Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Aardgas voorgoed dicht (https://forum.politics.be/showthread.php?t=265250)

Deo 15 juni 2022 10:50

Aardgas voorgoed dicht

Er word meer en meer gekozen voor Lucht/Lucht warmtepomp (airco's)
Verkoop is met meer dan 50% gestegen volgens invoerder van degelijk Merk en ze worden hoofdzakelijk geplaatst om te verwarmen.
Dit type van verwarmen is zuiniger en niet alleen door zijn COP.
Lucht in woning word direct door warmtebron opgewarmd wat bij aardgas niet het geval is, daar moet eerst water opgewarmd worden en nadien de lucht samen met schouw & leiding verlies.
Heb deze winter aardgas laten afstaan en enkel met WP L/L verwarmd wat in kostprijs tov aardgas verminderd is met meer dan 60 %
Zelfs met een elektrisch bijverwarming 1op1 in badkamer.
En deze week zal ik er waarschijnlijk mee koelen:-P
ps; Heb wel zonnepanelen, maar zonder zou het nog 30% zuiniger zijn dan aardgas.

Dadeemelee 15 juni 2022 19:29

Tegen 2025 enkel nog warmtepompen bij nieuwbouw. Hybride mogen ook niet meer. Dat gaat wat geven met die buitenluchtsystemen. Als het een beetje koud wordt hebben die een rendement dat lager is dan dat van aardgas wat betekent dat ze pakken electriciteit gaan gebruiken.

Die lucht/luchtsystemen zouden verboden moeten worden. Enkel die met diepteboring halen een aanvaardbaar rendement.

maddox 15 juni 2022 19:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9978214)
Tegen 2025 enkel nog warmtepompen bij nieuwbouw. Hybride mogen ook niet meer. Dat gaat wat geven met die buitenluchtsystemen. Als het een beetje koud wordt hebben die een rendement dat lager is dan dat van aardgas wat betekent dat ze pakken electriciteit gaan gebruiken.

Die lucht/luchtsystemen zouden verboden moeten worden. Enkel die met diepteboring halen een aanvaardbaar rendement.

Niet gemakkelijk, maar het is al voorgekomen. U hebt gelijk.

Dadeemelee 15 juni 2022 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 9978216)
Niet gemakkelijk, maar het is al voorgekomen. U hebt gelijk.

Men begint nu alvast best met extra kabels te leggen. Alles op elektriciteit. :|

maddox 15 juni 2022 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9978248)
Men begint nu alvast best met extra kabels te leggen. Alles op elektriciteit. :|

Integendeel, de NIMBY's gaan dat vakkundig voorkomen.
Ventilus iemand?

Deo 16 juni 2022 07:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9978214)

Dat er regels moeten komen van : afstand buur, DBs enz..
Rendement hangt af van samenstelling toestel.
In de huidige context hebben die het beste rendement om te koelen.
Ik heb er één laten samenstellen om te verwarmen en die kan gemakkelijk in deellast draaien zodat koelmiddel minder diep afkoeld, is een over gedemisioneerde zodat binnen unit zeer stil draait.
Buiten verdamper hoor en praktisch niet werken.
Toestel is zo over gedemisioneerd dat het op 1/3 werking het nodige rendement haalt.
Dik content.

Deo 16 juni 2022 14:47

Gasprijs is weer gestegen, geen last meer van. 8-)

Deo 19 juni 2022 16:52

Iemand een juist antwoord.
Kan je digitale gasmeter van op afstand volledig laten afsluiten zodat nadien daar geen enkel euro meer naartoe vloeit?

Micele 19 juni 2022 17:43

https://radio2.be/de-inspecteur/ik-w...hoe-doe-ik-dat

Deo 19 juni 2022 18:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9980276)

Er is wel een verschil tussen analoge en digitale en de prijs ervan.

Micele 19 juni 2022 20:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9980306)
Er is wel een verschil tussen analoge en digitale en de prijs ervan.

Geen dank.

Deo 19 juni 2022 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 9980276)

Denkt u nu echt dat ik dat nog niet had doorgenomen?
Ben er niet wijzer van geworden. Analoge of digitale meters definitief afsluiten, niks van op uw link, dus geen dank.
Heb de juiste info na vele klikken gevonden op Fluvius.

Micele 19 juni 2022 22:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9980249)
Iemand een juist antwoord.
Kan je digitale gasmeter van op afstand volledig laten afsluiten zodat nadien daar geen enkel euro meer naartoe vloeit?

Ja. :lol: (nog altijd geen dank)

patrickve 20 juni 2022 07:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee (Bericht 9978248)

Zo hoort het. We moeten naar MASSA'S elektriciteit. Ons verbruik moet een factor 5 omhoog. DAT is de manier om ons aan te passen aan de klimaatsverandering he. En we moeten dat NU beginnen doen, nu we nog "ademruimte" hebben, niet als we al helemaal aan de grond zitten binnen 10 of 15 jaar he.

Men dient nu inderdaad volop te gaan voor een politiek die met de klimaatsverandering rekening houdt, maar in tegenstelling tot onze groene onnozelaars die ondertussen iedereen besmet hebben, is dat NIET door te consuminderen, maar juist door enorm veel meer consumptie mogelijk te maken, zodat we de schok aankunnen, en met overvloed van energie kan je alle problemen aanpakken.

Deo 20 juni 2022 08:35

Alles op elektriciteit???
Heb juist 15 m3 hout gekocht aan 400 euro.
Netjes op maat en geleverd.

patrickve 20 juni 2022 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9980496)
Alles op elektriciteit???
Heb juist 15 m3 hout gekocht aan 400 euro.
Netjes op maat en geleverd.

Daarmee gaat ge uw huis niet koelen he :-)

Blue Sky 20 juni 2022 09:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9977932)
Er word meer en meer gekozen voor Lucht/Lucht warmtepomp (airco's)
Verkoop is met meer dan 50% gestegen volgens invoerder van degelijk Merk en ze worden hoofdzakelijk geplaatst om te verwarmen.
Dit type van verwarmen is zuiniger en niet alleen door zijn COP.
Lucht in woning word direct door warmtebron opgewarmd wat bij aardgas niet het geval is, daar moet eerst water opgewarmd worden en nadien de lucht samen met schouw & leiding verlies.
Heb deze winter aardgas laten afstaan en enkel met WP L/L verwarmd wat in kostprijs tov aardgas verminderd is met meer dan 60 %
Zelfs met een elektrisch bijverwarming 1op1 in badkamer.
En deze week zal ik er waarschijnlijk mee koelen:-P
ps; Heb wel zonnepanelen, maar zonder zou het nog 30% zuiniger zijn dan aardgas.

Wat is het nu, eerst zit je warmtepompen af te breken en nu heb je er opeens zelf een?

In iedere geval lijkt me lucht-water nog steeds een betere optie vanwege het
feit dat dit in combinatie met vloerverwarming een lage temperatuurverwarming is en dit dus resulteert in een hoger rendement.

Probleem is echter dat men in bestaande woningen toch al ingrijpende aanpassingen dient te doen ( vloerverwarming, isolatie, enz ). Vandaar de populariteit van lucht-lucht bij bestaande woningen.

Water - water zou nog beter moeten scoren, doch je kan je de vraag stellen of dit nog wel loont in de hedendaagse, bijzonder goed geïsoleerde woningen die een lage energiebehoefte hebben.

Hoe warmer het wordt, hoe beter ook voor de lucht - water.

patrickve 20 juni 2022 10:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 9980515)
Hoe warmer het wordt, hoe beter ook voor de lucht - water.

Vergeet niet dat je met lucht-water moeilijker kan KOELEN en dit gaat de voornaamste noodzakelijkheid worden in de toekomst he.

Deo 20 juni 2022 10:35

Hoop mijn verwarming kost te reduseren met 60 % in euro's door enkel met hout en WP L/L te verwarmen.
Daarom wil ik aardgas meter laten afzegelen of digitaal van afstand op leegstand laten zetten.
Die klik is definitief genomen.
Daar ben ik vanaf.
Nu 100% focussen op elektriciteit.
Wat kan in daar nog realiseren?
Heb al zonnepanelen met meer dan 60 % rechtreeks verbruik en met goede terugleverings vergoeding. (leverancier koopt die iets goedkoper in dan van zijn producent)
Huisbatterij heeft geen enkele meerwaarde door te hoge TVT

Blue Sky 20 juni 2022 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Deo (Bericht 9980542)
Hoop mijn verwarming kost te reduseren met 60 % in euro's door enkel met hout en WP L/L te verwarmen.
Daarom wil ik aardgas meter laten afzegelen of digitaal van afstand op leegstand laten zetten.
Die klik is definitief genomen.
Daar ben ik vanaf.
Nu 100% focussen op elektriciteit.
Wat kan in daar nog realiseren?
Heb al zonnepanelen met meer dan 60 % rechtreeks verbruik en met goede terugleverings vergoeding. (leverancier koopt die iets goedkoper in dan van zijn producent)
Huisbatterij heeft geen enkele meerwaarde door te hoge TVT

Energie die je niet verbruikt is nog steeds het goedkoopste. Isoleren dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be