO2 gevormd, goed voor het klimaat, maar wel meer deeltjes. Deze deeltjes zijn zeer klein zodat ze weinig bijdragen aan de massa aan fijnstof (PM, belangrijk voor de gezondheid), maar wel leiden tot een groot aantal deeltjes (PN). De impact hiervan op gezondheid is minder goed gekend dan de impact van de massa aan fijnstof, maar algemeen wordt aangenomen dat óók het aantal deeltjes best zo laag mogelijk is. Daarom worden ook bij zulke wagens roetfilters gebruikt. Door het installeren van roetfilters is de uitstoot van fijnstof van dieselwagens vergelijkbaar geworden met die van benzinewagens. Het zijn vooral de dieselwagens zonder roetfilter (Euro 0 tot en met 4) die zeer veel fijnstof uitstoten.

Micele 22 juni 2022 16:01

vervolg,...
Mazda haalt ook euronorm 6d Temp met een directe injectie benzine zonder roetfilter. (wslk een van de uitzonderingen)

https://www.govaerts-group.be/nieuwsItem.php?id=2504

Vlad 23 juni 2022 02:01

Ze hadden al decennia de uitlaat moeten verplicht naar binnen richten. Hoe komt men erbij de toevallige voorbijganger voor de vervuiling te laten betalen ipv de vervuiler ? De uitlaat naar binnen gericht nu! Geen domme test op de autokeuring nodig dan. Laat de autorijders hun gif maar zelf inademen.

Johan Daelemans 23 juni 2022 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9982072)
Laat de autorijders hun gif maar zelf inademen.

Die autorijders zijn hier de enigen die nog echt werken en die de staatskas spijzen.

Mensen die formuliertjes invullen om die vervolgens op hopen leggen kunnen met fiets of openbaar vervoer hun plan trekken
maar vergeet niet ... zij kosten alleen maar geld en dragen niks bij aan de maatschappij.

Johan Daelemans 23 juni 2022 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9977879)
Vanaf euro 5 word die toegepast, wat een flop.
Garages liggen vol met die filters, die worden juist voor keuring terug op gezet en paar dagen later terug in schap gelegd.

Je zou ook gewoon normaal kunnen doen.

Belgische autokeuring is zoals al wat Belgisch is ...
Onlangs onze Renault R5 voorgereden in een Frans keuringsstation.
Nazicht beperkt zich tot veiligheid en onverbrande uitlaatgassen.

Alle zever die ze hier in België hebben uitgevonden dient enkel om de mensen hun geld uit hun zakken te halen.

Keuring is ook niet jaarlijks maar dient maar om de twee jaar te gebeuren.
Klein détail maar een wereld van verschil voor de werkende mens ... je kan ook op zaterdag de wagen voorrijden.

Een garagehouder betaald 50€ voor een keuring, een particulier 75€.
Kwestie van wat respect te tonen voor de kleine zelfstandige.






A propos ... geen enkele opmerking na keuring. :-)

Vlad 23 juni 2022 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 9982129)
Die autorijders zijn hier de enigen die nog echt werken en die de staatskas spijzen.

Mensen die formuliertjes invullen om die vervolgens op hopen leggen kunnen met fiets of openbaar vervoer hun plan trekken
maar vergeet niet ... zij kosten alleen maar geld en dragen niks bij aan de maatschappij.



Toetitoetat. Save the climate! Populismeleugenmeter ontploft. :lol:

Universalia 25 juni 2022 11:03

'Zalig' toch voor het milieu dat er zoveel vluchten geschrapt worden de laatste tijden. (zie nieuwsuitzendingen)

De lucht boven onze hoofden terug veel zuiverder??? :|

BigF 1 juli 2022 11:26

En terwijl wij, als simpele zielen, door de goegemeente nagenoeg doodgebliksemd worden omdat we met een auto rijden, stijgen er binnenkort waarschijnlijk dagelijks raketten op om de elite van deze wereld een 'ruimtereisje' te bezorgen.

Onder meer de alom bejubelde klimaatheld E. Musk gaat daar zijne kost (nog wat meer) mee verdienen.

Zo'n ruimtereisje stoot blijkbaar 50 tot 100 keer meer CO2 uit als een lange-afstandsvlucht (per persoon). Lange-afstandsvluchten, die een gewone mens al lang niet meer aandurft wegens het alweer doodbliksemen van hierboven.

"They say it's raining but they're pissing down your back" hoorde ik ooit in een songtekst...

De Rode Willem 1 juli 2022 16:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlad (Bericht 9982362)


Toetitoetat. Save the climate! Populismeleugenmeter ontploft. :lol:

Goh ja die CO2 als argument heeft bij mij steeds een grote reserve opgeworpen. Het wordt veel te veel gebruikt in politieke spelletjes om een verdoken politieke agenda te realiseren.

En men is langs geen kanten consequent.
Als men het echt meende met dat CO2 argument zou men
- geen reclame op reizen met auto, vliegtuig of boot meer mogen maken
- reizen uberhaupt veel duurder maken
- Op verbrandingsmotoren gebaseerde sporten, shows, voorstellingen,... bannen van TV of zelfs helemaal verbieden
- Festivals die op dieselgeneratoren draaien dood zwijgen of alleen vermelden dat het klima-zwendel-negatief is
-...

Maar CO2 en de klima zwendel is op een of andere perferse manier altijd gebruikt om de industriële en economische belangen van West Europa (de VS heeft dat gezwam eindelijk terug gedraaid) te schaden.
West Europa heeft nu de CO2 vervangen door stikstof. Even effectief om de economie kapot te maken.
Ik vraag mij af waarom die West Europese leiders zo graag in hun eigen voet schieten.

Demir is zo'n typisch voorbeeld. Zij is het typevoorbeeld die het CO2 en nu vooral het stikstof argument heeft geassimileerd en nu misbruikt om de Vlaamse economie zware schade toe te brengen.

Henri1 1 juli 2022 22:25

Waar zit het probleem ?

kelt 2 juli 2022 06:26

Hoe dat probleem van die fraude met roetfilters gaat opgelost worden weet ik niet...

Ofwel via meer vliegende controles (ongewenste praktijk) ofwel via een methode van verzegeling zodat het opvalt als zo een ding er af geweest is?
Mij onduidelijk...
...

reservespeler 2 juli 2022 06:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 9987501)
Hoe dat probleem van die fraude met roetfilters gaat opgelost worden weet ik niet...

Ofwel via meer vliegende controles (ongewenste praktijk) ofwel via een methode van verzegeling zodat het opvalt als zo een ding er af geweest is?
Mij onduidelijk...
...

Verzegeling?
Dus als ie defect is en vervangen wordt, terug naar de keuringk?

kelt 2 juli 2022 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9987519)
Verzegeling?
Dus als ie defect is en vervangen wordt, terug naar de keuringk?

Inderdaad...maar zoals gezegd,ik weet het niet.

We spreken hoogstwaarschijnlijk ook over een uitstervend probleem hé....

Het valt mij wel op hoe de autosector (garage-sector) zelf met geen praktische oplossing komt aandraven,die zou er nochtans moeten zijn...

Nota in Onderhoudsboekje wagen omtrent vervangen systeem,verzegeling plus serienummers......iemand???


Zie je,ALLE middelen voor een gewone,praktische en goed sluitende oplossing (er zullen ALTIJD foefelaars zijn) BESTAAN.Door het gigantische aantal regelgevers en managers kan niks meer tenzij het uit een doos "Made in PRC" komt.

maddox 2 juli 2022 08:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 9987519)
Verzegeling?
Dus als ie defect is en vervangen wordt, terug naar de keuringk?

Dat is al voorgesteld geweest.
Telkens een wagen een herstelling/onderhoud krijgt, hoe miniscuul dan ook, die een milieu of "structurele" impact kan hebben, een herkeuring.

Deo 2 juli 2022 11:36

Roetfilters zullen bij uitbranding toch zeer fijn stof uitstoten.
Eigenlijk meer dan zonder, zonder gebeurd dit geleidelijk en met roetfilter komt dit massaal vrij door uitbranding en die brandstofinspuiting komt er nog eens bovenop mee uit.
Domme techniek en lapmiddel.
Wat erin zit moet er ook uit, met roetfilter word roetdeeltjes gestockeerd tot er een pyrolyse gebeurd, natuurlijk of gedwongen door uitbranding via inspuiting brandstof in roetfilter.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be